Permalänk
Medlem

Airport express setup

Hej!

Har köpt två st AE av gamla sorten som man sätter direkt i väggen. Ska bara använda dem till att strömma spotify med. Har Telia fiber fast med asus-router. Har nätverksuttag i varje rum (även i närheten av där mina AE ska sitta). Hur gör jag detta smidigast? Jag vill helst inte hålla på och byta nätverk när jag ska spela musik på de olika platser där AE ska sitta. Och det är bara till musik jag ska ha dem, inget surfande eller utökning av nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sätt dom som klienter på ditt trådlösa nät så borde saken vara biff.

http://support.apple.com/kb/HT1731

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Grejade att sätta upp dem. Dock får jag dropouts vad gäller ljud från spotify. Dom är inte Ethernet anslutna. Hur gör jag egentligen för att köra med tråd?

Har även ett par andra grejer att prova. Kör på 5 g istället för 2,4 kanske ska byta band, vet inte om det hjälper. Har försökt placera om AE men utan resultat. Har bra uppkoppling i övrigt...

Permalänk
Skrivet av thella:

Grejade att sätta upp dem. Dock får jag dropouts vad gäller ljud från spotify. Dom är inte Ethernet anslutna. Hur gör jag egentligen för att köra med tråd?

Har även ett par andra grejer att prova. Kör på 5 g istället för 2,4 kanske ska byta band, vet inte om det hjälper. Har försökt placera om AE men utan resultat. Har bra uppkoppling i övrigt...

2,4 GHz har bättre täckning. Testa det. WiFi ska räcka för ljud i övrigt.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

2,4 GHz har bättre täckning. Testa det. WiFi ska räcka för ljud i övrigt.

Nej får avbrott ändå. Oavsett band. Har en hel del annan utrustning i närheten, undrar om den kan störa. Samtidigt har jag ju svårt att flytta AE. Ska man prova trådar tro? Hur tusan gör man? Verkar inte vara valbart om man gör installationen via en iphone.

Permalänk
Skrivet av thella:

Nej får avbrott ändå. Oavsett band. Har en hel del annan utrustning i närheten, undrar om den kan störa. Samtidigt har jag ju svårt att flytta AE. Ska man prova trådar tro? Hur tusan gör man? Verkar inte vara valbart om man gör installationen via en iphone.

Bara att stoppa i en nätverkståt - inställningsappen hittar ändå. Så länge det är samma nätverk.

Visa signatur

Citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Bara att stoppa i en nätverkståt - inställningsappen hittar ändå. Så länge det är samma nätverk.

Inställningsappen är det "airport"? Eller menar du att jag ska återställa AE och börja om med kabeln i. AE dyker ju upp nedanför wi-fi nätverken och det är där jag gjort själva installationen.

Permalänk
Skrivet av thella:

Inställningsappen är det "airport"? Eller menar du att jag ska återställa AE och börja om med kabeln i. AE dyker ju upp nedanför wi-fi nätverken och det är där jag gjort själva installationen.

Koppla in kabeln och öppna Airport-verktyg. Klicka på din Express-enhet och gå in på nätverksfliken:

Välj av på trådlöst.

Visa signatur

Citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Koppla in kabeln och öppna Airport-verktyg. Klicka på din Express-enhet och gå in på nätverksfliken:
http://niklasblomqvist.se/dump/airport1.png

http://niklasblomqvist.se/dump/airport2.png

Välj av på trådlöst.

Tack. Sjukt att man inte ens vet om att det finns ett airport-verktyg i DATORN. Nu är den ethernet-ansluten får se hur det går. När den är kablad så antar jag att hackandet inte kan bero på att andra nätverk/enheter/maskiner etc stör?

Permalänk
Medlem

Nej det funkade inte när jag kör trådat heller. Jag får ljudbortfall emellanåt. Vad kan det bero på, jäkligt störande!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lånar tråden då jag har samma problem med ljud bortfall emellanåt med...

Har kopplat in min AE i eluttaget sedan kör jag trådlöst till min router som är 1 meter ifrån. Ibland fungerar det klockrent och ibland faller ljudet bort några sekunder, ibland flera minuter... Men spotify rullar på fortfarande på telefonen, datorn lr vad jag nu streamar ifrån. Kör på 2,4 Ghz har testat olika kanaler på routern, tittat och sett vad grannar kör med för kanaler för att få bästa möjliga signal. Är det så att det är störningar runt om som gör att det blir ljudbortfall ibland? Känns så otroligt konstigt när det ibland fungerar klockrent...Har dock inte den bästa routern (netgear wnr-1000v2) ska väll påpekas men tycker det ska fungera ändå...