Säkrare med linux än Win8 på öppna WiFi nät...?

Permalänk
Medlem

Säkrare med linux än Win8 på öppna WiFi nät...?

Hej,
Kommer snart att få min ultrabook och eftersom jag kommer att bära runt den och koppla upp mig mot WiFi lite var stans undrar jag om det är säkrare att slänga ut Windows 8 som kommer förinstallerat och installera Mint istället. Linux ska jag vara säkrare mot intrång, men om jag själv kopplar upp mig mot ett WiFi har jag kanske redan öppnat dörren?

Permalänk

Vet inte vad du tror skulle kunna hända?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror helt på vilken säkerhet du talar om. Talar du om möjligheten att läsa av din datatrafik är naturligtvis svaret att de båda är lika osäkra. Eftersom allt kan läsas i klartext har det ju inte så stor betydelse vilket OS vi talar om.

Jag skulle därför ge dig tipset att kolla upp hur du kan t ex använda ssh som tunnel och på så sätt skicka datatrafiken krypterad trots öppen WiFi, om du nu skulle välja Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guermantes:

Hej,
Kommer snart att få min ultrabook och eftersom jag kommer att bära runt den och koppla upp mig mot WiFi lite var stans undrar jag om det är säkrare att slänga ut Windows 8 som kommer förinstallerat och installera Mint istället. Linux ska jag vara säkrare mot intrång, men om jag själv kopplar upp mig mot ett WiFi har jag kanske redan öppnat dörren?

3g/4g är oftast oändligt mycket stabilare och snabbare än öppna wifi-nät, så det kanske är en idé annars?

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Rekordmedlem

Om du bortser från avlyssningsrisken så är Linux mindre utsatt för angrepp eftersom det ännu inte är lika kommersiellt intressant, är du väldigt noga med att ha högsta möjliga säkerhet kanske du ska surfa i en virtuell dator som återställs helt varje gång du startar om den, du skulle även kunna köra en livelinux när du kör mot öppna nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.