Kan inte formatera min hårddisk

Permalänk

Kan inte formatera min hårddisk

Hittade min gamla externa hårddisk för ett tag sedan och tog ut min hårddisk från den och satte i den i datorn istället. Men nu kan jag inte formatera om den, har prövat lite olika sätt men inget funkar :s

Någon som har något tips?

såhär ser det ut när jag försöker formatera http://fuskbugg.se/file/SKuuct/dsdas.png
Kan inte ens komma in i den för då står det att jag måste formatera den, men det går ju som sagt inte.

Lite hjälp vore guld värt!

LÖSNING: Jag raderade hårddisken i computer management > disk drives och sen raderade jag den hårddisken som jag hade problem med, startade om datorn och sen var det klart!

Visa signatur

CPU: Intel core i7 4790k | RAM: Corsair Vengeance 16gb | GPU: MSI GeForce GTX 980 4GB | MB: MSI Z97I AC | SSD: Samsung 840 EVO 250gb | HDD: Seagate Barracuda 3T

Battlelog: Vanillaenergy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vanillaskyes:

Hittade min gamla externa hårddisk för ett tag sedan och tog ut min hårddisk från den och satte i den i datorn istället. Men nu kan jag inte formatera om den, har prövat lite olika sätt men inget funkar :s

Någon som har något tips?

såhär ser det ut när jag försöker formatera http://fuskbugg.se/file/SKuuct/dsdas.png
Kan inte ens komma in i den för då står det att jag måste formatera den, men det går ju som sagt inte.

Lite hjälp vore guld värt!

formatera genom bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

formatera genom bios

Vad har du för überbios som kan formatera partitioner?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Prova använda det lite mer avancerade verktygen som finns i Windows.

Lättast att kolla här: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/create-format-hard...

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Vad har du för überbios som kan formatera partitioner?

Skrivet av JSvanberg:

formatera genom bios

Undrar detsamma! kollade min BIOS och kan inte formatera genom bios, finns det någon som kan det ens?

Visa signatur

CPU: Intel core i7 4790k | RAM: Corsair Vengeance 16gb | GPU: MSI GeForce GTX 980 4GB | MB: MSI Z97I AC | SSD: Samsung 840 EVO 250gb | HDD: Seagate Barracuda 3T

Permalänk
Skrivet av taailyn.:

Prova använda det lite mer avancerade verktygen som finns i Windows.

Lättast att kolla här: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/create-format-hard...

Prövat den två gånger nu men får samma svar efter en stund "the format did not complete successfully"

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att radera partitionen och sedan skapa en ny och formatera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har varit med om att externa diskar med trasiga sektorer/filsystem inte lyckats formatera och gett samma felmeddelande som du fick. Löste detta genom att köra chkdsk /r /f via kommandotolken, efter detta genomförts så gick det formatera disken.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag har varit med om att externa diskar med trasiga sektorer/filsystem inte lyckats formatera och gett samma felmeddelande som du fick. Löste detta genom att köra chkdsk /r /f via kommandotolken, efter detta genomförts så gick det formatera disken.

Ska jag skriva in "chkdsk /r /f" i cmd? prövade det och fick detta "Access denied you do not have sufficient privileges.
You have to invoke this utility running in elevated mode"

Visa signatur

Permalänk

Kan tillägga att denna rutan kommer upp med jämna mellanrum! http://imgur.com/utVrcPY

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av vanillaskyes:

Ska jag skriva in "chkdsk /r /f" i cmd? prövade det och fick detta "Access denied you do not have sufficient privileges.
You have to invoke this utility running in elevated mode"

Starta CMD som administratör, så får CMD högre rättigheter.

Samt se vad jookeer skrev....

EDIT: du ska skriva "chkdsk e: /r /f"
Men bättre är att ta bort partitionen, och skapa en ny som sen formateras
har du fortsatta problem efter det så kör chkdsk

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Gå in här , ta bort partitionen och sedan formatera om den.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Testa starta upp med en live CD, typ Parted Magic och testa att formatera där igenom, välj "Partition Editor" och ta bort partitionen och skapa ny. Glöm inte att klicka "gröna bocken" efter varje utförd handling.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Starta CMD som administratör, så får CMD högre rättigheter.

Samt se vad jookeer skrev....

EDIT: du ska skriva "chkdsk e: /r /f"
Men bättre är att ta bort partitionen, och skapa en ny som sen formateras
har du fortsatta problem efter det så kör chkdsk

Skrivet av Oneone:

Gå in här , ta bort partitionen och sedan formatera om den.

http://www.partitionwizard.com/images/tu/tu319/windows-8-disk...

Skrivet av Northbane:

Testa starta upp med en live CD, typ Parted Magic och testa att formatera där igenom, välj "Partition Editor" och ta bort partitionen och skapa ny. Glöm inte att klicka "gröna bocken" efter varje utförd handling.

Det är löst nu! tack så mycket för hjälpen! Även om det visade sig vara ganska simpelt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanillaskyes:

Det är löst nu! tack så mycket för hjälpen! Även om det visade sig vara ganska simpelt!

Jaha, och vad var lösningen.
Den informationen borde i mitt tycke lämnas av trådskaparen, av artighet mot läsarna av tråden men speciellt mot de som bemödat sig att försöka hjälpa till med svar i densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanillaskyes:

Du får gärna skriva hur du löste problemet eftersom det kan hjälpa andra som har samma problem.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanillaskyes:

Lösningen?

Glöm inte att skriva hur du löste det!!
Allt är simpelt när man vet, och det kommer att dyka upp fler trådar annars på exakt samma problem.

Och framförallt. Folk som söker på samma problem, här och på Google kommer att länkas hit och hitta "Det är löst nu" inte själva lösningen.
Så redigera gärna inlägget, och skriv in hur du fick ditt problem löst.

Edit/
janee han före, skrev när han/hon postade.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av vanillaskyes:

Skrivet av rodeorm:

Den informationen borde i mitt tycke lämnas av trådskaparen, av artighet mot läsarna av tråden men speciellt mot de som bemödat sig att försöka hjälpa till med svar i densamma.

Skrivet av janee:

Du får gärna skriva hur du löste problemet eftersom det kan hjälpa andra som har samma problem.

Skrivet av skog1s:

Lösningen?

Allt är simpelt när man vet, och det kommer att dyka upp fler trådar annars på exakt samma problem.

Och framförallt. Folk som söker på samma problem, här och på Google kommer att länkas hit och hitta "Det är löst nu" inte själva lösningen.

Edit/

Jag stämmer in i klagokören, om du löser ett problem efter att han skapat en tråd om det så är det kutym att skriva vad man gjorde.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag stämmer in i klagokören, om du löser ett problem efter att han skapat en tråd om det så är det kutym att skriva vad man gjorde.

Skrivet av skog1s:

Lösningen?

Edit/

Skrivet av janee:

Skrivet av rodeorm:

Done! Hade bråttom iväg förut till träning så hann inte men nu finns det en fin lösning där!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanillaskyes:

Done! Hade bråttom iväg förut till träning så hann inte men nu finns det en fin lösning där!

Tack för att du kompletterade ditt första inlägg med lösningen på problemet, då kan jag översätta till svenska, öppna Enhetshanteraren högerklicka på hårddisken som krånglar och välj Avinstallera, starta sedan om datorn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vanillaskyes:

Vad var lösningen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Vad var lösningen då?

Läs första inlägget i denna tråd.

Visa signatur

janee