EU vs US versioner PS4 - regionsfritt, men hur funkar det?

Permalänk
Medlem

EU vs US versioner PS4 - regionsfritt, men hur funkar det?

Halloj SweC,

Tänkte på en sak. Playstation 4 (och X1) är regionsfria när det gäller spel, vad är då skillnaderna mellan EU, US och Asia versioner av spel?
Ett exempel:
http://www.play-asia.com/battlefield-4-paOS-13-49-en-70-6mwj....

Det är US versionen av spelet. Den är billigare än EU versionen, vad är då skillnaden? Går det att spela med EU människor ändå?
Är så konfunderad just nu.

Har det endast med språk att göra?

mvh
Chili

Visa signatur

Hem/Main: i9 13900KF @ Stock | ASUS RTX 4090 TUF Gaming OC | Corsair RM1200w Shift x | Kingston Fury Renegade 32GB DDR5 CL32 6400mhz | Phanteks G500A | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Rog Strix Z790 Gaming-F | 2st Kingston Fury Renegade M2 Gen4 Heatsink 2TB | Acer 27" Predator XB271HU G-sync IPS 165Hz 1440P | Acer Gsync 24" XB240HA | Logitech G Pro X 2 lightspeed | Razer Adder Pro 3 | Corsair K70 RGB
Telefon: Iphone 13 Pro Max Konsol: Playstation 5 Pro w/2TB SSD, Nintendo Switch, Wii U, Xbox One X w/500GB SSD Laptop: Acer Aspire 7 717-71G

Permalänk
Medlem

Beror helt och hållet på spel.

Visa spel kör mot andra servrar, vissa spel går det inte spela mellan EU/US vissa spel funkar det prima.
Språk skiljer garanterat, majoriteten av Asien versionerna innehåller t.ex. ibland bara Japanska, ibland engelska o.s.v, Japanska versioner av spel innehåller så got som enbart bara Japanska.

USA versioner innehåller garanterat engelska, samt ibland Spanska.

Tänk sedan på att DLC är låsta till regionen spelet i fråga är ifrån, så importerar du spel från t.ex. USA så behöver du köpa DLC från rätt region också. T.ex. USA kopia så behöver du skapa ett US PSN konto och köpa dina DLC's från där, efter de är köpta och installerade åt andra sidan kan du spela och använda dlc/spel från vilket konto som helst på konsolen.

Samt när det gäller spel priser så har det alltid varit rejält för högt pris på konsolspel i EU, ingen vet varför EU är också enda regionen som har dessa ocker priser då alla andra regioner har samma pris på spelen mellan konsol/pc o.s.v.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Beror helt och hållet på spel.

Visa spel kör mot andra servrar, vissa spel går det inte spela mellan EU/US vissa spel funkar det prima.
Språk skiljer garanterat, majoriteten av Asien versionerna innehåller t.ex. ibland bara Japanska, ibland engelska o.s.v, Japanska versioner av spel innehåller så got som enbart bara Japanska.

USA versioner innehåller garanterat engelska, samt ibland Spanska.

Tänk sedan på att DLC är låsta till regionen spelet i fråga är ifrån, så importerar du spel från t.ex. USA så behöver du köpa DLC från rätt region också. T.ex. USA kopia så behöver du skapa ett US PSN konto och köpa dina DLC's från där, efter de är köpta och installerade åt andra sidan kan du spela och använda dlc/spel från vilket konto som helst på konsolen.

Samt när det gäller spel priser så har det alltid varit rejält för högt pris på konsolspel i EU, ingen vet varför EU är också enda regionen som har dessa ocker priser då alla andra regioner har samma pris på spelen mellan konsol/pc o.s.v.

Mycket utförligt svar, tack!
Jag borde nog ha frågat detta innan jag beställde den där US versionen av BF4.. Aj Trodde man skulle slippa sådant här krångel iom att de nya konsolerna är regionsfria men det innebär väl bara att man kan spela spelet oavsett vad det kommer ifrån, och sedan att det blir ytterligare restriktioner som du påpekat!
Vilken support borde jag vända mig till när det gäller samma fråga om BF4? EA? Dice? Känner mig lite vilsen!

Edit: Körde en live-support chat med EA för battlefield 4, de sade samma sak: bör skaffa ett amerikanskt PSN för att undvika strul. Så trist, kommer returnera spelet som jag köpt när jag får det! Lesson learned!

mvh
Chili

Visa signatur

Hem/Main: i9 13900KF @ Stock | ASUS RTX 4090 TUF Gaming OC | Corsair RM1200w Shift x | Kingston Fury Renegade 32GB DDR5 CL32 6400mhz | Phanteks G500A | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Rog Strix Z790 Gaming-F | 2st Kingston Fury Renegade M2 Gen4 Heatsink 2TB | Acer 27" Predator XB271HU G-sync IPS 165Hz 1440P | Acer Gsync 24" XB240HA | Logitech G Pro X 2 lightspeed | Razer Adder Pro 3 | Corsair K70 RGB
Telefon: Iphone 13 Pro Max Konsol: Playstation 5 Pro w/2TB SSD, Nintendo Switch, Wii U, Xbox One X w/500GB SSD Laptop: Acer Aspire 7 717-71G