Permalänk
Medlem

Värmealstring av överklockning

Jag har suttit och grubblat efter ett kanske enkelt problem för de flesta här. Säg att jag klockar min cpu men inte höjer spänningen, kommer cpun ändå att avge mer värme eller händer det endast om man höjer spänningen som styr hur mycket ström som går igenom cpun?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Den kommer att avge mer värme när du klockar...för den utför ju mer arbete...höjer du spänningen så blir det ännu mer värme...

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

tänk dig att du drar dina händer mot varandra sakta då blir det inte så mycket värme men om du drar dom snabbt mot varandra så blir det mer.
lika dant blir det i en cpu.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Effekten ökar mot kvadraten på spänningen, och linjärt mot klockfrekvensen.

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]