HP Pavilion DV7 1120eo startar ej (Felkod 1 / CPU)

Permalänk

HP Pavilion DV7 1120eo startar ej (Felkod 1 / CPU)

Hej!

Jag har en HP Pavilion DV7 1120EO som inte ville starta idag.
När jag startar datorn så är skärmen svart och diodena bredvid "Caps Lock" och "END" blinkar 1 gång mellan varje "paus" - vilket jag har förstått skall vara felkod för CPU'n(?!).

Jag kan i stort sett inget om hur Laptops funkar maskinellt, men kan det vara något annat problem än att CPU har dött?
Kan det t.ex. vara CPU-fläkten? (om laptops nu har en cpu fläkt)
Eller är det bara till att begrava datorn? Verkar ju inte ekonomiskt hållbart att byta en CPU i en laptop?!

Hoppas någon har lite mer kunskap om detta än mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderW:

Hej!

Jag har en HP Pavilion DV7 1120EO som inte ville starta idag.
När jag startar datorn så är skärmen svart och diodena bredvid "Caps Lock" och "END" blinkar 1 gång mellan varje "paus" - vilket jag har förstått skall vara felkod för CPU'n(?!).

Jag kan i stort sett inget om hur Laptops funkar maskinellt, men kan det vara något annat problem än att CPU har dött?
Kan det t.ex. vara CPU-fläkten? (om laptops nu har en cpu fläkt)
Eller är det bara till att begrava datorn? Verkar ju inte ekonomiskt hållbart att byta en CPU i en laptop?!

Hoppas någon har lite mer kunskap om detta än mig

Du kan testa att öppna upp datorn och kolla om CPU fläkten är som den ska. Youtuba disassembly videos
Det är inte så märkvärdigt att byta processor i en Laptop. Förutsatt att den inte är fastlödd i moderkortet. Problemet är bara att ta sig dit Finns massa prollar på Ebay, men tror det är svårt att hitta en här i Sverige.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Hur gammal är datorn? är den inom 1 år så har du ju garanti, är den inom 3 år så har du reklamationsrätt. Vid reklamation får du ta kontakt med den butik där du köpt datorn så får de reklamera datorn till HP...

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Du kan testa att öppna upp datorn och kolla om CPU fläkten är som den ska. Youtuba disassembly videos
Det är inte så märkvärdigt att byta processor i en Laptop. Förutsatt att den inte är fastlödd i moderkortet. Problemet är bara att ta sig dit Finns massa prollar på Ebay, men tror det är svårt att hitta en här i Sverige.

Hmm där sa du något.
Har kollat några videos och det är lite halvkrångligt att ta sig in i datorn ja hehe. Men det kan ju vara värt det, bättre än att kassera datorn liksom.
Enligt prisjakt så skall det vara en "AMD Turion X2 RM-72" processor (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=352080)
Är det bara att köpa första bästa ""AMD Turion X2 RM-72" från Ebay, eller måste jag tänka något speciellt på sockel och så? (kan som sagt knappt något om laptops)
244 kronor är ju inte så mycket att bråka om egentligen:
http://www.ebay.co.uk/itm/AMD-Turion-64-X2-Ultra-Dual-Core-2-...

Tror fan nog att jag tar och chansar och beställer en ny CPU och CPU fläkt (lika bra att byta den med).
Att lämna in datorn på felsökning går ju på 750:-. vilket är mer än vad ny fläkt och cpu går på haha.

EDIT: Hmm, om du kollar 3:15 i det här klippet när han lyfter moderkortet mot kameran - visst borde CPU'n vara fastlödd när man inte ser någon "spärr" som håller den nere?

Skrivet av Ralle_81:

Hur gammal är datorn? är den inom 1 år så har du ju garanti, är den inom 3 år så har du reklamationsrätt. Vid reklamation får du ta kontakt med den butik där du köpt datorn så får de reklamera datorn till HP...

Tack för bra tips där - tyvärr är den dock inköpt 2008.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderW:

Hmm där sa du något.
Har kollat några videos och det är lite halvkrångligt att ta sig in i datorn ja hehe. Men det kan ju vara värt det, bättre än att kassera datorn liksom.
Enligt prisjakt så skall det vara en "AMD Turion X2 RM-72" processor (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=352080)
Är det bara att köpa första bästa ""AMD Turion X2 RM-72" från Ebay, eller måste jag tänka något speciellt på sockel och så? (kan som sagt knappt något om laptops)
244 kronor är ju inte så mycket att bråka om egentligen:
http://www.ebay.co.uk/itm/AMD-Turion-64-X2-Ultra-Dual-Core-2-...

Tror fan nog att jag tar och chansar och beställer en ny CPU och CPU fläkt (lika bra att byta den med).
Att lämna in datorn på felsökning går ju på 750:-. vilket är mer än vad ny fläkt och cpu går på haha.

EDIT: Hmm, om du kollar 3:15 i det här klippet när han lyfter moderkortet mot kameran - visst borde CPU'n vara fastlödd när man inte ser någon "spärr" som håller den nere?
http://www.youtube.com/watch?v=6k1OpppHN5Y

Tack för bra tips där - tyvärr är den dock inköpt 2008.

Tror inte den var fastlödd, såg ut som det var en skruv som höll den på plats. Förresten jag kom på en sak, det brukar finnas steg för steg manualer för HP där dom plockar isär dom (officiella).
Jag tycker du ska lugna dig med att köpa grejer, om du inte är helt säker på att det är det som är felet.
Annars kan du lätt hitta en liknande typ C2Duo på tradera för en billig peng. Dr kan du även sälja di laptop som defekt och få någon hundring

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Tror inte den var fastlödd, såg ut som det var en skruv som höll den på plats. Förresten jag kom på en sak, det brukar finnas steg för steg manualer för HP där dom plockar isär dom (officiella).
Jag tycker du ska lugna dig med att köpa grejer, om du inte är helt säker på att det är det som är felet.
Annars kan du lätt hitta en liknande typ C2Duo på tradera för en billig peng. Dr kan du även sälja di laptop som defekt och få någon hundring

"Annars kan du lätt hitta en liknande typ C2Duo på tradera för en billig peng"
Enligt trådskaparen så är han ingen "hejare" på att skruva etc, vilket också framgår av hans frågor. Med tanke på detta så är det kanske lite onödigt att tipsa om en intel cpu när det är en amd han ev behöver, det ör ju tex inte så att de använder samma socket precis.....

Permalänk
Medlem

Det är inte så märkvärdigt att byta cpu på den modellen. Notera dock att moderkortet har stöd för ett begränsat antal cpuer. Det bästa alternativet om du vill laga den är att hitta en likadan cpu.

Men frågan är om det verkligen är värt besväret. Har din CPU lagt av beror det säkert på något. Kylaren är kanske dålig också.

Du får en bättre 17-tummare på CDON för 3990, med blu-ray -> http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_n532_intel_i3-2...

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

"Annars kan du lätt hitta en liknande typ C2Duo på tradera för en billig peng"
Enligt trådskaparen så är han ingen "hejare" på att skruva etc, vilket också framgår av hans frågor. Med tanke på detta så är det kanske lite onödigt att tipsa om en intel cpu när det är en amd han ev behöver, det ör ju tex inte så att de använder samma socket precis.....

Jag var väldigt otydlig i mitt inlägg, vad jag menar är att man hittar en hel laptop som använder C2Duo som processor! Måste varit väldigt trött

Visa signatur

Permalänk

Tackar för era svar!

Jag skall ta idag och skruva upp den och kolla lite innan jag köper nya delar - jag passar även på att rengöra den med "luft på burk".
Har ju skruvat i stationära PC sedan tonåren och även bytt kondensatorer i skärmar så det känns som det kanske skall kunna funka med laptop när jag hittat några sjyssta steg för steg videos på YouTube. Det verkar lite knasigare att skruva ihop den igen sedan, men vi får hoppas på det bästa

Jag såg att det finns folk som fått samma felkod som mig, som sedan bara tagit ut CPU och satt i den igen och fått det att funka i någon vecka innan felkoden kommit igen. Undra vad fanken det betyder - att kylaren eller CPU är trasig?

Nu är jag ingen expert, men det känns ju som HP's "varningssystem" kanske kan vara en bov med och vägrar starta datorn för saker som kanske inte är fel på?

Skrivet av Pantsoff:

Tack för tipset. Hittade dock ingen manual, men det går nog ändå förhoppningsvis.

Skrivet av dr-nix:

Det är inte så märkvärdigt att byta cpu på den modellen. Notera dock att moderkortet har stöd för ett begränsat antal cpuer. Det bästa alternativet om du vill laga den är att hitta en likadan cpu.

Men frågan är om det verkligen är värt besväret. Har din CPU lagt av beror det säkert på något. Kylaren är kanske dålig också.

Du får en bättre 17-tummare på CDON för 3990, med blu-ray -> http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_n532_intel_i3-2...

Tack för tipset angående CPU kompatibilitet, och Fujitsu laptopen - blir nog en sådan om jag inte lyckas sparka liv i denna.

Permalänk

Hehe fasiken vad besviken jag är...

Jag öppnade datorn, och mellan CPU och CPU-fästet/sockeln så låg det ett långt svart hårstrå. (måste ju ha legat där sedan fabrik)
Monterade ihop datorn igen, men likt förbannat så vill datorn inte boota och felkod för CPU kommer upp via blinkningar vid caps lock.
När jag startar datorn så hör man att fläkten i datorn varvar som den brukar göra vid boot (kan filma om det finns någon mening med det) - så det borde väl betyda att fläkten är hel?

Fanken vad skumt det här är.

Vad tror ni, säger det här er något?
Är det Ebay som gäller för CPU, eller finns det någonannanstans?
Det gäller ju att få tag på rätt CPU med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderW:

Hehe fasiken vad besviken jag är...

Jag öppnade datorn, och mellan CPU och CPU-fästet/sockeln så låg det ett långt svart hårstrå. (måste ju ha legat där sedan fabrik)
Monterade ihop datorn igen, men likt förbannat så vill datorn inte boota och felkod för CPU kommer upp via blinkningar vid caps lock.
När jag startar datorn så hör man att fläkten i datorn varvar som den brukar göra vid boot (kan filma om det finns någon mening med det) - så det borde väl betyda att fläkten är hel?

Fanken vad skumt det här är.

Vad tror ni, säger det här er något?
Är det Ebay som gäller för CPU, eller finns det någonannanstans?
Det gäller ju att få tag på rätt CPU med.

Plocka ut CMOS batteriet så bios nollställs. Prova det!
Om du inte är 100% säker att det är processorn tror jag det är bättre att du säljer den du har nu som defekt och tittar på en annan laptop på Tradera.

Mvh!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Plocka ut CMOS batteriet så bios nollställs. Prova det!

Glömde säga att jag redan provat det. Det var det första jag testade göra

Men det här jäkla hårstråt som låg mellan CPU och sockeln, det kan inte vara den som ställt till det?
Så fall borde datorn bråkat för flera år sedan?

EDIT: Han svara innan din edit. Yes, känns så jäkla surt ändå att göra sig av med den om det bara är något litet skitfel.
En prolle är ju faktiskt inte så dyr, men det är ju lite gambling om vad det kan vara för fel.
Enda jag vet är att felkoden som ges är för CPU, man kanske skulle maila HP och fråga dom hur säkra deras felkoder är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderW:

Glömde säga att jag redan provat det. Det var det första jag testade göra

Men det här jäkla hårstråt som låg mellan CPU och sockeln, det kan inte vara den som ställt till det?
Så fall borde datorn bråkat för flera år sedan?

EDIT: Han svara innan din edit. Yes, känns så jäkla surt ändå att göra sig av med den om det bara är något litet skitfel.
En prolle är ju faktiskt inte så dyr, men det är ju lite gambling om vad det kan vara för fel.
Enda jag vet är att felkoden som ges är för CPU, man kanske skulle maila HP och fråga dom hur säkra deras felkoder är.

Tja det kan ju ha med saken att göra. Har du kollat så att sockeln såg OK ut? Inge brända pins osv? Ja hör med HP hur mycket man ska lita på felkoderna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Tja det kan ju ha med saken att göra. Har du kollat så att sockeln såg OK ut? Inge brända pins osv? Ja hör med HP hur mycket man ska lita på felkoderna.

Blev lite nojjig om jag verkligen kollade pins'en - så jag öppnade datorn igen, och allt ser bra ut.
Tycker både moderkort, fläktar och CPU ser ut att vara riktigt fräscha.
Lite synd att jag inte har någon annan burk att trycka in processorn i och testa.

Jag drog iväg ett meddelande till HP för att höra som deras "error codes" är pålitliga - får se vad de säger.
Förstår ju inte varför CPU av alla delar skulle sluta funka helt plötsligt - första gången på ~20 år med datorer som det skulle inträffa så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderW:

Blev lite nojjig om jag verkligen kollade pins'en - så jag öppnade datorn igen, och allt ser bra ut.
Tycker både moderkort, fläktar och CPU ser ut att vara riktigt fräscha.
Lite synd att jag inte har någon annan burk att trycka in processorn i och testa.

Jag drog iväg ett meddelande till HP för att höra som deras "error codes" är pålitliga - får se vad de säger.
Förstår ju inte varför CPU av alla delar skulle sluta funka helt plötsligt - första gången på ~20 år med datorer som det skulle inträffa så fall.

Såg en annan tråd här på forumet där en kille åter fått liv i sin dator efter ett litet ugnsbak om du vågar prova på det så är det en grej att kolla!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Såg en annan tråd här på forumet där en kille åter fått liv i sin dator efter ett litet ugnsbak om du vågar prova på det så är det en grej att kolla!

Haha såg det, det får nog så fall bli sista hoppet.
Rätt sjukt ändå att det verkar funka att fixa vissa problem med "bakning".

I alla dall, HP menar på att felsökningskoderna är något de själva använder och går efter så de skall vara pålitliga.
De säger att i stort sett vilken socket S1 processor som helst skall funka, men jag tror nog fanken det är bäst att köra på en identisk - man vet ju själv hur det kan strula, speciellt om man kör med en CPU som har högre klockfrekvens.

Hittade en AMD Turion X2 RM-72 CPU på ebay för 230:- med frakt, så livet skulle ju gå vidare om det inte funkar.
Kan väl kanske i värsta fall kränga av CPU'n igen för någon hundring.

Känns ju bara skumt som fan vad som kan vara fel om det inte skulle funka.
Man hör ju liksom fläkten "fungera" när man försöker boota upp datorn - kan ju iofs vara själva sockeln i moderkortet som krånglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderW:

Haha såg det, det får nog så fall bli sista hoppet.
Rätt sjukt ändå att det verkar funka att fixa vissa problem med "bakning".

I alla dall, HP menar på att felsökningskoderna är något de själva använder och går efter så de skall vara pålitliga.
De säger att i stort sett vilken socket S1 processor som helst skall funka, men jag tror nog fanken det är bäst att köra på en identisk - man vet ju själv hur det kan strula, speciellt om man kör med en CPU som har högre klockfrekvens.

Hittade en AMD Turion X2 RM-72 CPU på ebay för 230:- med frakt, så livet skulle ju gå vidare om det inte funkar.
Kan väl kanske i värsta fall kränga av CPU'n igen för någon hundring.

Känns ju bara skumt som fan vad som kan vara fel om det inte skulle funka.
Man hör ju liksom fläkten "fungera" när man försöker boota upp datorn - kan ju iofs vara själva sockeln i moderkortet som krånglar.

Det är inte så konstigt egentligen Man förbjöd bly i lödningar för x antal år sedan. När lödningarna blir varma sväller dem, sen när de blir kalla krymper dom. Det blir efter många värmningar och avkylningar sprickor i lödningen, så kontaken bryts. Men när man sedan stoppar in den i ugnen smälter lödningarna ihop igen

Hoppas en ny processor fungerar för dig Skulle ju vara guld om det gjorde det! Lycka till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har exakt samma dator med exakt samma problem. Den har legat en stund på hyllan för jag inte orkat göra något åt problemet efter att jag redan försökt tidigare. Men vilket sammanträffande!

Idag fick jag för mig dock att försöka en gång till, dock utan framgång.

En lösning jag läst om är att vira in datorn i en tröja och låta den vara i gång i ungefär 20 till 30 minuter. Datorn kommer att stängas av till slut, men den kommer vara rätt varm, men enligt många så startar den faktiskt efter just detta. Läs mer om detta i denna tråd.

Dock har jag försökt flertal gånger utan framgång tyvärr.

Du får gärna uppdatera hur det gick för dig med att byta CPU, vill gärna reparera denna lilla krabat!

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det gäller en HP Pavilion så låter det ju mer som en bränd GPU. Min DV9 beter sig på samma sätt, och på den är det bränd GPU. HP DV6, 7 och 9 har en stor tendens att gå sönder när det gäller GPU, och det beror på fel bygge av fläkten.
Vet inte hur det är med din laptop, men min, och min kompis DV7'a har GPU och CPU kylare som sitter ihop till samma fläkt, och då är det CPU som dödar GPU när CPU blir varm, och GPU sitter närmast fläkten i det fallet, och då bränns GPU när CPU blir överhettad.
HP och kylning är inget att hänga i granen.

Helt ärligt så tror jag inte att det är något fel med din CPU. Kolla Youtube, finns antagligen nån miljon klipp om GPU brända DV serier.

Visa signatur

Intel inside ✔ i7 8700K 5GHz | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Fedora Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cable:

Har exakt samma dator med exakt samma problem. Den har legat en stund på hyllan för jag inte orkat göra något åt problemet efter att jag redan försökt tidigare. Men vilket sammanträffande!

En lösning jag läst om är att vira in datorn i en tröja och låta den vara i gång i ungefär 20 till 30 minuter. Datorn kommer att stängas av till slut, men den kommer vara rätt varm, men enligt många så startar den faktiskt efter just detta. Läs mer om detta i denna tråd.

Du får gärna uppdatera hur det gick för dig med att byta CPU, vill gärna reparera denna lilla krabat!

Samma princip som att baka den. Lödningarna smälter ihop igen.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Så ja, har inte velat svara i den här tråden föräns nu för att undvika att eventuellt behöva bumpa.
I alla fall, jag har nu bytt CPU men jag får fortfarande samma felkod. Känns lite småtråkigt faktiskt - speciellt då HP själva menar på att felkoderna skall vara pålitliga. Ena pinnen på CPU'n var något böjd, men jag böjde försiktigt tillbaka den, så det skall nog inte vara några problem. Har på tidigare datorer böjt tillbaka pins på CPU'er där de legat heeeelt åt helvete, men ändå funkat.

Jahopp, vad hittar man på nu då ¯\_(ツ)_/¯

EDIT: Testade rulla in datorn i handduk i en halvtimme. Men den stängde inte av sig själv (och var inte heller speciellt varm), och funkade naturligtvis inte efter att jag stängde av och satte igång den igen. Kanske bakning i ugn som gäller? Lär ju iofs inte lösa några problem med bränt GPU/Moderkort?

Skrivet av Cable:

Har du precis samma problem, alltså att Caps Lock blinkar 1 gång mellan varje "paus"?
Du har inte provat att byta några delar i den eller?

Skrivet av bullen181:

Med tanke på att det gäller en HP Pavilion så låter det ju mer som en bränd GPU. Min DV9 beter sig på samma sätt, och på den är det bränd GPU. HP DV6, 7 och 9 har en stor tendens att gå sönder när det gäller GPU, och det beror på fel bygge av fläkten.
Vet inte hur det är med din laptop, men min, och min kompis DV7'a har GPU och CPU kylare som sitter ihop till samma fläkt, och då är det CPU som dödar GPU när CPU blir varm, och GPU sitter närmast fläkten i det fallet, och då bränns GPU när CPU blir överhettad.
HP och kylning är inget att hänga i granen.

Helt ärligt så tror jag inte att det är något fel med din CPU. Kolla Youtube, finns antagligen nån miljon klipp om GPU brända DV serier.

Yepp yepp, hela datorrn delar på samma tråkiga fläkt, och det är ett ganska bra avstånd mellan fläkten och GPU/CPU som det det metalröret (glömt bort vad det kallas) skall leda kyla till.
Jag har ju varit duktig och kört med sådan laptopkylare som man ställer laptopen på, men ändå så har den brakat ihop.
Det enda som är konstigt är att det verkar som att de som har problem med sin GPU faktiskt får rätt felkod, alltså att caps lock felkodssystemet vid boot faktiskt blinkar rätt antal gånger för GPU.

Skrivet av dr-nix:

Var faktiskt lite sugen på den. Ser nu dock att de höjt priset till 5990:-.
Får hålla utkik ifall de droppar snart igen

Permalänk

Vet inte om det här räknas som bump, förhoppningsvis inte då jag har en "lösning".
Jag testade i alla fall att gör som "Pantsoff" sa och bakade moderkortet - och tro på fan att datorn började fungera igen.

En ny bugg dök dock upp, datorn verkar inte kunna kommunicera med datorbatteriet. Datorn är helt stendöd om jag inte kör med sladd, och när man har på datorn via sladd med batteriet instoppad samtidigt så står det i Vista att batteriet är tomt och laddas - men det laddas ej.
Aja, det får väl vara skit samma - får se hur länge datorn kommer fungera, den har fungerat i 2 dagar nu.

Rätt kul att bakningen funkade

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderW:

Vet inte om det här räknas som bump, förhoppningsvis inte då jag har en "lösning".
Jag testade i alla fall att gör som "Pantsoff" sa och bakade moderkortet - och tro på fan att datorn började fungera igen.

En ny bugg dök dock upp, datorn verkar inte kunna kommunicera med datorbatteriet. Datorn är helt stendöd om jag inte kör med sladd, och när man har på datorn via sladd med batteriet instoppad samtidigt så står det i Vista att batteriet är tomt och laddas - men det laddas ej.
Aja, det får väl vara skit samma - får se hur länge datorn kommer fungera, den har fungerat i 2 dagar nu.

Rätt kul att bakningen funkade

Kul att det fungerade! Batteriet kanske är stendött, du har inget annat du kan testa med? Mitt PS3 håller fortfarande ihop efter ett litet elektronikbak

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Kul att det fungerade! Batteriet kanske är stendött, du har inget annat du kan testa med? Mitt PS3 håller fortfarande ihop efter ett litet elektronikbak

Nej alltså jag tror att batteriet är OK, köpte det för ett halvår sedan - måste vara något annat som ballat ur.
Haha skönt att det gick att baka PS3 med, kan tänka mig att du var lagom nervös för den bakningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderW:

Nej alltså jag tror att batteriet är OK, köpte det för ett halvår sedan - måste vara något annat som ballat ur.
Haha skönt att det gick att baka PS3 med, kan tänka mig att du var lagom nervös för den bakningen

Haha alltså, bakade du datorn med allt? Stoppade du bara in datorn i ugnen? Med mitt PS3 så tog jag ju ner det i molekyler, sen stoppade jag bara in själva moderkortet i ugnen. Hade för aluminiumfolie överallt förutom på CPU & GPU! Så jag tycker det gick ganska smärtfritt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Haha alltså, bakade du datorn med allt? Stoppade du bara in datorn i ugnen? Med mitt PS3 så tog jag ju ner det i molekyler, sen stoppade jag bara in själva moderkortet i ugnen. Hade för aluminiumfolie överallt förutom på CPU & GPU! Så jag tycker det gick ganska smärtfritt

Haha nej alltså jag må vara lite novis inför bakning, men heeelt efterbliven är jag inte
Menar mer att det finns lite små plastkontakter och skit på moderkortet (finns ju säkert även på GPU som man vanligast bakar iofs).
Jag var sjukt nervös att just plastdetaljerna skulle smälta

Aha, du täckte vissa detaljer med folie?
Jag körde bara rätt basic och hade folie under själva moderkortet och små "kuddar" i hörnen för att ställa upp det.

Jag tog bort allt som gick att ta bort på moderkortet innan bakningen - var en hel del tejpbitar.
Bra jobbat där HP, ser inte alls ut som en "nödlösning" med tejp överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderW:

Haha nej alltså jag må vara lite novis inför bakning, men heeelt efterbliven är jag inte
Menar mer att det finns lite små plastkontakter och skit på moderkortet (finns ju säkert även på GPU som man vanligast bakar iofs).
Jag var sjukt nervös att just plastdetaljerna skulle smälta

Aha, du täckte vissa detaljer med folie?
Jag körde bara rätt basic och hade folie under själva moderkortet och små "kuddar" i hörnen för att ställa upp det.

Jag tog bort allt som gick att ta bort på moderkortet innan bakningen - var en hel del tejpbitar.
Bra jobbat där HP, ser inte alls ut som en "nödlösning" med tejp överallt

Haha vad bra! ;D
Jo jag täckte över allt förutom just GPU och CPU

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har samma problem med Pavalonen, börjar blinka, ibland startas OS som är Ubuntu 13.04 64-bit. Mint har också testats men "hängde" sig också efter ett tag.

Windows Vista var original OS på datorn, kan det vara så att datorn bara behöver en helformatering och kanske trivs bäst med Windows?

Vilket program är bäst att formatera med i Ubuntu?

Permalänk
Medlem

Nu gick den igång och kom in i Ubuntu, vid uppstarten står det 2 grejer som "disabled by bios".
Detta kan vara ett bios "problem"? Är den kvar i Vistastadiet?

Permalänk
Medlem

Tog 2 minuter i Ubuntu sen "frös" allt sig, bara att poweroffa.