Sonab P4000, saknar ordentlig info.

Permalänk
Medlem

Sonab P4000, saknar ordentlig info.

hej!
då jag vet att det finns en hel del hifi intresserade här så gör jag ett försök.

jag har införskaffat mig en förstärkare, närmare bestämt en sonab p4000 och undrar det exakt W antalet den har,
säljaren sa 400w men jag vet inte om jag riktigt tror på den uppgiften.

lite hjälp med att söka eller helt enkelt kasnke bara någon som vet rakt av skulle uppskattas.
jag hittar inte heller infon på Google, elller yahoo, hittar inga trådar på hififorum eller diy.

/abbe

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

hej!
då jag vet att det finns en hel del hifi intresserade här så gör jag ett försök.

jag har införskaffat mig en förstärkare, närmare bestämt en sonab p4000 och undrar det exakt W antalet den har,
säljaren sa 400w men jag vet inte om jag riktigt tror på den uppgiften.

lite hjälp med att söka eller helt enkelt kasnke bara någon som vet rakt av skulle uppskattas.
jag hittar inte heller infon på Google, elller yahoo, hittar inga trådar på hififorum eller diy.

/abbe

Kanske 400w i max strömförbrukning,i övrigt är watt inte så mycket att bry sig om,om man nu inte hade tänkt spela megavrålhögt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Kanske 400w i max strömförbrukning,i övrigt är watt inte så mycket att bry sig om,om man nu inte hade tänkt spela megavrålhögt.

funderar mer på vad man kan driva med det, har en 12" (som du säkert vet, sen tråden med alla frågor) som man inte kan göra högre än 50% på steget, då den börjar studsa konstigt och oregelbundet då.

men är det ett bra slutsteg i övrigt? har hört mycket bra om sonab men inte mycket om just p4000?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

funderar mer på vad man kan driva med det, har en 12" (som du säkert vet, sen tråden med alla frågor) som man inte kan göra högre än 50% på steget, då den börjar studsa konstigt och oregelbundet då.

men är det ett bra slutsteg i övrigt? har hört mycket bra om sonab men inte mycket om just p4000?

Du drar nog på för mycket,över 50% volym borde ju vara mer än max sen börja det klippa å ha sig.
Du kan i princip driva vilka högtalare du vill,en begränsning är ju hur högt man vill kunna spela,det beror på verkningsgrad,hur strömkrävande de är dvs vilken impedans de har osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Du drar nog på för mycket,över 50% volym borde ju vara mer än max sen börja det klippa å ha sig.
Du kan i princip driva vilka högtalare du vill,en begränsning är ju hur högt man vill kunna spela,det beror på verkningsgrad,hur strömkrävande de är dvs vilken impedans de har osv.

kan vara precis det som låter, att den klipper.
men det borde inte inträffa vid 50% volym kan man tycka?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

kan vara precis det som låter, att den klipper.
men det borde inte inträffa vid 50% volym kan man tycka?

Det beror på vilken stärkare med 50% brukar vara liksom max,sen finns det alltid lite extra utrymme,du kan dra på hur mycket du vill så länge det inte låter apa då bör du genast sänka om du inte vill köpa nya element osv till högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Det beror på vilken stärkare med 50% brukar vara liksom max,sen finns det alltid lite extra utrymme,du kan dra på hur mycket du vill så länge det inte låter apa då bör du genast sänka om du inte vill köpa nya element osv till högtalarna.

då vet jag, men varför har man då 50% mer av vredet kvar när den klipper?
vore det inte bättre från tillverkaren att sätta stoppet vid 50% istället för 100%?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Trådskaparen har en poäng att om man matar med för lite kraft så uppför sig ett tungdrivet elementet skumt.

Därför ska man helst undvika tungdrivna högtalare om man inte vill fastna i förstärkarträsket. Jag ångrar mitt köp av stora golvare. Hade valt studiomonitorer om jag hade kunnat göra om alla mina investeringar.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

då vet jag, men varför har man då 50% mer av vredet kvar när den klipper?
vore det inte bättre från tillverkaren att sätta stoppet vid 50% istället för 100%?

Behöver ju finnas utrymme för peakarna också,på ett mixerbords masterregel är det samma sak,där har man raka rör vid nollstrecket sen finns det alltid lite extra för peakarna,är det rätt kalibrerat så kommer det dista om man börja höja till fullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Behöver ju finnas utrymme för peakarna också,på ett mixerbords masterregel är det samma sak,där har man raka rör vid nollstrecket sen finns det alltid lite extra för peakarna,är det rätt kalibrerat så kommer det dista om man börja höja till fullt.

självklart ska det finnas det, men man tycker ju att det ska finnas ett stopp i volymkontrollen så att det fortfarande finns kraft kvar till peakarna?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

självklart ska det finnas det, men man tycker ju att det ska finnas ett stopp i volymkontrollen så att det fortfarande finns kraft kvar till peakarna?

Men det är liksom inte mänsklighetens största problem och har aldrig varit det heller,har man lite sunt förnuft och inte höjer som en idiot så kan man vara lugn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Men det är liksom inte mänsklighetens största problem och har aldrig varit det heller,har man lite sunt förnuft och inte höjer som en idiot så kan man vara lugn.

haha, ja där har du en poäng

men det hade ju vart fint med just den funktionen

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Men det är liksom inte mänsklighetens största problem och har aldrig varit det heller,har man lite sunt förnuft och inte höjer som en idiot så kan man vara lugn.

återupplivar lite smått.
skulel du säga att det är en strömstark förstärkare? klarar den ett par cerwin vega högtalare (de med 8" basar)

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

återupplivar lite smått.
skulel du säga att det är en strömstark förstärkare? klarar den ett par cerwin vega högtalare (de med 8" basar)

Strömstark?
Nja tveksamt,de flesta stärkare för oss fattiga klarar bara ner till 4ohms last och sen orkar de inte längre,hade jag varit du skulle jag skaffat nån ordentlig stärkare till ett par cv-högtalare typ nåt bra pa-steg,de mår nog bra av lite effekt och man slipper paja högtalarna om man skulle få för sig att lira lite högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

då vet jag, men varför har man då 50% mer av vredet kvar när den klipper?
vore det inte bättre från tillverkaren att sätta stoppet vid 50% istället för 100%?

Hur mycket du kan dra på innan den klipper,
varierar väl med vilken last du belastar förstärkaren med.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

okej, så ett steg med redig effekt vid låg last vore ideal till dem?
men då faller nästan hela iden då jag inte känner för att göra mig av med hela mitt lilla system o bygga upp det från grunden igen.
systemet är i och för sig något som skulle få en hifi-förälskad att sätta sig i närmsta hörn...
2x40 w vanliga högtalare
dator --> kompakt stereo -< behringer ultrafex pro --> sonab p4000 --> otätad 12" hemmabygge till horn.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

okej, så ett steg med redig effekt vid låg last vore ideal till dem?
men då faller nästan hela iden då jag inte känner för att göra mig av med hela mitt lilla system o bygga upp det från grunden igen.
systemet är i och för sig något som skulle få en hifi-förälskad att sätta sig i närmsta hörn...
2x40 w vanliga högtalare
dator --> kompakt stereo -< behringer ultrafex pro --> sonab p4000 --> otätad 12" hemmabygge till horn.

Tja kanske inte just ett slutsteg som ger ut 10kw i 1 ohms last för klarar inte din plånbok men tror inte du har behov av det om du inte funderar på ett par Infinity Kappa-högtalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Tja kanske inte just ett slutsteg som ger ut 10kw i 1 ohms last för klarar inte din plånbok men tror inte du har behov av det om du inte funderar på ett par Infinity Kappa-högtalare.

Skickades från m.sweclockers.com

aha, det är så det ligger till på den fronten... högra w i lägre last ger högre pris....

men vad är infinity kappa för något? låter kul

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

aha, det är så det ligger till på den fronten... högra w i lägre last ger högre pris....

men vad är infinity kappa för något? låter kul

Japp det brukar vara så,om man inte köper bilslutsteg och 12volt blybatteri,då kan man peta ut höga strömmar men det är lite opraktiskt att ha i hemmet.
Vad jag läst så brukar kappa-högtalarnas impedanskurva dippa ner så lågt att man i princip kortsluter förstärkaren,det krävs alltså monsterslutsteg typ http://www.krellonline.com/evolution900e.html om man ska kunna driva dem,vet dock inte om det gäller alla modeller.
Om du vill veta vad de är så googla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Japp det brukar vara så,om man inte köper bilslutsteg och 12volt blybatteri,då kan man peta ut höga strömmar men det är lite opraktiskt att ha i hemmet.
Vad jag läst så brukar kappa-högtalarnas impedanskurva dippa ner så lågt att man i princip kortsluter förstärkaren,det krävs alltså monsterslutsteg typ http://www.krellonline.com/evolution900e.html om man ska kunna driva dem,vet dock inte om det gäller alla modeller.
Om du vill veta vad de är så googla.

tack! hittade tyvärr inga kappa element utan låda, skulle kunna blitt kul annars

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

aha, det är så det ligger till på den fronten... högra w i lägre last ger högre pris....

men vad är infinity kappa för något? låter kul

4 ohm är högre last än 8 osv. 0 är kortslutning.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

4 ohm är högre last än 8 osv. 0 är kortslutning.

/s

tackar;D så ett lägre ohm betyder högre last?
därmed borde ett par 32 ohm lurar vara riktigt lättdriva om man jämför med ett par som är 1-2 ohm? eller har jag fattat sambandet fel?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

tackar;D så ett lägre ohm betyder högre last?
därmed borde ett par 32 ohm lurar vara riktigt lättdriva om man jämför med ett par som är 1-2 ohm? eller har jag fattat sambandet fel?

Alltså det är lite skillnad på lurar och högtalare,givetvis ger lägre ohm en högre last för förstärkaren och vice versa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Alltså det är lite skillnad på lurar och högtalare,givetvis ger lägre ohm en högre last för förstärkaren och vice versa.

tack grymt snällt av dig att förklara

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Jo det jag skrev var inte så superbra.

Impedans är en last och högre impedans är egentligen högre last men det är klurigt att tänka så i hemmatrixarvärlden för det intressanta är oftast effektbelastningen på förstärkaren som är dubbelt så hög vid halv impedans osv osv.

0 ohm är så liten last att strömmen får rusa helt fritt. Den bromsas inte in. Kortslutning. Härdsmälta. Överbelastning.

8 ohm är så hög last att strömmen går trögare, spänningn blir högre och förstärkaren har svårare att komma upp i effekt men av samma anledning så överbelastas den inte eftersom lasten är högre och hindrar strömmen att rusa iväg.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av abbebandy:

tack! hittade tyvärr inga kappa element utan låda, skulle kunna blitt kul annars

Kappa 9s baselement är inte konstigt eller lågimpedivt på nått sätt, däremot är lådan för liten så de konstruerade ett resonansfilter för att överhuvudtaget få ut lite djupbas, filtret ger en impedans kring 0,8ohm runt 35Hz

Filtret ser ut så här http://www.infinity-classics.de/technik/manuals/Kappa_9_techn...
Vad det nu skulle vara för skoj med det, det är mest en usel elektrisk konstuktion för att utseendedesignerna skulle få ut sin lilla låda på marknaden istället för att bygga en högtalare som hade en vettig låda och troligen hade spelar oerhört mycket bättre.

Sonab P4000 är ju en "riktig" Sonab så den bör du vara försiktig med, den är på väg att bli samlarobjekt så förstör den inte för den kommer troligen att öka i pris rejält om den är fräch och Stig Carlssons ande kommer att hemsöka dig om du inte vårdar den.
Jag tror att den pga sin design kommer att bli en riktig kultpryl så småningom för den är ju oerhört vacker med sin futuristiska 60-70 talsdesign.

Här har du schemat på den http://schematic.narod.ru/Audio/semi/Amp/sb4000.djvu
däremot ger den inga 400W den är specad till 2x50w

Här har du data på Receivermodellen av den:

http://rockgrotto.proboards.com/thread/5790/sonab-r4000-recei...

Och tänk på det här innan du förstör den.
The retail price of the R4000 was a whopping £229 GBP back in 1970 which equates to about £9,000 GBP in "today's" money
Det i kombination med designen gör den intressant som samlarobjekt om den är i bra skick.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kappa 9s baselement är inte konstigt eller lågimpedivt på nått sätt, däremot är lådan för liten så de konstruerade ett resonansfilter för att överhuvudtaget få ut lite djupbas, filtret ger en impedans kring 0,8ohm runt 35Hz
http://dstechlabs.com/store/Crossover-Kappa9_02.jpg

Filtret ser ut så här http://www.infinity-classics.de/technik/manuals/Kappa_9_techn...
Vad det nu skulle vara för skoj med det, det är mest en usel elektrisk konstuktion för att utseendedesignerna skulle få ut sin lilla låda på marknaden istället för att bygga en högtalare som hade en vettig låda och troligen hade spelar oerhört mycket bättre.

Sonab P4000 är ju en "riktig" Sonab så den bör du vara försiktig med, den är på väg att bli samlarobjekt så förstör den inte för den kommer troligen att öka i pris rejält om den är fräch och Stig Carlssons ande kommer att hemsöka dig om du inte vårdar den.
Jag tror att den pga sin design kommer att bli en riktig kultpryl så småningom för den är ju oerhört vacker med sin futuristiska 60-70 talsdesign.
http://www.carlssonplanet.com/forum/gallery/image.php?album_i...

Här har du schemat på den http://schematic.narod.ru/Audio/semi/Amp/sb4000.djvu
däremot ger den inga 400W den är specad till 2x50w

Här har du data på Receivermodellen av den:
http://i157.photobucket.com/albums/t69/pinkfloyd2007_bucket/r...

http://rockgrotto.proboards.com/thread/5790/sonab-r4000-recei...
http://i157.photobucket.com/albums/t69/pinkfloyd2007_bucket/S...

Och tänk på det här innan du förstör den.
The retail price of the R4000 was a whopping £229 GBP back in 1970 which equates to about £9,000 GBP in "today's" money
Det i kombination med designen gör den intressant som samlarobjekt om den är i bra skick.

det var som attan, man ska alltså vara rädd om den.... kanske koppla in lite mer hifi orienterade högtalare till den för finlir med.

och 9,000GPB är ju cirka 90`000Sek vilket ger den ett extremt värde.... inget man visste när man pröjsade 300kr för den, på blocket.
men den är i perfekt skick, ägaren innan mig använde den till studio monitorer, och var ute efter ett betydligt mycket högre pris men sänkte när han mötte mig, när han såg att jag var 16...
den är ju i perfa skick med

Tack för den extremt bra förklaringen av både värdet och kappas element.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Rekordmedlem

Sonaben har börjat stiga i pris som beg från att ha varit nere och vänt på några hundra så har den gått upp till 2000 kr om de är i bra skick och det faktumet i kombination med dess historia, design och ålder kommer troligen att göra den till ett intressant samlarobjekt eller ett bra renoveringsobjekt för de som gillar sånt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Effekten gör den främst lämpad för studiomonitorer.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shaglord:

Effekten gör den främst lämpad för studiomonitorer.

/s

Kan du utveckla det lite, effekten bestämmer i de flesta fall bara hur starkt man kan spela eller ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.