Permalänk

Datorn laggar efter en stund

Ett problem som dök upp ifrån ingenstans! När jag startat datorn och inte startar några program så fungerar den hur bra som helst. Men när jag ska spela spel som LoL eller AC4 så ligger fpsen på 60 först efter ca 10 minuter då fpsen lägger sig på 20-30. Tabbar jag då ner och stänger av te.x chrome så åker fpsen tillbaka till 60. 10 minuter senare så börjar det lagga igen, stänger av skype och fpsen åker upp igen till 60. Till slut har jag inga mer program att stänga och jag måste starta om spelet.

Har märkt att den laggar ibland även när jag inte spelar, utan bara surfar på internet eller kollar film.

Har uppdaterat alla drivrutiner och har det senaste för mitt grafikkort.
Har skannat efter virus med avast och städar regelbundet med CCleaner.
Har prövat spela med D3DOverrider och det hjälper inte heller.

Intel Core i5-480m 2.67GHz
GeForce GT 540M
4GB DDR3

Kan de vara att jag måste öppna upp laptopen och städa fläkten? Fläkten har inte börjat bli överdrivet varm eller låta konstigt på senaste heller.

Permalänk
Skrivet av smuggelbarn:

Ett problem som dök upp ifrån ingenstans! När jag startat datorn och inte startar några program så fungerar den hur bra som helst. Men när jag ska spela spel som LoL eller AC4 så ligger fpsen på 60 först efter ca 10 minuter då fpsen lägger sig på 20-30. Tabbar jag då ner och stänger av te.x chrome så åker fpsen tillbaka till 60. 10 minuter senare så börjar det lagga igen, stänger av skype och fpsen åker upp igen till 60. Till slut har jag inga mer program att stänga och jag måste starta om spelet.

Har märkt att den laggar ibland även när jag inte spelar, utan bara surfar på internet eller kollar film.

GeForce GT 540M
4GB DDR3

Kan de vara att jag måste öppna upp laptopen och städa fläkten? Fläkten har inte börjat bli överdrivet varm eller låta konstigt på senaste heller.

Jag har ett liknande problem. Och svaren jag fick var att först kontrollera värmen i datorn. Om inte det funkar så kan du prova installera den näst senaste grafikdrivrutinen, För det kan vara så att den förra (ifall du nu har uppdaterat dem) passar bättre med just din dator. Så prova det. Men jag är inget dator snille. det här var vad de sa till mig. Men jag har en laptop. Vet inte riktigt vad du har.

EDIT: sorry, måste ha missat. Såg inte att du hade en laptop. Du kan ju ta och ladda ner MSI Afterburner och kolla tempen efter en stunds spelande. Och även kolla hur mycket ditt grafikkort clockat upp. Det var felet för mig. Mitt grafikkort använde inte all kraft den har. Så jag håller på just nu och laddar ner de förra drivrutinerna. Men tänk på en sak, Om du har försäkring på den tror jag att den inte skulle va till någon hjälp om de ser att du har öppnat och pillat i datorn.

Permalänk
Medlem

Låter som det är värmen som spökar. Hade samma problem på min laptop, innan jag till slut skruvade loss tangentbordet.
Skulle rekommendera dig att kolla temperatur på både GPU och CPU med något program, t.ex. HWmonitor, Everest Ultimate, RealTemp.. Alla program supportar inte alla sensorer, så får du inte upp alla temperaturer i ett program, testa ett annat.

Med min dator så brukade grafiken lagga när GPU:n var uppe över 90C.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av smuggelbarn:

GeForce GT 540M
4GB DDR3

Tycker du bör blåsa rent kylflänsen om det är ett tag sedan, kan inte skada (kom ihåg att bromsa fläkten och använda tryckluft på burk). Vad har du för energialternativ? Ska stå på max prestanda. Spelar det nån roll om du har ström till datorn eller ej? Testat med en äldre drivrutin? Verkar ju lite som att ramminnet tar slut, 4GB är ju inte så imponerande heller.....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Har laddat hem speedfan och HWMonitor för att kolla tempen på datorn.

När jag spelat te.x AC4 så går temperaturen på min CPU upp till 90 grader. Grafikkortet ligger på runt 70-80 grader. Men när jag spelar te. LoL så fungerar det utmärkt i cirka en kvart sen laggar det till och min fpsen driftar mellan 20-30 och det blir nästan ospelbart :s

Har mina energialternativ på Hög prestanda.

Har ingen garanti på datorn så jag skulle kunna öppna upp den. Men grejen är att jag har en Acer Aspire 5742g och den är jävligt krånglig att öppna upp. För att komma åt fläkten måste man i princip plocka isär varenda del i datorn :/ och jag som är rätt så okunnig vågar inte pilla så mycket..

Permalänk

Och hur ska jag rengöra fläkten om jag inte har någon lufttrycksblåsargrej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smuggelbarn:

När jag spelat te.x AC4 så går temperaturen på min CPU upp till 90 grader. Grafikkortet ligger på runt 70-80 grader

Har för mig att CPU'et klarar max 100c så 90c låter rätt så högt jag skulle rengjort datorn, och sen testat om det hjälper något, sen är AC4 rätt så GPU/CPU krävande spel min dator blir rätt så varm med runt 70-80c med vattenkylning, blir knappt 50c med battlefield 4 eller andra spel.

Sen borde du köra med Laptop kylare om du spelar spel på det.

Skrivet av smuggelbarn:

Och hur ska jag rengöra fläkten om jag inte har någon lufttrycksblåsargrej?

http://www.inet.se/produkt/6301289/tryckluft-pa-burk-400ml

http://www.komplett.se/falcon-xl-dust-off-300ml/429485

Annars får du ta isär datorn och dammsuga, dock att dammsuga rekommenderas inte, om det inte hjälper att göra rent datorn så får du installera om Windows..

Visa signatur

Case: Lian Li O11 Dynamic XL ROG CPU: Intel Core i7 12700KF Mobo: Asus Rog Strix Z690-E GPU Asus Rog Strix RTX 3080 OC Ram: Corsair Dominator Platinum DDR5 6200Mhz 32GB PSU: Corsair RM 1000W HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Monitor: LG 34'' UltraGear 34GP950G Tangentbord: Razer Huntsman Mini Mus: Razer Naga Epic Pro Kylning: Corsair iCUE H150i Elite LCD Fläkt: 12x Lian Li UNI FAN AL120 RBG PWM Annat: Waveshare 7inch QLED i chassit, Lian Li Strimmer Plus

Permalänk
Skrivet av Unor92:

Har för mig att CPU'et klarar max 100c så 90c låter rätt så högt jag skulle rengjort datorn, och sen testat om det hjälper något, sen är AC4 rätt så GPU/CPU krävande spel min dator blir rätt så varm med runt 70-80c med vattenkylning, blir knappt 50c med battlefield 4 eller andra spel.

Sen borde du köra med Laptop kylare om du spelar spel på det.

http://www.inet.se/produkt/6301289/tryckluft-pa-burk-400ml

http://www.komplett.se/falcon-xl-dust-off-300ml/429485

Annars får du ta isär datorn och dammsuga, dock att dammsuga rekommenderas inte, om det inte hjälper att göra rent datorn så får du installera om Windows..

Okej så om jag pröjsar lyfttrycksbruken från inet så behöver jag endast använda den mot fläkten från utsidan av datorn, eller måste jag ändå plocka isär den för att komma åt skiten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smuggelbarn:

Okej så om jag pröjsar lyfttrycksbruken från inet så behöver jag endast använda den mot fläkten från utsidan av datorn, eller måste jag ändå plocka isär den för att komma åt skiten?

Får ju bättre rengöring om du tar isär och gör det, fast du borde endå kunna få ut dammet genom o använda ifrån utsidan, vet inte hur din laptop ser ut

Visa signatur

Case: Lian Li O11 Dynamic XL ROG CPU: Intel Core i7 12700KF Mobo: Asus Rog Strix Z690-E GPU Asus Rog Strix RTX 3080 OC Ram: Corsair Dominator Platinum DDR5 6200Mhz 32GB PSU: Corsair RM 1000W HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Monitor: LG 34'' UltraGear 34GP950G Tangentbord: Razer Huntsman Mini Mus: Razer Naga Epic Pro Kylning: Corsair iCUE H150i Elite LCD Fläkt: 12x Lian Li UNI FAN AL120 RBG PWM Annat: Waveshare 7inch QLED i chassit, Lian Li Strimmer Plus