Iphone 4 bara tappade signalen, oanvändbar

Permalänk
Medlem

Iphone 4 bara tappade signalen, oanvändbar

Flickvännens iphone 4 har nu varit död snart hela sommaren och jag tänkte fråga er om hjälp.

Hon har alltid tagit hand om den väl och visst har den döpt i golvet nån gång, men den har klarat sig utan krossat glas.
En kvälll satt hon pillade på den, men så fort klockan slog midnatt så tappade den signalen helt och den har inte kommit tillbaka sen dess. Jag har uppdaterat allt som går, fabriksåterställt den och uppdaterat igen, prövat 2 olika simkort, prövat på olika platser och allt möjligt, men utan resultat.

Gick till Telenor som sa att det antagligen var något med moderkortet, men det skulle gå på 2000kr eftersom ett så ruttet företag som Apple bara har 1 års garanti på sina telefoner. Visst med hemförsäkringen blir det 1500kr, men det är ändå jäkligt dyrt för en 2 år gammal telefon.

Så finns det något man kan göra själv? Byta ut antennen kanske? Har en kabel lossnat kanske?

Hade varit trevligt om någon visste något man kan pröva?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Flickvännens iphone 4 har nu varit död snart hela sommaren och jag tänkte fråga er om hjälp.

Hon har alltid tagit hand om den väl och visst har den döpt i golvet nån gång, men den har klarat sig utan krossat glas.
En kvälll satt hon pillade på den, men så fort klockan slog midnatt så tappade den signalen helt och den har inte kommit tillbaka sen dess. Jag har uppdaterat allt som går, fabriksåterställt den och uppdaterat igen, prövat 2 olika simkort, prövat på olika platser och allt möjligt, men utan resultat.

Gick till Telenor som sa att det antagligen var något med moderkortet, men det skulle gå på 2000kr eftersom ett så ruttet företag som Apple bara har 1 års garanti på sina telefoner. Visst med hemförsäkringen blir det 1500kr, men det är ändå jäkligt dyrt för en 2 år gammal telefon.

Så finns det något man kan göra själv? Byta ut antennen kanske? Har en kabel lossnat kanske?

Hade varit trevligt om någon visste något man kan pröva?

Testa att göra "Hard Reset" genom att gå till hemskärmen och därifrån hålla in hem + lås-knappen tills du ser äpplet. Allt är kvar, det är nätverkinställningarna som återställs. Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe94:

Testa att göra "Hard Reset" genom att gå till hemskärmen och därifrån hålla in hem + lås-knappen tills du ser äpplet. Allt är kvar, det är nätverkinställningarna som återställs. Lycka till!

Prövat flera gånger, men hjälpte inte.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Lego Master

Är det bara mobilnätet som är tappat, eller är det även WiFi och Bluetooth?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Är det bara mobilnätet som är tappat, eller är det även WiFi och Bluetooth?

Jadå, allt annat fungerar prima.

Det står bara "söker..." uppe i vänstra hörnet när operatörens namn annars brukar stå.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Baxtex:

Jadå, allt annat fungerar prima.

Det står bara "söker..." uppe i vänstra hörnet när operatörens namn annars brukar stå.

Well, metallramen runt telefonen är antennen. De svarta listerna delar av mobilnätsantennen mot WiFi/Bluetooth-antennen. Troligen är mobilnätsantennen på nåt sätt paj, eventuellt bortkopplad från moderkortet eller så är själva mobilchipet trasigt. Anyhoo så måste nån öppna luren, ta reda på vad som är trasigt och fixa det. Tror inte du kommer runt detta med mjukvarutrix.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Well, metallramen runt telefonen är antennen. De svarta listerna delar av mobilnätsantennen mot WiFi/Bluetooth-antennen. Troligen är mobilnätsantennen på nåt sätt paj, eventuellt bortkopplad från moderkortet eller så är själva mobilchipet trasigt. Anyhoo så måste nån öppna luren, ta reda på vad som är trasigt och fixa det. Tror inte du kommer runt detta med mjukvarutrix.

Okej well det är en vit version, så listen runt är enbart i silver, kn inte se någon svart. Ska Hjälpa hennes syster att byta glas på sin 4s, så tänkte passa på att öppna flickvännens också för att se att alla kablar sitter som de ska. Kan ju vara så enkelt att den bara har glidit ut? Annars tycker jag det är väldigt märkligt att den bara slutade fungera hux flux prick midnatt, några dagar efter garantin gick ut.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Okej well det är en vit version, så listen runt är enbart i silver, kn inte se någon svart. Ska Hjälpa hennes syster att byta glas på sin 4s, så tänkte passa på att öppna flickvännens också för att se att alla kablar sitter som de ska. Kan ju vara så enkelt att den bara har glidit ut? Annars tycker jag det är väldigt märkligt att den bara slutade fungera hux flux prick midnatt, några dagar efter garantin gick ut.

Det kanske var Apples egna självförstörning efter garantin gått ut hoppas bara det inte händer på min

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Baxtex:

Okej well det är en vit version, så listen runt är enbart i silver, kn inte se någon svart. Ska Hjälpa hennes syster att byta glas på sin 4s, så tänkte passa på att öppna flickvännens också för att se att alla kablar sitter som de ska. Kan ju vara så enkelt att den bara har glidit ut? Annars tycker jag det är väldigt märkligt att den bara slutade fungera hux flux prick midnatt, några dagar efter garantin gick ut.

Kan ju vara en ren slump. Du sa ändå att den har gått i golvet ett par gånger. Det är trots allt precisionselektronik vi pratar om, saker har gått sönder för mindre.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ruttet företag som apple som bara ger ett års garanti? Det var ju nåt nytt...

Permalänk
Medlem

100% Säker på att det har någon med din operatör att göra om signalen dog EXAKT 00:00, glömt att betala en räkning kanske?

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Det kanske var Apples egna självförstörning efter garantin gått ut hoppas bara det inte händer på min

Misstänker det.

Skrivet av Shudnawz:

Kan ju vara en ren slump. Du sa ändå att den har gått i golvet ett par gånger. Det är trots allt precisionselektronik vi pratar om, saker har gått sönder för mindre.

Klart, men har glaset hållt känns det som att det inte kan ha tagit speciellt hårt ändå.

Skrivet av tcntad:

Ruttet företag som apple som bara ger ett års garanti? Det var ju nåt nytt...

Vet, blev också helt paff, trodde att 2 år var någon industri standard för hemelektronik. Det har Apple iallafall råd med.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Baxtex:

Misstänker det.

Klart, men har glaset hållt känns det som att det inte kan ha tagit speciellt hårt ändå.

Vet, blev också helt paff, trodde att 2 år var någon industri standard för hemelektronik. Det har Apple iallafall råd med.

Finns ingen lag på att butiker måste ge garanti i Sverige, de flesta ger dock ett år som en form av "good will"

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Baxtex:

Vet, blev också helt paff, trodde att 2 år var någon industri standard för hemelektronik. Det har Apple iallafall råd med.

Det enda du är garanterad (höhö) är reklamationsrätten på 3 år, varav de 6 första månaderna är till din fördel. Efter 6 månader måste du bevisa att felet var ursprungligt, och om det finns minsta antydan till att mobilen har blivit tappad kan du glömma att få ut nåt på det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jadå, allt annat fungerar prima.

Det står bara "söker..." uppe i vänstra hörnet när operatörens namn annars brukar stå.

Pröva att gå in i inställningar och ändra från automatisk tid till att ställa klockslag manuellt.

Verkar vara någon bugg i senaste iOS som drabbar vissa telefoner som yttrar sig i att telefonen tappar mobilnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Pröva att gå in i inställningar och ändra från automatisk tid till att ställa klockslag manuellt.

Verkar vara någon bugg i senaste iOS som drabbar vissa telefoner som yttrar sig i att telefonen tappar mobilnätet.

Funkade inte heller.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Moderator
Forumledare

Kan vara dags att ringa din kundtjänst och kolla om telefonen blivit stöldspärrad.
Felet låter som det kan vara nåt sånt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Eftersom du skriver att ni varit hos Telenor så kanske ni redan gjort det men har ni testat att byta simkort?

Något liknande hände mig en gång då telefonen plötsligt en morgon inte hade någon signal. Testade det vanliga med att starta om och så men inget fungerade. Då flyttade jag simkortet till en annan telefon och det var samma sak med den. Gick till min operatör och bad om ett nytt sim och sen fungerade allt som det som det skulle igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Eftersom du skriver att ni varit hos Telenor så kanske ni redan gjort det men har ni testat att byta simkort?

Något liknande hände mig en gång då telefonen plötsligt en morgon inte hade någon signal. Testade det vanliga med att starta om och så men inget fungerade. Då flyttade jag simkortet till en annan telefon och det var samma sak med den. Gick till min operatör och bad om ett nytt sim och sen fungerade allt som det som det skulle igen.

Prövat 2-3 stycken.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Låter ju som att telefonen blivit IEMI-spärrad. Kollat upp så att detta inte är fallet?

För övrigt är ju Apple guld att ha att göra med, kontaktade supporten 3 månader efter att garantin gått ut på min 4S. Skärmen hade börjat flimra i vissa tillfällen. Åberopade reklamation, tog 4dagar och Apple stod för frakten så hade jag en ny 4S i handen.

Så har du ens försökt kontakta Apple i ärendet?