Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Samma kan sägas om Mantle.

Som tidigare i tråden, mantle kan användas av nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nej, så är det inte. Om din dator matar ut 100 fps kommer vsync cappa ner det till 60, vilket för mig är skillnaden mellan njutbart och irriterande.

Dessutom ger vsync en känsla av att luftens viskositet femtiodubblats.

(Jag utgår från att man har en 120 Hz-skärm, för det tycker jag man ska ha om man spelar FPS-spel.)

Jag förstår hur du menar, det var också det jag tyckte var den stora fördelen. En person med en 120/144 Hz-skärm som driver sitt spel i 70~100 Hz kommer att få en högre uppdateringsfrekvens än 60 Hz, vilket är ovillkorligen önskvärt. Men deras demo visade på sub-60 fps, och därför sub-60 Hz, varför jag pratar om detta spann. I paneldiskussionen med de tre snubbarna på Nvidia-eventet pratade, Carmack tror jag, om att det ibland är t.om. önskvärt att gå ner till 30 fps/Hz för att få mer ögongodis. Håller inte alls med där...

Själv tycker jag inte att 120 Hz är ett måste för FPS, jag föredrar 60 Hz/IPS än 120 Hz/TN. Men jag förstår varför folk gillar 120 Hz, det är onekligen en skillnad.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av shocker:

Om du tänker på det här

Så menar dom bara att dom spelen kommer ha nvidia features, tex PhysX, NVIDIA HBAO+ Ambient Occlusion, NVIDIA TXAA anti-aliasing, NVIDIA Bokeh and Depth of Field, och NVIDIA Percentage-Closer Soft Shadows.

Vad jag har läst och hört så kommer Gsync funka med alla spel out of the box, men den kommer till en början bara funka i ASUS VG248QE.

Senare i år släpper Nvidia modding-kit för VG248QE. Priset som pratas om nu är 175 USD, vad det innebär här är svårt att säga. Man behöver skruvmejslar och ungefär 30 minuter för att utföra modden själv. Tyvärr kommer detta att bryta garantin på VG248QE.

Skärmar som levereras med G-SYNC kommer att dröja till tidigt 2014. Vi har en modell som släpps under Q1 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Skitbra, om man har ett kort som redan levererar över 60 fps. Men då funkar ju V-sync bra, som Nvidia-snubben själv säger.

Så fördelarna kommer i de lägre fps:en, där kortet inte klarar att leverera 60 fps. Då går monitorn in och uppdaterar i det som kortet klarar att leverera. Nu kanske jag har missat något, men Nvidias stora tillkännagivande verkar för mig alltså vara monitorer som flimrar på så pass låga Hz att man kommer att märka av det och få huvudvärk.

Sällan varit så oerhört oimponerad av ett reveal som jag är nu.

Nej, vad har du fått det ifrån? Det är inte meningen att köras på CRT-skärmar, det ska köras på LCD.

Skrivet av Mars SSX:

Samma kan sägas om Mantle.

Nje, för det första så är Mantle öppet, precis som det alltid varit med AMDs och ATis grejer. För det andra så är eventuella hinder för nVidia att använda Mantle rent tekniska, att andra använder G-Sync blockeras aktivt av nVidia, precis som det alltid varit med nVidias grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nje, för det första så är Mantle öppet, precis som det alltid varit med AMDs och ATis grejer. För det andra så är eventuella hinder för nVidia att använda Mantle rent tekniska, att andra använder G-Sync blockeras aktivt av nVidia, precis som det alltid varit med nVidias grejer.

Det är möjligt att G-Sync kommer att kunna licenseras enligt Nvidia. Frågan är bara om AMD vill betala för det. Beror på vad det kostar och om det blir populärt.

I övrigt så är inte Mantle öppet än. AMD har sagt att det kommer att bli det när de är klara med det. Så just nu är det inte bara tekniska hinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är möjligt att G-Sync kommer att kunna licenseras enligt Nvidia. Frågan är bara om AMD vill betala för det. Beror på vad det kostar och om det blir populärt.

I övrigt så är inte Mantle öppet än. AMD har sagt att det kommer att bli det när de är klara med det. Så just nu är det inte bara tekniska hinder.

Ja, nVidia kan ju alltid tänka sig att licensera ut saker till ett pris så högt att det cripplar motstånadarens försök totalt. Det är samma sak som att inte licensera ut det, fast man låtsas att man är storsint.
Och ja, just nu så kan man inte använda Mantle på AMDs kort heller. Det är inget konstigt med att det inte kan användas av alla innan det ens släppts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja, nVidia kan ju alltid tänka sig att licensera ut saker till ett pris så högt att det cripplar motstånadarens försök totalt. Det är samma sak som att inte licensera ut det, fast man låtsas att man är storsint.
Och ja, just nu så kan man inte använda Mantle på AMDs kort heller. Det är inget konstigt med att det inte kan användas av alla innan det ens släppts.

Ah, så du känner till licenspriserna redan? Var vänlig berätta mer.

Mantle kommer inte vara öppet när det dyker upp på AMD:s kort senare i år heller, men du kanske avsiktligt misstolkade? Däremot kommer det att bli det längre fram (odefinierat, när AMD känner att det är klart för att släppas).

Permalänk

I år har jag lagt pengar på nya vinter- och sommardäck till bilen. Nästa år lägger jag kanske pengar på nytt grafikkort och ny monitor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Som tidigare i tråden, mantle kan användas av nvidia.

Är du säker på det ? Då Mantle är utvecklat specifikt för AMDs GCN arkitektur.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ah, så du känner till licenspriserna redan? Var vänlig berätta mer.

Mantle kommer inte vara öppet när det dyker upp på AMD:s kort senare i år heller, men du kanske avsiktligt misstolkade? Däremot kommer det att bli det längre fram (odefinierat, när AMD känner att det är klart för att släppas).

Nej det gör jag inte. Men när nVidia vill ha licenspengar så brukar det vara synonymt med monopol. Vi kan kolla om tre år hur många som licenserat G-Sync.
Och är det konstigt att Mantle inte är tillgängligt på en gång? Vi kan ju kolla där med, om det släppts till andra gratis sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Senare i år släpper Nvidia modding-kit för VG248QE. Priset som pratas om nu är 175 USD, vad det innebär här är svårt att säga. Man behöver skruvmejslar och ungefär 30 minuter för att utföra modden själv. Tyvärr kommer detta att bryta garantin på VG248QE.

Skärmar som levereras med G-SYNC kommer att dröja till tidigt 2014. Vi har en modell som släpps under Q1 2014.

G-SYNC kommer såklart bli trevligt, men planeras det några 27" 120/144 Hz med 2560x1440? Det vore helt klart önskvärt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Varför krävs det speciell hårdvara för detta? Vi som har Koreaskärmar använder redan idag den hemmasnickrade mjukvaran CRU för att ändra deras timings och därmed uppdateringsfrekvens (men vi måste återansluta skärmen eller starta om datorn mellan varje ändring). Borde inte det gå att göra i realtid om Nvidia, AMD, Microsoft och skärmtillverkarna samarbetar?

Jag tror att moddare kommer testa detta på lite random skärmar för att se om det fungerar, det lär det göra tror jag iaf!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

G-SYNC kommer såklart bli trevligt, men planeras det några 27" 120/144 Hz med 2560x1440? Det vore helt klart önskvärt.

Nästa år enligt kommentar från en Nvidia-anställd.

I övrigt så kommer G-Sync per default med en uppdaterad version av Lightboost/Strobelight också, som kommer ingå i alla skärmar med G-Sync.
http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=86572603&postcount...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, vad har du fått det ifrån? Det är inte meningen att köras på CRT-skärmar, det ska köras på LCD.

Jag pratar om LCD, vad menar du är CRT-relaterat?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Jag pratar om LCD, vad menar du är CRT-relaterat?

Du pratade om flimmer vid låg uppdateringsfrekvens.

Permalänk

Varför kalla det G-Sync? det bör ju heta N-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The Echelon:

Varför kalla det G-Sync? det bör ju heta N-Sync

Greed.

Jag har väldigt svårt att se varför någon vill läga 175 dollar på detta när man redan har Adaptive V-sync. 175 dollar blir nog runt 1000kr med skatt. Dem pengarna kan man lägga på ett mycket bättre bildkort istället. 120hz skärmar eliminerar ju redan en massa tearing och input delay.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Greed.

Jag har väldigt svårt att se varför någon vill läga 175 dollar på detta när man redan har Adaptive V-sync. 175 dollar blir nog runt 1000kr med skatt. Dem pengarna kan man lägga på ett mycket bättre bildkort istället.

Har du inte förstått något av vad G-Sync är?

Permalänk
Medlem

meh

inget värt att köpa ny bildskärm för eller bara satsa på ett märke på när man ska köpa grafikkort

det måste bli en standardfeature i alla bildskärmar och TV-paneler för att vara intressant och ej bundet till ett märke

har aldrig stört mig på dessa "problem" så neh, speciellt neh meh om man måste lägga ut minst 5000 på nytt grafikkort och skärm bara för att spela spel utan "problem" jag inte märker av

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dammskog:

meh

inget värt att köpa ny bildskärm för eller bara satsa på ett märke på när man ska köpa grafikkort

det måste bli en standardfeature i alla bildskärmar och TV-paneler för att vara intressant och ej bundet till ett märke

har aldrig stört mig på dessa "problem" så neh, speciellt neh meh om man måste lägga ut minst 5000 på nytt grafikkort och skärm bara för att spela spel utan "problem" jag inte märker av

Lolz. Det här är inte bara intressant för entusiaster. Om något så kommer det hjälpa dom som oftast ligger under 60 FPS på högre inställningar eller lider av mycket stuttering eller frame drops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

En 4k upplösning, 120hz och g-sync vore drömmen!

Julafton 2015!

Sen behöver vi bara tillräckligt starka GPUer för att driva spelen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brillorm:

Julafton 2015!

Sen behöver vi bara tillräckligt starka GPUer för att driva spelen.

2-3 stycken GTX Titan är allt som behövs för att driva alla spel som har släppts hittils i 4K och 120+ FPS samt max inställningar. Förutsatt att dom är överklockade och man har en 2011 Socket CPU i 4.7GHz+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

2-3 stycken GTX Titan är allt som behövs för att driva alla spel som har släppts hittils i 4K och 120+ FPS samt max inställningar. Förutsatt att dom är överklockade och man har en 2011 Socket CPU i 4.7GHz+.

Knappast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brillorm:

Knappast.

Kolla på CallSignVega. Han spelar praktiskt talat i 4K. Kolla också in diverse PC/High-res trådar på Neogaf. Många folk som har flera GTX Titan's och kör 4K,8K och högre downsampling. Kolla också inn DeadEndThrills som också kör i 4K.

Edit: Och för er som tror att det här är en gimmick. Tja, det här är det största som hänt sedan introduktionen av 1080P upplösning.

§ 1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Edit: Och för er som tror att det här är en gimmick. Tja, det här är det största som hänt sedan introduktionen av 1080P upplösning.

Utan att säga något om G-sync, vad är det som är så stort med introduktionen av "1080p" ?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arion:

Utan att säga något om G-sync, vad är det som är så stort med introduktionen av "1080p" ?

Vad är inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Vad är inte?

Fanns det inte datorskärmar med upplösningar på både 1680x1050 och 1920x1200 innan 1920x1080 blev i princip standard på skärmar i storleken 22-27"? Det enda som är stort med 1080p är väl i så fall att man kan kolla på vissa filmer i fullskärm utan skalning, men det har ju ingenting med gaming att göra

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd smått rensad och redigerad enl § 1.*

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Skitbra, om man har ett kort som redan levererar över 60 fps. Men då funkar ju V-sync bra, som Nvidia-snubben själv säger.

Så fördelarna kommer i de lägre fps:en, där kortet inte klarar att leverera 60 fps. Då går monitorn in och uppdaterar i det som kortet klarar att leverera. Nu kanske jag har missat något, men Nvidias stora tillkännagivande verkar för mig alltså vara monitorer som flimrar på så pass låga Hz att man kommer att märka av det och få huvudvärk.

Sällan varit så oerhört oimponerad av ett reveal som jag är nu.

Japp du har definitivt missat nåt. Läs på ordentligt och kom tillbaka sen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Är du säker på det ? Då Mantle är utvecklat specifikt för AMDs GCN arkitektur.

Vill man komma så nära hårdvaran som möjligt så kan det inte vara hårdvaru oberoende. Mantle är inte för Nvidia,. Det kan hända att man längre fram kan göra om det på nåt sätt. Men i dagsläget vet vi ju inte ens om det är en succé för AMD så att Nvidia på nåt sätt skulle börja Mantle är riktigt riktigt långsökt. Framförallt så talar det ju i mot hela idén med ett lågnivå språk. Hade själv fått för mig att AMD sagt/skrivit det vid nåt tillfälle, men jag fattar i sådana fall inte hur de menar att det skulle fungera.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.