Dynavoice Dynamite 12 vs Cerwin Vega VE15F

Permalänk
Medlem

Dynavoice Dynamite 12 vs Cerwin Vega VE15F

Hej, har precis sålt mina CW XLS-12 då jag tyckte de saknade djupbas. Jag var tvungen att ha min sub påslagen för att få till djupet, något jag vill undvika.

Nu har jag börjat snegla på antingen:
Cerwin Vega VE-15F: http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/cerwin-vega_ve-15f_hogtalare_svart.htm

eller

Dynavoice Dynamite 12: http://www.dynavoice.se/dynavoice-dynamite-12-v-2/67/

Jag har varit och provlyssnat på diverse högtalare på hifi-klubben dock kunde jag inte lyssna på VE15 utan lillebroren VE12 (som hade stått ute i 2år) och jag tyckte de lät helt OK. Man märkte att basen gick djupare än XLS serien dock var diskanten jobbigare att lyssna på en XLS (vid högre volym).

Tänkte sedan jag skulle ge andra högtalare en chans och surfade omkring på nätet och fann Dynavoice. Problemet är att de har jag inte möjlighet att lyssna på dem och det finns inte myckt tester att läsa. Skulle tacksamt ta emot era synpunkter kring dessa högtalare.

Jag använder min musikanläggning till 90% musik och 10% till film. Lyssnar mest på elektronisk- och rockmusik. Spelar oftast inte alls högt, men gillar att potentialen finns samt att jag tycker mindre högtalare har svårt att ge det där lilla extra trycket. Jag vill inte använda subbas i mitt system eftersom jag tycker det blir så svårplacerat med tanke på basfällor osv.

Mitt nuvarande system består av en NAD T744 & Cerwin Vega CXA-8 (så drivning borde inte vara något problem).

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Man köper knappast cv om man vill ha djupbas dessutom lär du få sälja hus, bil, båt osv om du ska köpa en rikigt fullregisterhögtalare som klarar sig utan sub.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

skulle ha gått på dynavoice högtalarna , blev sugen faktist skälv. Troligen är et bara ångesten man har för att man har 4 år kvar till 40 kan kallas tidig 40års kris ,snacka med lillebror igår och man saknar då man va 18-20 år Minnen och i mitt fall eurodisco på högnivå.

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Jag har inte lyssnat på 12-orna i dynamiteserien, men på 10-orna (och 8-orna när de fanns) och tyckte att de lät bra. Bättre "finlir" är de CV-högtalare jag hört, men ändå med potential att boppa på bra. Om bastrycket är tillräckligt för dig eller om det är starkare/svagare/lika som CV VE-15F vågar jag inte svara på, såklart, men mitt intryck av dynamite som helhet (de modeller jag lyssnat på) är att JAG gillar dem bättre än de CV-högtalare jag hört.
Tittar man på specarna så går ju Dynamite 12 djupare. Två 12" element ger större konarea än ett 15", så Dynamite 12 flyttar, åtminstone i teorin, mer luft. Generellt brukar, IME, fler mindre element ge rappare och mer precis bas än ett större.

Permalänk
Medlem

Tack för er feedback, det lutar just nu åt Dynavoice faktiskt. Verkar som att ljudet är lite bättre i dem och man betalar inte så mycket för märket som med CW.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}

Permalänk
Medlem

Hur gick det?

Permalänk
Medlem

Det gick bra Det blev ett par Dynavoice och ångrar det inte en sekund. Väldigt rent och mjukt ljud och djupbasen är påtaglig redan vid låga volymer.

Visa signatur