Permalänk
Medlem
Skrivet av Al3xswe:

Skaffa ny Hårddisk... samt fixa ny kylpasta till processorn och blås tror den är rätt gammal väll?

Jag ska köpa nån gång inom kort, men det är inte felet tror jag.
Som sagt jag har inga problem med tempraturen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilboris:

Jag ska köpa nån gång inom kort, men det är inte felet tror jag.
Som sagt jag har inga problem med tempraturen

du har inte funderat på att ditt grafikkort inte klarar av spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

du har inte funderat på att ditt grafikkort inte klarar av spelet?

Vart försöker du komma? GPUn ligger på 40 grader vid spelande. GTX 670 klarar av i stort sätt allt i nuvarande läge

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Får man slut på RAM så blir datorn bara långsam, hans temp är helt ok, det är när han kör grafik som det krashar. En hårddisk gör inte att datorn krashar vid grafikpåfrestning.

Kanske inte pga av åldern men det finns fall där saker i Windows på disken blivit korrupt så att datorn hållit på så.

Jag skulle åtminstone testa att ta bort och installera om allt på disken. Ta bort och skapa nya partitioner också för att lösa vissa fel där det inte räcker att bara formatera och installera om allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Kanske inte pga av åldern men det finns fall där saker i Windows på disken blivit korrupt så att datorn hållit på så.

Jag skulle åtminstone testa att ta bort och installera om allt på disken. Ta bort och skapa nya partitioner också för att lösa vissa fel där det inte räcker att bara formatera och installera om allt.

Det skulle inte vara omöjlig då detta fel började från ingestans.
Datorn fungerade i 2 månader sen började det!

Permalänk
Medlem

Datorn stänger inte av sig på grund av en trasig disk, då hänger den sig alternativt ger bluescreen och reboot.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Datorn stänger inte av sig på grund av en trasig disk, då hänger den sig alternativt ger bluescreen och reboot.

Folk påstod i alla fall att deras dator stängde av sig när de kom och bad om hjälp.

Fast många av som bad om hjälp blandade ihop uttrycken. De visste inte att det var skillnad mellan att skriva stänga av och starta om, skillnad mellan trasig hårddisk och saker i Windows på disken som blivit korrupt.

Permalänk

Vart bor du? Jag har ett nätagg på ca 500w som du skulle kunna låna.

Permalänk
Medlem

Jag kommer in sent i tråden så risken är stor att jag missat ett inlägg eller två. Men när jag ser din temperatur på processorn så har jag svårt att se att problemet är annat än processorn som blir för varm. Min erfarenhet med både Athlon X2 6000+ och Phenom X4 940BE är att dessa, i min ägo, kraschat redan vid (i Speedfan) rapporterad temperatur om drygt 62*C.

Processorn börjar jobba när du startar ett spel och stängs av utav värmen. Sedan vill den antagligen inte starta igen förrän värmen är avledd. Är min hypotes.

Som tidigare tipsat; applicera ny kylpasta på processorn alternativt köp en ny, bättre kylare. Nu när rumstemperaturerna höjs under sommarmånaderna ställs högre krav på kylningen rent generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Folk påstod i alla fall att deras dator stängde av sig när de kom och bad om hjälp.

Fast många av som bad om hjälp blandade ihop uttrycken. De visste inte att det var skillnad mellan att skriva stänga av och starta om, skillnad mellan trasig hårddisk och saker i Windows på disken som blivit korrupt.

Det skulle i princip kräva att disken kortsluter datorn alternativt att nätagget är så fullbelastat att mindre än 1A på vardera lina gör skillnad. Som du säger är det med största sannolikhet folk som blandat ihop uttrycken.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

det är troligen inte disken, men du bör skaffa en ny med tanke på att den är 5 år gammal. åtminstonde ta backup på något sätt.
i övrigt tycker jag de låter som nätagget. dina nyare kort drar mycket mer ström:)

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo EVOLV Nätagg Corsair HX750i 750W CPU i7 8700k 3,7GHz CPU Kylning NZXT Kraken X62 Moderkort ASUS ROG Strix Z390-E Ram Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3k MHz Speldisk Samsung 860 EVO 500GB Systemdisk Samsung 970 EVO 250GB Lagring WD Blue 1TB GPU ASUS RTX 2060 ROG Strix OS Win10 64bit Mus Steelseries Rival 700 Tangentbord Corsair K70 RGB Brown Hörlurar Astro A40 Skärm ASUS PB238Q 23"

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepforce:

Vart bor du? Jag har ett nätagg på ca 500w som du skulle kunna låna.

Uddevalla!
är 500 tillräkligt för 670? Rekommendationer är 550 har jag för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag kommer in sent i tråden så risken är stor att jag missat ett inlägg eller två. Men när jag ser din temperatur på processorn så har jag svårt att se att problemet är annat än processorn som blir för varm. Min erfarenhet med både Athlon X2 6000+ och Phenom X4 940BE är att dessa, i min ägo, kraschat redan vid (i Speedfan) rapporterad temperatur om drygt 62*C.

Processorn börjar jobba när du startar ett spel och stängs av utav värmen. Sedan vill den antagligen inte starta igen förrän värmen är avledd. Är min hypotes.

Som tidigare tipsat; applicera ny kylpasta på processorn alternativt köp en ny, bättre kylare. Nu när rumstemperaturerna höjs under sommarmånaderna ställs högre krav på kylningen rent generellt.

Jag körde prime95 några timmar. Inget tecken på överhettning.
Jag måste dra ut strömmkabeln en stund för att datorn ska starta, ifall jag inte gör det startar den aldrig bokstavligt talat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitchy:

det är troligen inte disken, men du bör skaffa en ny med tanke på att den är 5 år gammal. åtminstonde ta backup på något sätt.
i övrigt tycker jag de låter som nätagget. dina nyare kort drar mycket mer ström:)

Ska köpa en SSD och en 2TB vanlig om 1 månad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Återigen: Du har väl kopplat grafikkortets strömförsörjning DIREKT från nätagget och inte via molex-adaptrar eller liknande?

Är Molex - PCI-e adaptrarna dåliga att köra med?
Och vad gör man om nätagget man har, bara har Sata och Molex?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Är Molex - PCI-e adaptrarna dåliga att köra med?
Och vad gör man om nätagget man har, bara har Sata och Molex?

Ström adaptrar kan kopplas fel så att grafikkortet inte får det den behöver.

Det är också ett tecken på att man bör kolla upp om nätagget verkligen klarar av grafikkortet. Många gör misstaget med att stirra sig blind på antal watt. Ju bättre grafikkort desto viktigare är det att ha ett nätagg av BRA märke modell.

Har nätagget inte en enda så är den antingen väldigt gammal eller så har du missat dom kablarna när du kollade. Kan inte dubbelkolla utan att veta EXAKT vilket nätagg och grafikkort det gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilboris:

Har inget agg över 370W

Din dator kommer troligen knappt upp i den effekten annars heller så det skall inte vara något problem, du behöver definitivt inget agg över 500W med den setupen du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ström adaptrar kan kopplas fel så att grafikkortet inte får det den behöver.

Det är också ett tecken på att man bör kolla upp om nätagget verkligen klarar av grafikkortet. Många gör misstaget med att stirra sig blind på antal watt. Ju bättre grafikkort desto viktigare är det att ha ett nätagg av BRA märke modell.

Har nätagget inte en enda så är den antingen väldigt gammal eller så har du missat dom kablarna när du kollade. Kan inte dubbelkolla utan att veta EXAKT vilket nätagg och grafikkort det gäller.

Ok så här ligger det till.
Min polare skall få 2 presenter av mig i efterskott, ett grafikkort och ett nätagg.
Grafikkort: Nvidia GTX 275.
Nätaggregat: Apevia 500 watt.
Nätagget har dock bara EN PCI-e kontakt, men det behövs ju 2 till kortet, och mina Molex - PCI-e är helt rättkopplade.
Såå.

Så här står det på aggets undersida.

FEATURE:
*Fan speed adjuster for ultra silence

*aluminium cover for max cooling

*two blue uv fan with 4 blue leds

*"see-trough" power supply

*with colourful uv components

*12v +5v +3,3v combined load 480 watt

*total power 500 watt

* +3.3v) 28A

+ 5v) 30A

+ 12v1) 16A

+ 12v2) 18A

+5vsb)2.0A

-5v) 0.3A

-12v) 0.8A

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ok så här ligger det till.
Min polare skall få 2 presenter av mig i efterskott, ett grafikkort och ett nätagg.
Grafikkort: Nvidia GTX 275.
Nätaggregat: Apevia 500 watt.
Nätagget har dock bara EN PCI-e kontakt, men det behövs ju 2 till kortet, och mina Molex - PCI-e är helt rättkopplade.

Apevia agg har omdömet undvik (enligt länk i en klistrad tråd). Stod inte varför men din plan är nog inte är en sån bra ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Apevia agg har omdömet undvik (enligt länk i en klistrad tråd). Stod inte varför men din plan är nog inte är en sån bra ide.

Hm ok hans nuvarande agg ligger på drygt 400watt, och är av något känt märke, minns inte vilket men det var ett känt.
Kanske är bättre att låta det vara kvar, och bara pressa i GTX 275, får köra hans rigg i en psu kalkylator när jag är där, förhoppningsvis redan senare ikväll.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hm ok hans nuvarande agg ligger på drygt 400watt, och är av något känt märke, minns inte vilket men det var ett känt.
Kanske är bättre att låta det vara kvar, och bara pressa i GTX 275, får köra hans rigg i en psu kalkylator när jag är där, förhoppningsvis redan senare ikväll.

http://www.sweclockers.com/recension/6166-radeon-hd-4890-och-...

Siffrorna är för hela test datorn (ej skärm). Du kan gå efter dom så länge som din kompis har ett nätagg från av ett BRA märke modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

http://www.sweclockers.com/recension/6166-radeon-hd-4890-och-...

Siffrorna är för hela test datorn (ej skärm). Du kan gå efter dom så länge som din kompis har ett nätagg från av ett BRA märke modell.

Ok bra då ska vi räkna ut vad hans burk drar, så att det inte går käpprätt åt helvete pga hans agg.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hm ok hans nuvarande agg ligger på drygt 400watt, och är av något känt märke, minns inte vilket men det var ett känt.
Kanske är bättre att låta det vara kvar, och bara pressa i GTX 275, får köra hans rigg i en psu kalkylator när jag är där, förhoppningsvis redan senare ikväll.

Byt inte ett bra 400 W-aggregat mot ett dåligt 500 W! GTX 275 är så pass svagt att du inte bör får några problem med nuvarande aggregat.

Skrivet av Lifooz:

Är Molex - PCI-e adaptrarna dåliga att köra med?
Och vad gör man om nätagget man har, bara har Sata och Molex?

Då använder man så klart adaptrar, men om moderkortet har separata PCI-E-kontakter ska man använda dem för att få korrekt lastbalansering (eftersom många aggregat har flera linor med samma spänning).

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Din dator kommer troligen knappt upp i den effekten annars heller så det skall inte vara något problem, du behöver definitivt inget agg över 500W med den setupen du har

Är det så?
Isf kan jag ju införskaffa mig något 500W från Inet billig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZaInT:

Byt inte ett bra 400 W-aggregat mot ett dåligt 500 W! GTX 275 är så pass svagt att du inte bör får några problem med nuvarande aggregat.

GTX275 är ett av de törstigare korten som gjorts, 219W: http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-275/...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilboris:

Är det så?
Isf kan jag ju införskaffa mig något 500W från Inet billig

Visst kan du men varför satsa på billigt skit, köp kvalité istället. Jag fattar inte vad vitsen är att lägga flera tusen på komponenter och sedan riskera alltsammans för att kunna spara några få hundra kronor...

Det övergår mitt förstånd men gör som du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

GTX275 är ett av de törstigare korten som gjorts, 219W: http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-275/...

Ja fast så törstigt var det ju inte, i testet så drog hela systemet 310W och då med en kraftigt överklockad i7 920@3,6Ghz

http://www.sweclockers.com/recension/6166-radeon-hd-4890-och-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Visst kan du men varför satsa på billigt skit, köp kvalité istället. Jag fattar inte vad vitsen är att lägga flera tusen på komponenter och sedan riskera alltsammans för att kunna spara några få hundra kronor...

Det övergår mitt förstånd men gör som du vill.

Det är bara för test. Jag har redan ett riktigt bra nätagg.