Min dator fungerar inte riktigt som den ska.

Permalänk
Medlem

Min dator fungerar inte riktigt som den ska.

Hej alla! Det var så att för ungefär 2 veckor sedan under att jag satt i ett skypesamtal och ett game cs:go så slocknade datorn bara helt plötsligt. Öppnade upp chassit för att se om det såg ut att vara fel på något. Såg ut som rost på vissa ställen men undrade hur det kunde hänt då slangen av vattenkylningen sitter på andra sidan. Så jag försökte sätta på datorn. Så ser jag att någon vid sidan av processorn, troligtvis en kondensator gav ifrån sig ett rökmoln.

Jag skickade iväg moderkortet till inet och dom sa att efter att ha testat moderkorte toch cpubelastat det i 6 dagar så fungerar det. Då så undrar jag. Kan det vara nätaggregatet. För jag vågar itne ens montera ihop den och se om den gör mer skada. Vad ska jag ta mig till? Skicka in nätagget eller?

Mvh Filip

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem

Om en kondensator har smällt så är det ju trasigt. Väldigt dåligt av Inet att inte byta det

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Om en kondensator har smällt så är det ju trasigt. Väldigt dåligt av Inet att inte byta det

Hur ser man om det är trasigt? Kan ett moderkort fungera även om en kondensator gått sönder?

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem

Här är 3 bilder. http://imgur.com/a/OXsPf#0

på dom 2 första kan man se att det finns som brunt belägg som är korsformat. Och i den sista bilden var ungefär det kom rök ifrån

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem
Skrivet av filip433:

Här är 3 bilder. http://imgur.com/a/OXsPf#0

på dom 2 första kan man se att det finns som brunt belägg som är korsformat. Och i den sista bilden var ungefär det kom rök ifrån

Erh... Jag är ingen expert på något sätt... Men jag ser inte vad du syftar på. Är det någon som ser vad han syftar på ?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30 🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix QG ⌨️Razer Huntsman V3 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 📹 Elgato Facecam + Elgato Key Light Air x2 , GoXLR, StreamDeckXL+mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Erh... Jag är ingen expert på något sätt... Men jag ser inte vad du syftar på. Är det någon som ser vad han syftar på ?

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem

Tycker den ser ut som alla andra, ser ingen större skillnad på den och de andra.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30 🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix QG ⌨️Razer Huntsman V3 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 📹 Elgato Facecam + Elgato Key Light Air x2 , GoXLR, StreamDeckXL+mer

Permalänk
Hedersmedlem

Det du har ringat in är en tom plats för extra mosfets (kanske används på dyrare modeller), alltså bara lite lödtenn på kopparbana. Ingen komponent alltså.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Var kom röken ifrån då?:/

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem
Skrivet av filip433:

Var kom röken ifrån då?:/

Vi vet inget om någon rök, vi vet endast det som du visar oss, och det är ett modekort, som enligt mig ser helt oki ut.

Det är rätt omöjligt att se varifrån röken kom, på en bild som inte har en eld eller någon rök.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Vi vet inget om någon rök, vi vet endast det som du visar oss, och det är ett modekort, som enligt mig ser helt oki ut.

Det är rätt omöjligt att se varifrån röken kom, på en bild som inte har en eld eller någon rök.

Nej det kom som ett rökmoln till vänster om cpun där jag även tagit bild

Visa signatur

tja

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser din fyrapinskontakt ut? Är den påverkad/bränd?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)