AMD:s nya proffskort AI PRO R9700 släpps på måndag

Permalänk
Melding Plague

AMD:s nya proffskort AI PRO R9700 släpps på måndag

Dubbelt så mycket grafikminne som RX 9070 XT – och dubbelt så högt pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Som de flesta företag så tar de väldigt mycket mer betalt när de kan det. Det syns tidigast på Apple där priserna från grund modellen av tex MacBook skenar iväg, men det är likadant överallt med skillnaden att man ofta kan uppgradera själv.

Min åsikt om kortet det är säkert bra för företag eller personer med enskild firma eller något där de kan använda kortet i sitt arbete för att sedan ta bra betalt.

Vad som krävs av t.ex. LLM är flummigt. Jag påstår extrem dyr dator för att få en LLM som hjälper mer än stjälper en. Andra säger att de kan köra en liten LLM på en väldigt billig dator och denna LLM gör dem så mycket mer produktiv.

*edit*
Tror någon här att en 50 000kr dator med detta grafikkort och en lokal LLM hade gjort dem mer produktiv?

Permalänk
Medlem

Vi är alltså tillbaka till 9700 Pro...lite annan prisklass idag än förr dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja helt klart! Men just det kortet minns jag med värme. 3300kr köpte jag det för, och kunde maxa alla spel i 3 år. Spelade om hela Max Payne för det blev ett helt annat spel med full grafik (gick från ett GF3Ti200). Lite högljudd fläkt på kortet men shit vad det levererade!!

(Strax över 5000kr idag justerat för inflation)

Lade till justering för inflation
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Skillnaden är att den här gången betyder Pro* nånting...

* (aka "den tilltänkta köparen bryr sig inte så mkt om priset")

Permalänk
Medlem

32 gb vram för 1300 dollar? Om resterande delar av grafikkortet håller måttet så torde väl detta vara ett vettigt kort för den pengen tänker jag? Kör llm här hemma med unreal engine men även med mätprogrammet QGIS och drar ca 10-15 gb vram i idle med mitt RX7900XT 20 gb vram kort i UE med gott resultat. Kan bara hoppas att detta tvingar ner prisbilden även hos Nvidia-laget, men det kräver ju givetvis att folk röstar med plånboken istället för att vaska pengar i vanlig ordning.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Skillnaden är att den här gången betyder Pro* nånting...

* (aka "den tilltänkta köparen bryr sig inte så mkt om priset")

Gjorde det då också mer prestanda mot icke pro varianten.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

32 gb vram för 1300 dollar? Om resterande delar av grafikkortet håller måttet så torde väl detta vara ett vettigt kort för den pengen tänker jag? Kör llm här hemma med unreal engine men även med mätprogrammet QGIS och drar ca 10-15 gb vram i idle med mitt RX7900XT 20 gb vram kort i UE med gott resultat. Kan bara hoppas att detta tvingar ner prisbilden även hos Nvidia-laget, men det kräver ju givetvis att folk röstar med plånboken istället för att vaska pengar i vanlig ordning.

Hur är det ett vettigt pris när du betalar 700 dollar för bara VRAM? VRAM är den billigaste komponenten på en GPU om du inte räknar typ kondensatorer etc.
Tvärtemot vad folk tror dock, 99% tror att VRAM är den dyraste/en av dem dyraste delarna, det är ett finurligt trick av tillverkarna så att dem kan driva upp priserna på GPU med 400% precis som man drivit upp priset på diamanter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Gjorde det då också mer prestanda mot icke pro varianten.

Du missade poängen. Finns inget Pro med olika prestandanivåer.

Nu får Pro sin rätta betydelse. Dvs "inte riktat mot privatperson-konsument".

Och det är därför man kan dubbla priser ijmf med icke-Pro (dvs 9070XT).