Microsoft köper Nokia

Permalänk
Medlem
Skrivet av idkfa:

En liten fråga i diskussionen.
någon med koll på kommande nokia lurar 15? koncept lurarna sedan tidigare har ju varit riktigt bra...

också intresserad, vill ha ny lur snart :>

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

också intresserad, vill ha ny lur snart :>

jag med och en nokia lutar det åt denna gången dock har jag kikat på lite koncept lurar från nokia som varit mkt schyssta.
ganska rörigt med nokia det senaste, anyway så får vi hoppas på ett antal bra nokia lurar 2015 så blir vi nöjda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Vad har WP10 att göra med Nokias aktiekurs?

De Nokialurar som är ute i butikerna kommer inom kort uppdateras till just WP10, så detta faktum kan locka till köp. Typ.

Eller går alla intäkter därifrån till MS? Nokias lurar som idag existerar kommer synas med WP10 och då jag tror det blir ett enormt kliv mjukvarumässigt så kommer detta omedvetet associeras till Nokia och det bör inte vara av ondo, sett till helheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

De Nokialurar som är ute i butikerna kommer inom kort uppdateras till just WP10, så detta faktum kan locka till köp. Typ.

Eller går alla intäkter därifrån till MS? Nokias lurar som idag existerar kommer synas med WP10 och då jag tror det blir ett enormt kliv mjukvarumässigt så kommer detta omedvetet associeras till Nokia och det bör inte vara av ondo, sett till helheten.

Klart alla intäkter går till Microsoft. Microsoft Mobile Oy/Redmond har inga royalties per enhet till Nokia Oyj/Corp. Det är Microsoft som sålt enheterna sedan april förra året. De använder inte varumärket på nyare modeller sedan Lumia 535. All terminalverksamhet gick till Microsoft. Även fabriken i Indien är avvecklad. Byggnaden är inte såld än så länge vad jag vet däremot, men den förväntas säljas till en asiatisk kontrakttillverkare. Finns det några maskiner kvar så går de till Microsofts konkurrenter främst, då bland annat Indiska firmor antas börja sourca därifrån. De kommer inte köra Windows 10 för telefoner i några massor. Fabrikerna kring Nokias gamla anläggning har också stängt ner under tiden däremot.

Till någon annan, de som gjorde Nokias luriga koncept var ofta forskningsdelen, den sysslar inte längre med telefoner och finns inte hos Microsoft. Kommande telefoner är precis som sedan 535 lurar helt utan Nokias namn på sig. W10 i dess olika varianter är fortfarande ca 6 månader bort, och Qualcomm har dessutom inte direkt någon ny hårdvara att komma med under tiden, då de knappast går över till 64-bitars på WP8.1. Om eller när de ska komma med någon Snapdragon 805-lur vet väl ingen. Vänta inte för mycket innan de är beredd att göra ett större steg.

Microsoft förväntas släppa en Lumia-telefon med Snapdragon 810 (64-bitars ARM – 8 kärnor big.LITTLE med 4+4 A57/A53) senare i år se Qualcomms pressrelease – https://www.qualcomm.com/news/releases/2015/02/02/qualcomm-sn...

Den kan komma ut tidigare om de gör någon franken-variant, alltså med någon handikappad WP8.1-variant för att senare uppgraderas, vi vet helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem

spännande läsning petter.
hmm så man kanske ska vänta till höst/vinter i slutet av 2015 med ett (nokia) köp?

Permalänk
Medlem

Det blir ju inget större hopp innan nytt operativsystem kommer i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av idkfa:

jag med och en nokia lutar det åt denna gången dock har jag kikat på lite koncept lurar från nokia som varit mkt schyssta.
ganska rörigt med nokia det senaste, anyway så får vi hoppas på ett antal bra nokia lurar 2015 så blir vi nöjda http://www.visions.de/images/icons/emoticons/gimmefive.gif

Nokia lumia 930 såldes ju för 2500kr i helgen. Du skulle ha slagit till på en sådan.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Riktigt varför förväntningarna på nya Nokialurar är så högt uppskruvade förstår jag inte..

Alla vet att Nokia kommer börja sälja telefoner igen. Men i försäljningen till Microsoft ingick en klausul om att de inte fick sälja telefoner under varumärket "Nokia" på 2 år. Att sälja telefoner under något annat varumärke lär ju inte vara aktuellt, så först i slutet på 2015, eller mer troligt, tidigt 2016, kommer Nokia släppa nya lurar. Ni har gott om tid på er att vänta. Min N9'a kommer vara lagom uttjänt, och färdig för att ersättas sent 2016, när alla barnsjukdomar på nysläppen är botade...

Apropå inget alls. Varför sitter ni och snackar om Microsoft telefoner? Jäkla förrädare... ;-Þ
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Nokia kommer inte återstarta tillverkning av telefoner. De har förlorat alla anläggningar, folk osv. Microsoft köpte helt enkelt inte rätt att använda varumärket, vilket är varför de bara får använda det i en övergångstid. Microsoft fick bort Symbian, MeeGo, Qt/QtMobility och 60 000 som jobbade med telefoner. Något annat mål kan de knappast haft. Det som är kvar är Nokia Networks och Here. Linuxfolket var de första som fick gå. Gamla NRC kommer inte släppa några egna prylar. Se på Nokia N1-fiaskot. Startsträckan skulle vara lång för att börja med något.

När folk talar om Windows-telefoner pratar de om Microsofts Lumia. De som tyckte om sina N900 och N9 kan gå till Sailfish och Jolla, eller Android eller Blackberry 10 om inte iOS eller Windows Phone intresserar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Se på Nokia N1-fiaskot.

Jag tittar. De sålde 20 000 enheter på 4 minuter, när den släpptes. Andra batchen såldes tillräckligt fort för att man skulle öronmärka både tredje, och fjärde rundan för den asiatiska marknaden, innan man börjar titta på Europamarknaden, och om det är intressant att släppa den här. Exakt vad är det som gör den till ett sådant misslyckande? Jag kan tycka att den är tråkig, eftersom den till stor del ser ut som en iPad, men det är nog mer Foxconn's fel, än något annat. Och det är ju nästa sak. Varför skulle de behöva egna fabriker? Det är det snart ingen annan tillverkning som har... Allt tillverkas i en fabrik i Asien, och stämplas med tillverkarnamn efter önskemål. Designar du din egen hårdvara skickar du ner ritningar och specifikationer till tillverkaren, och får vad du betalar för. Så vill Nokia sälja telefoner efter års-skiftet ser jag inget hinder för det. Sen får ju tiden utvisa vad det blir av det i förlängningen. Men att anställa personal för android-inriktad utveckling, och helt skippa telefon-segmentet, känns osannolikt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det är en produkt från kontrakttillverkaren så det handlar inte om var den är tillverkad utan att den inte är framtagen av de själva. Har du inga som utvecklar produkter så har du inte. Du måste själv utveckla och testa produkter för att det ska bli riktigt bra och unikt. Andra fabrikslösa telefontillverkare har åtminstone flera tusen anställda. Nokias huvudbolag har knappt mer än 500. Jag liknar den med t.ex. Nokias tidigare netbooks. Z-launcher från Technologiesavdelningen är det enda egna. Det räcker inte för att bygga upp nya starka produkter. De har däremot inte anställt massor personal, utan använt tidigare NRC-personal – tidigare forskningsdelen. Det är ett litet gäng som sitter i Kalifornien och runt om världen. Tittar du på de som jobbat med detta så var de redan anställda hos Nokia tidigare, även om de annonserat efter ny personal. Product Manager, och chefer för Z Launcher på Android och N1 har jobbat hos Nokia sedan innan försäljningen av devices. En del folk kommer och går givetvis, men satsningen verkar inte sträcka sig längre än. Nokia har också massor Android-utveckling på Here, men det hjälper inte att bygga nya enheter. Egna anläggningar för att utveckla och testa produkter är bra, men här handlar det om ett företag som inte ens har egen personal till något av detta.

De asiatiska kontrakttillverkarna har fabriker i Europa. Nokia D&S hade fabriker i Asien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är en produkt från kontrakttillverkaren så det handlar inte om var den är tillverkad utan att den inte är framtagen av de själva. Har du inga som utvecklar produkter så har du inte. Du måste själv utveckla och testa produkter för att det ska bli riktigt bra och unikt. Andra fabrikslösa telefontillverkare har åtminstone flera tusen anställda. Nokias huvudbolag har knappt mer än 500.

"Nokias huvudbolag" har fortfarande över 60 000 anställda. Att sätta upp en avdelning för mobilutveckling är knappast något problem för dem..

I dagens läge kan man outsourca både utveckling och tillverkning. det enda man behöver är egen kvalitetskontroll och kvalitetskrav. Nokia börjar knappast sälja egna mobiler igen, men de kommer att sälja varumärket på lisens och ha någon form av egen kvalitetskontroll på mobilerna som säljs med deras namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

"Nokias huvudbolag" har fortfarande över 60 000 anställda. Att sätta upp en avdelning för mobilutveckling är knappast något problem för dem..

I dagens läge kan man outsourca både utveckling och tillverkning. det enda man behöver är egen kvalitetskontroll och kvalitetskrav. Nokia börjar knappast sälja egna mobiler igen, men de kommer att sälja varumärket på lisens och ha någon form av egen kvalitetskontroll på mobilerna som säljs med deras namn.

Nej, Nokia Corp/Oyj har cirka 800 anställda och växer inte. Deras två dotterbolag tillsammans med koncernfunktioner och technologies-enheten har 61 500 anställda. Nätverks och kart/navigerings-delarna har inget intresse av terminaler och var redan innan D&S avvecklades och såldes separerade från den verksamheten. Navteq/Here har aldrig varit integrerat under samma tak. Hur som helst har inte Technologies växt under utvecklingen av Z Launcher. De är ett offentligt bolag och har inte anställt folk för det hela att expandera till några egna produkter.

Normalt sett har man inget med granskningen av produkter att göra när man licensierar varumärken. Caterpillar granskar inte Wolverine World Wides CAT Footwear-dojjor. Tror du förväxlar det hela med EMV. Alcatel-Lucent har likväl inget att göra med TCLs Alcatel-telefoner mer än att de äger Alcatel-varumärket. AB Volvo kvalitetssäkrar inte Volvo Cars/Personvagnar AB. Motorola kvalitetssäkrar inte Motorola Mobility LLCs telefoner. De skriver helt enkelt in i avtalet hur varumärkena får användas och det är det enda som finns att förhållas till, ofta licensieras varumärken på mycket lång tid.