Permalänk
Medlem

Swap storlek för 16GB ram?

Tjenis!

Är på gång och tänkte installera om min laptop med debian och vart lite funderasm på hur stor swap jag egentligen borde ha. Vad jag har läst mig till tycker jag att swap=2*ram verkar vara standard, men är så även fallet när man kommer upp över typ 4-8GB. För i så fall skulle ju min swap bli 32GB vilket iaf jag tycker känns lite stort.

Så, hur stor swap borde jag ha?

//atriix

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

Tjenis!

Är på gång och tänkte installera om min laptop med debian och vart lite funderasm på hur stor swap jag egentligen borde ha. Vad jag har läst mig till tycker jag att swap=2*ram verkar vara standard, men är så även fallet när man kommer upp över typ 4-8GB. För i så fall skulle ju min swap bli 32GB vilket iaf jag tycker känns lite stort.

Så, hur stor swap borde jag ha?

//atriix

4GB eller mindre. Jag skulle köra på kanske 1-1,5 GB.

EDIT: Visste inte om att viloläge körs på swap-utrymmet (linuxnoob ). Eftersom jag inte använder viloläge alls står jag fast vid 1,5GB men lägg på 16GB om du ska använda viloläget.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem

2*RAM blir onödigt mycket på de grunder du själv listat ut.

Däremot ska du notera att du måste ha "Swap ≥ RAM" om du vill kunna använda hibernation, då swaputrymmet används till detta. Just på en laptop låter det rimligt att vilja kunna använda detta (jag gör det då närapå konstant på min laptop, iaf).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

När jag körde Linux på en dator med 4GB RAM tror jag /swap var på 512MB och det räckte för vardgsbruk i varje fall.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

2*RAM blir onödigt mycket på de grunder du själv listat ut.

Däremot ska du notera att du måste ha "Swap ≥ RAM" om du vill kunna använda hibernation, då swaputrymmet används till detta. Just på en laptop låter det rimligt att vilja kunna använda detta (jag gör det då närapå konstant på min laptop, iaf).

Ok, tyckte väll det. Hibernate lär jag använda, vilket även betyder att swapen borde ligga på HDD och inte SSD då jag har båda, antar jag.

Med tanke på Swap ≥ RAM, skulle det finnas någon poäng med at ha swap typ 20GB istället för bara 16GB?

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

I Windows lagras hibernationfilen i en egen fil. Så du kan med trygghet ha en swap på 1gb. Så länge du inte vet med dig att du fyller minnet till max ofta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jocke92:

I Windows lagras hibernationfilen i en egen fil. Så du kan med trygghet ha en swap på 1gb. Så länge du inte vet med dig att du fyller minnet till max ofta.

Fast vi är i Linux/etc.-forumet, och trådskaparen skrev att det var Debian som skulle installeras. Debian må stöda Linux-, FreeBSD- och Hurd-kärnorna, men Windows är ännu inte implementerat .

Skrivet av atriix:

Ok, tyckte väll det. Hibernate lär jag använda, vilket även betyder att swapen borde ligga på HDD och inte SSD då jag har båda, antar jag.

Tanken med att ha en SSD är ju att använda den, så jag hade lagt swap på den. Du har betalt pengar för extra prestanda, så nyttja den där det kan behövas.

Skrivet av atriix:

Med tanke på Swap ≥ RAM, skulle det finnas någon poäng med at ha swap typ 20GB istället för bara 16GB?

Jag ser ingen poäng att gå speciellt långt utöver. Den begränsande faktorn är vid alla "normala" användningsområden med dagens RAM-storlekar just hibernationstödet, så kör samma storlek.

Vet du med dig att du använder datorn till något som kräver extremt mycket swap så kan det vara annorlunda, men då misstänker jag att fråga öht inte hade dykt upp i dess nuvarande form.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Tanken med att ha en SSD är ju att använda den, så jag hade lagt swap på den. Du har betalt pengar för extra prestanda, så nyttja den där det kan behövas.

Jag ser ingen poäng att gå speciellt långt utöver. Den begränsande faktorn är vid alla "normala" användningsområden med dagens RAM-storlekar just hibernationstödet, så kör samma storlek.

Vet du med dig att du använder datorn till något som kräver extremt mycket swap så kan det vara annorlunda, men då misstänker jag att fråga öht inte hade dykt upp i dess nuvarande form.

Tackar för inputen Nu bär det av mot installation

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

En relaterad fråga: går det inte att köra helt utan swap i t.ex. Linux? Dvs, utan att måsta ha en swappartition? Just den biten har jag alltid stört mig på, även om jag vet anledningen till varför det är gjort så (noll fragmentering, kan köras på en dedikerad disk för prestanda osv).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Du behöver ingen swap öht. med 16gb ram.

Hela installationen blir inte mer än några gigabyte totalt(beroende på dist)

EDIT: Lägg EJ swap på SSD, det är icke att rekommendera då du får bättre prestanda om du lagrar filerna på SSD'n och det degraderar disken väldigt mkt fortare än vid normal användning.

Ingen swap alls! Tror aldrig jag har haft en linux install som vart större än 8-10Gb, och då var det några gb i downloadmappen också.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

En relaterad fråga: går det inte att köra helt utan swap i t.ex. Linux? Dvs, utan att måsta ha en swappartition? Just den biten har jag alltid stört mig på, även om jag vet anledningen till varför det är gjort så (noll fragmentering, kan köras på en dedikerad disk för prestanda osv).

Givetvis går det! Det är linux!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thereal_twisted:

Lägg EJ swap på SSD, det är icke att rekommendera då du får bättre prestanda om du lagrar filerna på SSD'n och det degraderar disken väldigt mkt fortare än vid normal användning.

Detta har diskuterats många gånger, och i begynnelsen var SSD:er möjligen känsliga för mycket aktivitet, men med dagens enheter ska det inte vara några egentliga problem (Tom's Hardware pratar SSD i en två år gammal artikel, en 5 år gammal blogpost om SSD och Linux, Tom's Hardware testar Intel 520), och det är ju som sagt bara onödigt att ha en SSD om man inte använder den till det den är bra på.

För att citera en oväntad karaktär i Linuxforumet, så sa t ex Steven Sinofsky på Microsofts utvecklarblogg:

Citat:

Should the pagefile be placed on SSDs?
Yes. Most pagefile operations are small random reads or larger sequential writes, both of which are types of operations that SSDs handle well.

[…]

In fact, given typical pagefile reference patterns and the favorable performance characteristics SSDs have on those patterns, there are few files better than the pagefile to place on an SSD.

Det må kännas tråkigt att bli av med utrymme för installerade program, vilket också detta var ett större problem tidigare med ~60 GB-SSD:er på Windowssystem, men som du själv säger så är ju en Linuxinstallation inte speciellt stor, och även inkluderat alla program man kan tänka sig så kommer man högst troligen aldrig ens över 40 GB (själv har jag skrapat ihop 20 GB system-, program- och spelfiler i min Debianinstallation efter en rykande färsk mätning). "Varför ska man fylla upp det snabbaste lagringsmedium man har med sin fotosamling?", är min tankegång.

Har man köpt en SSD för prestandan så bör man använda den där prestandan är som viktigast, vilket just växlingsfilen är ett utmärkt exempel på. Har man köpt den som prydnad finns det billigare alternativ .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Detta har diskuterats många gånger, och i begynnelsen var SSD:er möjligen känsliga för mycket aktivitet, men med dagens enheter ska det inte vara några egentliga problem (Tom's Hardware pratar SSD i en två år gammal artikel, en 5 år gammal blogpost om SSD och Linux, Tom's Hardware testar Intel 520), och det är ju som sagt bara onödigt att ha en SSD om man inte använder den till det den är bra på.

För att citera en oväntad karaktär i Linuxforumet, så sa t ex Steven Sinofsky på Microsofts utvecklarblogg:

Det må kännas tråkigt att bli av med utrymme för installerade program, vilket också detta var ett större problem tidigare med ~60 GB-SSD:er på Windowssystem, men som du själv säger så är ju en Linuxinstallation inte speciellt stor, och även inkluderat alla program man kan tänka sig så kommer man högst troligen aldrig ens över 40 GB (själv har jag skrapat ihop 20 GB system-, program- och spelfiler i min Debianinstallation efter en rykande färsk mätning). "Varför ska man fylla upp det snabbaste lagringsmedium man har med sin fotosamling?", är min tankegång.

Har man köpt en SSD för prestandan så bör man använda den där prestandan är som viktigast, vilket just växlingsfilen är ett utmärkt exempel på. Har man köpt den som prydnad finns det billigare alternativ .

Fast jag har läst flera artiklar som säger i princip motsatsen, och iom. att man krymper tillverkningstekniken mer och mer i rask takt så håller chippen för färre operationer.

Däremot har kontroller chippen blivit bättre om man kör med overprovisioning, viss procent av disken är dedikerat som backup allt eftersom celler pajjar.

Aja, det var egentligen inte poängen heller

Med 16Gb RAM så är det bättre att ha ingen eller minimal/nöd swap bara. Eftersom linux aldrig kommer ta så mkt minne, men med swap kommer kernel swappa ändå(beroende på swappiness men default). Jag kör helt utan swap, tyvärr mkt windows(men då är 16Gb minimum utan swap, kör med än 16 dock) eftersom spel men framförallt benchmarks är no go i Linux.

Vore det inte för det skulle jag aldrig befatta mig med windows någonsin igen, det vore ju så underbart!!

Tänkte prova win8, men efter att fått se den nya blåskärmen redan i början på installern så kände jag att jag provat på det nog..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Givetvis går det! Det är linux!

Hehe, ok, men hur? Har aldrig sett valet att skippa skapande av swappartition vid installation, oberoende av distro? Måste det göras i efterhand, månne?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hehe, ok, men hur? Har aldrig sett valet att skippa skapande av swappartition vid installation, oberoende av distro? Måste det göras i efterhand, månne?

hmm, har alltid gått för min del men jag har alltid partitionerat manuellt och semi-manuellt iofs.

Skrivet av thereal_twisted:

Med 16Gb RAM så är det bättre att ha ingen eller minimal/nöd swap bara. Eftersom linux aldrig kommer ta så mkt minne, men med swap kommer kernel swappa ändå(beroende på swappiness men default). Jag kör helt utan swap, tyvärr mkt windows(men då är 16Gb minimum utan swap, kör med än 16 dock) eftersom spel men framförallt benchmarks är no go i Linux.

Fast nu är det väl mestadels för hibernate som vi diskuterar att ha swap till. Utan hibernate så kan man ha liten eller ingen swap alls.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

hmm, har alltid gått för min del men jag har alltid partitionerat manuellt och semi-manuellt iofs.

Åfan. Jag har alltid partitionerat manuellt, så jag måste ha missat något uppenbart (distros jag pillat med: Ubuntu, Ubuntu Server, Mint). Nåväl, jag får helt enkelt kolla upp det ordentligt inför nästa installation.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

En relaterad fråga: går det inte att köra helt utan swap i t.ex. Linux? Dvs, utan att måsta ha en swappartition? Just den biten har jag alltid stört mig på, även om jag vet anledningen till varför det är gjort så (noll fragmentering, kan köras på en dedikerad disk för prestanda osv).

Det går alldeles utmärkt att köra utan swap, jag använder aldrig hibernation och än så länge har jag inte överstigit mina 8 GB i ram så swapen behövs.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Ja, det beror lite på vad du skall ha det till. Min surfdator (som jag använder till det mesta) klarar sig med 1GB RAM utan swap. 16GB borde räcka rätt långt. Kapaciteten på minnena har ökat snabbare än gemene mans behov, men är det något special-special man ska göra så...

Någon swap blir det nog inte för min del förrän jag kan ha arbetsminnet på CPU:n. Då kan jag tänka mig att ha en swapfil i RAM.

Permalänk
Skrivet av Otur:

hmm, har alltid gått för min del men jag har alltid partitionerat manuellt och semi-manuellt iofs.

Fast nu är det väl mestadels för hibernate som vi diskuterar att ha swap till. Utan hibernate så kan man ha liten eller ingen swap alls.

Hibernäjt?

Är det en såndär lap top funktion, eller?

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Åfan. Jag har alltid partitionerat manuellt, så jag måste ha missat något uppenbart (distros jag pillat med: Ubuntu, Ubuntu Server, Mint). Nåväl, jag får helt enkelt kolla upp det ordentligt inför nästa installation.

Det går på all alinux distar, av dom du nämner jag inte kört server men övriga.

Installern är dock lite tjatig och frågar en gång extra om man är säker på att man inte vill ha swap.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PlaTFooT:

Det går alldeles utmärkt att köra utan swap, jag använder aldrig hibernation och än så länge har jag inte överstigit mina 8 GB i ram så swapen behövs.

Det är inte riktigt så minneshanteringen fungerar. Jag har t ex för närvarande:

$ free -m total used free shared buffers cached Mem: 8112 7662 450 0 82 5124 -/+ buffers/cache: 2455 5657 Swap: 2000 3 1997

, dvs 2455 MB använt "förstaklass"-RAM, påfyllt med filcache till 7662 MB, men ändå används för närvarande 3 MB swaputrymme. Visst, minimalt för närvarande, men poängen är att det inte är identiskt 0 bara för att fysisk RAM inte på långa vägar är slut.

För att närapå kalkera mitt tidigare argument om att en SSD är till för att användas, så har Linux filosofi gällande RAM också alltid varit att det är till för att användas. Ingen tjänar på att ha det dyrt och snabbt minne fyllt till bara 25%. Även Windows i senare iterationer fyller upp RAM snabbt av samma princip (t ex genom SuperFetch™®©). Det kan hända att operativsystemet bestämmer att det är värt att kicka ut sidor ("pages") till swap även om RAM inte är systemkritiskt fullt. Det har gått ner betydande programmeringstimmar på att koda de algoritmer som avgör detta.

En relaterad sak är hur swap fungerar som ett sorts säkerhetsnät för när processer flippar ut. Om fysiskt RAM fylls upp så märker man oftast inte av det alls hastighetsmässigt, men när det väl är fullt och det inte finns mer "oviktigta sidor" kvar att sparka ut så börjar kärnan helt enkelt avsluta program i en processdödartombola. Har man swap aktiverat så märker man ofta att systemet går ner i sirapsläge tidigare och man får en varningssignal innan det är helkört. Det är inget glasklart argument i sig, men det är ändå ett praktiskt sådant som brukar lyftas av systemadministratörer i frågan.

En artikel från 2007 i frågan [linux.com] — tar upp hur Linux minneshantering fungerar i lite djupare ordalag.

Vi ser också att jag har 8 GB fysiskt RAM och 2 GB swap på mitt system. Detta är inte min laptop, så hibernation används aldrig. Dessutom så hade jag bara 1–2 GB RAM när jag gjorde den initiala installationen av detta system, och har inte haft anledning att ändra swapstorleken .

Som också nämnts så handlade denna tråd just om en laptop där hibernation var önskvärt, och då är det inte mycket att orda om vad gäller swapstorlek: det måste vara minst lika stort som fysiskt RAM, annars går saker dåligt när man försöker gå in i hibernation med mer data i RAM än som får plats i swap (numera kanske det tom finns någon mekanism som kontrollerar detta i förväg). Däremot måste man inte ha swap som en separat partition om man inte vill, men det finns fördelar med att ha det så, och egentligen inga fördelar med att ha det som en fil på en delad partition.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Det är inte riktigt så minneshanteringen fungerar. Jag har t ex för närvarande:

$ free -m total used free shared buffers cached Mem: 8112 7662 450 0 82 5124 -/+ buffers/cache: 2455 5657 Swap: 2000 3 1997

, dvs 2455 MB använt "förstaklass"-RAM, påfyllt med filcache till 7662 MB, men ändå används för närvarande 3 MB swaputrymme. Visst, minimalt för närvarande, men poängen är att det inte är identiskt 0 bara för att fysisk RAM inte på långa vägar är slut.

För att närapå kalkera mitt tidigare argument om att en SSD är till för att användas, så har Linux filosofi gällande RAM också alltid varit att det är till för att användas. Ingen tjänar på att ha det dyrt och snabbt minne fyllt till bara 25%. Även Windows i senare iterationer fyller upp RAM snabbt av samma princip (t ex genom SuperFetch™®©). Det kan hända att operativsystemet bestämmer att det är värt att kicka ut sidor ("pages") till swap även om RAM inte är systemkritiskt fullt. Det har gått ner betydande programmeringstimmar på att koda de algoritmer som avgör detta.

En relaterad sak är hur swap fungerar som ett sorts säkerhetsnät för när processer flippar ut. Om fysiskt RAM fylls upp så märker man oftast inte av det alls hastighetsmässigt, men när det väl är fullt och det inte finns mer "oviktigta sidor" kvar att sparka ut så börjar kärnan helt enkelt avsluta program i en processdödartombola. Har man swap aktiverat så märker man ofta att systemet går ner i sirapsläge tidigare och man får en varningssignal innan det är helkört. Det är inget glasklart argument i sig, men det är ändå ett praktiskt sådant som brukar lyftas av systemadministratörer i frågan.

En artikel från 2007 i frågan [linux.com] — tar upp hur Linux minneshantering fungerar i lite djupare ordalag.

Vi ser också att jag har 8 GB fysiskt RAM och 2 GB swap på mitt system. Detta är inte min laptop, så hibernation används aldrig. Dessutom så hade jag bara 1–2 GB RAM när jag gjorde den initiala installationen av detta system, och har inte haft anledning att ändra swapstorleken .

Som också nämnts så handlade denna tråd just om en laptop där hibernation var önskvärt, och då är det inte mycket att orda om vad gäller swapstorlek: det måste vara minst lika stort som fysiskt RAM, annars går saker dåligt när man försöker gå in i hibernation (numera kanske det tom finns någon mekanism som kontrollerar detta i förväg). Däremot måste man inte ha swap som en separat partition om man inte vill, men det finns fördelar med att ha det så, och egentligen inga fördelar med att ha det som en fil på en delad partition.

Jävlar va mkt skit jag fått för att jag alltid sagt åt folk att ledigt minne är oanvänt minne, det gör ingen nytta! Då framförallt på android lurar och folks besatthet av taskkillers och ledigt minne.

Det bara resulterar i att taskkillern dödar, systemet cachar om. looop.. slut på batteri ..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jävlar va mkt skit jag fått för att jag alltid sagt åt folk att ledigt minne är oanvänt minne, det gör ingen nytta! Då framförallt på android lurar och folks besatthet av taskkillers och ledigt minne.

Det bara resulterar i att taskkillern dödar, systemet cachar om. looop.. slut på batteri ..

På Windows så var det poppis med RAM-frigörarprogram förr. Det enda de gjorde var att säga till systemet att de ville allokera så mycket minne som möjligt, så att Windows kickade ut alla minnessidor som inte markerats som kritiska av andra program. Det gjorde att det vid mätning såg ut att vara mer ledigt RAM, men så fort någon ville växla till ett redan körande program så blev det ju swapfest i stället. Briljant. Hade man startat ett annat program som ville ha RAM hade denna prioritering ändå gjorts on-the-fly, så det fanns knappt ens en teoretisk vinst.

Halvkändis Mark Russinovich skrev om detta redan 2003 i artikeln The Memory-Optimization Hoax. Det finns några riktigt obskyra användningsområden för RAM-kompression, vilket kommer till tufft pris för prestanda (och om möjligt borde skötas av programmen själva snarare än någon yttre mjukvara), men i praktiskt taget alla fall så bör man låta operativsystemen hantera RAM så som de anser bäst.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Ledigt minne ÄR onödigt minne. Helt rätt.

Man kan köra helt utan swap i Linux och det kommer inte att hända något konstigt.

Permalänk
Avstängd

Jag läste att 2*RAM swapfile är förlegat. Nu behöver man inte så mycket. Enda gången du behöver 2x RAM är om datorn kraschar, för då skrivs ned en crash dump dit som du kan debugga. Om du inte debuggar sånt, så behöver du inte bry dig.

Permalänk

Allt ledigt minne används av filsystemet för cachning, så värdelöst är det inte.

Har kört Windows (som swappar tusen gånger mer än vad Linux gör) på SSD i ett år och den är fortfarande i gott skick.

Man kan ändra Linux swap-beteende med variabeln Swappiness, som går från 0 (swappa bara om det fysiska minnet tar slut) till 100 (swappa aggressivt ut kod & data och prioritera cacher). Default i Ubuntu är 60, jag brukar sätta det till 10.

Kommandot top visar om och i så fall hur mycket av minnet som swappats ut (för mig är swap used alltid noll).

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Om minnet används av caching för filsystemet så är det inte ledigt.

Permalänk
Skrivet av denka:

Om minnet används av caching för filsystemet så är det inte ledigt.

Jo, det är det. Filsystemets cachning är transparent.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jo, det är det. Filsystemets cachning är transparent.

Det är fortfarande inte oanvänt.

Permalänk
Skrivet av denka:

Det är fortfarande inte oanvänt.

Det är helt osynligt för dig att det används, och filsystemet använder ALLT fritt minne till cache, så "oanvänt" minne är inte "värdelöst" som folk har påstått i den här tråden: det snabbar upp filhantering.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~