Göra om datorn till server

Permalänk
Avstängd

Göra om datorn till server

Tjena

Jag och några polare hade tänkt starta ett community för css och måste då hosta våra egna servrar då vi inte vill lägga ut pengar på hosts. Jag har en stationär dator med 8 gig ram och en http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/amd-so... som processor samt 100 mps uppkoppling. Jag vill att datorn skall kunna stå snurrande 24/7 med 3-4 servers med 20 slots och även kunna spela Css under dagarna. Jag vill att datorn skall vara tyst. skulle detta kunna fixas genom att köpa 4-5 fläktar till? (har jäkla stort chassi) Skulle den överhettas med en total av 7 fläktar? Borde jag underklocka för extra kyla?

Permalänk
Medlem

Kan datorn stå på 24/7 idag utan problem så ser jag inget problem med att behålla den som den är idag. . .

Servern lär inte vara populerad 24/7 d.v.s det kommer inte att vara den lasten som det kommer vara när det är folk inne på servern.

Datorn lär inte bli tystare om du skaffar fler fläktar, ifall du vill ha en tystare dator ska du ha effektivare kylning, inte "mer"..

Permalänk
Medlem

Nu vet inte jag om jag misstolka dig "och även kunna spela Css under dagarna" syftade du på att spela på samma dator du har servrarna på??

För en server är en server och en stationär är en stationär och det ligger ju inte bara i hårdvaran man kör utan också i mjukvaran.
Ska man köra lite css servrar ska man ju helst köra ett operativsystem såsom ubuntu eller liknande.

Desto mer fläktar du har desto mer luft kan du flytta ut och desto lägre varv kan ju alla fläktarna vara på och ändå bibehålla en hög luft cirkulation men med låg ljudnivå, sen gäller de man skaffar bra fläktar med.

Slutligen ska inte vara något större problem att köra 3-4servrar med 20 spelare each på den datorn direkt css servrar är inte så krävande.

Dock sannolikheten när man börjar få igång servarna är inte att dom kommer vara så pokulerade i början iaf inte den första tiden.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BaZZe:

Nu vet inte jag om jag misstolka dig "och även kunna spela Css under dagarna" syftade du på att spela på samma dator du har servrarna på??

Precis, jag antar alltså att detta skulle gå på windows 8?

Permalänk
Medlem

Listen up boy .. Du kan inte ha igång 4 servrar 20 slots samtidigt 24/7 med 8 gig ram plus spela css samtidigt . W8 är inte ett server OS skaffa linux eller liknande .

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Som ovan sa och jag nämnde i mitt tidigare inlägg ska man ha en dator som ska agera server ska den helst vara dedikerad till det framförallt med tanke på att du kommer köra så många servrar på den.

Som jag också nämnde det är inte alltid hårdvaran som definierar en server utan är också mjukvaran ska helst köra någon Linux distro t.ex. Ubuntu.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marreboy:

Listen up boy .. Du kan inte ha igång 4 servrar 20 slots samtidigt 24/7 med 8 gig ram plus spela css samtidigt . W8 är inte ett server OS skaffa linux eller liknande .

Går inte? En av oss i communityt hostar just nu 5 servers med 20 slots var, server datorn är bärbar med 4 gig ram. Med ett snitt av 7 spelare på varje server samtidigt laggar INGET

Och har 20 mbps

Permalänk
Medlem

Jag tvekar starkt på att den personen som hostar dom servrarna lirar på datorn samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskbullen:

Går inte? En av oss i communityt hostar just nu 5 servers med 20 slots var, server datorn är bärbar med 4 gig ram. Med ett snitt av 7 spelare på varje server samtidigt laggar INGET

Och har 20 mbps

Jag syftade på att du skulle spela samtidigt

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk

Jag vet inte vad de andra som svarat går på men att köra 4 css servrar är inte krävande och du kommer lätt att kunna lira samtidigt.