Permalänk
Medlem

Blue Snowball problem

Har precis införskaffat en Blue snowball och till det dubbla popfilter, och när man har använt mikrofonen ett tag som tex i skype eller teamspeak så börjar det brusa i 200 decibel från min mikrofon och jag måste reebota datorn för att problemet ska försvinna. Har provat byta usb portar och alla mode's på mikrofonen men inget verkar funka.
Drivrutinerna är instrallerade från windows update.

Var kan problemet ligga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elmhstar:

Har precis införskaffat en Blue snowball och till det dubbla popfilter, och när man har använt mikrofonen ett tag som tex i skype eller teamspeak så börjar det brusa i 200 decibel från min mikrofon och jag måste reebota datorn för att problemet ska försvinna. Har provat byta usb portar och alla mode's på mikrofonen men inget verkar funka.
Drivrutinerna är instrallerade från windows update.

Var kan problemet ligga?

Kollat så du inte har på mic boost? Skype vill av någon anledning oftast höja till 20 fast jag man ändrar tillbaka...

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem

Ska kolla när jag kommer hem, minns jag rätt iomed att det är en USB mick så finns det inga boost inställingar i windows. Men frågan om både skype och teamspeak vill boosta själva.
Ser att nivån på Windows inspelningsprogramet är i taket utan att man pratar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elmhstar:

Ska kolla när jag kommer hem, minns jag rätt iomed att det är en USB mick så finns det inga boost inställingar i windows. Men frågan om både skype och teamspeak vill boosta själva.
Ser att nivån på Windows inspelningsprogramet är i taket utan att man pratar.

Mic boost finns i skype, det är en mjukvaru funktion som höjer mikrofonen om den märker att det är för tyst, t.ex tar upp gjurd ute i rummet som den tror är tal eller brus ifrån datorn, rent av ljud ifrån dina hörlurar osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har stängt av den så skype ej reglerar mikrofonens volym själv. Men kort efteråt så brusar han ändå upp jättehögt.. Finns det någon mer inställning jag bör veta?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat vad som händer om du bara spelar in ljudet från mikrofonen, dvs om det beror på skype, ts eller inte?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inte bara spelat in, men när dessa oljuden börjar så kan jag se staplen i inspelningsprogrammet också.
Har googlat i evigheter, men det verkar bara som jag har problemet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av elmhstar:

Inte bara spelat in, men när dessa oljuden börjar så kan jag se staplen i inspelningsprogrammet också.
Har googlat i evigheter, men det verkar bara som jag har problemet..

Byt mick med en polare ett tag och se om han upplever samma ? I så fall vill du nog få den utbytt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan naturligtvis vara fel på mikrofonen på nått sätt och då vore det bra att kunna utesluta mjukvaran, prova mikrofonen i en annan dator eller via livelinux så du kan utesluta att det är mjukvarufel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Återkommande i problemet
Fick igår tillbaka en helt ny mikrofon från återförsäljaren, kopplat in den och satt upp den i min "studio arm"
efter nån timme i teamspeak så skriker dom att micken återigen har spruckit upp i 200 decibel och man får dra in / ut usb kablen för att det ska bli bra.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det bara i teamspeak?
Hur rör sig nivåmätaren för mikrofonen i win ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skype också, nivåmätaren är i taket.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat med en annan dator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej inte med denna mikrofonen. Får försöka ragga tag i en till dator och prova med.

Permalänk
Medlem

På ca 2 timmars datorspelande ihop med skype med kompisarna, så har jag fått starta om programmet och micken 5 gånger för att rösten spricker upp och det blir ett jäkla skrikande på kompisarna.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har ett lurigt fel, det skulle kunna vara nån kondensator i mikrofonen som laddas och påverkar nivåerna men det krävs ett seriefel om 2 mikrofoner ska uppföra sig likadant så det vore ju bra att prova med en annan dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skype har inbyggt så att mikrofonen höjs utan anledning. Finns också vissa spel som gör så att mikrofonen höjs till max.

Permalänk
Medlem

Om du går till dina ljud inställningar-->Microphone--> Listen och stänger av; Listen to this device. Ibland kan man få aktivera det för att på nytt inaktivera det så inställningen blir rätt. Brukar jag få göra när jag installerar nya drivers eller ändrar inställningar till ljudkortet för att slippa rundgång av ljudet till en alt högre nivå.