Permalänk
Medlem

Uppdatering av sonens dator

Sonen på 12 år gillar att spela Minecraft, webspel och lite Star Wars TOR (+ lite andra inte alltför krävande spel). Dock börjar han så smått intressera sig för lite mer krävande saker och han märker då av att det är mer än vad hans dator klarar, så jag tänkte mig lite uppdaterade komponenter i julklapp så jag får fortsätta ha min speldator ifred.

Hans disk är bara kvartsfull, så den får vänta ett tag till, men mer minne och ett bättre grafikkort borde göra susen ett tag för honom misstänker jag. Budgeten ligger på max ca 2000-2500 kr för minne och grafikkort tillsammans, helst mindre så jag har råd med andra julklappar.

Hans dator är en ACER Aspire M3910, Intel Core i3-550, 4 Gb DD3 1333 Mhz minne (2 kapslar), NVIDIA GeForce GT 330 och burken är inköpt för en 2,5 år sedan.

Det finns plats för 8Gb minne i den (2*4 Gb kapslar) - kan man peta in 1600 Mhz - minne i den tror ni eller ska jag nöja mig med 1333 Mhz:are? Jag vet tyvärr inte vad för moderkort det sitter i den men visst borde den klara lite snabbare minne?

Strömagget vet jag inte heller hur kraftfullt det är, så det är nog inte lämpligt med något alltför strömkrävande nytt grafikkort. (Om det inte funkar med det nya grafikkortet får jag väl helt enkelt fixa ett nytt lite starkare strömagg under mellandagarna.)
Det grafikkort jag funderar på till honom är GeForce GTX 660. Några tankar om detta eller kan jag få bättre prestanda för mindre pengar med nåt annat kort?

/Anna

Permalänk
Medlem

GTX 660 är bra prestanda för pengarna. 7870 är också ett bra köp men är ett par hundralappar dyrare. Kolla om du kan hitta lätt begagnade på marknaden :).

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Tack, då är jag inte helt ute och cyklar.

Fast ett 7870 blir det nog inte, det drar betydligt mer ström än GTX 660 verkar det som, och jag vill helst inte behöva byta strömagg också om jag slipper.

Permalänk
Medlem

Och efter lite mer efterforskning så ser det ut som att nytt nätagg ändå åker upp på listan... Det är knappast mer än en 300W i burken och systemkraven för GTX660 säger 450-500W på de sidor jag hittat.