Nackdelar med att fortsätta med Windows 7?

Permalänk
Medlem

Nackdelar med att fortsätta med Windows 7?

Som titeln antyder: finns det några nackdelar med att fortsätta med Windows 7 när Windows 8.1 lanserats? Jag har kört Win8 och varit skapligt nöjd med Start8. Nu kör jag Win8.1 Preview och tycker faktiskt bara att allt blivit sämre. Jag ska självklart vänta in den skarpa versionen innan jag bestämmer mig, men jag var så himla nöjd med Win7. Missar man någon viktigt i närtiden om man fortsätter med Win7 i stället för att uppgradera?

Jag tänker nog mest spelmässigt... ny teknik osv?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

Nej du missar inget viktigt. Jag gjorde samma med win XP, jag väntade på win 7 innan jag bytte.

Kommer göra samma nu, vänta tills det kommer en värdig ersättare till win 7.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Som titeln antyder: finns det några nackdelar med att fortsätta med Windows 7 när Windows 8.1 lanserats? Jag har kört Win8 och varit skapligt nöjd med Start8. Nu kör jag Win8.1 Preview och tycker faktiskt bara att allt blivit sämre. Jag ska självklart vänta in den skarpa versionen innan jag bestämmer mig, men jag var så himla nöjd med Win7. Missar man någon viktigt i närtiden om man fortsätter med Win7 i stället för att uppgradera?

Jag tänker nog mest spelmässigt... ny teknik osv?

Det är väl i så fall directx 12 eller vad det är som finns nu, men spelmakarna lär ju i vanlig ordning vänta några hundra år innan de implementerar tekniken.

Annars är det väl egentligen inte så mycket man missar, om man då inte tycker att appar på en desktopdator är en nödvändighet.

Sedan kan det till och med vara bättre att köra W7 för spel i nuläget då man till som tätt hör att det och det spelet inte lirar helt OK på Windows 8, men i stort är det ingen större skillnad om man kör start8 eller liknande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det lutar ju onekligen åt att gå tillbaka till Win7. Jag väntar väl som sagt in Win8.1 Final, men den får allt vara riktigt bra om jag ska låta mig charmas...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Muyfa666:

Som titeln antyder: finns det några nackdelar med att fortsätta med Windows 7 när Windows 8.1 lanserats? Jag har kört Win8 och varit skapligt nöjd med Start8. Nu kör jag Win8.1 Preview och tycker faktiskt bara att allt blivit sämre. Jag ska självklart vänta in den skarpa versionen innan jag bestämmer mig, men jag var så himla nöjd med Win7. Missar man någon viktigt i närtiden om man fortsätter med Win7 i stället för att uppgradera?

Jag tänker nog mest spelmässigt... ny teknik osv?

Vad är det som du tycker blivit sämre i Windows 8.1 preview?

För att svara på din fråga, ja det är förstås en massa ny teknik du går miste om om du stannar kvar på Windows 7 istället för 8.1. Precis som i hårdvaruvärlden har det hänt en hel del på 4 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Lär väl inte dröja så länge för än Microsoft slutar supporta Win7. Så det kommer ju inte hållas uppdaterat vad gäller säkerheten och så väldigt länge till, och då bör man byta tycker jag. Men annars så fungerar nog Win-7 bra fram till dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R0uk0:

Lär väl inte dröja så länge för än Microsoft slutar supporta Win7. Så det kommer ju inte hållas uppdaterat vad gäller säkerheten och så väldigt länge till, och då bör man byta tycker jag. Men annars så fungerar nog Win-7 bra fram till dess.

Många företag väntar länge med att byta så W7 kommer att supportas i många år till , titta på XP som lever fortfarande.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av R0uk0:

Lär väl inte dröja så länge för än Microsoft slutar supporta Win7. Så det kommer ju inte hållas uppdaterat vad gäller säkerheten och så väldigt länge till, och då bör man byta tycker jag. Men annars så fungerar nog Win-7 bra fram till dess.

Nog dröjer det ett bra tag tills Microsoft slutar med säkerhetsuppdateringar till Windows 7, för det är först januari 2020.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/products/lifecycle

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog bara att Win7 var ett riktigt bra system. Lite svårt att sätta fingret på precis vad jag inte gillar med det nya. Ett system som uppdaterats så länge som Win7 blir onekligen väldigt stabilt, medan Win8.1 Preview naturligtivs har sina buggar...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Skrivet av strejf:

För att svara på din fråga, ja det är förstås en massa ny teknik du går miste om om du stannar kvar på Windows 7 istället för 8.1. Precis som i hårdvaruvärlden har det hänt en hel del på 4 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Nämn gärna någon av all denna nya teknik vi med windows 7 missar som borde vara intressant att ha?

Känns lite som hoppet från XP till Vista, visst kom det en del nya funktioner men ingenting som faktiskt var nödvändigt att ha.

Permalänk
Medlem

I dagsläget ser jag inga fördelar att byta till Windows 8.x. Så småningom kanske man vill ha stöd för Directx 11.1 och under tiden kanske Windows 8.x hinner bli lika stabilt och bättre än Windows 7. Jag själv hoppas att få skippa Tiles-gränssnittet (f.d. Metro) på minstationära dator eller möjligheten att snabbt stänga av det.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

I min åsikt missar du ingenting nämnvärt positivt om du är en normal gamer så att säga.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av synapz:

... och under tiden kanske Windows 8.x hinner bli lika stabilt och bättre än Windows 7.

Vad är det som inte är stabilt i 8:an, som är det i 7:an?

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Nämn gärna någon av all denna nya teknik vi med windows 7 missar som borde vara intressant att ha?

Känns lite som hoppet från XP till Vista, visst kom det en del nya funktioner men ingenting som faktiskt var nödvändigt att ha.

Jag har faktiskt gjort en sån lista med 60 punkter. Kolla länken i min signatur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Min son har en betydligt nyare dator än vad jag har. Han har Win7 och jag har Win8, men min dator kommer till desktop snabbare än vad han gör när vi startar våra datorer samtidigt

Permalänk

Jag tänker köra på W7 tills det kommer någon värdig ersättare.. Win8 känns som en av de "misslyckade" i Windows familjen, tillsammans med Win2k, Vista, ah u name it... bästa tänkbara hade varit att Ubuntu/liknande linux distar fick igång en riktigt grafikmotor så man skulle kunna gå över till det helt och hållet! Enbart spel som håller kvar en i Windows.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lanbonden:

Nämn gärna någon av all denna nya teknik vi med windows 7 missar som borde vara intressant att ha?

Känns lite som hoppet från XP till Vista, visst kom det en del nya funktioner men ingenting som faktiskt var nödvändigt att ha.

Den enda verkliga fördelen med win 8 förutom möjligheten till snabbare start för de som verkligen har nytta av det på tex laptopar är filhanteringen, den är verkligen bättre, men frågan är hur många som vill offra interfacet för att få en bättre filhantering under skalet?
I övrigt känns 8 inte särkilt motiverat att byta till, 8.1 är betydligt trevligare men fortfarande inte bra nog att ersätta win 7, det känns som om MUI familjen skulle behöva någon generation till innan det går att se det som en fullvärdig ersättare till win 7, trimma det så desktopläget blir minst lika bra som i 7an och att saker o ting flyter, det kan även vara en kombination med de program man kör på dektop men hursomhelst så känns kombinationen av os och programm inte så smidig idag, appar är ju ett otyg som MS inte borde ha försökt pressa in på desktop på bekostnad av riktiga program.

Jag har börjat se fram emot att testa 8.2 eller vad som kommer för att se om de löst problemen med hur man ska jobba mot skrivbordet, en startskärm med genomskinlig bakgrund kanske och en mer utvecklad sökfunktion?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Windows 7 kommer att hålla ett bra tag till. http://support.microsoft.com/lifecycle/search/default.aspx?al...

Många företag har ju gått från XP till Windows 7. Tveksamt att de släpper allt och går vidare till 8:an. Finns ju inget direkt mervärde (imho iaf).

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jag har faktiskt gjort en sån lista med 60 punkter. Kolla länken i min signatur.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av mrqaffe:

Den enda verkliga fördelen med win 8 förutom möjligheten till snabbare start för de som verkligen har nytta av det på tex laptopar är filhanteringen, den är verkligen bättre, men frågan är hur många som vill offra interfacet för att få en bättre filhantering under skalet?
I övrigt känns 8 inte särkilt motiverat att byta till, 8.1 är betydligt trevligare men fortfarande inte bra nog att ersätta win 7, det känns som om MUI familjen skulle behöva någon generation till innan det går att se det som en fullvärdig ersättare till win 7, trimma det så desktopläget blir minst lika bra som i 7an och att saker o ting flyter, det kan även vara en kombination med de program man kör på dektop men hursomhelst så känns kombinationen av os och programm inte så smidig idag, appar är ju ett otyg som MS inte borde ha försökt pressa in på desktop på bekostnad av riktiga program.

Jag har börjat se fram emot att testa 8.2 eller vad som kommer för att se om de löst problemen med hur man ska jobba mot skrivbordet, en startskärm med genomskinlig bakgrund kanske och en mer utvecklad sökfunktion?

Kollade igenom hela listan och fördelarna jag såg som var värda något för mig var bättre filsystem, mindre resurskrävande, bättre sökning samt i framtiden den förhoppningsvis fungerande version av "Gränssnitt som automatiskt anpassar sig till små eller stora skärmar" och direktX11.1 om det någonsin börjar användas.

De första 3 verkar trevligt, de sista 2 är de som jag ser som dealbreakern som kommer få mig att lämna windows 7 någon gång i framtiden när de dels fungerar och framför allt används.

Visst är snabba uppstart också roligt, men jag bryr mig inte enormt mycket om det tar 14 eller 19 sekunder att starta datorn de ~5 gångerna per år jag startar om då det tar 5 minuter att installera uppdateringar i vilket fall som

Förhoppningsvis kan jag då få dessa funktioner utan att få en enorm surfplatta anpassad för multitouch, med massa Appar och reklam direkt i operativsystemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Kollade igenom hela listan och fördelarna jag såg som var värda något för mig var bättre filsystem, mindre resurskrävande, bättre sökning samt i framtiden den förhoppningsvis fungerande version av "Gränssnitt som automatiskt anpassar sig till små eller stora skärmar" och direktX11.1 om det någonsin börjar användas.

De första 3 verkar trevligt, de sista 2 är de som jag ser som dealbreakern som kommer få mig att lämna windows 7 någon gång i framtiden när de dels fungerar och framför allt används.

Visst är snabba uppstart också roligt, men jag bryr mig inte enormt mycket om det tar 14 eller 19 sekunder att starta datorn de ~5 gångerna per år jag startar om då det tar 5 minuter att installera uppdateringar i vilket fall som

Förhoppningsvis kan jag då få dessa funktioner utan att få en enorm surfplatta anpassad för multitouch, med massa Appar och reklam direkt i operativsystemet.

Funktionen "Gränssnitt som automatiskt anpassar sig till små eller stora skärmar" fungerar redan idag för Windows 8 vilket bilden till punkten visar tydligt. Det gäller dock bara det nya gränssnittet "Metro". I Windows 8.1 (släpps denna månad) kommer det en funktion som automatiskt ställer in storleken på gränssnittet i skrivbordet också.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Inga problem att köra W7. Skaffade i början på sommaren Ultimate. Å de som säger att supporten kommer försvinna är bara lustiga. MS har precis slutat med updates till XP som släpptes 2002. W7 kommer ha updates till säkert 2018. Man ska veta det att många företag kör XP och W7 då det kostar enormt med pengar för dem å byta. MS kan inte sluta med updates bara för att de släpper ett nytt OS.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av strejf:

Funktionen "Gränssnitt som automatiskt anpassar sig till små eller stora skärmar" fungerar redan idag för Windows 8 vilket bilden till punkten visar tydligt. Det gäller dock bara det nya gränssnittet "Metro". I Windows 8.1 (släpps denna månad) kommer det en funktion som automatiskt ställer in storleken på gränssnittet i skrivbordet också.

Var inte just anpassningen av gränssnittet en av de punkterna som Sweclockers klagade mest på i sitt test av de nya 4k skärmarna? Med tanke på det så kan man inte anse att det funkar bra redan nu, men visst det ska bli bättre i 8.1 sägs det.
Då är nästa steg bara att det ska lanseras en rimligt prissatt 4k skärm så man kan utnyttja det också