Dator kommer inte in på Windows 8 efter freeze :(

Permalänk

Dator kommer inte in på Windows 8 efter freeze :(

Hejsan!
Jag har en HP dator G6-2220so med windows 8 (64-bit).

Jag satt och spelade Garry's mod och sedan fryser datorn helt.
Jag låter den stå i 5-10 minuter sedan stänger jag av den eftersom jag kunde inte alt + tab eller få upp aktivitetshanteraren.
Därför stänger jag av den genom att hålla ned stäng av knappen.
Datorn stängs av och startas igen.
Det står att den gör något automatisk reparation och sedan blir det helt svart.
Inget händer.....

Kan se och röra musen men inget vidare händer....

Låter det stå och ladda 15 min...

Stänger av datorn och försöker komma in på system recovery men då händer det bara samma sak.

Vad gör jag i detta läget på en FREDAG kväll 😭😭 :'(

Mvh Marcus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kom precis in på Recovery Manager

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har startat en automatisk reparation och kommer fram till en laddning med ett meddelande.

"Reparerar fel på disken. Detta kan ta mer än en timme att slutföra."

Hållit på i snart 4 timmar och inget vidare har hänt.
Tänker låta datorn stå hela natten och får se om jag kommer in imorgon.

Mvh Marcus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köra systemåterställning från BIOS.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Köra systemåterställning från BIOS.

Lladar likadant som igår kväll.
Det var bara förra helgen jag systemåteratällde den sist.
Tänker komma åt mina filer sen formatera min hårddisk (INTE System recovery disken) sedan återatälla den.

Men hur kommer jag åt mina viktiga filer???

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

Lladar likadant som igår kväll.
Det var bara förra helgen jag systemåteratällde den sist.
Tänker komma åt mina filer sen formatera min hårddisk (INTE System recovery disken) sedan återatälla den.

Men hur kommer jag åt mina viktiga filer???

Skickades från m.sweclockers.com

Dina viktiga filer kommer du ju lättast åt från din backup disk, hårddisken som du har problem med håller ju på att kasta in handduken...

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Dina viktiga filer kommer du ju lättast åt från din backup disk, hårddisken som du har problem med håller ju på att kasta in handduken...

Vadå? Backup disk?
Där är ingen backup disk i min dator, snarare där är en återställnings disk.
Jag kan återställa min dator delvis utan att ta bort mina filer, ska testa det och sen får jag se om det funkar?

Förstod inte vad du menade med backup disk?

Har liksom ca 40gb som inte får försvinna :'(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FrozzCreep:

Vadå? Backup disk?
Där är ingen backup disk i min dator, snarare där är en återställnings disk.
Jag kan återställa min dator delvis utan att ta bort mina filer, ska testa det och sen får jag se om det funkar?

Förstod inte vad du menade med backup disk?

Har liksom ca 40gb som inte får försvinna :'(

Skickades från m.sweclockers.com

Har man viktig data måste man göra regelbundna backuper eftersom all lagringsmedia (inklusive SSD) kan dö närsomhelst och utan förvarning. Utan att ha tittat på din dator låter det som om hårddisken håller på att gå sönder. Det brukar inte ta flera timmar att reparera enbart logiska filsystemfel.

Vill du försöka rädda filerna får du montera ur disken och ansluta den till en annan dator.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Backuper är till för just sånt som inte får försvinna, de ska finnas på nått annat ställe än i datorn, speciellt bärbara datorer riskerar ju att bli stulna och blir utsatta för stötar under transport så de är ännu viktigare att ha ta backup på om det är nått viktigt i dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

Vadå? Backup disk?
Där är ingen backup disk i min dator, snarare där är en återställnings disk.
Jag kan återställa min dator delvis utan att ta bort mina filer, ska testa det och sen får jag se om det funkar?

Förstod inte vad du menade med backup disk?

Har liksom ca 40gb som inte får försvinna :'(

Skickades från m.sweclockers.com

Med backup menas en säkerhetskopia på dina viktiga filer som du har på en extern disk lämpligtvis.

Troligen kommer du inte att kunna återställa din hårddisk alls vare sig helt eller delvis pga den håller på att ge upp helt och hållet.

Det du skulle kunna göra är att ta ur den ur din nuvarande dator och sedan stoppa in den i en stationär dator och på den vägen kopiera dina viktiga filer men du skall inte försöka dig på att reparera din hårddisk eller försöka skriva någonting till den, då det med stor sannolikhet kommer att förstöra den ännu mera.

Är det verkligen viktiga filer som absolut inte får försvinna så är mitt råd till dig att ta kontakt med ett företag som kan försöka återskapa filerna förutsatt att det inte gick att kopiera dom med förslaget ovan.

Permalänk

Testat att sätta in den i en stationär dator, när jag väl försöker komma in på den tar det ca3-6 minuter sedan ploppar det upp ett meddelande där det stog att jag kunde inte komma in på hårddisken.

Detta här skall väl täcka min fabrikationsgaranti :O?
Det är ju ett fel som egentligen inte ska åstadkomma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrozzCreep:

Testat att sätta in den i en stationär dator, när jag väl försöker komma in på den tar det ca3-6 minuter sedan ploppar det upp ett meddelande där det stog att jag kunde inte komma in på hårddisken.

Detta här skall väl täcka min fabrikationsgaranti :O?
Det är ju ett fel som egentligen inte ska åstadkomma.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja har du garanti kvar så gäller ju den förutsatt att det inte är du som har orsakat skadan och garantin gäller inte några filer på hårddisken.

Permalänk
Rekordmedlem

Diskens kostnad och bytet brukar vara det minsta bekymret om en disk rasar, det är den lagrade datan man sörjer, om du har viktig data som du vill behålla ska du försöka säkra den först tex genom att lämna disken till ett recoveryföretag som Ahlberg data eller Ibas, skickar du in datorn på normal service så lär de bara byta drive och skrota den gamla om det är fel på den.
Kör du win 8 så kan du också kolla om de viktiga filerna är kopierade till skydrive.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag ska testa sätta in den i den stationära datorn igen och testa scanna hårddisken.
När jag hade hårddisken i kopplad och startade datorn så stog det att det är eekommenderat att söka fel på en hårddisk i datorn.
Jag skippade den sist.
Men ska testa och se om det hjälper annars får jag bara bita riktigt hårt och formatera den, kommer det ens hjälpa??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan börja med att kolla disken med ett recoveryprogram och se om det hittar nått om du vill behålla filer från den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan börja med att kolla disken med ett recoveryprogram och se om det hittar nått om du vill behålla filer från den.

Tips på rekommenderade recoveryprogram?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har använt 2 program som hittills har klarat av det jag haft behov av att återställa:
http://www.getdata.com/
http://www.piriform.com/recuva

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har använt 2 program som hittills har klarat av det jag haft behov av att återställa:
http://www.getdata.com/
http://www.piriform.com/recuva

Inget av de funkade.
RecoverMyFiles bara gjrode absolut ingenting. Jag valde de filer som skulle hittas, men inget hände i den här tabellen och bestämde mig för att radera det
Recuva laddade bara ca 200000 filer sedan bara stanna den och gjorde ingen nytta.
Kom aldrig fram till vad för 200000 filer det var.

Skall låta Recuva vara igång på "Djup avsökning" i någon timma nu och hoppas på att det laddar vidare

Finns det något annat bättre program ??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FrozzCreep:

Inget av de funkade.
RecoverMyFiles bara gjrode absolut ingenting. Jag valde de filer som skulle hittas, men inget hände i den här tabellen och bestämde mig för att radera det
Recuva laddade bara ca 200000 filer sedan bara stanna den och gjorde ingen nytta.
Kom aldrig fram till vad för 200000 filer det var.

Skall låta Recuva vara igång på "Djup avsökning" i någon timma nu och hoppas på att det laddar vidare

Finns det något annat bättre program ??

Är disken fysiskt trasig hjälper inga program i världen. Då måste den lämnas till dataåtervinningsföretag som kan byta läshuvudena.

Vet vi att det ens är en mekanisk HD? 40GB och W8 låter som SSD för mig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Är disken fysiskt trasig hjälper inga program i världen. Då måste den lämnas till dataåtervinningsföretag som kan byta läshuvudena.

Vet vi att det ens är en mekanisk HD? 40GB och W8 låter som SSD för mig.

Det är en 1Tb hårddisk av Samsung och det är en vanlig HD inte SSD, men däremot är det ca 40Gb som jag egentligen vill komma åt, bilder, videoklipp, dokument, inspelningar.
Har ca 5000-10000 bilder som jag egentligen vill ha :'(
Allt....

Fysisk skada kan vara omöjligt, eftersom jag har tagit hand om datorn väl.

Jag kom fram till att jag fick se några av Avast filer från Recuva, och därför tror jag bara det kan vara någon allmän bugg efter någon uppdatering eller något virus vad som helst.

Vilket fall som helst så formaterar jag den efter Recuva är klart, även om den hittade filerna eller inte.
För den måste formateras.

Meddelar det som händer och se om det funkar efter allt jag gör.
Ska också kontakta HP att hårddisken klöddar på måndag och se om jag kan få en ny

Ses senare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FrozzCreep:

Det är en 1Tb hårddisk av Samsung och det är en vanlig HD inte SSD, men däremot är det ca 40Gb som jag egentligen vill komma åt, bilder, videoklipp, dokument, inspelningar.
Har ca 5000-10000 bilder som jag egentligen vill ha :'(
Allt....

Fysisk skada kan vara omöjligt, eftersom jag har tagit hand om datorn väl.

Jag kom fram till att jag fick se några av Avast filer från Recuva, och därför tror jag bara det kan vara någon allmän bugg efter någon uppdatering eller något virus vad som helst.

Vilket fall som helst så formaterar jag den efter Recuva är klart, även om den hittade filerna eller inte.
För den måste formateras.

Meddelar det som händer och se om det funkar efter allt jag gör.
Ska också kontakta HP att hårddisken klöddar på måndag och se om jag kan få en ny

Ses senare

Skickades från m.sweclockers.com

Du får nog läsa på lite om tekniken. Huvudena svävar ~10 nanometer över skivorna. Minsta smäll så slår huvudena i skivorna, skadas och repar skivorna. 2,5" HDs är tåligare än 3,5" men fortfarande inga problem att ordna en huvudkrasch. Bortsett från detta kan det uppstå fysiska skador på huvud eller skivor även helt utan yttre påverkan pga väldigt snäva toleranser och höga rotationshastigheter.

Är det en Samsung laddar du ner deras egna testprogram (numera Seagate-ägt så leta där) och kör först korta testet först, då får du svar direkt om disken är frisk eller inte. Även om korta är ok kan disken ha många skadade sektorer ändå, så vill du ha definitivt besked kör du det långa också.

Tänk bara på att all extra användning av disken minskar möjligheten för ett dataåtervinningsföretag att få tillbaka data från skadade skivor.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Du får nog läsa på lite om tekniken. Huvudena svävar ~10 nanometer över skivorna. Minsta smäll så slår huvudena i skivorna, skadas och repar skivorna. 2,5" HDs är tåligare än 3,5" men fortfarande inga problem att ordna en huvudkrasch. Bortsett från detta kan det uppstå fysiska skador på huvud eller skivor även helt utan yttre påverkan pga väldigt snäva toleranser och höga rotationshastigheter.

Är det en Samsung laddar du ner deras egna testprogram (numera Seagate-ägt så leta där) och kör först korta testet först, då får du svar direkt om disken är frisk eller inte. Även om korta är ok kan disken ha många skadade sektorer ändå, så vill du ha definitivt besked kör du det långa också.

Tänk bara på att all extra användning av disken minskar möjligheten för ett dataåtervinningsföretag att få tillbaka data från skadade skivor.

Här är hur det ser ut när den laddar
http://forumbilder.se/CGD6B/image

Råkade trycka på spacebar och avbröt den, men skype bilder har kommit upp på .png och .cab filerna.
Som ni ser så är där Avast filer också.
http://youtu.be/sZApVIQz-B8

Startar om den och låter den ladda, verkar fungera och jag undrsr varför jag kan återställa filer när jag inte kan komma innpå hårddisken :S???

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FrozzCreep:

jag undrsr varför jag kan återställa filer när jag inte kan komma innpå hårddisken :S???
Skickades från m.sweclockers.com

Är det ett fel i filsystemet så finns egentligen det mesta av informationen kvar i magnetisk form men registret om var sakerna förvaras är oläsligt, då får man läsa in allt som finns på disken och försöka skapa en ny förteckning över var filerna finns, det är det som recoverprogrammen gör, de läser alltså så mycket som går och pusslar ihop så mycket som de kan känna igen och länka ihop av alla de miljarder småbitar som finns till kompletta filer, men är det hårdvaruskador måste man reparera disken och byta den skadade delen, det är det recoveryföretag gör, de demonterar disken i ett renrum och byter skadade delar, sedan kör de recoveryprogram och återskapar datan, det är en ganska mycket mer avancerad process och det är därför det är dyrt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är det ett fel i filsystemet så finns egentligen det mesta av informationen kvar i magnetisk form men registret om var sakerna förvaras är oläsligt, då får man läsa in allt som finns på disken och försöka skapa en ny förteckning över var filerna finns, det är det som recoverprogrammen gör, de läser alltså så mycket som går och pusslar ihop så mycket som de kan känna igen och länka ihop av alla de miljarder småbitar som finns till kompletta filer, men är det hårdvaruskador måste man reparera disken och byta den skadade delen, det är det recoveryföretag gör, de demonterar disken i ett renrum och byter skadade delar, sedan kör de recoveryprogram och återskapar datan, det är en ganska mycket mer avancerad process och det är därför det är dyrt.

Fick ett negativt resultat.
När Recuva var klart (20:00-tiden), så hade den hittat filer som inte är viktiga.
Den hittade inte en enda bild, en enda video, en enda viktig del. Känns precis som att de är borta.

Vad gör jag?
Kan man använda något annat program som fungerar på ett annat sätt?

Permalänk
Rekordmedlem

Recoveryprogram kan ge lite olika resultat beroende på vad det är som hänt med disken så om du inte vill sända in den till ett recoveryföretag så kan du prova olika program.

Ska man lämna in den är det bättre att inte köra på själv för är det mekaniska skador riskerar de att förvärras om disken är igång och det tex lossat flisor av skivorna som sliter på andra ställen eller om läshuvudena repar skivorna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Recoveryprogram kan ge lite olika resultat beroende på vad det är som hänt med disken så om du inte vill sända in den till ett recoveryföretag så kan du prova olika program.

Ska man lämna in den är det bättre att inte köra på själv för är det mekaniska skador riskerar de att förvärras om disken är igång och det tex lossat flisor av skivorna som sliter på andra ställen eller om läshuvudena repar skivorna.

Jag bet ihop, jag fick det inte till att fungera
Formaterade hårddisken med både snabb och långsam formatering.
Visar sig nu att jag har redan installerat Windows 8 med mitt Recovery program och datorn funkar flitigt.
Det sorgliga är... att allt borta :'(

Synd att jag var tvungen att rensa hårddisken för att få den till att fungera, men tack för all hjälp och alla tips ni har gett mig
Ska fixa en back-up disk och spara varje gång jag har något nytt att spara

Tack!

Mvh Marcus