Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008

Delta fläkt under bilens huv

Tja, jag och en polare håller på leka med en bil och vi undrar hur det mest optimal vi kan få ström utav elektriciteten i bilen? Delta fläkten ska få minst 4A och 12V. Jag är inte säker på att det kan funka på cigarett uttaget eller om man ska kunna koppla parallellt med frambelysningen?

Har ni några tips så är det bara skriva!

Tackar så mycket för hjälpen.

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Från batteriet? Annars kan du ta från vad som helst som matar ström då det är tolv volt överallt. Generatorn är lätt att ta ifrån. Sen är det bara att sätta minus vart som helst som är jord.

Men ja, framljuset är en idé. Bränslepumpen är en annan. Tänk på att säkringen ska klara normal last + er fläkt.
Jag skulle ha tagit ett relä och nyttja tillslagström från startnyckeln och sedan matning från generatorn eller batteriet.

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Swedish Chef:

Från batteriet? Annars kan du ta från vad som helst som matar ström då det är tolv volt överallt. Generatorn är lätt att ta ifrån. Sen är det bara att sätta minus vart som helst som är jord.

ehm det är hela 60A i batteriet om jag inte har helt fel. Sedan så tror jag att det är inte samma A i bilens utrustningar.

Tack iaf!

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Husvagn på Axamo
Registrerad
Feb 2010

Koppla den på en ström källa som tänds när du vrider på nyklen, Stereo, Cigg utag med flera. alla dom kablarna klarar din specs.
Lampornas el skulle jag undivka, Då dom sitter på ett relä som klarar max "XXX"watt och bryts när du överskrider det. (Så är det på min bil i alla fall)

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Alle22:

ehm det är hela 60A i batteriet om jag inte har helt fel. Sedan så tror jag att det är inte samma A i bilens utrustningar.

Tack iaf!

Du vet väl att en utrustning kopplad till ett batteri bara drar den mängd det behöver. Om jag sätter en 12v glödlampa på batteriet så nyttjar inte den 60A...

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av CitroFrukten:

Koppla den på en ström källa som tänds när du vrider på nyklen, Stereo, Cigg utag med flera. alla dom kablarna klarar din specs.
Lampornas el skulle jag undivka, Då dom sitter på ett relä som klarar max "XXX"watt och bryts när du överskrider det. (Så är det på min bil i alla fall)

Okej tack! behöver jag inte konvertera (motstånd, kondensatorer osv) cigg uttaget eller är det bara koppla i direkt?

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Husvagn på Axamo
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Alle22:

ehm det är hela 60A i batteriet om jag inte har helt fel. Sedan så tror jag att det är inte samma A i bilens utrustningar.

Tack iaf!

Det är 60A timmar på batteriet, Så om du kopplar din fläkt på 4A så klarar batteriet driva det 60/4=15timmar, tror jag att man räknar, Inte säker på det men något sådant i alla fall.

Annars om man räknar som dig skulle jag sprängt min slutsteg i bilen, Då jag har 180A på mitt batteri, Eller har 2stycken 90A Serie kopplat.

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klyktattarland
Registrerad
Mar 2012

Då måste jag få fråga: Varför? En delta-fläkt kan väl inte användas till något vettigt i en bil?
Eller ska ni bygga en mini-turbo av datordelar?

Spela World of Tanks med oss på SweClockers.com!
Vi har en inofficiell klan där alla som gillar att vara social och spela tanks får vara med!
SweC - World of Tanks clan
Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Jag har för övrigt hjälp till att koppla in och rita upp en helt ny bränslekrets till en bil då original var för klen så jag vet vad man kan och inte kan göra med el i en bil.

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Swedish Chef:

Du vet väl att en utrustning kopplad till ett batteri bara drar den mängd det behöver. Om jag sätter en 12v glödlampa på batteriet så nyttjar inte den 60A...

Dvs att jag inte riskerar att döda fläkten? Men hur mycket går fläkten som max då? För det står 1,3 A, vi har prövat att köra 4A och har inte vågat pröva mer än det.

Tack för svar!

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av CitroFrukten:

Det är 60A timmar på batteriet, Så om du kopplar din fläkt på 4A så klarar batteriet driva det 60/4=15timmar, tror jag att man räknar, Inte säker på det men något sådant i alla fall.

Annars om man räknar som dig skulle jag sprängt min slutsteg i bilen, Då jag har 180A på mitt batteri, Eller har 2stycken 90A Serie kopplat.

Jag hoppas du parallelkopplat dom och inte i serie
Annars hade du nog "sprängt" all elektronik i bilen

Tjoho, jag har lärt mig ett nytt ord, ojailbreakead, måste ha något med något att göra :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Husvagn på Axamo
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Alle22:

Dvs att jag inte riskerar att döda fläkten? Men hur mycket går fläkten som max då? För det står 1,3 A, vi har prövat att köra 4A och har inte vågat pröva mer än det.

Tack för svar!

Även om du kopplar den till 60A bil batteri så kommer den bara Ta 1.3A från batteriet.

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Bara att koppla på, vill fläkten dra 4A så kommer den göra det. Den kommer nyttja så mycket ampere som den behöver.

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av CitroFrukten:

Det är 60A timmar på batteriet, Så om du kopplar din fläkt på 4A så klarar batteriet driva det 60/4=15timmar, tror jag att man räknar, Inte säker på det men något sådant i alla fall.

Annars om man räknar som dig skulle jag sprängt min slutsteg i bilen, Då jag har 180A på mitt batteri, Eller har 2stycken 90A Serie kopplat.

Men det finns väl motstånd till att det inte når i den situationen om jag inet har helt fel?

Skrivet av Slaktardej:

Då måste jag få fråga: Varför? En delta-fläkt kan väl inte användas till något vettigt i en bil?
Eller ska ni bygga en mini-turbo av datordelar?

Vi är ute efter ventilation i bilen (finns ganska gott om utrymme man kan leka med ).

Skrivet av Swedish Chef:

Jag har för övrigt hjälp till att koppla in och rita upp en helt ny bränslekrets till en bil då original var för klen så jag vet vad man kan och inte kan göra med el i en bil.

Det skulle vara AWESOME!!! Tack för svar ALLA!!

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Husvagn på Axamo
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Kristerj:

Jag hoppas du parallelkopplat dom och inte i serie
Annars hade du nog "sprängt" all elektronik i bilen

plus plus minus minus, du har rätt. lite seg just nu

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av CitroFrukten:

Även om du kopplar den till 60A bil batteri så kommer den bara Ta 1.3A från batteriet.

Men varför körde den på mer efter vi hade prövat med 4A?

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Alle22:

Dvs att jag inte riskerar att döda fläkten? Men hur mycket går fläkten som max då? För det står 1,3 A, vi har prövat att köra 4A och har inte vågat pröva mer än det.

Tack för svar!

Strunta i amperen, det är spänningen som kan sabba fläkten. Och eftersom fläkten går på 12volt, samt att elsystemet i bilen är på 12volt
så är det ingen som helst fara

Men varför skall du ha en deltafläkt i bilen??

Tjoho, jag har lärt mig ett nytt ord, ojailbreakead, måste ha något med något att göra :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Swedish Chef:

Bara att koppla på, vill fläkten dra 4A så kommer den göra det. Den kommer nyttja så mycket ampere som den behöver.

DVS att den inte dör? Finns det en inbyggd kondensator i fläkten?

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Nej den dör inte, nej det gör det inte. Förmodligen kan den dra 4A om det sitter 4 hekto damm i den eller om du bromsar fläkten. Det som står är vad den drar under max last.

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Kristerj:

Strunta i amperen, det är spänningen som kan sabba fläkten. Och eftersom fläkten går på 12volt, samt att elsystemet i bilen är på 12volt
så är det ingen som helst fara

Men varför skall du ha en deltafläkt i bilen??

För vi har det så tråkigt och är så arbetslösa så vi ville pilla lite med en bil som vi kan ha lite mer roligt med :), pga mer ventilation i bilen.

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Alle22:

Men varför körde den på mer efter vi hade prövat med 4A?

Hur testade du? Hur vet du att den drog mer än vad som är specificerat vid den spänning som du testade på?

Skrivet av Alle22:

DVS att den inte dör? Finns det en inbyggd kondensator i fläkten?

På vilket sätt skulle en kondensator behövas i fläkten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Jag skulle ju bara slå igång kupéfläkten annars om ni vill ha ventilation.

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Marcusk:

Hur testade du? Hur vet du att den drog mer än vad som är specificerat vid den spänning som du testade på?

På vilket sätt skulle en kondensator behövas i fläkten?

Vi körde på bilbatteri laddaren + amperemeter

För att inte komma åt sin död?

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Swedish Chef:

Jag skulle ju bara slå igång kupéfläkten annars om ni vill ha ventilation.

Vi håller på med ett litet projekt, lite snyggare ska det bli

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Alle22:

Vi körde på bilbatteri laddaren + amperemeter

För att inte komma åt sin död?

Du har missförstått hur ström fungerar. Du kan inte tvinga en viss ström att gå genom fläkten. Fläkten har såpass mycket motstånd att den kommer dra 4A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004

Hur kan det bli snyggare än att man trycker på den knapp som tillverkaren av bilen har ämnat för ändamålet? Är det att ni vill ha möjlighet att starta fläkten utan tändningen?

Skulle jag pillat el på en bil hade jag byggt hifi istället.

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Killbom:

Du har missförstått hur ström fungerar. Du kan inte tvinga en viss ström att gå genom fläkten. Fläkten har såpass mycket motstånd att den kommer dra 4A

Får och ta och testa på min egen bil imon

Tack!

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2006

Hur använde ni amperemetern? Dvs hur kopplade ni in den?

Har ni för mycket tid över kan ju en grundläggande kurs i elektronik inte skada om man vill syssla med sådant. Kan inte ta mer än 10-15h att läsa in och förstå grundläggande elektronik. Så som resistans, ström, spänning och kapacitans.

Elektisk laddning i bilbatteri anges i Ah (Amperetimmar) och är inte en enhet för ström utan laddning.

Corsair Carbide 500R - Core i7 3770K @4,7 GHz - Phanteks PH-TC14PE Blue - Asus P8Z77-V PRO - 2x8GB Corsair Vengeance LP Blue - 2xHD7970 @Crossfire - Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Ralleballe:

Hur använde ni amperemetern? Dvs hur kopplade ni in den?

Har ni för mycket tid över kan ju en grundläggande kurs i elektronik inte skada om man vill syssla med sådant. Kan inte ta mer än 10-15h att läsa in och förstå grundläggande elektronik. Så som resistans, ström, spänning och kapacitans.

Elektisk laddning i bilbatteri anges i Ah (Amperetimmar) och är inte en enhet för ström utan laddning.

Daout!! Där kom den fram Ah = ampere timmar :/, jag som bara fokuserade på ampere

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008

Tack Alla för hjälpen! Det var ampere timmar jag inte la aning om, bara ampere hade jag fokus på.

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls