Så mycket får du betala till Copyswede

Permalänk
Medlem

Jag tycker alla som köper en pistol skall sitta minst 4 år i fängelse vid inköpet... Du kan ju använda den till att mörda någon... Det är den ju faktiskt till för.

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tycker rubriken är lite fel.
Jag kommer inte att betala ett enda öre till Copyswede.
De ÅF jag nyttjar gör det inte heller då de inte omfattas av svensk lagstiftning.

Att Copyswede sen utrotar den branch som föder dem, tja det är ju lika logiskt som resten av pappskallarnas tänkande

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Fenomenet med godtyckliga avgifter som tas ut av div skumma organisationer verkar öka i omfattning. TV-avgiften får efterföljare. Som konsumenter blir vi grundligt RÖVKNULLADE!

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Avstängd

Också en vidrighet är skatt på skatt, att moms räknas på avgiften. Detta är naturligtvis inte den enda produkten där moms betalas på skatt, men riktigt oanständig och vidrigt är det.

Eftersom detta är fel enligt alla rättframt tänkande hederliga människor så förstår jag inte hur "ta upp det med politiker" eller "protestera" ska vara bra för. Frågan är i stället hur man handgripligen får tillbaka pengarna som CopySwede stjäl från en, eller hur man handgripligen hindrar dem från att få några pengar?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Det här är rent ut sagt så förjävligt att man kokar inombords. Man vill ju göra något åt den här förbannat korkade idén men ni som jag vet väl knappt var man ska börja någonstans. Sådan här idioti borde bara inte få förekomma. Herregud.

Och det är ju ett j-vla sätt att få utländska distributörer att undvika leveranser till Sverige eftersom vinsten blir mindre. För att inte nämna att man ger utländska återförsäljare en konkurrensfördel gentemot redan hårt pressade svenska återförsäljare.

Det här gör mig så jävla förbannad att jag hellre köper lagringsmedia från utlandet och totalvägrar att köpa någon form av musik överhuvudtaget. J-vla idioter.

Permalänk
Medlem

Tur att man flyttar till USA vid årsskiftet. Sjukt att detta tillåts. Hur har copyswede koll på hur mycket de ska ge varje artist/produktionsbolag. Tror knappast pengarna når någon annan än toppen av branschen isånnafall.

Om jag gjorde en film eller musik genom ett eget produktionsbolag/skivbolag, ska jag då förvänta mig att jag kommer få pengar genom copyswede? Skulle isånnafall knappast täcka de pengar jag själv lagt ut till dom för att kunna lagra min media till filmen/musiken.

Permalänk
Medlem

Tror personligen inte att påhitt som detta gagnar vare sig butiker, leverantörer eller allmänhetens förtroende för politiker och myndigheter. Känns som organisationer och lagstiftning som ska värna upphovsrätt, kopieringsskydd osv blir fler och dummare för varje år som går.

Jag är inte emot upphovsrätt, men det får finnas en gräns för hur många gånger man ska behöva betala för samma produkt.
Man kan ju fråga sig vad dessa organisationer kostar skattebetalarna eller om de är självförsörjande på de avgifter de tar in...?? Kanske därför den ekonomiska redovisningen i detalj inte finns att tillgå!? (Rätta mig om jag har fel!)

Ska man införa denna typen av åtgärd är det banne mig viktigt att vara helt transparent och visa i detalj vart varenda krona går och inte lägga locket på eller hänvisa till sekretess.

Kommer göra som så många andra här i tråden och beställa från utlandet! Inte för att jag inte har råd att köpa i Sverige utan av ren princip. Räcker med alla avgifter på avgifterna på avgifterna nu. Tycker bara synd om de inhemska återförsäljarna!

Och hoppas Samsung ger CS en riktig match i domstolen.......

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

WTF

vad fan ska man ta betalt för att jag har en massa saker som är mina på min egendom (dator)
snälla någon berätta vf dem ska ta mina pengar för att jag använder lagrings utrymme på min dator

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk

Fan! Jag som hade tänkt ha mitt första datorbygge till jul. Hoppas verkligen det ordnar sig innan dess. Skulle avsky att betala extra avgift!

Permalänk

Copy fitt sweden

Skrivet av Pyroblasted:

Detta var väldigt demokratiskt...

Va? Du skämtar väll hoppa jag haha välkommen till united states of assholes eller ja united states of copy fitt sweden

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår minst är att dom kan med och lägga till tv-apparater i avgiften ? 400 kr ? det är ju helt sjukt

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Så jävla grisigt, att köpa dator idag för att kolla mailen/sköta bankärenden så ska denna gris ha en del av kakan sen kommer Radio/Tv för en dator är ju en TV-MOTTAGARE och tv-avgift måste betalas.

Permalänk
Skrivet av Xizten:

Varför ser man inget av detta i vanlig svensson-media? Kan väl inte skada att skicka swec's senaste artiklar till ett gäng blaskor och hoppas någon utav dom skriver lite om detta?

gör det eller att fler gör det

Permalänk

Någon borde dra igång en facebook sida eller liknande, får man tillräckligt mycket likes så syns det rätt bra!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Jag har facklorna, vem har högafflarna?

jag har både högafflar och fotogen!

onT: fyfan säger jag bara, har någon något konkret tips på vart man ska fortsätta beställa lagring?

Sorry inet, webbhallen, cdon, komplett mfl, jag ville vara en kund som gynnar svenska återförsäljare men här tog det stopp!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Money for nothing

Då borde det ju bli lagligt att piratkopiera, eftersom de alla redan har tagit ut en sådan avgift?

Visa signatur

Intel Xeon E5520 LGA 1366
Brave new world: O wonder! How many goodly creatures are there here! How beauteous mankind is! O brave new world, That has such people in't.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persontyp Alfa:

Då borde det ju bli lagligt att piratkopiera, eftersom de alla redan har tagit ut en sådan avgift?

Trodde knappt att folk fortfarande hade fått detta fel för sig trots all ansträngning från sweclockers artiklar för att göra skillnaden på de två begreppen så tydlig som möjlig...

Privatkopiering alltså inte piratkopiering

Citat:

Privatkopiering är till skillnad från piratkopiering lagligt och innebär att en privatperson gör en kopia av ett upphovsrättsskyddat originalverk, exempelvis kopierar en musikskiva till familjen eller de närmaste vännerna. Avgiften syftar till att kompensera rättighetsinnehavare för eventuella inkomstbortfall som orsakas av detta.

- http://www.sweclockers.com/nyhet/17497-kopieringsavgiften-kan...

Permalänk
Skrivet av MBY:

Också en vidrighet är skatt på skatt, att moms räknas på avgiften. Detta är naturligtvis inte den enda produkten där moms betalas på skatt, men riktigt oanständig och vidrigt är det.

Eftersom detta är fel enligt alla rättframt tänkande hederliga människor så förstår jag inte hur "ta upp det med politiker" eller "protestera" ska vara bra för. Frågan är i stället hur man handgripligen får tillbaka pengarna som CopySwede stjäl från en, eller hur man handgripligen hindrar dem från att få några pengar?

Ett annat exempel... Elpris, Elnätsavgift, Elcerifikat, Energiskatt 20% och sen moms på hela härligheten. Blir många fina skattekronor i Borgs kassakista - klart han håller käft då. Money talks - som alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De som höjer priset med en hundring per lagringsenhet på söndag är de som betalar, mer kan vi inte säga mer än att motståndet är stort och att det inte finns något avtal med branschorganisationer som normalt förekommer och är god sed.
[/url]

Snabbtitt på prisjakt och en WD Red 3TB ger att följande 'stora' aktörer verkar nyligen ha lagt på en hundring:

- Dustin Home
- Kjell&Co
- NetonNet
- Komplett.se
- Inwarehouse.se

CDON, Misco, Webhallen, Inet hör till dom stora som inte (ännu) ser ut att ha höjt än på denna produkten i fråga.

Snabbtitt som sagt men vissa återförsäljare ser definitivt ut att gå CopySwedes ärenden!

Permalänk
Medlem

löjligt att de tycker att en dator är en TV-mottagare.
en TV tar ständigt emot en utsändning (broadcast).
en dator som streamar film, tv och musik gör inte detta.
en dator-användare MÅSTE skicka begäran till servern för att börja ta emot materialet.
alltså är det inte en passiv mottagare.
skrota avgiften, ut med SD, fria assange.
tack för mig.

Permalänk
Medlem

Frågade Inet

Jag frågade precis Inet om hur de gör och fick det här svaret:

Hej!

Fick just lite mer information om Copyswede från vår VD.

Vi har för när närvarande buffrat upp med "skattefria" diskar och kommer inte lägga på någon avgift eller skriva avtal med Copyswede de närmsta veckorna. Vi måste avvakta och se hur de stora aktörerna/tillverkarna gör och försöka hitta ett gemensamt sätt att ta strid för den här orimliga skatten. Vår förhoppning är att konsumenterna också tar strid och kontaktar media, tidningar, copyswede och så vidare och utrycker sitt missnöje över en skatt som saknar verklighetsförankring.

Med vänliga hälsningar
Emil S.
Tekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Snabbtitt på prisjakt och en WD Red 3TB ger att följande 'stora' aktörer verkar nyligen ha lagt på en hundring:

- Dustin Home
- Kjell&Co
- NetonNet
- Komplett.se
- Inwarehouse.se

CDON, Misco, Webhallen, Inet hör till dom stora som inte (ännu) ser ut att ha höjt än på denna produkten i fråga.

Snabbtitt som sagt men vissa återförsäljare ser definitivt ut att gå CopySwedes ärenden!

Synd, för det betyder att återförsäljarna gör detta men inte distributörerna! All administrativ börda blir alltså på återförsäljarna, och det betyder också att man kan få betala dubbel avgift som är olagligt enligt tidigare EU-dom. Vissa av dem kommer ju dessutom inte kunna fortsätta sälja grejerna eftersom priserna blir så långt ifrån konkurrenskraftiga i.o.m. detta.

Beställde själv från dustin i går, då hade de inte höjt. Komplett/Inwarehouse och NetOnNet hade jag redan konstaterat att de höjt priserna vid den tidpunkten. Även om inte på alla varor. Från dessa blir alltså spelkonsolerna en hundring dyrare också.

Vi får se om Order Nordic/CDON, och Inet pressas också. Webhallen lär göra likadant som Komplett i fortsättningen.

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

Vad skulle man inte göra för att få frikort på det där företaget.....

Det handlar om privatkopiering, inte piratkopiering.

Jo men eftersom dom tar betalt för något folk inte använder sig av. (Måste vara oerhört få som privatkopierar) så bör det moraliskt sett va mer än fullt okej att piratkopiera som kompensation.

Copyswede och Radiotjänst är två organisationer/företag som har lyckats med bedriften att ta betalt för sånt folk inte vill ha. Undrar hur det här kommer sluta, minskad omsättning för återförsäljarna och minskade skatteintäkter? Har man tagit steget att beställa en SSD utomlands, varför skulle man då inte kunna beställa hela datorn utomlands.

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Menar du att du aldrig privatkopierat något? För det gör jag och väldigt många bekantarelativt frekvent.

Är det i så fall inte rimligt att dom som privatkopierar betalar själva för sitt privatkopierande? Med nuvarande system ska vi som inte privatkopierar betala för dig och många av dina bekanta. Det känns inte rättvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne:

Jo men eftersom dom tar betalt för något folk inte använder sig av. (Måste vara oerhört få som privatkopierar) så bör det moraliskt sett va mer än fullt okej att piratkopiera som kompensation.

Copyswede och Radiotjänst är två organisationer/företag som har lyckats med bedriften att ta betalt för sånt folk inte vill ha. Undrar hur det här kommer sluta, minskad omsättning för återförsäljarna och minskade skatteintäkter? Har man tagit steget att beställa en SSD utomlands, varför skulle man då inte kunna beställa hela datorn utomlands.

Moral spelar väl ingen roll, inte när man sitter i rättegång för piratkopiering senare i alla fall.

iom radiotjänst får man iaf ett par tvkanaler, sen att alla inte kikar på dem är ju en annan sak, givetvis onödigt att pröjsa då kan man kanske resonera.
Men när det gäller copyswede så får man verkligen ingenting för det.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Sverige är numera diktatur...
Detta är som tv-avgift och 40 andra nya avgifter som dras på min bekostnad.

Snart får vi betala moms, skatt och försäkring för datorer som vi gör med fordon... årligen!

Permalänk
Medlem

aliexpress, ebay och amazon here i come.......

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

kapitalister...(skakar på huvudet) aou, någon som kan en bra hemsida utomlands så är snabb, rimliga priser? det ända jobbiga med detta är garantin... skeppa fram och tillbaka(Naaeeeej) MEN om man känar säg ungefär 100-500kr/grej man köper så är det en WIN-WIN, största fördelen är att mina pengar går inte till CopySwede, muwahahahaha Eat that Sons of...

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Black Pearl | Nvidia MSI GTX 980 Ti Lightning 6GB | MSI Z170A XPOWER | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666Hz CL16 DDR4 (4x4GB) | i7-6700k 4,0GHz | Noctua NH-D15 | Corsair PSU 850W 80+Gold | Samsung SSD 850 500gb | Fractal Design Chassifläkt Dynamic GP-14 140mm x4 |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

Moral spelar väl ingen roll, inte när man sitter i rättegång för piratkopiering senare i alla fall.

iom radiotjänst får man iaf ett par tvkanaler, sen att alla inte kikar på dem är ju en annan sak, givetvis onödigt att pröjsa då kan man kanske resonera.
Men när det gäller copyswede så får man verkligen ingenting för det.

Man får ju inget. Möjligtvis att man blir påtvingad ett par TVkanaler för att motivera stölden. Hur det motiverar deras stöld mer än Copyswede förstår jag inte. Copyswede påtvingar folk möjligheten att privatkopiera, vad är skillnaden?

Däremot så finns det en idé om vad jag har förstått, att ett "brott" som av allmänheten inte ses som ett brott inte heller bör vara det. Om något inte anses moraliskt fel av allmänheten, så bör det inte vara ett brott utan att lagen ska följa normen. Ett starkt folkligt stöd bör alltså kunna ändra lagen, därför är det viktigt att handla "brottsligt". Sen vill ingen såklart vara med om en rättegång, finns som synd var en tröghet inom rättssystemet som skördar många offer.