Permalänk
Medlem

Guide: Testfiler för HTPC

Tänket summera lite testfiler för den som vill testa sin HTPC. Både vad gäller film, ljud och subs.

För den som har filer som man inte vet vilka codecs som behövs så rekommenderar jag programmet MediaInfo. Programmet uppdateras, är gratis och är open source!

Ladda ner MediaInfo här

Bitrate

Test för Bitrate kapacitet:
3Mbps till 120Mbps - Jellyfish sample

Detta är för att testa mängden data som hårdvaran klarar av. Detta är såklart beroende på codec men i och med att de flest HD codecs har samma typ av belastning så ger detta en bra indikation. Bra också för att testa nätverkshastigheten vid streaming. De riktigt tunga filerna kan hacka i början för att spelare buffrar upp.

Upp till 10-15Mbps = Safe att köra omkodade 1080p filmer i h.246
Upp till 50Mbps = Safe att köra 1:1 BluRay kopior
Upp till 70Mbps = Safe att köra 1:1 BluRay 3D kopior
120Mbps = You are safe...for now.

Frames per second

Till skillnad från spel så är fps mer om att matcha antal bilder per sekund som filmen är inspelade i mot hur många bilder per sekund som spelare och tv visar. En bra matchning gör att bilden upplevs mindre ryckig, syns speciellt vid panorama filmning.

8 klipp för kontroll av FPS

Bild

Listas efter container, inte codec. MKV är en container med innehåll. Innehåll är Bild + Ljud + Undertexter. Varje mapp innehåller utdrag om vad varje fil i detalj innehåller.

MKV Test
- MKV, här är skogen som snårigast. Populärast mest flexibel. Försökt skriva ut upplösning, ljud (kan vara flera i samma och flera kanaler) samt undertexter (kan vara flera i samma och olika)

MOV Test
- MOV är Apples gogris. AAC ljud + MPEG-4 eller AVC.

Ljud

HD-ljud testfiler:
DTS-HD MA - 7.1 Kanaler (.m2ts fil)
DTS-HD HR - 7.1 Kanaler (.m2ts fil)
Dolby TrueHD - 7.1 Kanaler (.m2ts fil)
Dolby Digital Plus - 7.1 kanaler (.m2ts fil)

HD-ljud ger endast surround över HDMI, 7.1 mixas ner till 5.1 automatiskt. Vid Bitstream ska rätt logotyp synas på förstärkaren. Vid avkodat stream ska PCM/LPCM logotypen synas på förstärkaren.

FLAC Test
WMA Test
MP3 Test
Monkey's Audio Test
AAC Test
WAV Test

Försökt skriva ut Codec, Upplösning (bit), frekvens (kHz), antal kanaler (ch) och bitrate (kbps).

*Kommer addera en hel del under veckan.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Tänket summera lite testfiler för den som vill testa sin HTPC. Både vad gäller film, ljud och subs.

För den som har filer som man inte vet vilka codecs som behövs så rekommenderar jag programmet MediaInfo. Programmet uppdateras, är gratis och är open source!

Ladda ner MediaInfo här

Bild

Test för Bitrate kapacitet:
3Mbps till 120Mbps - Jellyfish sample

Upp till 10-15Mbps = Safe att köra omkodade 1080p filmer i h.246
Upp till 50Mbps = Safe att köra 1:1 BluRay kopior
Upp till 70Mbps = Safe att köra 1:1 BluRay 3D kopior
120Mbps = Yiou are safe...for now.

Ljud

HD-ljud testfiler:
DTS-HD MA - 7.1 Kanaler (.m2ts fil)
DTS-HD HR - 7.1 Kanaler (.m2ts fil)
Dolby TrueHD - 7.1 Kanaler (.m2ts fil)
Dolby Digital Plus - 7.1 kanaler (.m2ts fil)

HD-ljud ger endast surround över HDMI, 7.1 mixas ner till 5.1 automatiskt. Vid Bitstream ska rätt logotyp synas på förstärkaren. Vid avkodat stream ska PCM/LPCM logotypen synas på förstärkaren.

FLAC Test

FLAC för okomprimerat ljud. Filer för olika bits och olika Khz samt flera 5.1 test.

WMA Test

*Kommer addera en hel del under veckan.

Sweet Ska posta lite om min E-350 sedan.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Hedersmedlem

Kan tillägga att min i7 2600k med Intel HD 3000 inte har några problem alls att spela upp 120Mbps videofiler.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Grymt bra initiativ!

Testade precis min HTPC som kör MPC-HC med standard codecs. Upplevde inga problem med 120Mbps filmen, enligt MPC-HC ligger hela filmen stabilt i 23.9 fps under hela uppspelningen. CPU load är mellan 15 - 19 % under uppspelningen. Uppspelning från lokaldisk. DXVA är aktivt.

Lite specs om min HTPC:

Intel Core 2 Duo P8400 (2.26 GHz), 3 MB
4GB minne
Mobile Intel GMA 4500M HD (inte helt nytt)
WDC Black 250 GB disk
Windows 7 Pro
Senaste Intel drivrutinerna från Intels hemsida, installerade med standard inställningar.
MPC-HC enhanced video renderer(custom present) som är standard.

Inga speciella inställningar i MPC-HC, endast passthrough på Dolby och DTS till ljud till min Onkyo receiver.
Hade ganska stora problem att få DXVA att lira, MPC-HC kraschade direkt när jag aktiverade DXVA på Intel Mobile Intel GMA 4500M HD. Efter ganska många timmars felsökande så ändrade jag i BIOS för Intel Mobile Intel GMA 4500M minnesinställningar från "MAX" till 256 MB minne, efter det fungerade DXVA direkt med MPC-HC, hoppas detta hjälper någon

Permalänk
Medlem

Tack för denna eminenta tråd, vill flika in att alla appar som jag kör streaming på Iphone 5s funkar klockrent. Misstänker att Iphone endast kör HTML5.

Har haft olika resultat med flash och silverlight där eurosportplayer silverlight är oumbärligt att titta på i Windows 7, 8 och 8.1 (testat med två olika datorer, olika installationer och 4 olika grafikkkort.

Gemensamt för dessa är att det är värst vid panorering av bilden. Titta på Tennis eller fotboll är inte kul. Dock var viaplay bäst för mig men fortfarande inte bra.

Prövade nu i dagarna windows 8.1 appen svtplay åhh herregud problemen med ryckig bild och även vid panoreringen är som bortblåst.

K-nns som att det är kompatibilitetsproblem med flash och silverlight vid streaming att det blir för låg fps eller något som gör att det blir ryckigt.

Har absolut inga problem med video uppspelning av videor i olika format eller DVD/blu-ray endast streaming m på datorn.

Verkar dock som HTML5 eliminerar problemen som flash och silverlight har.

Så ni som har problem med svtplay på datorn och har Windows 8 testa appen.
http://apps.microsoft.com/windows/sv-se/app/ce912af8-8f43-471...

ps. Hoppas 2015 blir året då HTML5 på allvar slår ut alla plug-ins i webbläsaren.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz