Beslutsångest inför black friday, gamingdator 10-15k
Tanken är att det ska köpas ny dator på black friday (så länge Inet kör sin gratis montering kampanj i år igen). Främst för 1080p gaming, vardagsgrejer och ev lite enklare CAD.
Har ingen exakt budget men gärna under 14/15k.
Såhär långt har jag kommit https://www.inet.se/datorbygge/b1718029/9060dator-21-10
Är ganska säker på chassi, GPU och CPU, eventuellt att det blir ett RTX 5060ti 16gb beroende på om det blir någon bra rea på just dessa.
Lite osäker på resten,
ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI verkar vara typ det bästa moderkortet i den lite billigare/mellanklassen, något annat i liknande prisklass som är värt att överväga?
Något märke på RAM som man borde undvika? Samma med PSU, är en jävla djungel. Vill gärna ha flera alternativ på PSU, vet att många sålde slut fort under förra BF.
När det gäller kylare vill jag helst ha nån som är så liten som möjligt men ändå kyler bra, bryr mig inte så mycket om dB nivå. Överväger mest mellan DeepCool AK400, be quiet! Dark Rock Slim och be quiet! Pure Rock 3
Tanken är att lägga
Chassi - max 900
GPU- max 5000
CPU - max 2500
MOBO- max 2300
RAM - max 1500
SSD - max 1500
PSU - max 1300
Kylning - max 500
Såklart är det den slutgiltiga summan som räknas så blir nån komponent billigare kan nått annat vara lite dyrare, men vill komma undan så billigt som möjligt såklart. Eftersom jag tänker kika lite efter vad som är på rea just på BF är jag öppen för olika alternativ.
Sist av allt, är det safe att köpa en ESD windowslicens? Betydligt billigare än än “vanlig”.