Ute efter ett utomhus-ljudsystem. "Experthjälp" eftersökes.

Permalänk
Medlem

För varje dag som går blir jag mer och mer misstänkt att Lexius är anställd på Logitech...

I varje ljud-relaterad tråd jag besöker hoppar han in och rekommenderar något från den tidigare nämnda tillverkaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av JaZid:

Köp en plasthink och en spade till lillgrabben så har du ett Z5500 utomhus.

Haha den var bra

Skrivet av Lexius:

En polare hade dessa när vi festa riktigt kraftiga vid 90% volym kör inte 100% då du uppenbart spränger dom
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorhogta...

Ja precis, för om man bara har volymen på 90% så är det omöjligt att spränga dem....... ÖH

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Men det är just det, för att få lika hög volym som z-5500 kan göra inomhus utomhus krävs det ganska rejäl effekt.

Haha, jag är uppenbarligen fruktansvärt dålig på att göra mig förstådd...

Jag menar alltså att så bra som z-5500 låter inomhus är vad jag kräver, inte mer. Även om de låter sämre utomhus (vilket jag självklart förstår att de gör) spelar det ingen roll. Jag talade om kvaliteten "inomhus" då jag tror det hade blivit oklart för många om jag skrivit "så bra som z-5500 låter utomhus" då jag antar att det är cirka en promille utav sweclockers medlemmar som hört skiten utomhus!

Alltså: Har ni tips på några högtalare som låter lika bra/bättre och kan spela lika högt/högre som/än z-5500 får ni gärna dela med er utav dem!

Mvh. Mansion

Skrivet av simonwellander:

Testa att ställ dina z-5500 utomhus så förstår du att det krävs väldigt mycket mer utan hjälp från akustiken i ett rum

Haha, jag är med på noterna kring det... Läs ovan, det var jag som uttryckte mig fel.

Mvh. Mansion

Skrivet av peterhjalmarsson:

Om du skall ha något vägghängt så begränsar det ju basverkan, men det verkar du ju ha förstått nu. Jag kan inte hjälpa dig med nån bra utomhus subwoofer (finns såna djur?), men jag har ett annat bra förslag.

JBL Control 1. Galet bra minimonitorer för sitt pris, och de finns väderskyddade och/eller aktiva också. De spelar inte djup bas, men den basen som finns är väldigt snärtig och trevlig. De har så oändligt mycket bättre ljudkvalitet än Z-5500 (ja, jag har haft bägge) att det inte ens går att nämna dem på samma dag. Jag gav bort mina (plus en sub) till pappa och ersatte med ett par hightech-monitorer för 15.000, och jag ångrar mig faktiskt lite då och då.

Hur du skall lösa "bompa-basen" vet jag inte riktigt. Utomhus kräver mycket mer effekt/storlek i basen än vad du kan väggmontera, så det kommer alltid att vara svårt. Kanske en lös Sunfire-sub (eller nån annan som inte är så svår att flytta runt) som du bär ut när du har fest och låter stå inne nånstans till vardags? Jag skall försöka undvika att säga vad jag tycker om kvaliteten på Z-5500:s bas, men jag kan säga att utomhus kan du *inte* ha så små satelliter som på Z-5500 - det krävs mer för att de inte mellanregistret skall dö helt.

Du kan kolla här också: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1256

Äntligen lite färska tips!

Låter ju super, är det dessa du menar: "JBL Control 1 PRO" eller skall det vara versionen utan PRO; "JBL Control 1"?

Tacksam för vidare hjälp.

Må väl.
- Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av DAoG:

Läste en recension i senaste numret av M3, då testade de högtalare som ser ut som stenar. Blir riktigt snyggt ute imo

http://www.referenceaudio.se/hogtalare/utomhus/russound-out-b...

Det är nog dessa du såg?

Mansion, ser att du bor i Stockholm. Om du kan ta dig till Reference Audio på söder så finns dessa på demo utanför butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det är nog dessa du såg?

Mansion, ser att du bor i Stockholm. Om du kan ta dig till Reference Audio på söder så finns dessa på demo utanför butiken.

Yes är väl dessa längst till vänster? Glömde tidningen på jobbet.

Permalänk
Medlem

* Kolla igenom dessa om det är något du gillar
* Hittat några snygga? Googla efter recensioner, betyg etc
* Vill du ha en subwoofer till?

Du kan dra kablarna in i huset och ha en valfri förstärkare som du kan styra trådlös (det orkar jag ej kolla upp)

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det är nog dessa du såg?

Bodde, tyvärr... Tråkigt nog är de lite dyra per styck för min del. Som sagt; jag kommer behöva minst 4 st högtalare och därför får det hellre vara två lite sämre än en bättre så att säga. Vill ju ha stereoljud på båda möbleringsplatserna.

Skrivet av Brainsplitter:

* Kolla igenom dessa om det är något du gillar
* Hittat några snygga? Googla efter recensioner, betyg etc
* Vill du ha en subwoofer till?

Du kan dra kablarna in i huset och ha en valfri förstärkare som du kan styra trådlös (det orkar jag ej kolla upp)

Jag är ju inne på de ovannämnda JBL Control 1 som peterhjalmarsson berättade om, ser bra ut och skall tydligen ljuda okej. Tills vidare försöker jag ta reda på mer om vilken modell utav dem det gäller och i så fall skall jag försöka åka och lyssna på dem med egna öron.

Subwoofern var verkligen någonting, kanske får bli ett framtidsprojekt!

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1

Permalänk
Medlem

Speakercraft är trevliga. http://www.speakercraft.com/products/outdoor-speakers

Ingen egen erfarenhet av deras produkter för utomhusbruk. Deras inbyggnadshögtalare är jag däremot mycket nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Speakercraft är trevliga. http://www.speakercraft.com/products/outdoor-speakers

Ingen egen erfarenhet av deras produkter för utomhusbruk. Deras inbyggnadshögtalare är jag däremot mycket nöjd med.

Okej, vilken prisklass talar vi om? Ser helt klart snordyrt ut.

Grejen är den att jag skulle kunna punga ut 100k om det var så att det verkligen krävdes, men jag flyttar om 2-3 månader och då vet jag att det kommer stå orört ever since liksom. Vill bara ha någonting helt ok att blåsa ur under de förstkommande sommarveckorna. Sparar de fina grejerna till mitt nya hem senare istället.

Allt gott önskas.
- Mansion

Visa signatur

NCASE M1

Permalänk
Medlem

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/inbyggnadutomhu...

Tyckte jag lät bra. Men sen är ju inte jag särskilt kräsen heller.
Dock satt de monterade inne i butiken...

/Z-5500 användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJo:

/Z-5500 användare

Jag såg dem jag med! Skall se till att lyssna på dem med när jag drar dit för att lyssna på JBL Control 1.

Tack för tipset och ha en trevlig helg.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Jag säger bara: Wow! Hade ingen aning om att det fanns något liknande ens. En subwoofer för utomhusbruk som man gräver, till största delen , ner under jorden!? Fan va coolt att känna gräsmattan vibrera haha. Men seriöst alltså, man kan ju inte förneka att det är lite häftigt

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Okej, vilken prisklass talar vi om? Ser helt klart snordyrt ut.

Grejen är den att jag skulle kunna punga ut 100k om det var så att det verkligen krävdes, men jag flyttar om 2-3 månader och då vet jag att det kommer stå orört ever since liksom. Vill bara ha någonting helt ok att blåsa ur under de förstkommande sommarveckorna. Sparar de fina grejerna till mitt nya hem senare istället.

Allt gott önskas.
- Mansion

Från ca USD100/st o uppåt - se tex http://www.amazon.com/Speakercraft-OE5-One-Outdoor-Speaker-Wh...

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.novacoustic.com/html/i_nova.html kickar skiten ur tex Bose´s motsvarnade system men kostar ca 20% mindre.

Skulle efter vad som står här säga att köra på 4 IN4 (för spridningen) och 2 IN312 SUB dem finns i vit. jag har kört sommarbaren utanför Göteborgs konstmuseum på samma system så det räcker. Men vill du ha ännu mer drag så kör på iN6 och 2st IN315 SUB då får du ännu lite mer svar i lägsta registret. OBS 1 bas driver 2 toppar så allt går på stegen i basaran fullt digital DSP och andra funktioner gör att man verkligen kan finlira med dessa, dem låter dock väldigt bra även direkt out of the box.

Obs om du vill ha ett året om system som även skall sita ute på vintern så bör du inte köra på annat än väderbeständiga högtalare. Då går aktivt i princip bort helt och du bör snara kolla på inbyggnadshögtalare. Det finns en del från bland annat JBL och Rcf sdom är ock men dem kommer inte en i närheten av ljudet på tex Inova.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Jag kör ett PA för drygt 1700 pers... det tycker jag funkar på altan (stora högtalare dock)

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roxxer:

Jag kör ett PA för drygt 1700 pers... det tycker jag funkar på altan (stora högtalare dock)

Inte för att vara sådan men det där säger verkligen absolut ingenting Du får gärna utveckla dig lite och förklara hur du tycker att det skall hjälpa TS.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJo:

/Z-5500 användare

Köpte dem för en månad sen. Låter bra men jag har bara kört på lägre-normala volymer för att inte störa grannarna. Duger gott till det.
(Kör dem som Zone 2 på en Denon Reciever. Funkar klockrent att köra Spotify från Iphone5 /Ipad 4 över Airplay till Zone 2, även om man kör hembio på Zone 1 samtidigt

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Köpte dem för en månad sen. Låter bra men jag har bara kört på lägre-normala volymer för att inte störa grannarna. Duger gott till det.
(Kör dem som Zone 2 på en Denon Reciever. Funkar klockrent att köra Spotify från Iphone5 /Ipad 4 över Airplay till Zone 2, även om man kör hembio på Zone 1 samtidigt

//Lasse

Om du orkar får du gärna länka prisjaktslänkar på samtliga produkter i din setup! Låter ju precis som vad jag är ute efter.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1

Permalänk
Medlem

Sure, kommer här:

Högtalarna vi pratade om:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=894413

Receivern, som jag har och som har utgått efter knappt ett år...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1241992
.. och ersatts av denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1806879

Receivern är något plastig, men man har ju appar för att styra den så man behöver inte komma så nära..
(Kör Denons egen app samt DeRemote som klarar ännu lite fler inställningar, konstigt nog...)

Du kan även köra Spotify fristående direkt i receivern, men jag tycker det funkar bättre att körs Spotify i iPhone5 / iPad4 och Airplay emot Receivern.

iPhone5 och iPad4 hittar du säkert själv på Prisjakt..

//Lasse

Permalänk
Medlem

Här hjälper man till och tipsar och ger länkar på begäran m.m. Vad får man för det? Ett tack?

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Här hjälper man till och tipsar och ger länkar på begäran m.m. Vad får man för det? Ett tack?

//Lasse

Haha, lugn, lugn! Jag var inne och läste kommentaren på mobilen, och kunde inte svara då; då jag var på jobbet. Men ett stort tack för hjälpen är klart du skall ha.

Var inne och lyssnade på den mindre varianten utav de talarna, lät helt okej men killen i butiken hade bara radiomusik och ingen möjlighet att trycka på ordentligt då folk stod och diskuterade i rummet bredvid. Jag förklarade dock vilket ändamål de var avsedda för och då rekommenderade han att vänta lite då de skulle få in ett par B&W talare med lite bättre tryck i som nog skulle passa mig bättre.

Men som sagt, du har varit till stor hjälp. Tack och ha en trevlig helg.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1

Permalänk
Medlem

Tack Mansion. Många ggr får man inget tack och det är så himla trist.

Det gäller att man har riktigt bra skjuts i högtalare ute, för mycket av trycket bara försvinner på gott och ont (Tänker på grannarna).
En annan sak är stöldbegärligheten, med dyrare grejor..

Lycka till med inköpet och monteringen.

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Tack Mansion. Många ggr får man inget tack och det är så himla trist.

Det gäller att man har riktigt bra skjuts i högtalare ute, för mycket av trycket bara försvinner på gott och ont (Tänker på grannarna).
En annan sak är stöldbegärligheten, med dyrare grejor..

Lycka till med inköpet och monteringen.

//Lasse

Är med på vad du menar, brukar själv lägga ner mycket engagemang på att hjälpa folk i frågor och otacksamhet är ofta skrämmande vanligt.

Yes, får se hur det blir, skall se till att uppdatera här efter jag varit och lyssnat på B&W talarna. Kanske rent tuav blir något för mig att tipsa er om!

Må väl.
- Mansion

Visa signatur

NCASE M1