Permalänk
Skrivet av Big Lars:

Istället för att starta ny tråd så återupplivar jag denna.
Finns det fortfarande ingen bra lösning för detta?

Kraschar trots att jag inte klockat kort eller något.

Samma här har samma problem. Kraschar bara på server med 64 spelare. Har socket 1150, i 3a 4150 och gigabyte gtx 660. 8 gb ram.

Har googlat på det men inte hittat något som hjälpt. Har senaste drivrutinen och det har även kraschat med tidigare drivrutiner till grafikkortet. Punkbuster är uppdaterat.

Tacksam för hjälp /Rille

Permalänk
Medlem

@Big Lars:
hej har du testat att köra utan crossfire? kan vara värt att testa annars

Visa signatur

MK Gigabyte Z68AP-D3, PSU Corsair HX 650W 80+, Corsair 16GB DDR3 1600MHz, CPU Core i5 2500K@4,2
Noctua NH-U12P , MSI GeForce GTX 780 , OCZ Agility 3 120gb, asus xonar D1, Fractal Design Arc Chassie

Permalänk
Medlem

Samma problem som grundfrågan..dock!

Tja, Start frågan är ju ganska gammal, frågan är om det är samma sak som fortfarande strular till det? mitt BF4 har fungerat perfekt fram tills nu typ. får exakt samma fel och har aldrig klockat mitt grafikkort eller nått annat för den delen. har testat att installera om spelet och uppdaterat MS visual c++ till update 4, samt kört om DX11 också.. jag har en relativt ny formaterad dator.

någon som har några andra idéer?

Tack på förhand.

Visa signatur

JUO! Ettei janota..

Permalänk
Skrivet av Big Lars:

Istället för att starta ny tråd så återupplivar jag denna.
Finns det fortfarande ingen bra lösning för detta?

Kraschar trots att jag inte klockat kort eller något.

Det är samma lika för mig fortfarande.. Det har gått några år nu sedan spelet släpptes..

Visa signatur

Bara för att jag inte är paranoid längre betyder det inte att dom har slutat jaga mig

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av naijk:

Tja, Start frågan är ju ganska gammal, frågan är om det är samma sak som fortfarande strular till det? mitt BF4 har fungerat perfekt fram tills nu typ. får exakt samma fel och har aldrig klockat mitt grafikkort eller nått annat för den delen. har testat att installera om spelet och uppdaterat MS visual c++ till update 4, samt kört om DX11 också.. jag har en relativt ny formaterad dator.

någon som har några andra idéer?

Tack på förhand.

Skrivet av superhjalte:

Det är samma lika för mig fortfarande.. Det har gått några år nu sedan spelet släpptes..

1.Har ni någon overlay igång? Typ Xfire, kanske kör med steam eller annat? Så fall testa stänga av dessa. Funka för mig.
2. Gå in i C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 4\__Installer\directx\redist (Eller var ni har installerat spelet) Ta bort alla .cab filer (Ska bara finnas kvar en .exe och 2 .dll filer kvar) Sedan kör DXSETUP.exe som ligger i mappen.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

1.Har ni någon overlay igång? Typ Xfire, kanske kör med steam eller annat? Så fall testa stänga av dessa. Funka för mig.
2. Gå in i C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 4\__Installer\directx\redist (Eller var ni har installerat spelet) Ta bort alla .cab filer (Ska bara finnas kvar en .exe och 2 .dll filer kvar) Sedan kör DXSETUP.exe som ligger i mappen.

Minns att MSI AB hatade BF4 i någon uppdatering men det löste sig efter ett tag med nya uppdateringar. Dessutom är BF4 riktigt kinkigt för överklockningar, oavsett om det är på grafikkortet eller processorn. Har man ett grafikkort som är överklockat från fabrik så gör man bäst i att dra ner klocken lite så löser sig direct X problemen sig för många, däremot inte alltid men värt ett försök.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Hej alla!
Har haft detta nu sedan nvidia släppte senare drivrutiner än 344.11 ... än så länge är äldre drivrutiner DET ENDA som har fungerat mot detta än så länge.
Jag är så frustrerad på detta nu att jag har lagt ner mitt favoritspel helt! Jag älskar BF4 och har spelat det A LOT! Vill helst inte ha dessa gamla rutiner iomed jag spelar mycket nya spel också som fungerar uselt eller över huvud taget inte alls med dessa. Här ska ni få en lång lista på allt jag prövat för att felsöka detta:

1. Omformatering + Origin reparation och ta bort Origin overlay i spelet - Ingen skillnad
2. Stänga av Shadowplay och senare även prova att avinstallera Geforce Experience helt - Ingen skillnad
3. Stänga av SLI och köra på ett kort (2st GTX 680) - Ingen skillnad
4. Uppdatera punkbuster, samt Direct X, samt .NET - Ingen skillnad
5. Prova olika grafikinställningar i spelet - Ingen skillnad
6. Köra PhysX på processorn istället (DICE eget förslag, återkommer till detta senare) - Ingen skillnad
7. Prova nyligen med Win10 istället för Win7 - Får samma typ av krash, men texten ändras från "driver fault gtx680 DEVICE_HUNG" (win7) till "check memory, you need at least 512mb video memory" (win10) men något säger mig att det är pga samma. Dock behövde jag döda datorn med strömknappen i win7 om jag startade BF4 igen efter krashen. Nu går det iaf bra att köra igång det igen! WOHO! Positivt!.....
Kommer fram till att detta är drivrutinsfel och går då vidare

Har skrivit till både DICE och Nvidia om detta, Nvidia säger följande: "I och med att du inte har problem i något annat spel än BF4 så är detta ett spel-relaterat fel och du borde vänta på en patch från speltillverkaren"

Skrev till DICE, dom gav mig ett tiotal saker att prova, vilket 8 av 10 hade jag redan testat med innan. Men det verkar inte som att det har blivit patchat på ett halvår eller mer, så vitt jag kan se...

Jag har faktiskt överklockat min gamla Bloomfield processor och ska faktiskt prova att ställa om till originalfrekvens, skall återkomma IFALL DET LÖSER SIG... Och en sak till, stänga av threading technology. Däremot tvivlar jag starkt på att det kommer göra skillnad.

Tackar för allt ni andra kan komma med för att få detta löst! Blir BF3 sålänge, absolut inga krasher så långt falken kan se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicconille:

Hej alla!
Har haft detta nu sedan nvidia släppte senare drivrutiner än 344.11 ... än så länge är äldre drivrutiner DET ENDA som har fungerat mot detta än så länge.
Jag är så frustrerad på detta nu att jag har lagt ner mitt favoritspel helt! Jag älskar BF4 och har spelat det A LOT! Vill helst inte ha dessa gamla rutiner iomed jag spelar mycket nya spel också som fungerar uselt eller över huvud taget inte alls med dessa. Här ska ni få en lång lista på allt jag prövat för att felsöka detta:

1. Omformatering + Origin reparation och ta bort Origin overlay i spelet - Ingen skillnad
2. Stänga av Shadowplay och senare även prova att avinstallera Geforce Experience helt - Ingen skillnad
3. Stänga av SLI och köra på ett kort (2st GTX 680) - Ingen skillnad
4. Uppdatera punkbuster, samt Direct X, samt .NET - Ingen skillnad
5. Prova olika grafikinställningar i spelet - Ingen skillnad
6. Köra PhysX på processorn istället (DICE eget förslag, återkommer till detta senare) - Ingen skillnad
7. Prova nyligen med Win10 istället för Win7 - Får samma typ av krash, men texten ändras från "driver fault gtx680 DEVICE_HUNG" (win7) till "check memory, you need at least 512mb video memory" (win10) men något säger mig att det är pga samma. Dock behövde jag döda datorn med strömknappen i win7 om jag startade BF4 igen efter krashen. Nu går det iaf bra att köra igång det igen! WOHO! Positivt!.....
Kommer fram till att detta är drivrutinsfel och går då vidare

Har skrivit till både DICE och Nvidia om detta, Nvidia säger följande: "I och med att du inte har problem i något annat spel än BF4 så är detta ett spel-relaterat fel och du borde vänta på en patch från speltillverkaren"

Skrev till DICE, dom gav mig ett tiotal saker att prova, vilket 8 av 10 hade jag redan testat med innan. Men det verkar inte som att det har blivit patchat på ett halvår eller mer, så vitt jag kan se...

Jag har faktiskt överklockat min gamla Bloomfield processor och ska faktiskt prova att ställa om till originalfrekvens, skall återkomma IFALL DET LÖSER SIG... Och en sak till, stänga av threading technology. Däremot tvivlar jag starkt på att det kommer göra skillnad.

Tackar för allt ni andra kan komma med för att få detta löst! Blir BF3 sålänge, absolut inga krasher så långt falken kan se

Kanske inte är en dum idé att ställa tillbaka allt till originalklock. Battlefield har tjivats en hel del med överklockningar som funkat fint i benchmarks och andra spel för mig och flera andra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Gräver upp denna tråd.

Jag får likadant problem, konstiga är att första matchen kan jag spela felfritt..andra matchen går det ca 20min sen får jag detta meddelande...

Jag måste starta om datorn för att åtgärda problemet..

Jag har Googlat runt och provat en massa lösningar, dock utan framgång.

-Har de senaste drivrutinerna (På alla komponenter, chipset, grafikkort samt SATA)
-Ominstallerat spelet
-Senaste PB versionen
-Senaste Direct-X
-Testat underklocka hela systemet
-Varmaste komponenten är på 70c under spelgång
-Senaste Bios på moderkortet

Är det spelet eller är det nVidia som spökar?

+Testar just nu att inaktivera ASPM support.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Gräver upp denna tråd.

Jag får likadant problem, konstiga är att första matchen kan jag spela felfritt..andra matchen går det ca 20min sen får jag detta meddelande...

Jag måste starta om datorn för att åtgärda problemet..

Jag har Googlat runt och provat en massa lösningar, dock utan framgång.

-Har de senaste drivrutinerna (På alla komponenter, chipset, grafikkort samt SATA)
-Ominstallerat spelet
-Senaste PB versionen
-Senaste Direct-X
-Testat underklocka hela systemet
-Varmaste komponenten är på 70c under spelgång
-Senaste Bios på moderkortet

Är det spelet eller är det nVidia som spökar?

+Testar just nu att inaktivera ASPM support.

Du kan testa att inaktivera "origin i spelet" om du inte har gjort det redan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Du kan testa att inaktivera "origin i spelet" om du inte har gjort det redan.

Redan testat, fungerade inte.

Än sålänge verkar jag kunna lira nu när PCI-E körs i max spänning hela tiden, håller tummarna!

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Hejsan Fisken1986,

Skrivet av Fisken1986:

Gräver upp denna tråd.

Jag får likadant problem, konstiga är att första matchen kan jag spela felfritt..andra matchen går det ca 20min sen får jag detta meddelande...

Jag måste starta om datorn för att åtgärda problemet..

Jag har Googlat runt och provat en massa lösningar, dock utan framgång.

-Har de senaste drivrutinerna (På alla komponenter, chipset, grafikkort samt SATA)
-Ominstallerat spelet
-Senaste PB versionen
-Senaste Direct-X
-Testat underklocka hela systemet
-Varmaste komponenten är på 70c under spelgång
-Senaste Bios på moderkortet

Är det spelet eller är det nVidia som spökar?

+Testar just nu att inaktivera ASPM support.

Saker och ting slutar oftast inte att fungera utan anledning.
För det mesta är det en ändring som ligger bakom.
BF4 självt har inte patchats på ett tag så jag tror knappast att det är spelmjukvaran som är problemet.
Jag gissar att du uppdaterat drivrutinen på grafikkortet; försök dra dig till minnes om problemen uppstod ungefär samtidigt som när du gjorde den senaste uppdateringen av drivisar till din GPU.
Vad för andra ändringar har du gjort i ditt system som gjordes innan eller precis efter att du började få problem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Fisken1986,
Saker och ting slutar oftast inte att fungera utan anledning.
För det mesta är det en ändring som ligger bakom.
BF4 självt har inte patchats på ett tag så jag tror knappast att det är spelmjukvaran som är problemet.
Jag gissar att du uppdaterat drivrutinen på grafikkortet; försök dra dig till minnes om problemen uppstod ungefär samtidigt som när du gjorde den senaste uppdateringen av drivisar till din GPU.
Vad för andra ändringar har du gjort i ditt system som gjordes innan eller precis efter att du började få problem?

Jag har allt det senaste inom mjukvarorna..Alla spel med frostbite motorn har jag problem med..

Datorn klarar av alla stresstester, andra spel fungerar galant..men just spel med frostbite får DX-fel..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmx88:

Det händer att spelet har krashat några gånger och får då upp ett felmeddelande som jag inte riktigt förstår vad det innebär, någon som vet?
Spelet stängs ned och skärmen låser sig, när jag trycker ctrl alt del så blir skärmen helt svart och jag måste starta om datorn.
Tack på förhand.

http://i899.photobucket.com/albums/ac193/jimmx88/20131106_211635_zps3d5a3076.jpg

ingen hjälp tyvärr men, pröva med ctr+shift+esc (vänster sida av tangentbordet) istället för att köra ctr-alt-del, mycket smidigare.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hej igen Fisken1986,

Skrivet av Fisken1986:

Jag har allt det senaste inom mjukvarorna..Alla spel med frostbite motorn har jag problem med..

Datorn klarar av alla stresstester, andra spel fungerar galant..men just spel med frostbite får DX-fel..

Andra spel fungerar bra med Frostbite har problem med din PC.
1) Har problemet alltid funnits där, eller det började hända nyligen?
2) Hur är det i BF3 (Frostbyte 2 motorn)?
3) Hur är det i Plants vs Zombies Garden Warefare (frostbyte 3 motorn)
3) Har du provat utan SLI?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hej igen Fisken1986,
Andra spel fungerar bra med Frostbite har problem med din PC.
1) Har problemet alltid funnits där, eller det började hända nyligen?
2) Hur är det i BF3 (Frostbyte 2 motorn)?
3) Hur är det i Plants vs Zombies Garden Warefare (frostbyte 3 motorn)
3) Har du provat utan SLI?

1 Nya NFSU kraschar med samma problem
2 BF3 kraschar även
3 BF1 likaså
4 PvZ2 spelade jag bara i 10min..tråkigt som fan.

Kör endast med ett kort, och har ''enskärmsläge'' under Nvidias kontrollpanel.

Spelar det spelet man ska jaga monster..fungerar galant..Det nya Dirt rally fungerar..Skyrim, Homm3 m.fl..alla fungerar förutom spel med frostbite.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

1 Nya NFSU kraschar med samma problem
2 BF3 kraschar även
3 BF1 likaså
4 PvZ2 spelade jag bara i 10min..tråkigt som fan.

Kör endast med ett kort, och har ''enskärmsläge'' under Nvidias kontrollpanel.

Spelar det spelet man ska jaga monster..fungerar galant..Det nya Dirt rally fungerar..Skyrim, Homm3 m.fl..alla fungerar förutom spel med frostbite.

kör du win 10 eller 7?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

kör du win 10 eller 7?

Windows 10, 64-bitar..Dock den där anniversary uppdateringen...dock har jag inaktiverat Xbox inspelningsprogrammet som medföljer och kan störa PC-spelandet.

Jag kör utan Nvidia experience.

Endast PhysX och grafikkortsdrivrutinerna installerar jag.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Avstängd

Jag tror jag hittade problemet, och jag hoppas att detta löste problemet då jag testade att spela BF4'a utan att DX kraschade i nån timma.

Problemet var MSI AfterBurner.

-MSI AB programmet låste min spänning till grafikkortet på ~1,026V..trots ''over voltage'' var i bockat.

-Jag tankade ner Gigabytes OC_GURU, fläskade upp spänningen till max, dvs +0,87V och tillät ''over voltage'' nu ligger spänningen på 1,2560V under load.

Än så länge har inga kraschar uppstått.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Jag tror jag hittade problemet, och jag hoppas att detta löste problemet då jag testade att spela BF4'a utan att DX kraschade i nån timma.

Problemet var MSI AfterBurner.

-MSI AB programmet låste min spänning till grafikkortet på ~1,026V..trots ''over voltage'' var i bockat.

-Jag tankade ner Gigabytes OC_GURU, fläskade upp spänningen till max, dvs +0,87V och tillät ''over voltage'' nu ligger spänningen på 1,2560V under load.

Än så länge har inga kraschar uppstått.

Man ska ju inte behöva ge kortet mer spänning för att det inte ska krascha. :/ Men det är väl bara i Frostbite-titlar? Skönt att det löste sig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Man ska ju inte behöva ge kortet mer spänning för att det inte ska krascha. :/ Men det är väl bara i Frostbite-titlar? Skönt att det löste sig.

Tror jag hade klarat av att få det stabilt även med standard spänning, det var nog MSI AB som låste min spänning till grafikkortet.

Spelat i några timmar nu, samt lät spelet stå igång under ''observer'' som -''First person shooter view (F2)'' spelet var igång från KL ~09 till KL 12 utan avbrott, jag avslutade spelet..så hoppas verkligen det har löst sig nu :).

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047