Microsoft köper Nokia

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Nej, de kan inte tvinga på någon det uppdraget.

Fast det har jag väl ändå inte hävdat.

Skrivet av Telepati:

Har jag missat något så säg gärna det.

Du har snöat in på tvångslikvidation. Om aktieägarna vill likvidera rör det sig om frivillig likvidation. Läs kapitel 25 uppifrån.

Skrivet av Telepati:

Klart att det inte är samma situation, men likheten är att det måste finna skäl om det ska med tvång. Det är inget någon kör för att de känner för detm, varken a-ägare eller en HV.

Fast nu rör det sig som sagt inte om tvång. Bara att aktieägarna vill göra en, förvisso ovanligt, åtgärd med sin egendom.

Skrivet av Telepati:

Vadå del av det som blir över? Du snackar om att det är skulder å det ska säljas å jag vet inte allt.

Skulder är väl vanligt att bolag har och när man har sålt allt man kan antar jag att man betalar dessa (inklusive löner och arvoden till likvidatorer och liknande) och sedan fördelar resten till aktieägarna.

Skrivet av Telepati:

En som äger 10.000 akter i Volvo, vad äger han i det bolaget? Svara nu för en gång skull, testa.

De verkar ha 1 615 304 672 aktier, så 0,0006% av bolaget.

Skrivet av Telepati:

Jo men det kluriga är att ena sidan kan vara 100, den andra 50 men ändå ha fler röster. Så man behöver inte bara hittade likasinnade, de ska väl helst vara röststarka också. typ.

Ja, fast hela tiden har jag skrivit "tillräckligt många" och liknande. Man måste ha tillräckligt många röster för att få igenom sin vilja, men det har man ju om man är just tillräckligt många. Har man aktieslag med fler röster eller likasinnade med många aktier behöver man naturligtvis inte var lika många fysiska aktieägare, men det påverkar ju inte diskussionen.

Skrivet av Telepati:

Hur menar du?

Att man inte slutar vara aktieägare för att man sitter i styrelsen. Om stämman finner att bolaget bör likvideras innebär det att en majoritet av aktieägarna tycker så (oavsett vad eventuella aktieägare i styrelsen röstade) och om styrelsemedlemarna har så många aktier att de kan avstyra förslaget är det ju på grund av att de är just aktieägare; att de råkar sitta i styrelsen spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nokia kan ha pengar, men aktieägarna äger ju Nokia och kan göra som de vill. De kan till exempel välja att likvidera bolaget, .

Här ovan säger du att ägarna kan välja att göra det om de vill.

Skrivet av Telepati:

.Om du anser att du/någon kan stänga ner ett bolag, varför kan inte aktieägarna bestämma över utdelning?

Jag ifrågasätter det.

Skrivet av Elgot:

Det är bara du som talar om aktievärde. Att äga en aktie innebär dock att man äger en andel av bolaget, så om jag har 20 aktier och de andra 9 ägarna har 80 aktier tillsammans kommer jag tilldelas 20% av de pengar som blir över efter likvidationen..

Skrivet av Telepati:

Jag talade om börsvärde. Du talar om likvidation, och om bolaget inte har något annat val så blir som du säger, men du sa att a-ägarna kan utsätta bolaget för detta om de ville?.

Citat:

Så det är mycket de sk ägarna inte bestämmer, men de kan krossa ett bolag om de vill, just för att de besitter makten?

Skrivet av Elgot:

Ovan svarar du direkt ja.

Skrivet av Telepati:

Nej, du kan inte bestämma om VD, om hur pengarna ska fördelas, men du tror du har makt att släcka ett bolag du inte ens har makt att påverka en utdelning? Men en likvidering det går..

Skrivet av Telepati:

Likvidation beslutar man bara om det är aktuellt, du sa att du kan stänga ner ett bolag som är i gång, bara för att du hade makten att göra det som ägare?.

Sitter du och pratar om små skitbolag eller? Vadå man sitter och pratar om hur man ska stycka upp och sälja och likvidera Volvo, det är liksom inte ens genomförbart.

Jag pratar om aktieägande och börsnoterade bolag..

Skrivet av Elgot:

Dumt och svårt är det sannolikt, men inte otillåtet.
Kapitel 25:

Fast det vi diskuterar är ju om aktieägarna har makten. En förutsättning för att det faktiskt skall hända är ju att tillräckligt många faktiskt vill (för likvidation krävs att hälften av de avgivna rösterna är för, om bolagsordningen inte säger annat), men det spelar ju inte så stor roll för det vi diskuterar.

Ja du ser ju ovan igen.

Skrivet av Telepati:

.
Om verksamheten går så dåligt så skulle folk bli sugna. Som jag sa innan det måste finns en anledning till tvångslikvidation.

kanske kan vara ett alternativ, innan sa du att man som ägare kunde stänga ner det man ägde, oavsett. Riktigt så enkelt är det inte.

Tvång är det ju om det är riktigt illa ställt med bolaget, du menar den frivilliga?

http://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/avvec...

Peka ut något inom tvång som kan ske för ett bolag som har bra kassa och har man bra kassa så har man det uppstyrt. Har jag missat något så säg gärna det.

Plus att det måste finnas skäl, ,det går inte bara att rösta å sedan är tvånget legalt.

Bolaget måste ha framkallat detta genom något. Alltså misskött sig i någon form. Visa på att det går att tvångsstänga med bara röster och inga fel från bolaget.

Skrivet av Elgot:

Fast det har jag väl ändå inte hävdat.

Indirekt så har du det.

.

Citat:

Du har snöat in på tvångslikvidation. Om aktieägarna vill likvidera rör det sig om frivillig likvidation. Läs kapitel 25 uppifrån.

Fast nu rör det sig som sagt inte om tvång. Bara att aktieägarna vill göra en, förvisso ovanligt, åtgärd med sin egendom..

Du sa att du som ägare kunde stänga ner det om man ville åt6 ex ett bolags kassa, så du sa det. Därav min anmärkning.

Att jag snöat in på det var för att du sa att så länge man är ägare och majoritet så kan man stänga ner ett bolag.

Elgot, du svarat rakt ja när jag frågade om ägarna hade makten att krossat ett bolag om de ville.

Och jag ifrågasatte detta hela tiden och du kom med en länk att de kan det, men nu kan de inte det.

Som jag sa, ägarna, en hyresvärd, de måste ha en anledning till sådant. Bolaget måste ha tabbat sig.

och det medger du nu, och det är taget. men läs igenom vad du skrivit så ser du att du sa det. Vill de åt någons kassa så tar de den. Osv.

Permalänk
Medlem

Men det är ingen annan än D&S som rapporterade till Elop som gjorde X-plattformen. Mountain View var förlagan till X-serien. Prototypen gjordes av fabriken/utvecklingsenheten och ingenjörerna som flyttades till Microsoft Mobile (Microsoft tog över hela Beijing Nokia Telecommunications Ltd). Dessa rapporterade till Elop. R&D här betyder inte NRC/CTO/Tech. Elop visste om att ingenjörer hade kört Android på Lumia-hårdvara om man ska gå ryktesvägen, http://www.nokiapoweruser.com/2014/07/08/rumor-lumia-android-...

Det finns säkert massor hårdvara och prototyper för Lumia-telefoner som de tagit upp på Android innan de fått igång Windows Phone, eftersom de var så starkt beroende av Qualcomm för BSP/drivare och massor lågnivåjobb. Bring-up på Linux/Android är lättare, får ofta stöd tidigare från chipsetleverantören osv. Är förmodligen lättare att få igång utan fungerande drivrutiner med acceleration osv. Nu när Qualcomm stödjer WP på billiga chip så försvinner också vitsen med att bygga en produkt på Android. När de inte gjorde det så var de hårt pressade.

Det finns ingen annan entitet med i bilden. Det finns ingen som kunde överraska Elop. Varken i D&S, utanför eller i styrelsen. Han höll förmodligen med om att det vara en bra idé för att fylla ett tomrum på vissa marknader. Han ställde upp på att presentera det, hade hade kunnat säga att de ansvariga teammedlemmarna får gå upp på scen och avlösa honom. Det finns inget som sagts eller läckts som skulle styrka att Elop var ovetande vad avdelningen som rapporterade till honom gjorde. Siilasmaa tog över efter "Nokia" hade börjat arbeta med MView. MView ryktades hänga löst pga köpet, och det rapporterades i sep 2013. Siilasmaa blev tillförordnad VD 3 sep 2013, projektet var redan på gång under Elop som CEO/VD och fortsatte med han som chef över D&S. Det verkar inte varit så mycket plan B eftersom det hela tiden handla om budgetgrejer. 8225 är just det chip de valde till X-serien. Det chippet går inte att köra med WP, 8210 i X2an går däremot rent komponentmässigt samt steget upp till Snapdragon 400 är litet. Så vem är det som styr, har Elop en utomjordisk snigel i hjärnan som styr honom när han inte är vid medvetandet eller? Logiken och informationen som finns stödjer inte stora hemliga projekt som chefen inte visste om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Att jag snöat in på det var för att du sa att så länge man är ägare och majoritet så kan man stänga ner ett bolag.

Nej alltså, du har snöat in på tvångslikvidation som kan drabba bolag som går för dåligt, missköter sig eller liknande. Då finns det anledningar, till exempel just dålig ekonomi eller att man inte lämnar in årsredovisning till bolagsverket i tid.
Stämman kan också besluta om frivillig likvidation. Då krävs bara att de (minst hälften av de avgivna rösterna om inte bolagsordningen säger annat) tycker att det verkar vara en god idé (och alltså röstar så).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej alltså, du har snöat in på tvångslikvidation som kan drabba bolag som går för dåligt, missköter sig eller liknande. Då finns det anledningar, till exempel just dålig ekonomi eller att man inte lämnar in årsredovisning till bolagsverket i tid.
Stämman kan också besluta om frivillig likvidation. Då krävs bara att de (minst hälften av de avgivna rösterna om inte bolagsordningen säger annat) tycker att det verkar vara en god idé (och alltså röstar så).

Så det du säger är att det räcker med hälften av rösterna så kommer Apples ägare åt hela kassan?

Kolla igenom vad du sagt innan, jag har ju snackat om att det måste finnas en anledning, man kan inte bara beröva ett skötsamt bolag på deras kassa bara för att folk röstar för det,

Du sa att "Nokia kan ha pengar, men aktieägarna äger ju Nokia och kan göra som de vill. De kan till exempel välja att likvidera bolaget"

Där säger du att ägarna kan gå emot bolaget och ta deras pengar om de vill?

Hur var det med han som äger 10.000 aktier, hur mycket äger han av bolaget?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Så det du säger är att det räcker med hälften av rösterna så kommer Apples ägare åt hela kassan?

Hittills har jag bara yttrat mig om svensk lagstiftning (och reserverat mig för att bolagsordningen kan säga annat), så jag vågar inte riktigt uttala mig i den frågan. Förmodligen fungerar det väl på liknande sätt dock. Dock kommer ju en stor kassa leda till att aktiernas värde stiger (annars skulle det ju löna sig att köpa upp och likvidera bolag på det här sättet), så det är nog inget riktigt lysande sätt att bli förmögen. Det är nog bättre att bara sälja sitt innehav.

Skrivet av Telepati:

Kolla igenom vad du sagt innan, jag har ju snackat om att det måste finnas en anledning, man kan inte bara beröva ett skötsamt bolag på deras kassa bara för att folk röstar för det,

Nu är det ju inte vilket folk som helst utan ägarna. När bolaget startas är ju allt kapital aktieägarnas egna utlånade pengar; nog är det väl rimligt att de kan få dem tillbaka om de vill?

Skrivet av Telepati:

Du sa att "Nokia kan ha pengar, men aktieägarna äger ju Nokia och kan göra som de vill. De kan till exempel välja att likvidera bolaget"

Där säger du att ägarna kan gå emot bolaget och ta deras pengar om de vill?

Nej, stämman är ju den högsta beslutsfattaren, så det de vill är vad bolaget vill (även om styrelse, vd och liknande teoretiskt sett skulle kunna ha någon annan uppfattning (fast då blir de nog inte långlivade)).

Skrivet av Telepati:

Hur var det med han som äger 10.000 aktier, hur mycket äger han av bolaget?

Det sade jag ju nyss. Se ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Hittills har jag bara yttrat mig om svensk lagstiftning (och reserverat mig för att bolagsordningen kan säga annat), så jag vågar inte riktigt uttala mig i den frågan. Förmodligen fungerar det väl på liknande sätt dock. Dock kommer ju en stor kassa leda till att aktiernas värde stiger (annars skulle det ju löna sig att köpa upp och likvidera bolag på det här sättet), så det är nog inget riktigt lysande sätt att bli förmögen. Det är nog bättre att bara sälja sitt innehav.

Ok.

Citat:

Nu är det ju inte vilket folk som helst utan ägarna. När bolaget startas är ju allt kapital aktieägarnas egna utlånade pengar; nog är det väl rimligt att de kan få dem tillbaka om de vill?

Så du menar att Clas Ohlsson, som exempel, hade massa aktieägare när han bildade sitt bolag?

Vad snackar du om? Tror du att du köper aktier, men företaget lånar pengarna? Skojar du? De säljer ju andelar, i form av aktier. Och en ägare kan tillkomma imorgon, alla är inte med från början å hela vägen. Du vet börsen, det sker ju handel där och du vet med vad, så där skiftar ägarna friskt.

Utlånade pengar

"Varför utfärdar ett företag aktier? Varför väljer grundarna av ett företag att dela vinsterna med tusentals människor när de skulle kunna behålla alla vinster själva? Anledningen är att alla företag vid något tillfälle behöver få in mer pengar. För att göra detta kan företag antingen låna pengar från någon eller få in dem genom att sälja en del av företaget, alltså utfärda aktier. Ett företag kan låna pengar genom att ta ett lån hos en bank eller genom att utfärda obligationer. Detta kallas för att man finansierar verksamheten genom främmande kapital. Att utfärda aktier kallas istället för att man finansierar genom eget kapital. Fördelen med att finansiera verksamheten genom att utfärda aktier är att företaget inte behöver betala tillbaka några pengar eller göra några ränteavbetalningar. Allt som aktieägarna får tillbaka för sina investeringar är förhoppningen om att aktierna någon gång kommer att vara värda mer än priset de betalade för dem. Första gången ett publikt aktiebolag utfärdar aktier och ger allmänheten möjlighet att köpa dessa kallas för en börsintroduktion.

Det är viktigt att förstå skillnaden mellan att ett företag finansieras genom främmande kapital eller eget kapital. När man köper ett skuldinstrument, som en obligation, garanteras man att det man investerat i obligationen (dess nominella värde) kommer betalas tillbaka tillsammans med utlovade ränteutbetalningar. Detta är inte fallet med en aktieinvestering. [Genom att man blir en ägare i företaget tar man också på sig risken att företaget kanske inte blir framgångsrikt. En aktieägare är, precis som en småföretagare, aldrig garanterad någon avkastning. Som ägare kan du heller inte göra lika stora anspråk på företagets tillgångar som kreditgivare kan. Detta innebär att om ett företag går i konkurs och måste genomgå likvidation, får du som aktieägare inte några pengar förrän banken och obligationsinnehavarna betalats; detta kallas prioriteringsordning. Aktieägare gör stora vinster om ett företag är framgångsrikt, men de riskerar också att förlora hela sin investering om företaget inte är framgångsrikt.
"

Citat:

Nej, stämman är ju den högsta beslutsfattaren, så det de vill är vad bolaget vill (även om styrelse, vd och liknande teoretiskt sett skulle kunna ha någon annan uppfattning (fast då blir de nog inte långlivade)).

Eh, ok.

Citat:

Det sade jag ju nyss. Se ovan.

Jag missade det, du har aldrig gett mig ett rakt svar, så skulle du kunna vara snäll att göra det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Så du menar att Clas Ohlsson, som exempel, hade massa aktieägare när han bildade sitt bolag?

Inte nödvändigtvis, men aktiekapital behövde han (när han blev aktiebolag alltså; förmodligen var han inte sådant från starten). 50000 kronor behöver man minst för att starta ett (privat) aktiebolag idag (för några år sedan var det 100000), men man kan stå för hela summan själv. Se Aktiekapital. Tanken med att bedriva verksamheten är väl dock vanligen att kapitalet skall växa, men det förhindrar ju inte att man också kan tjäna pengar på att sälja sina andelar till andra.

Skrivet av Telepati:

Vad snackar du om? Tror du att du köper aktier, men företaget lånar pengarna? Skojar du? De säljer ju andelar, i form av aktier.

De som köper går ju in med pengar till bolaget (och får aktier i utbyte).

Skrivet av Telepati:

Jag missade det, du har aldrig gett mig ett rakt svar, så skulle du kunna vara snäll att göra det?

Vad pratar du om nu? Se #391.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nu är det ju inte vilket folk som helst utan ägarna. När bolaget startas är ju allt kapital aktieägarnas egna utlånade pengar; nog är det väl rimligt att de kan få dem tillbaka om de vill?.

Så om jag drar igång ett AB i veckan, så kommer det vara uppbyggt av massa aktieägare som lånat ut sina pengar? Det är inte sån att jag själv kan starta det med att betala 50.000 in det på aktiekapitalkontot och äga aktierna själv i början, utan det kommer folk omgående? Hur når de mig?

Det är inte så att allmänheten oftast får upp ögonen för ett bolag när det börsintroduceras?

Annars är det väl ingen större ansamling människor som kommer till ett bolag, bara för att man heter AB på slutet.

Och det där med att folk lånat ut i starten, vad har du fått det ifrån?

Man drar inte igång ett AB för att få in andra, utan det är det mest förmånliga sättet att driva sin rörelse.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Så om jag drar igång ett AB i veckan, så kommer det vara uppbyggt av massa aktieägare som lånat ut sina pengar? Det är inte sån att jag själv kan starta det med att betala 50.000 in det på aktiekapitalkontot och äga aktierna själv i början, utan det kommer folk omgående? Hur når de mig?

Jag sade väl just att man kan stå för hela summan själv? Om du inte lyckas sälja aktier till andra är det naturligtvis bara du som utgör ägarna.

Skrivet av Telepati:

Man drar inte igång ett AB för att få in andra, utan det är det mest förmånliga sättet att driva sin rörelse.

Det har jag inte heller hävdat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Inte nödvändigtvis, men aktiekapital behövde han (när han blev aktiebolag alltså; förmodligen var han inte sådant från starten). 50000 kronor behöver man minst för att starta ett (privat) aktiebolag idag (för några år sedan var det 100000), men man kan stå för hela summan själv. Se Aktiekapital. Tanken med att bedriva verksamheten är väl dock vanligen att kapitalet skall växa, men det förhindrar ju inte att man också kan tjäna pengar på att sälja sina andelar till andra.

Varför skulle det inte kunnat vara ett AB från starten? Tanken med AB är att man inte är juridisk ansvarig och massa fler förmåner vid den typen av bolag.

Citat:

De som köper går ju in med pengar till bolaget (och får aktier i utbyte).

Fel Elgot.

Volvo har sin handel på börsen och de som säljer och köper är vanligt folk, Volvos aktier är ute på marknaden, de vet inte vilka som äger vad, förutom de stora, såklart.

Så när jag köper Volvo-aktier imorgon så är det av någon som vill sälja, jag köper inte av Volvo

Ex traders köper och säljer varje dag, många är såna, men det är marknaden som byter med varandra, de största bolagen har milljoner aktier i omsättning varje dag, för folk köper och säljer av varandra. Sedan är det banker som agera mäklare för köparen, han har sin,m och säljaren har sin, och de tar ut Courtage, en liten avgift för sina tjänster.

Citat:

Vad pratar du om nu? Se #391.

Nu såg jag, tack. Nu vet vi procenten, men det han äger är hans aktier, det är dem han köpt. Och ett aktievärde kan ju vara helt felvärderat till bolagets egentliga värdering, OSV.

Han kan inte gå in på Volvo och eller något sådant, utan det han har är sin aktiepost. Varken mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag sade väl just att man kan stå för hela summan själv? Om du inte lyckas sälja aktier till andra är det naturligtvis bara du som utgör ägarna.

Du sa något om ägarnas utlånade pengar, vad exakt menade du med det? Vilka ägare lånar ut pengar? Och hur blir de ägare vid denna utlåning?

Citat:

Det har jag inte heller hävdat.

Nej du antyder att det är så bolag startas, det är utlånade pengar, så man blir lite fundersam

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Varför skulle det inte kunnat vara ett AB från starten? Tanken med AB är att man inte är juridisk ansvarig och massa fler förmåner vid den typen av bolag.

Förmodligen sade jag. Visst kan han ha varit varit aktiebolag från början, men det passar inte riktigt med den söta historien om hans slitsamma uppväxt. Förmodligen krävdes det ännu större aktiekapital från början på den tiden (i värde alltså) också.

Skrivet av Telepati:

Volvo har sin handel på börsen och de som säljer och köper är vanligt folk, Volvos aktier är ute på marknaden, de vet inte vilka som äger vad, förutom de stora, såklart.

När man startar bolaget eller ger ut fler aktier alltså. Det är kopplingen insats-aktie som är viktig, inte vem som råkar äga aktien.

Skrivet av Telepati:

Ex traders köper och säljer varje dag, många är såna, men det är marknaden som byter med varandra, de största bolagen har milljoner aktier i omsättning varje dag, för folk köper och säljer av varandra. Sedan är det banker som agera mäklare för köparen, han har sin,m och säljaren har sin, och de tar ut Courtage, en liten avgift för sina tjänster.

Jo, men angår ju egentligen inte bolaget (direkt i alla fall).

Skrivet av Telepati:

Nu såg jag, tack. Nu vet vi procenten, men det han äger är hans aktier, det är dem han köpt. Och ett aktievärde kan ju vara helt felvärderat till bolagets egentliga värdering, OSV.

Nej, aktievärdet skall man nog inte titta för mycket på om man vill veta på vad man skulle kunna få vid en eventuell likvidering. Däremot ser man ju tillgångar och skulder i redovisningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Tanken är att kapitalet ska växa, men det hindrar inte att man också kan sälja andelar till andra? Nej, det är ju ett sätt att tjäna pengar, att sälja till andra. Utan några återbetalningskrav.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Du sa något om ägarnas utlånade pengar, vad exakt menade du med det? Vilka ägare lånar ut pengar? Och hur blir de ägare vid denna utlåning?

När du startar ditt bolag ger du (minst) 50000 av dina surt förvärvade slantar till bolaget och får inte mer än en försäkran om ägande i utbyte. Du kan byta tillbaka genom likvidation (men som sagt är det inte säkert att man får tillbaka lika mycket som man satte in; skulder till andra prioriteras till exempel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Förmodligen sade jag. Visst kan han ha varit varit aktiebolag från början, men det passar inte riktigt med den söta historien om hans slitsamma uppväxt. Förmodligen krävdes det ännu större aktiekapital från början på den tiden (i värde alltså) också.

Jaha, så det var dyrare förr. Ok.

Citat:

När man startar bolaget eller ger ut fler aktier alltså. Det är kopplingen insats-aktie som är viktig, inte vem som råkar äga aktien.

Har jag hävdat det?

Det är vid en börsintro som det expoloderar i aktier, det är liksom poängen.

Vad menar du med insats-aktie?

Citat:

Jo, men angår ju egentligen inte bolaget (direkt i alla fall).

Precis, varför sa du då att de köper av bolaget? Och utlåningen?

Citat:

Nej, aktievärdet skall man nog inte titta för mycket på om man vill veta på vad man skulle kunna få vid en eventuell likvidering. Däremot ser man ju tillgångar och skulder i redovisningen.

ok.

Skrivet av Elgot:

När du startar ditt bolag ger du (minst) 50000 av dina surt förvärvade slantar till bolaget och får inte mer än en försäkran om ägande i utbyte. Du kan byta tillbaka genom likvidation (men som sagt är det inte säkert att man får tillbaka lika mycket som man satte in; skulder till andra prioriteras till exempel).

De där 50 är pengar som du kan använda dig av.

Bättre då att starta enskild firma, går det dåligt så är man som person ansvarig, något du slipper då ABt är det som har det juridiska ansvaret.

De du satte in kan du använda nästan omgående, de är mer som en temporär deposition, som du sedan kan använda dig av.

Precis, du tycker det är dyrt som fan att dra igång en sak för 50, när det vanliga är man driver sitt bolag har fler avdragsmöjligheter, osv osv.

Varför startar folk det om det inte är bra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Det är vid en börsintro som det expoloderar i aktier, det är liksom poängen.
Vad menar du med insats-aktie?
Precis, varför sa du då att de köper av bolaget? Och utlåningen?

Jo vid utgivning av nya aktier alltså (till exempel när bolaget startar). Då går pengar från köpare till bolaget.

Skrivet av Telepati:

De där 50 är pengar som du kan använda dig av.

Det är pengar som bolaget kan använda ja, vilket väl också sannolikt är vad man vill om man nu bemödar sig med att starta ett bolag. Om man tröttnar på bolaget och hellre vill ha pengar kan man till exempel sälja det (aktierna) till någon annan eller, om det inte går (eller om man av någon anledning inte vill) likvidera det.

Skrivet av Telepati:

Bättre då att starta enskild firma, går det dåligt så är man som person ansvarig, något du slipper då ABt är det som har det juridiska ansvaret.
De du satte in kan du använda nästan omgående, de är mer som en temporär deposition, som du sedan kan använda dig av.
Precis, du tycker det är dyrt som fan att dra igång en sak för 50, när det vanliga är man driver sitt bolag har fler avdragsmöjligheter, osv osv.

Varför startar folk det om det inte är bra?

Nej, jag säger inte att det inte är bra. Bara att man som ägare avstår från fritt eget kapital till förmån för bolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jo vid utgivning av nya aktier alltså (till exempel när bolaget startar). Då går pengar från köpare till bolaget.

Nej, det är dessa som du kallade surt förvärvade 50 ska upp.

När de gör nyemmiision och spär ut aktierna, vilket inte gynnar marknaden. Sedan finns det annat liknande. Men att släppa fler aktier gör bolaget i regel mindre attraktivt. Vem som helst kan köpa närt som helst, men om bolaget själva vill ha sålt så signalerar det inget bra.

Citat:

Det är pengar som bolaget kan använda ja, vilket väl också sannolikt är vad man vill om man nu bemödar sig med att starta ett bolag. Om man tröttnar på bolaget och hellre vill ha pengar kan man till exempel sälja det (aktierna) till någon annan eller, om det inte går (eller om man av någon anledning inte vill) likvidera det.

Japp.

Citat:

Nej, jag säger inte att det inte är bra. Bara att man som ägare avstår från fritt eget kapital till förmån för bolaget.

Kapitalet är dom sagt inte låst, och för att tjäna pengar så är att investera i sig själv, sitt bolag eller något annat oftast av godo.

Permalänk
Medlem

För att skifta fot lite, är du lite med i vilka bolag som är på vilka listor, och lite sådär allmänt uppdaterad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Nej, det är dessa som du kallade surt förvärvade 50 ska upp.

Ja, i många fall är det väl grundaren som själv står för hela summan. Annars kan man ju tänka sig att man först samlar in pengar och sedan startar.

Skrivet av Telepati:

Kapitalet är dom sagt inte låst, och för att tjäna pengar så är att investera i sig själv, sitt bolag eller något annat oftast av godo.

Pengarna är i bolaget. Jag kan till exempel inte köpa öl för dem, så om jag vill göra det måste jag antingen sälja bolaget (eller delar av det) eller likvidera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

JPengarna är i bolaget. Jag kan till exempel inte köpa öl för dem, så om jag vill göra det måste jag antingen sälja bolaget (eller delar av det) eller likvidera.

Det jag åsyftade var att pengar är rörliga, du kan använda dem, och du som sa det om surt förvärvade 50.000 som man lägger på ett bolag, då spann jag på det och sa att pengar mår bra av investeras, i sig själv, sitt bolag, eller något helat annat. Men det sista menar jag inte att han ska de ta de 50 å lägga på vindkraft utan att det är en återknytning tilll att pengar må bra av att investeras, i sig själv, i bolaget, eller i något annat (om han nu inte valt AB).

Sedan utesluter ju inte det ena det andra. En vuxen kille med framåtanda har inga svårigheter att ro ihop 50 papp. Som man dessutom får använda igen, det är liksom först en sk startavgift och sedan kan man låta de sitta kvar på kontot eller röra dem.

Angående det vi talade om, så är det ytterst ovanligt att folk vill köpa aktier i ett helt okänt bolag, som de flesta bolag är, för varför ska man köpa där, närt man kan köpa i ett piublikt, som finns på börsen och alla bokföring och allt man vill finns tillgängligt.

Det är oftast den som startade det ock kanske någon till som äger aktierna, som är väldigt begränsade, de finns ingen marknad att bara kränga av dem, så det är liksom knutet till den egna rörelsen.

Trodde du att man lånade ut pengar till ett bolag när man köpt aktier? Hör du inte på frasen att du Köper Aktier för pengarna. Bolaget äger de pengarna som de sålde aktierna för.

Du är riktigt rolig

Om ett bolag inte har skulder, det ska inte säljas, och du äger aktier i det. Hur räknar man ut summan på hur mycket aktieägarna äger?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Sedan utesluter ju inte det ena det andra. En vuxen kille med framåtanda har inga svårigheter att ro ihop 50 papp. Som man dessutom får använda igen, det är liksom först en sk startavgift och sedan kan man låta de sitta kvar på kontot eller röra dem.

Nej, det är klart att små summor sannolikt inte orsakar några större problem, men det är ju ändå pengar man inte kan göra hur man vill med.

Skrivet av Telepati:

Angående det vi talade om, så är det ytterst ovanligt att folk vill köpa aktier i ett helt okänt bolag, som de flesta bolag är, för varför ska man köpa där, närt man kan köpa i ett piublikt, som finns på börsen och alla bokföring och allt man vill finns tillgängligt.

Fast överföring av aktier mellan ägare är ju som sagt en annan företeelse. Det vi talar om är aktieägarnas makt.

Skrivet av Telepati:

Trodde du att man lånade ut pengar till ett bolag när man köpt aktier? Hör du inte på frasen att du Köper Aktier för pengarna. Bolaget äger de pengarna som de sålde aktierna för.

Ja, men att ha aktier ger ju rätt att få tillbaka pengar vid eventuell likvidation till exempel. Man lånar ut pengar till bolaget när aktien skapas. Om man köper den av en tidigare ägare behöver man inte göra detta själv, men priset man får betala är sannolikt inte lägre än vad som har investerats från början.

Skrivet av Telepati:

Om ett bolag inte har skulder, det ska inte säljas, och du äger aktier i det. Hur räknar man ut summan på hur mycket aktieägarna äger?

Det gör man väl sällan? Man kan ju testa att sälja allt och se hur mycket pengar som blir kvar (som vid likvidation), men det är ju inte riktigt aktuellt om man inte vill avveckla verksamheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, det är klart att små summor sannolikt inte orsakar några större problem, men det är ju ändå pengar man inte kan göra hur man vill med.

Du skulle kunna köpa en bil, för du vet att det kommer in 50 om två dagar från beviljat skadestånd.

Så jo, du skulle kunna festa loss eller göra något skoj, där ingen hänger dig i hasorna den tiden pengar åter blir rörliga, utan det görrs en check bra mycket senare. Så vad man får och vad man kan är vitt skilda saker.

Så klart du kan göra vad du vill med dina pengar, bara du kan täcka upp när de ska kollas, vilket är datum man vet, och de som kollar vet ju inte om de 50 på kontot eller i bolaget i annan form är från andra sedlar, om man skulle skojat upp dem och lagt dit andra 50.

Citat:

Fast överföring av aktier mellan ägare är ju som sagt en annan företeelse. Det vi talar om är aktieägarnas makt.

Vi talade om mycket, bl a makten att kunna tillsätta en styrelse som man bara är roliga, och inte tillför något. Det exemplet nämnde du.

Du också att ett företag har ju faktiskt startats upp med utlånade pengar och det vill de ha tillbaka, och det är väl inte mer än rätt. Du sa många oväntade saker.

Citat:

Ja, men att ha aktier ger ju rätt att få tillbaka pengar vid eventuell likvidation till exempel. Man lånar ut pengar till bolaget när aktien skapas. Om man köper den av en tidigare ägare behöver man inte göra detta själv, men priset man får betala är sannolikt inte lägre än vad som har investerats från början.

Nej, man lånar inte ut, bolaget säljer ju andelar, som aktieköparna köper.

Läs detta sakta nu, du är inte aldrig garanterad dina pengar.

"
"Varför utfärdar ett företag aktier? Varför väljer grundarna av ett företag att dela vinsterna med tusentals människor när de skulle kunna behålla alla vinster själva? Anledningen är att alla företag vid något tillfälle behöver få in mer pengar. För att göra detta kan företag antingen låna pengar från någon eller få in dem genom att sälja en del av företaget, alltså utfärda aktier. Ett företag kan låna pengar genom att ta ett lån hos en bank eller genom att utfärda obligationer. Detta kallas för att man finansierar verksamheten genom främmande kapital. Att utfärda aktier kallas istället för att man finansierar genom eget kapital. Fördelen med att finansiera verksamheten genom att utfärda aktier är att företaget inte behöver betala tillbaka några pengar eller göra några ränteavbetalningar. Allt som aktieägarna får tillbaka för sina investeringar är förhoppningen om att aktierna någon gång kommer att vara värda mer än priset de betalade för dem. Första gången ett publikt aktiebolag utfärdar aktier och ger allmänheten möjlighet att köpa dessa kallas för en börsintroduktion.

Det är viktigt att förstå skillnaden mellan att ett företag finansieras genom främmande kapital eller eget kapital. När man köper ett skuldinstrument, som en obligation, garanteras man att det man investerat i obligationen (dess nominella värde) kommer betalas tillbaka tillsammans med utlovade ränteutbetalningar. Detta är inte fallet med en aktieinvestering. [Genom att man blir en ägare i företaget tar man också på sig risken att företaget kanske inte blir framgångsrikt. En aktieägare är, precis som en småföretagare, aldrig garanterad någon avkastning. Som ägare kan du heller inte göra lika stora anspråk på företagets tillgångar som kreditgivare kan. Detta innebär att om ett företag går i konkurs och måste genomgå likvidation, får du som aktieägare inte några pengar förrän banken och obligationsinnehavarna betalats; detta kallas prioriteringsordning. Aktieägare gör stora vinster om ett företag är framgångsrikt, men de riskerar också att förlora hela sin investering om företaget inte är framgångsrikt."

Nu har du greppat det va?

Citat:

Det gör man väl sällan? Man kan ju testa att sälja allt och se hur mycket pengar som blir kvar (som vid likvidation), men det är ju inte riktigt aktuellt om man inte vill avveckla verksamheten.

Men snälla du, tror du folk investerar multum och inte vet dels hur mycket deras bit är värd, alltså hur deras investering går, och hur det går för alla andra.

Det går att kolla enkelt utan att sälja

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telepati:

Vi talade om mycket, bl a makten att kunna tillsätta en styrelse som man bara är roliga, och inte tillför något. Det exemplet nämnde du.

Ja, det är ett exempel på vad ägarna kan göra om de vill.

Skrivet av Telepati:

Du också att ett företag har ju faktiskt startats upp med utlånade pengar och det vill de ha tillbaka, och det är väl inte mer än rätt.

Jag sade att det väl är rimligt att folk som stoppar in pengar i bolaget också har möjlighet att ta ut dem, inte att de nödvändigtvis vill göra det. Man kan ju som sagt också till exempel sälja sina aktier om man hellre vill ha pengar.

Skrivet av Telepati:

Läs detta sakta nu, du är inte aldrig garanterad dina pengar.

Man är inte garanterad att få tillbaka just så mycket som man satte in. Vid en likvidation får man se vad som återstår efter att skulder och liknande har betalats. Kanske blir det mer än det ursprungliga aktiekapitalet, kanske blir det mindre (eller inget alls).

Skrivet av Telepati:

Men snälla du, tror du folk investerar multum och inte vet dels hur mycket deras bit är värd, alltså hur deras investering går, och hur det går för alla andra.

Fast vanligtvis är det väl inte vad man skulle kunna tänkas få ut vid en eventuell likvidation som investerare är intresserade av (det finns ju många andra sätt att bedöma mäta hur ett företag går), men detta värde kan man naturligtvis också uppskatta. Innan man har hittat köpare som faktiskt vill betala så mycket som man förutspådde kan man ju dock inte garantera att prognosen är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ja, det är ett exempel på vad ägarna kan göra om de vill.

Yes sir.

Citat:

Jag sade att det väl är rimligt att folk som stoppar in pengar i bolaget också har möjlighet att ta ut dem, inte att de nödvändigtvis vill göra det. Man kan ju som sagt också till exempel sälja sina aktier om man hellre vill ha pengar.

Du har säkert sagt så.

Citat:

Man är inte garanterad att få tillbaka just så mycket som man satte in. Vid en likvidation får man se vad som återstår efter att skulder och liknande har betalats. Kanske blir det mer än det ursprungliga aktiekapitalet, kanske blir det mindre (eller inget alls).

Varför envisas du med att älta likvidation hela tiden?

Du pratar så märkligt för det är ovanligt att detta sker. Utgå ifrån att vi pratar om Aktieinnehav i Investor eller liknande, de har funnit på börsen över uppåt 100 år.

Nå, hur kan du få tillbaka dina pengar där med säkerhet? Som den jag citerade, det är aldrig 100% säkert i aktier för då fattar du väl att alla skulle syssla med det. Finns massa andra saker som kan uppstå än det du hela tiden nämner. Och även om de skulle bli likviderat så kanske inte du är i livet då. Om man nu hela tiden ska lägga in möjliga med osannolika saker.

Citat:

Fast vanligtvis är det väl inte vad man skulle kunna tänkas få ut vid en eventuell likvidation som investerare är intresserade av (det finns ju många andra sätt att bedöma mäta hur ett företag går), men detta värde kan man naturligtvis också uppskatta. Innan man har hittat köpare som faktiskt vill betala så mycket som man förutspådde kan man ju dock inte garantera att prognosen är rätt.

Nej, bra, folk går inte runt å tänker på att avsluta det bolaget de placerat pengar i och tror på, det säger väl sig själv.

Vi lämnar det för vi är kraftigt OT och vi har snackat om samma sak rätt länge nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Den kostar 36,7 nu. 50 kr är inte 100%, ditt mattesnille. Inte 52 heller. Och bara för att du tror du är något så kommer jag påminna dig till förbannelse när Nokia når över 50.

Bara det att du säger att marknadsläget inte förändrats är nog bland det dummaste jag hört.

Vi hörs, storfräsarn.

Skrivet av Valiumballong:

Du har utdelningen också, som för femtielfte gången kommer att ta värde ur företaget.

Den kostar 57 idag, kan du se nu hur osannolikt jäkla dålig pejl du hade?

Skrivet av FelixB:

Jag reggade ett konto i ett försök att förklara grunderna för Telepati:

Vi börjar med börsintroduktionen av SNS:

Med en börsintroduktion menas att man gör det möjligt att handla företagets aktier på en börs. Nokia är redan börsnoterat och är uppdelat på en mängd stora ägare.

Nokia är för tillfället uppdelar i fyra delar: SNS, Here, Advanced Technologies och Devices, men eftersom Microsoft förmodligen kommer få köpa Devices bortser vi från den för tillfället. Nokia äger samtliga delar till 100% då man köpt ut Siemens från sammarbetet, med Nokia menar jag alla de som för närvarande äger aktier i Nokia. På samma sätt betyder det att delarna är börsnoterade, dock kan du inte välja vilken del du ska äga.

Det du föreslår, Telepati, är att dela upp företaget i två så att man får SNS som ett separat bolag och övriga delar i ett annat. En sådan uppdelning kan vara bra att göra om man har en del som drar ner det totala värdet. Ett exempel är CDON som har Gymgrossisten och Nelly som går riktigt bra medan de övriga delarna drar ned det totala värdet. SEB har pratat om att Gymgrossisten skulle kunna behålla 85% av det totala värdet på egen hand och en uppdelning skulle därmed ge ett högre värde totalt.

Med Nokia är det inte samma sak då man istället sålt av den del som drar ner företaget. Det hade säkert varit möjligt att dela upp företaget i Devices och övrigt, men en dum idé med tanke på att kassan är begränsad. När Devices inte finns kvar finns det ingen anledning till att separera SNS från de övriga delarna om man inte tror att det SNS kan behålla det totala värdet på aktien utan Here och AT, vilket känns otroligt.

Väljer man att dela upp SNS från Here och AT kan du i bästa fall behålla det totala värdet, vi kallar delar för X, Y och Z: X+Y+Z är det totala värdet för nokia, väljer man att dela företaget får man två företag där ett är värt X och det andra Y+Z - fortfarande samma totala värdet. Värdet skulle även kunna minska då man samtidigt måste dela upp kassan.

Att separera SNS från Here och AT skulle alltså inte ge ett ökat värde då det inte finns någon del som blöder.

Vi går vidare till nästa punkt som är aktieutdelning:

En aktieutdelning är en utbetalning av tillgångar, kom ihåg det ordet, vilket oftast betyder kontanter. Men det är viktigt att förstå varför ett företag gör en utdelning. Det finns två anledningar till att man gör en utdelning:
1. Man vill locka den late/outbildade spararen, dvs den som inte är insatt i hur aktiehandeln fungerar. Spararen får utbetalningar av företaget och upplever det därmed som att företaget belönar spararen för att han/hon äger aktier i företaget. Det är även ett bra sätt för att slippa få betala en stor engångsskatt vid försäljning.

2. Man har inget behov av pengarna då man redan har tillräckligt för att göra de planerade investeringarna. Ett företag som samlar på sig en stor kassa fungerar som en bank med dålig ränta då pengarna som hamnar i kassan bara ligger där. Genom att dela ut pengarna kan spararen spendera pengarna eller återinvestera i företaget (vilket ökar den totala köplusten).

På Nokia kommer vi titta på två saker, utdelning och värdering. Som jag skrev tidigare är en aktieutdelning en utbetalning av tillgångar, anledningen till att det är viktigt att komma ihåg är att det blir lättare att förstå vad som händer med värderingen när tillgångarna försvinner.

Företagets värde kan enklast beskrivas som värdet på de materiella, immateriella och finansiella tillgångarna. De materiella tillgångarna är lager, maskiner mark etc, de immateriella tillgångarna är patent, forskning etc och de finansiella är aktier, kassa etc. Självklart är det fler punkter som väger in, men för enkelhetens skull nöjer vi oss med dessa tre.

M+IM+F = Företagets värde

Nu tittar vi på försälkningen av Devices, som de flesta analytiker ansåg saknade värde, M=0. När de sålde till Microsoft blev värdet 47 mdkr, M=47 mdkr och eftersom det är en försäljning blir M=F vilket betyder att F får ett tillskott av 47 mdkr.

Nokias nya värde är nu M+IM+F+47 mdkr. Anledningen till att värdet är högre än innan försäljningen är för att analytikerna inte trodde att Devices var värt såpass mycket.

Nu kommer vi till utdelningen. Vi kan anta att Nokia inte kommer dela ut hela vinsten vid försäljningen, så för enkelhetens skull väljer vi en utdelning på 15 mdkr, 4 kr per aktie.

När pengarna har blivit utdelade har Nokia 15 mdkr mindre bland sina finansiella tillgångar, F+47-15=F+32, och alltså minskar företagets totala värde. Exakt vad det nya värdet blir är svårt att säga eftersom det beror på hur folk tänker kring utdelningen och vad de gör med pengarna. Men vid en korrekt värdering kommer företaget minska lika mycket i värde som utdelningen är på. Är utdelningen på 4 kr per aktie lär vi se ett kursfall på 10% med dagens kurs.

Det finns ett enkelt sätt att förstå varför företaget kommer minska i värde med motsvarande utdelning: Om det inte gjorde det skulle det gå att tjäna enormt med pengar på att köpa in sig i företag innan utdelningen. Om Nokia delar ut tillgångar motsvarande 10% av det totala värdet och aktien bara sjunker 5% kan jag köpa in mig dagen innan utdelning och sälja dagen efter och direkt göra en vinst på 5%.

Och för att jämföra det med innestående lön. En innestående lön får du ut förutsatt att företaget inte går i konkurs, storleken på lönen förändras inte. Det du har på aktier är en värdeökning och kan vara värt mer eller mindre imorgon, pengarna har du först tjänat när du fått dem i handen.

Du påstår att du investerar stora summor men du verkar ha väldigt lite förståelse för företag och aktiemarknaden. Det är lätt att sitta och titta på historiska kurser och säga "Här investerade jag och här sålde jag och tjänade så många miljoner", så får jag fråga vad du heter i det verkliga livet?

Vänliga hälsningar

Felix Byström

September förra året sa jag, när den stod i 36, att den inom 1 år, skulle nå 50. Den är på 57, PLUS utdelningen. Och det har inte gått 1 år än.

Du reggade dig för att ha nån jäkla föreläsning för mig, men så här i efterhand, och som jag sa då, jag kan detta och nu har vi svart på vitt, jag är över ditt huvud. Hade du inte stövlat in så som du gjorde så hade jag låtit det passera.

Men bevisligen hade du noll koll. Puss

Permalänk
Medlem

http://nsn.com/news-events/insight-newsletter/articles/5g-is-...

http://www.engadget.com/2014/05/08/5g-now-in-trials-docomo-sa...

Nokia börjar ta mer och mer mark, nu är man igång med 5G-nätet och Samsung vill samarbeta.

Samsung skrev idag kontrakt med Here, mycket värdefullt för Nokia att de valde dem och inte Google. Massa nya intäkter.

http://www.di.se/finansiell-information/telegram/?NewsId=c9c9...

Samsung verkar satsa stort på Tizen och ska köra med Here där.

Tappar Google Samsung så tappar de ruskigt mycket.
Aktien är uppe på 59 nu.

Eric kostar idag 87, och jag ser inte det som omöjligt att Nokia kryper längre upp, för de har en liknande struktur på sin nätverksdel, plus att de har andra starka områden, som Here och ATG, som ger pengar genom sina patent.

Jag säger 75 kronor senast sista Maj.

Permalänk
Medlem

Tizen är ointressant, EFL och liknande har sån liten roll och market cap på Nokia Oyj lär inte överstiga Ericssons eller komma i närheten idag. De säljer mycket mycket mer än Nokia. Technologies omsätter drygt 500 miljoner EUR om året, Here omsätter bara drygt 900 miljoner EUR om året med sina straxt under 6000 anställda. Patent tjänar man inte pengar på och det är inte därför man skaffar och förvaltar dem. Det blir inga miljarder (EUR) där. Det finns inga pengar att tjäna där som intresserar börsen. Nästan 90% av omsättningen kommer från nätverksdelen. 55 000 anställda mot Ericssons 110 000. Tizen lär generera mindre intäkter än Sailfish för dem. Enda stället Tizen verkligen existerar är smarta klockor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tizen är ointressant, EFL och liknande har sån liten roll och market cap på Nokia Oyj lär inte överstiga Ericssons eller komma i närheten idag. De säljer mycket mycket mer än Nokia. Technologies omsätter drygt 500 miljoner EUR om året, Here omsätter bara drygt 900 miljoner EUR om året med sina straxt under 6000 anställda. Patent tjänar man inte pengar på och det är inte därför man skaffar och förvaltar dem. Det blir inga miljarder (EUR) där. Det finns inga pengar att tjäna där som intresserar börsen. Nästan 90% av omsättningen kommer från nätverksdelen. 55 000 anställda mot Ericssons 110 000. Tizen lär generera mindre intäkter än Sailfish för dem. Enda stället Tizen verkligen existerar är smarta klockor.

"Samsung navigates away from Google with Here maps for Galaxy phones"

http://www.theverge.com/2014/8/29/6082067/samsung-navigates-a...

Kontrakt på Here i Android för Samsung, kontrakt med Tizen, samarbete kring 5G-nätet.

Perfekt.

65 innan jul.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget de tjänar tiotals miljarder på.

Mer information direkt från källan är dock.

http://360.here.com/2014/08/29/here-samsung-gear-tizen/
http://360.here.com/2014/08/29/here-samsung-galaxy-glympse/
(och PR om Android http://360.here.com/2014/08/29/here-samsung-galaxy-android/)

Däremot forkar inte Samsung Android än. Du har Google Maps, Waze, TomTom, Navigon och köret i butiken. Du har Google Maps på Android Wear. Samsung kommer även släppa produkter på Android Wear. När, var och hur ryktas vi se på IFA. Dumpa Google är det inte tal om, men ska man integrera kartor på en icke-googleprodukt så får man åtminstone hämta kartorna från någon av leverantörerna (TomTom/TeleAtlas, eller Here) om man inte köper in en färdig karttjänst/app (vilket man kan göra från några fler leverantörer). Samsung eller Nokia Networks har inget genombrott på femte generationen heller. Inte är det heller något specifikt samarbete, utan de deltar i sånt som DoCoMos försök, NYUs försök osv. Ericsson, Alcatel-Lucent, Huawei (NYU) och gänget deltar i precis samma försök. De arbetar inte ens med exakt samma sak, så det är ju bara du som vill läsa in grejer där. Hur vida de lyckas med produkter om 7-10 år har inte med Samsung att göra. De är väldigt små spelare på nätverkssidan och de kinesiska spelarna bidrar med mest forskning och intellektuell egendom nu för tiden.