Hjälp gällande klasser i C++

Permalänk

Hjälp gällande klasser i C++

Hejsan allihop, det är så att jag är nybörjare när det gäller programmering speciellt c++, men har lite tidigare erfarenhet från andra språk och har nu börjat komma in lite i c++. Men jag har har stött på ett problem och undrar om någon kan stå till tjänst att hjälpa mig med att förklara det

Det jag vill göra är att skapa variabler i klassen och sedan sätta fasta värden med hjälp av en constructor.
I exemplet nedan så har jag löst det genom att göra mina variabler public men de guider och olika information jag läst mig till så påstås det vara väldigt oprofessionellt att göra variabler public. Jag undrar därför om det finns en lösning på detta? När jag flyttar variablerna till private så är det någon del av koden som inte kommer åt dem, vet inte vilken :S

Om det är någon som undrar vad koden är till för, är det för att att skapa en standardenhet som jag sedan kan duplicera för att därefter manipulera dem åtskilt. (Finns förmodligen mycket bättre sätt att göra detta på, men undrar om det går att lösa på det här sättet.)

Tack på förhand om någon vågar kasta sig in och svara

Mitt exempel:

#include <iostream> using namespace std; class StandardUnit{ private: public: StandardUnit(){ //Constructor hp = 30; damage = 5; speed = 1; } int hp; int damage; int speed; }; int main(){ StandardUnit stdu1; cout << "This is the HP of standardunit 1: " << stdu1.hp << "HP" << endl; cout << "This is the damage of standardunit 1: " << stdu1.damage << "damage" << endl; cout << "This is the speed of standardunit 1: " << stdu1.speed << "speed" << endl; system("PAUSE"); }

Permalänk
Medlem

Steg ett:
Lägg all din kod i code-block i forumet så behåller du indentering och får en monospace-font.

Permalänk
Medlem

För att "komma åt" variabler som är privata får du helt enkelt ha flera publika funktioner som du anropar.
Ex;