Permalänk
Medlem

Fel av CDON?

Hej!

Jag köpte mitten mars ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1371671 hos cdon.
Redan när jag först startade upp datorn med det nya kortet så hörde jag ett skrapande/vibrerande ljud från grafikkortet.
Jag testade att försiktigt stanna fläktarna med fingrarna och det visar sig att en av fläktarna skapar oljudet.

Jag hörde av mig till cdon och kortet var inne i över två veckor på felsökning, men fick sedan tillbaka det.
Cdon påstår att grafikkortet är i strålande skick, och att detta ljud är normalt.

Ni får gärna ta er en titt på detta klipp, som jag filmat själv:
http://www.youtube.com/watch?v=YTXekUX_3us

Jag är varken nöjd med produkten eller cdons åtgärder.
Jag har ägt ett identiskt kort tidigare som gick sönder helt och hållet, detta kort hade dock inte detta oljud.
Mina tidigare 7970 referens och 560 ti från asus hade inte heller detta oljud, men cdon påstår att oljudet från mitt nuvarande kort är normalt? Även tillverkaren, Kfa2 påstår detta.

Vad kan jag göra?

Tack på förhand!

Edit: Folk gissar på coilwhine, därför har jag filmat där jag stannar fläkten och man kan klart höra att ljudet försvinner:
http://www.youtube.com/watch?v=LHqZ3XToz5E

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Säker på att det är fläktljud? Det kan vara coilwhine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Säker på att det är fläktljud? Det kan vara coilwhine.

Jag är bombsäker. Ljudet försvinner när jag stannar den ena fläkten.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Permalänk
Medlem

låter som coilwhine när fläktarna snurrar på (de drar ju lite ström dem med och det kan vara orsaken tillsammans med ditt nätagg...)
testa justera hastigheten på fläktarna med något program i windows och se ifall ljudet förstärks eller minskar...

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

låter som coilwhine när fläktarna snurrar på (de drar ju lite ström dem med och det kan vara orsaken tillsammans med ditt nätagg...)
testa justera hastigheten på fläktarna med något program i windows och se ifall ljudet förstärks eller minskar...

Nja, det är verkligen inte coilwhine. Jag har tidigare ägt moderkort och nätagg med en del coilwhine. Detta är betydligt mer högljutt och har ett annat typ av ljud, som kanske inte hörs på min sketna video.
Jag misstänker att det är så simpelt att något ligger och skrapar emot fläkten. Antingen på fläktbladen eller inuti motorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Hej!

Vad kan jag göra?

Tack på förhand!

Har du länkat filmen till Cdon? Nu kan jag inte se filmen på jobbet. Är det så att man hör och ser tydligt att ljudet förändras när man stoppar ena fläkten. Tycker du kan skicka filmen till dom. Om dom fortsätter säga att det är normalt så blir det jäkligt bökigt. Vet ej om dom har någon form av kundnöjdhets garanti. Där man har 1-2 veckor att testa produkten och är man inte nöjd så kan man lämna tillbaka.

Skicka ett mail till KFA2 med filmen och fråga om et verkligen ska vara så. Skriv var du har köpt kortet så kan dom ta kontakt med Cdon och på den vägen få fram ett nytt till dig.

Det är tidsödande. Men jag skulle satsa på KFA. Det är deras varumärke som står på spel.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssa87:

Har du länkat filmen till Cdon? Nu kan jag inte se filmen på jobbet. Är det så att man hör och ser tydligt att ljudet förändras när man stoppar ena fläkten. Tycker du kan skicka filmen till dom. Om dom fortsätter säga att det är normalt så blir det jäkligt bökigt. Vet ej om dom har någon form av kundnöjdhets garanti. Där man har 1-2 veckor att testa produkten och är man inte nöjd så kan man lämna tillbaka.

Skicka ett mail till KFA2 med filmen och fråga om et verkligen ska vara så. Skriv var du har köpt kortet så kan dom ta kontakt med Cdon och på den vägen få fram ett nytt till dig.

Det är tidsödande. Men jag skulle satsa på KFA. Det är deras varumärke som står på spel.

Eftersom folk tror på coilwhine så har jag här filmat när jag stannar fläkten, och ljudet försvinner:

Jag skickade det första klippet till cdon, jag fick i svar att det är normalt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom folk tror på coilwhine så har jag här filmat när jag stannar fläkten, och ljudet försvinner:

Följer oljudet varvtalet?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ja det låter helt klart som att det är fläkten och inte coilwhine (vilket även jag trodde först), och tyvärr kan jag ockås säga att det inte är helt ovanligt på kylare som inte har samma fokus på låg ljudnivå. De liksom skrapar lite och låter allmänt orent. Kfa2 är en av dem tyvärr

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Har du prövat att justera hastigheten på fläktarna? Brukar vara så att fläktar låter lite extra vid speciella varvtal, att gå upp/ner ett par % kan ibland avhjälpa irriterande missljud. Eftersom ljudet verkar oscillera så kan det vara så att fläktarna går i liiite olika varvtal vilket kan skapa denna typ av oljud. Som sagt, experimentera lite med att justera farten på fläktarna och se om det hjälper.

Permalänk
Inaktiv

Har haft liknande missljud från ett gigabyte kort och det låg inne i fläkt motorn, tycker det verkar vara samma fel, det är absolut inte normalt oavsett vad dom okunniga "teknikerna" på cdon säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Följer oljudet varvtalet?

Skrivet av Frispel:

Har du prövat att justera hastigheten på fläktarna? Brukar vara så att fläktar låter lite extra vid speciella varvtal, att gå upp/ner ett par % kan ibland avhjälpa irriterande missljud. Eftersom ljudet verkar oscillera så kan det vara så att fläktarna går i liiite olika varvtal vilket kan skapa denna typ av oljud. Som sagt, experimentera lite med att justera farten på fläktarna och se om det hjälper.

Jag använder MSI afterburner för att ställa in en fläktkurva. Detta gör ju att datorn blir tyst under idle, och lite mindre tyst under spelande.
Jag vill liksom inte behöva pilla med fläkthastigheten varje gång jag ska spela för att hitta en fläkthastighet som inte skramlar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa att slå på Vsync. Om det löser problemet är det definitivt coil whine.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89694:

Har haft liknande missljud från ett gigabyte kort och det låg inne i fläkt motorn, tycker det verkar vara samma fel, det är absolut inte normalt oavsett vad dom okunniga "teknikerna" på cdon säger.

Du kan inte ha mer rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ja det låter helt klart som att det är fläkten och inte coilwhine (vilket även jag trodde först), och tyvärr kan jag ockås säga att det inte är helt ovanligt på kylare som inte har samma fokus på låg ljudnivå. De liksom skrapar lite och låter allmänt orent. Kfa2 är en av dem tyvärr

Jag har hört av mig till kfa2 nu och väntar på svar, vilket lär ta dagar.

Hello!

I bought a Kfa2 gtx 660 ti 3gb oc 15-3-2013 at CDON.COM, sweden.

After the first start of the system, I could clearly hear a vibrating/scraping noise.
I carefully stopped one of the fans, and the noise is gone.

I contacted CDON.COM and I sent them the card to be tested. After about two weeks of waiting, I finally got my answer.
According to CDON, this scraping noise is normal? And that's according to you?
CDON has seen the video as well.

I've owned many high-end gpus over the years and I've NEVER heard this noise.

And don't get me wrong, I love the cards performande, but this noise irritates me since I've spent hundreds of dollars on watercooling to make my computer quiet.

Best regards,
Arvid

Link to video:

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder MSI afterburner för att ställa in en fläktkurva. Detta gör ju att datorn blir tyst under idle, och lite mindre tyst under spelande.
Jag vill liksom inte behöva pilla med fläkthastigheten varje gång jag ska spela för att hitta en fläkthastighet som inte skramlar.

Menade inte att du skulle hålla på att justera varvtalet varje gång. Ligger nåt mot fläkten lär oljudet ju följa varvtalet. Lyssnade på din video och nåt verkar ju skumt, har du uteslutet resonans? Testa ta ett stadigt tag i kortet och se om ljudet försvinner/minskar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Om du redan kör vattenkylning, varför inte kasta på ett vattenblock så är problemet ur världen?

Nu är det ju i och för sig fel att du ska behöva lägga ut mer pengar på en defekt produkt för att lösa ett problem som enligt min uppfattning borde gå på RMA. Men om du kör in i väggen hos KFA är det ju en lösning. Men bra PR för dom blir det ju inte om dom hanterar det illa och det luftas på det här forumet. Men vi får väl vänta och se vad tillverkaren själv säger.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem , när jag stannar ena fläkten så försvinner det..men nu på senare har jag inte hört av det så mycket längre

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Om du redan kör vattenkylning, varför inte kasta på ett vattenblock så är problemet ur världen?

Nu är det ju i och för sig fel att du ska behöva lägga ut mer pengar på en defekt produkt för att lösa ett problem som enligt min uppfattning borde gå på RMA. Men om du kör in i väggen hos KFA är det ju en lösning. Men bra PR för dom blir det ju inte om dom hanterar det illa och det luftas på det här forumet. Men vi får väl vänta och se vad tillverkaren själv säger.

Jag hade faktiskt inte haft något emot att köra kortet vattenkylt, MEN det finns inget vattenblock till denna modell.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Menade inte att du skulle hålla på att justera varvtalet varje gång. Ligger nåt mot fläkten lär oljudet ju följa varvtalet. Lyssnade på din video och nåt verkar ju skumt, har du uteslutet resonans? Testa ta ett stadigt tag i kortet och se om ljudet försvinner/minskar.

Jag har nu testat att trycka lite på kortet och ta tag i det på olika sätt men problemet kvarstår :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sådär ska inte en fläkt låta, jag skulle bli tokig om jag hörde det där hela tiden

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Jag hade faktiskt inte haft något emot att köra kortet vattenkylt, MEN det finns inget vattenblock till denna modell.

Hade samma dilemma med mina MSI 6970 Lightning. Slutade med att jag köpte två universalblock för GPU:erna och planen var att låta originalplattan som täcker minnen och VRM stå för kylningen av dessa. Luften som strömmar i chssiet är i vilket fall svalare än den som normalt trycks upp över den genom kylflänsen.

Dock har jag inte fått ur den berömda tummen, och det projektet står fortfarande och stampar.

Men i vilket fall så anser jag att din kylare är defekt och att tillverkaren borde byta ut den.

Permalänk

Skrapande ljud från fläkt

Tja,

Ser du om fläkten ligger emot någon ifall du stänger av datorn och snurrar fläkten lite?
Annars är det väl som någon sa att de är själva fläktmotorn de är fel på.

/Grim

Permalänk
Medlem

Får bara hoppas att det blir ett lyckligt slut. Så jäkla tråkigt att sånt händer. Tycker därför det är skönare att köpa över disk. Blir det problem så kan man ta det mellan 4 ögon. Sen vägra att gå förräns man blir nöjd.

Känns som Cdon har tagit emot det och tittat och typ sagt "Men det funkar ju." " får höja volymen på hörlurarna så är allt lugnt."

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Så detta ljudet uppstår bara under belastning? I så fall kan du antagligen komma förbi det genom att sätta en brant kurva, dvs tyst under idle-temperaturer, och så en skarp sväng upp när kortet belastas så du passerar det område av hastigheter där det låter.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag köpte mitten mars ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1371671 hos cdon.
Redan när jag först startade upp datorn med det nya kortet så hörde jag ett skrapande/vibrerande ljud från grafikkortet.
Jag testade att försiktigt stanna fläktarna med fingrarna och det visar sig att en av fläktarna skapar oljudet.

Jag hörde av mig till cdon och kortet var inne i över två veckor på felsökning, men fick sedan tillbaka det.
Cdon påstår att grafikkortet är i strålande skick, och att detta ljud är normalt.

Jag är varken nöjd med produkten eller cdons åtgärder.
Jag har ägt ett identiskt kort tidigare som gick sönder helt och hållet, detta kort hade dock inte detta oljud.
Mina tidigare 7970 referens och 560 ti från asus hade inte heller detta oljud, men cdon påstår att oljudet från mitt nuvarande kort är normalt? Även tillverkaren, Kfa2 påstår detta.

Vad kan jag göra?

Tack på förhand!

Edit: Folk gissar på coilwhine, därför har jag filmat där jag stannar fläkten och man kan klart höra att ljudet försvinner:

CDON har väl en egen tråd här på sweclockers? isf, be dem kolla igenom denhär tråden och fråga om insistera på att det faktiskt är någonting som är fel. Be dom kolla på video också, jag menar, generellt sett så brukar affärer så som cdon villja skydda sitt rykte!
Edit: här är deras tråd http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/9... Det verkar som om de uppdaterar tråden med svar rätt ofta, mer än en gång om dagen på arbetsdagar

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Inaktiv

Köp aldrig från cdon

Köp från andra företag cdon är knappt villiga att ge service till sina kunder man får ligga i och tjata till sig det man har rätt till finns många bättre företag att ha och göra med där du får det du betalat för och slipper krångla till dig support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palleralla:

Köp från andra företag cdon är knappt villiga att ge service till sina kunder man får ligga i och tjata till sig det man har rätt till finns många bättre företag att ha och göra med där du får det du betalat för och slipper krångla till dig support.

Har köpt massor med prylar från CDON och det har aldrig varit några problem. Köpte bl a en corsair H80 som hade missljud och den bytte de ut omgående utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Så detta ljudet uppstår bara under belastning? I så fall kan du antagligen komma förbi det genom att sätta en brant kurva, dvs tyst under idle-temperaturer, och så en skarp sväng upp när kortet belastas så du passerar det område av hastigheter där det låter.

Tyvärr så är det vid 60% fläkthastighet ljudet är som värst, och just den hastigheten är som bäst :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

CDON har väl en egen tråd här på sweclockers? isf, be dem kolla igenom denhär tråden och fråga om insistera på att det faktiskt är någonting som är fel. Be dom kolla på video också, jag menar, generellt sett så brukar affärer så som cdon villja skydda sitt rykte!
Edit: här är deras tråd http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/9... Det verkar som om de uppdaterar tråden med svar rätt ofta, mer än en gång om dagen på arbetsdagar

Tack! det ska jag göra!

Visa signatur