Permalänk

Datorn fryser / laggar konstant

Tjenare har under ett par veckor haft problem med datorn, var tionde-femtonde minut så börjar den frysa, de flesta program slutar funka och jag tappar kontakt med internet, jag kan dock röra musen och röra mig fritt i windows men som sagt inte använda några program.

Det börjar från att jag startar datorn, bara trycker upp youtube eller vad som helst så börjar det och det håller på i kanske 5 minuter sen kommer allting tillbaks på en gång, att spela spel är ju totalt omöjligt jag har tur om jag lyckas lyssna på en låt eller två i spotify

Har googlat runt i ett par dagar nu men bara hittat laptops med liknande problem där överhettning var orsaken, jag själv har 59 grader i BIOS men i windows har jag inte över 40, min första chansning var att processorn blev överhettad eftersom min kylpasta är snustorr och allt tyder på överhettning, men som sagt alla temperaturer är normala när jag kollar i speedfan så det tycks inte vara problemet.

Jag har provat att byta RAM så problemet ligger inte där, HDDn är sprillans ny och om det vore grafikkortet som var trasigt så hade man väll inte fått någon kontakt med skärmen alt bluescreens, så då har vi nätagget moderkortet och processorn kvar.. stämmer mina sympton på någon utav dessa?
Har fortf garanti på processorn och moderkortet så "hoppas" att det är problemet, kan också tillägga att jag har problem med USB portarna när jag använder min gaming mus, den tappar kontakt ca var tionde minut så jag har fått byta till en vanlig kontorsmus.

Jag har virussökt med 3 olika program och formaterat om hårddisken så något mjukvaru fel lär det inte vara.

Ledsen över den långa texten men ville förklara så detaljerat som möjligt Hoppas någon har en bra lösning

Edit: De laggar inte bara när jag startar flera processer samtidigt utan det kan ske när jag bara har spotify eller VLC på.. eller helt enkelt bara surfar på nätet

Permalänk
Medlem

kanske låter lite dumt men har du gjort en CMOS reset? och uppdaterat BIOS?
vet ju inte vad du har för komponenter.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

kanske låter lite dumt men har du gjort en CMOS reset? och uppdaterat BIOS?
vet ju inte vad du har för komponenter.

Har provat en CMOS reset ja, har dock inte provat att uppdatera bios.. och som du nämnde så glömde jag skriva vad jag har i burken :/

CPU: Intel i5-2500k 3.30ghz
Moderkort: MSI H67MA-E45
Grafikkort: Nvidia Geforce 8800GT
Nätagg: NorthQ 500W ca 5-6 år gammelt

Har en WesternDigital hårdisk och Corsair minnen, exakta modeller har jag inte i huvet men kan kolla upp om det skulle behövas