Hur länge ska man ladda sin bärbara första gången?

Permalänk

Hur länge ska man ladda sin bärbara första gången?

Precis införskaffat mig en bärbar dator, och är då nyfiken på hur länge man ska ladda sitt batteri första gången för att undvika problem samt maximera batteriets längd och livslängd?

Tack på förhand: )

Permalänk

Om det finns status lampor på den som typ är orange när den laddas och grön när den är färdig kan du utgå från dom annars kolla handboken om det står något om det i den, om du då fick med någon.
Jag laddade min Samsung laptop tills statuslampan ändrades från orange till grön

Hoppas det hjälper

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Gammelfolk säger gärna att man ska ladda sina enheter 24 timmar första gången, men det där är bull IMHO. Ladda det tills du har 100% på mätaren Vill du vara petig och verkligen vårda batteriet kan du dra ur batteriet vid långa sessioner med ström från vägguttaget, men... Den dagen du snubblar över sladden och den ploppar ut kommer du nog vara glad om du har ett batteri inkopplat i datorn som förhindrar att du förlorar vad du än gjorde.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

jag brukar alltid ha en tumregel när jag inhandlar nya produkter och det är att ladda de fullt tills en indikator lyser grönt, sedan ta ut laddaren och starta datorn samt använda den tills den går ner till ca 5-10 % sedan stänger jag av datorn låter den ladda fullt till 100 %, gör samma steg igen fast nu låter jag den gå ner till 1 - 2 % innan jag ansluter min laddare, huvudsaken är att du aldrig låter den gå ner till 0 %, därför att det är då batteriet (cellerna) blir dåliga, nu har min laptop 5 % kvar även fast datorn "dör" så finns det alltid 5 % dvs total kapacitet är 100 % men även fast den säger det är det egentligen 5 % som saknas därför att datorn går i viloläge när jag har 5 % kvar av batteriet, sedan kan man göra Smart Calibration dvs att datorn går från 100 % ner till 0 % för att kalibrera batteriet rätt dvs batteri indikartorn det som anger hur många % du har kvar på batteriet.

Permalänk
Entusiast

Jag väljer en laptop med på något sätt utbytbart batteri och sen låter jag batteriet leva efter mig och inte tvärt om.

Dock innebär det inte att jag låter batteriet laddas ur helt, vad har man för nytta av en stendöd laptop?

Så det blir som med telefonen, när jag kryper till sängs för att ladda mina batterier så gör även laptopen det.

Permalänk

var mycket mera så på gamla Ni-Cd & Ni-Mh batterier med Litium ion så är inte minneseffekten något problem.

däremot är just urladdningen till 0% ett större problem då kan det kan dö helt eller att den sväller upp, med gasbildning/brand när man sen laddar det igen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

Ladda tills batteriet är fullt, allt annat är fel. Batteriet är ofta laddat från fabrik i nya produkter så för det mesta är det bara att starta och köra!