FIck 8 vattenkylare istället för 1

Permalänk
Medlem

Detta har varit uppe i flera trådar tidigare och det man kom fram till då är som många säger (dock inte alla) att TS kan sitta och hålla kylarna i 3 år, om ingen hört av sig efter denna tiden så tillfaller kylarna TS och han kan då sälja dem. Om han säljer dem innan denna tiden går ut så gör han sig skyldig till ngt kommer ej ihåg vad, men om dem hör av sig så är TS inte skyldig att anstränga sig för att skicka tillbaka dem utan då är det bud hem till dörren som gäller om inte TS går med på ngt annat som att ta dem till ett inlämningställe och isåfall så borde TS bli kompenserad på något vis. Han har ingen som helst skyldighet att kontakta företaget som gjort fel.

Själv skulle jag ju bara kontaktat dem och lämnat tillbaka dem men ur en rättslig synpukt så är man inte skyldig att göra ngt.

Dold text
Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Precis.. Olovligt förfogande så länge varorna fortfarande finns i ens "ägo". Säljer man dem vidare stämmer det väl rätt bra in på:
Den som otillbörligen främjar möjligheterna för annan att tillgodogöra sig egendom som härrör från brottsligt förvärv (olovligt förfogande) eller värdet av sådan egendom döms för penninghäleri till fängelse i högst två år.

Eller tolkar jag 9 kap 6a § brottsbalken helt galet där?

Det är försäljningen som blir det olovliga förfogandet, för häleri krävs att han förvävat på olagligt vis, d.v.s. stulit. Just nu har TS inte förvärvat dem olagligt, han har inte gjort något fel.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Lagar blir relevanta eftersom flera påstod att han begått/begår både det ena och det andra brottet genom att inte direkt skicka tillbaka kylarna, vilket inte stämmer.

Vet inte hur inlägget är riktat till mig här men eftersom du citerade mig vill jag ändå poängtera att jag inte anser att TS ska behöva utföra något orimligt extraarbete mer än att informera butiken om vad som hänt. Sen är det upp till dem att lösa situationen och kompensera för eventuella utlägg etc.

Sedan tycker jag att det är rimligt att TS blir rikligt belönad (till skillnad från resonemanget med att man själv tillgodogör sig denna del). Ett presentkort på ett par hundra är onekligen passande i en sådan här situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Det är försäljningen som blir det olovliga förfogandet, för häleri krävs att han förvävat på olagligt vis, d.v.s. stulit.

Stölden konsumerar häleri. Man kan alltså inte begå både stöld och häleri om det gäller samma objekt

Permalänk
Hedersmedlem

Nu tar jag och låser den här tråden, den spårar ur alldeles för fort. Jag tar en diskussion med de andra moderatorerna om det finns något värde kvar i tråden och i sådant fall kan den låsas upp igen men tills vidare får den vara låst. TS har nämnt att kontakt med företaget genomförs och de kommer kunna leda ärendet vidare.

*Tråd Låst*