Geforce Överhettning?

Permalänk
Medlem

Geforce Överhettning?

Hej där alla Clockers!

Nu är det nämligen så att jag skulle vilja få lite mer information om vad grafikkort generellt sett klarar för temepraturer.
Har ett lite äldre Gainward Geforce gtx 560 2gb som jag höll på och överclocka för ett par månader sen, som verkar ligga på rätt höga temperaturer.
Händer även ibland att datorn BSOD:ar, mycket sällan men det är ett störande problem när det väl händer, och det verkar vara när jag belastar datorn bara.
Har HWmonitor på såfort jag startat datorn och vad jag kan se så verkar inte temperaturerna förövrigt vara farligt höga, Förutom mitt grafikkort som kanske ligger på ~80+ Grader vid spelande.

NÄR mitt grafikkort VAR överklockat så justerade jag aldrig strömen till GPU, och har under de senaste 2-3 månaderna kört helt default.

Läste att grafikkort "ska klara upp till 100* C" ? Men det måste väl finnas 100 st olika faktorer som kan ändras, och borde väl inte vara en oskriven regel
"Att ALLA grafikkort klarar 100* C" Oavsett märke, modell, årgång osv?

Om någon är lite haj på temperaturer, eller kanske har just DETTA grafikkort, så skulle jag vara mer än tacksam för att få lite info om eran erfarenhet.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Din överklock verkar vara ostabil.

EDIT: eller du får fortfarande krascher efter att du satt tillbaka till default?

Strömmen kan man inte ändra.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunner2k:

Hej där alla Clockers!

Nu är det nämligen så att jag skulle vilja få lite mer information om vad grafikkort generellt sett klarar för temepraturer.
Har ett lite äldre Gainward Geforce gtx 560 2gb som jag höll på och överclocka för ett par månader sen, som verkar ligga på rätt höga temperaturer.
Händer även ibland att datorn BSOD:ar, mycket sällan men det är ett störande problem när det väl händer, och det verkar vara när jag belastar datorn bara.
Har HWmonitor på såfort jag startat datorn och vad jag kan se så verkar inte temperaturerna förövrigt vara farligt höga, Förutom mitt grafikkort som kanske ligger på ~80+ Grader vid spelande.

NÄR mitt grafikkort VAR överklockat så justerade jag aldrig strömen till GPU, och har under de senaste 2-3 månaderna kört helt default.

Läste att grafikkort "ska klara upp till 100* C" ? Men det måste väl finnas 100 st olika faktorer som kan ändras, och borde väl inte vara en oskriven regel
"Att ALLA grafikkort klarar 100* C" Oavsett märke, modell, årgång osv?

Om någon är lite haj på temperaturer, eller kanske har just DETTA grafikkort, så skulle jag vara mer än tacksam för att få lite info om eran erfarenhet.

Tack på förhand!

GTX 5XX-serien är väldigt värmetålig och du behöver inte oroa dig förräns ca 95 grader. Men självklart är det skillnad mellan olika kort men så stor skillnad skall det inte vara. Prova att klocka ner grafikkortet och se om problemet kvarstår.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Din överklock verkar vara ostabil.

EDIT: eller du får fortfarande krascher efter att du satt tillbaka till default?

Strömmen kan man inte ändra.

Tackar för svar, men som jag förstått det så har jag ställt tillbaka kortet till default, skall naturligtvis dubbelkollas.
Jag får någon krasch hit och dit, var värre innan jag installerade W8. Nu har jag bara fått 1 under dem senaste 4 månaderna med W8
När jag hade W7 fick jag nog 1-2 i månaden.
Just nu under lite surfande på nätet ligger kortet på ~40* C.

Lite andra temperaturer i datorn är för tillfället:

Moderkort - ~ 25* C
CPU - ~ 30* C
"Coren" - ~ 10* C

Förövrigt så är Cpu:n OC och den lyckas ändå hålla sig relativt kall hela tiden, oavsett "påfrestningar"

Uttryckte mig säkert inte med rätt ord, men det ska väl kunna gå och ändra VOLT i och med Övercklockning? Det har jag aldrig ändrat på vill jag då tillägga!

Tack igen för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

GTX 5XX-serien är väldigt värmetålig och du behöver inte oroa dig förräns ca 95 grader. Men självklart är det skillnad mellan olika kort men så stor skillnad skall det inte vara. Prova att klocka ner grafikkortet och se om problemet kvarstår.

Okej vad bra, det känns iaf lite bättre att dom "enligt det du skriver" är väldigt värmetåliga. Dock vet jag inte ifall kortet tog stryk när jag exprementerade med OC, men har iaf inga artifakter eller annat som tyder att grafikkortet är "trasigt" eller förstört, Vad jag kan se iallafall.

Sen vet jag inget om just "Gainward" vad dom kör för kylning, eller hur deras produkter brukar vara, vet bara att det sitter 1st fläkt på detta. säkert skit rakt igenom, men känner att ifall det bara är något "själv vållat fel" eller ifall det bara räcker med att dra fläkten lite högre "manuellt" under påfrestningar så gör jag det gärna utan problem.
Ekonomin just nu är inte menat för att köpa en GPU för flera tusen -.-
Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunner2k:

Tackar för svar, men som jag förstått det så har jag ställt tillbaka kortet till default, skall naturligtvis dubbelkollas.
Jag får någon krasch hit och dit, var värre innan jag installerade W8. Nu har jag bara fått 1 under dem senaste 4 månaderna med W8
När jag hade W7 fick jag nog 1-2 i månaden.
Just nu under lite surfande på nätet ligger kortet på ~40* C.

Lite andra temperaturer i datorn är för tillfället:

Moderkort - ~ 25* C
CPU - ~ 30* C
"Coren" - ~ 10* C

Förövrigt så är Cpu:n OC och den lyckas ändå hålla sig relativt kall hela tiden, oavsett "påfrestningar"

Uttryckte mig säkert inte med rätt ord, men det ska väl kunna gå och ändra VOLT i och med Övercklockning? Det har jag aldrig ändrat på vill jag då tillägga!

Tack igen för svar

En överklockning kan vara ostabil oavsett temperatur så det kan vara din CPU som orsakar blåskärmarna också. Alltid svårt att felsöka om det felar väldigt sällan.

Och man ändrar spänningen på CPU/GPU

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

En överklockning kan vara ostabil oavsett temperatur så det kan vara din CPU som orsakar blåskärmarna också. Alltid svårt att felsöka om det felar väldigt sällan.

Och man ändrar spänningen på CPU/GPU

Det förstår jag, ville bara ge lite siffror just på tempen på andra komponenter. för att ge en ungefärlig jämnförelse till grafikkortets temp

Haha jaja, på ren Svenssoniska (Ja det heter så) så är "Spänning/volt/osv" - Ström ^^

Back to topic
Kollade precis med olika program för att se ifall kortet står på default, och det gör det
Har även installerat ntune / Nvidia performance tool för att kunna ställa in fläkt-hastigheten manuellt, då kanske under spelande eller annat påfrestande. just för att se ifall jag lyckas få ner tempen lite.
Har bara sett att den "automatiska" gått upp till 60%. Har satt en profil på 70%, Kanske räcker för att hålla den chackt!