Utrymme på C stämmer inte(?)

Permalänk
Medlem

Utrymme på C stämmer inte(?)

Hej.

Har en SSD som C. Formaterad har den 102gb tillgängligt.

Enhetshanteraren säger att det finns 7,61gb ledigt på disken men om jag går in i C och markerar alla kataloger och väljer "egenskaper" säger den att det finns 59gb i de filerna. Är det dolda filer som inte visas eller varför har jag en diff på ca 35gb?

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Hej.

Har en SSD som C. Formaterad har den 102gb tillgängligt.

Enhetshanteraren säger att det finns 7,61gb ledigt på disken men om jag går in i C och markerar alla kataloger och väljer "egenskaper" säger den att det finns 59gb i de filerna. Är det dolda filer som inte visas eller varför har jag en diff på ca 35gb?

Mvh

Tobias

Det är dolda systemfiler/mappar i roten av "C:". Eftersom du har 16GB RAM så är ca 32GB av dessa hiberfil.sys och pagefile.sys. Om du vill ta bort dessa följer du min guide här nedanför. Guiden är för W7 så har du något annat får du vara kreativ eller konsultera windowshjälpen när du är klar i kommandotolken.

Guide: Ta bort hiberfil.sys och flytta pagefile.sys.
Om du vill kunna använda viloläge, hoppa till steg 6.
1. Tryck upp start-menyn.
2. Skriv "cmd" i sökrutan.
3. Högerklicka på "cmd.exe" och välj "Kör som administratör".
4. Skriv "powercfg -h off" och tryck på enter.
5. Stäng CMD.
6. Öppna "System" genom att högerklicka på "Dator" i Start-Menyn.
7. Klicka på "Avancerade systeminställningar" till vänster.
8. Gå till fliken "Avancerat" och klicka på "Inställningar" i rutan "Prestanda".
9. Gå till fliken "Avancerat" och klicka på "Ändra" i rutan "Virtuellt minne".
10. Kryssa ur rutan "Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet".
11. Klicka på "C:" och välj "Ingen växlingsfil".
12. Klicka på "Aktivera".
13. Klicka på den enhet du vill ha växlingsfilen på.
14. Klicka på "Storleken bestäms av Windows".
15. Klicka på "Aktivera".
16. Klicka på "OK" i alla fönster.
17. Starta om datorn.
18. PROFIT

Dold text

Resten kan vara din papperskorg. Tömt den på länge?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Resten är nog diffen mellan block och actual. En fil tar alltid upp ett block även om den är mindre. Jag har för mig att NTFS formaterar med 2k block och även om filen bara är 1byte stor så tar den upp 2k. Så den totala mängden bytes är olika om man ser det från diskens perspektiv eller från OS.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, nattsupporten

Och ja papperskorgen är tom, skrivbordet städat, tempfiler tömda...

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.