Låst mac air via icloud, hur låsa upp den igen

Permalänk
Medlem

Låst mac air via icloud, hur låsa upp den igen

hittat en annons på blocket angående en macbook air som har blivit låst via icloud, ägaren har tappat bort sitt lösenord (eller en pinkod som datorn vill ha via uppstart) enligt han skall man kunna gå till ett apple och få den upplåst mot en okänd summa pengar.

eftersom det var ett bra pris på laptopen så tänker jag slå till, men min fråga är självklart kan man låsa upp denna "icloud låsning" utan att behöva gå till apple, känner på mig att det så fall kommer bli dyrare än att bara köpa en begangnad av likadan modell... så vad tror/vet ni ?

Känns som det borde gå att fixa med en omformatering eller har jag fel

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

Den kanske är stulen, om du kliver in med den på apple och den är stöldanmäld så lär det bli polissak av det hela.
Värt att ha i åtanke - in du köper den. Det sannolika är att den är stulen, varför skulle den annars säljas till underpris och låta någon annan ta hand om problemet.

Permalänk
Medlem

Luktar stöld . Hade han som "råkat" tappa lösen gjort det hade han ordnat det och tagit mer betalt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Den kanske är stulen, om du kliver in med den på apple och den är stöldanmäld så lär det bli polissak av det hela.
Värt att ha i åtanke - in du köper den. Det sannolika är att den är stulen, varför skulle den annars säljas till underpris och låta någon annan ta hand om problemet.

Skrivet av Don_W:

Luktar stöld . Hade han som "råkat" tappa lösen gjort det hade han ordnat det och tagit mer betalt.

det är min första tanke också kommer givetvis begära bevis för att den inte är stulen. kvitto bör man ha på en dator som som kostar ca 10 lax ändå och har de inte det får de ju försöka bevisa att den inte är det på något annat trovärdigt sätt...

åter till frågan, går det att låsa upp den eller är det raka vägen till apple som gäller

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

det är min första tanke också kommer givetvis begära bevis för att den inte är stulen. kvitto bör man ha på en dator som som kostar ca 10 lax ändå och har de inte det får de ju försöka bevisa att den inte är det på något annat trovärdigt sätt...

Ja det enda jag skulle göra är att jag skulle kräva att han låste upp den innan jag köpte den, och att jag gärna står för den kostnaden. Så slipper du stå med brallorna nere när det upptäcks att den är stulen på applecentret.

Permalänk
Medlem

Apple kan inte heller låsa upp den. Det är bara den rätta ägaren som kan göra det.
Skyddet finns där av en anledning. Apple har inget register över stulna datorer.

Köp inte stöldgods!

Permalänk

Jag (person nr. 1) har faktiskt en vän (person nr. 2) som fick sin dator låst via iCloud, hans kompis (person nr. 3) lurade honom att ansluta till kompisens (person nr. 3:s) iPhone.
En tjej (person nr. 4) tyckte inte att det var okej och tog därför iPhonen och låste hela datorn (utan att hon visste det).

Vi gick då i 7:an och skolan fixade typ allt. Men han fick iaf sin dator HELT återställd med nytt OSX. Jag tror inte att han behövde lämna in den eller något.
Det var alltså någon på skolan som fixade det

Tyvärr är han bortrest hela veckan, så jag kan inte ringa honom

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Det finns så du kan komma åt konsolen för att låsa updatorn. Det är samma komando som det är på linux. Men jag vet inte hur man kommer åt. Terminalen det är någon slags knapp tryckning.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Det finns så du kan komma åt konsolen för att låsa updatorn. Det är samma komando som det är på linux. Men jag vet inte hur man kommer åt. Terminalen det är någon slags knapp tryckning.

Det här är lite annorlunda då bios blir pinskyddad och datorn behöver pin innan den startas.

Ditt sätt fungerar bara om man tappar bort lösenordet till kontot på datorn, inte för detta scenario.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Det här är lite annorlunda då bios blir pinskyddad och datorn behöver pin innan den startas.

Ditt sätt fungerar bara om man tappar bort lösenordet till kontot på datorn, inte för detta scenario.

Är det så den låser via icloud det är ganska smart

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Inaktiv

Det går att låsa upp själv men du bör inte köpa datorn alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Ja det enda jag skulle göra är att jag skulle kräva att han låste upp den innan jag köpte den, och att jag gärna står för den kostnaden. Så slipper du stå med brallorna nere när det upptäcks att den är stulen på applecentret.

Skrivet av dabman:

Det här är lite annorlunda då bios blir pinskyddad och datorn behöver pin innan den startas.

Ditt sätt fungerar bara om man tappar bort lösenordet till kontot på datorn, inte för detta scenario.

Skrivet av palleralla:

Det går att låsa upp själv men du bör inte köpa datorn alls

Läst på nu lite på olika mac forum och blir mer och mer övertygad över att inte köpa datorn, då det utifrån den fakta jag lyckats ta reda på verkar vara ganska uppenbart att personen i fråga inte är ägaren( eller jag spekulationer.. )

får helt enklet leta upp en dator som ägaran kan intyga att han verkligen är ägare.

dock så går det att låsa up datorn fast den är låst via icloud, men ganska enkla metoder verkar det som, det är inte värt att ta risken för någon tusenlapp...(då det i detta fal antagligen gynnar personen som jag köper datorn av mer än mig)

tack för era svar

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Men jag kan garantera att imac:en inte är stulen. Säljes av ett auktionsbolag för ett konkursbos räkning. Står att datorn kan vara låst till icloud. Hur låser jag enklast upp den?

Permalänk
Medlem

Det är väl bara en pin-kod på 4 siffror? Eller 6?
Iaf så är det rätt lätt med tex en arduino eller annan programmerbar USB-enhet.
Allt man behöver är väl att låta den emulera ett tangentbord, testa alla kombinationer och köra.
Sålänge det är 4-6 tecken bör det gå rätt snabbt att knäcka iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Läst på nu lite på olika mac forum och blir mer och mer övertygad över att inte köpa datorn, då det utifrån den fakta jag lyckats ta reda på verkar vara ganska uppenbart att personen i fråga inte är ägaren( eller jag spekulationer.. )

får helt enklet leta upp en dator som ägaran kan intyga att han verkligen är ägare.

dock så går det att låsa up datorn fast den är låst via icloud, men ganska enkla metoder verkar det som, det är inte värt att ta risken för någon tusenlapp...(då det i detta fal antagligen gynnar personen som jag köper datorn av mer än mig)

tack för era svar

Datorn är värd exakt 0:- tills den är upplåst - det kan du säga till säljaren. - även 10:- för den idag är för högt betalt...

Vill denne ha pengar för datorn så ser denne till att den är upplåst först, har denne glömt PIN-koden (och mot förmodan äger datorn) och inte kunnat lösa det via sin konto på icloud så kan man säga att denne har bränt 10-papp till att bli en hög med elektronik-avfall.

Det kanske är smärtsamt första gången att några siffror kan vara värda betydande belopp pengar om de glöms bort... skriv upp sådant om man misstänker att de glöms bort och ha det på ett ställe där det går att hittas igen kanske ett par år senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urrgurra:

Jag har samma problem. Men jag kan garantera att imac:en inte är stulen. Säljes av ett auktionsbolag för ett konkursbos räkning. Står att datorn kan vara låst till icloud. Hur låser jag enklast upp den?

Det kan bli rörigt vid en konkurs och all ev lojalitet bland personal blir helt bortblåst, konkursförvaltaren försöker sedan sälja allt som går och det finns ingen personal att fråga och troligen är ej heller villiga att hjälpa till...

Men det är samma läge här - ej upplåst = 0 kronor i värde oavsett om den är legal eller inte - strunta att ge bud på sådant!

Permalänk

Köp den inte, den är helt obrukbar tills den är icloud upplåst. Går den inte låsa upp ens av ominstallering för skyddet sitter i BIOS. Även fast du är den nya ägaren så måste kvitto osv fås fram för att bevisa lagligt. Så den är antagligen snodd.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Läste lite och såg detta: https://support.apple.com/en-us/HT204756
Kanske funkar ifall ägaren tar datorn till sin närmsta Apple butik?
(Har ingen koll egentligen, försöker bara hjälpa till lite)

Permalänk
Medlem

@omg296: tack för omtanken
Då är det ju bara att ta med sitt kvitto från auktionsfirman, för det är ju mitt köpebevis. Sen är det antagligen kvittot från att den är nyinköpt dem vill ha.
Tycker det låter aningens korkat att en iMac är skrot bara för man inte har en liten fjuttig kod till iCloud.

Permalänk
Medlem

Fjuttig och fjuttig. Låset finns ju där för att förhindra värde som stöldgods, alternativt som säkerhet för att skydda innehåll. Om det enkelt gick att gå förbi låset, varför öht ha låset där från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

Läste lite och såg detta: https://support.apple.com/en-us/HT204756
Kanske funkar ifall ägaren tar datorn till sin närmsta Apple butik?
(Har ingen koll egentligen, försöker bara hjälpa till lite)
https://i.imgur.com/Ip6dxMa.png

Detta stämmer, dock behöver man inte gå till en auktoriserad firma, utan det räcker med att ringa AppleCare, så guidar dem en igenom processen. Kvitto behövs oavsett dock.

EDIT: Oops, missade att det gällde pinkoden. Då kanske datorn måste fysisk in till en firma.

Visa signatur

---