Uppgift i mikroekonomi grundkurs

Permalänk
Medlem

Uppgift i mikroekonomi grundkurs

Har tentamen i mikroekonomi snart och kollat igenom några gamla tenter och fastnat på en uppgift. Det finns inget svar så jag har laddat upp en bild som beskriver hur jag tror att svaret ska se ut.

Någon som har lust att kolla igenom uppgiften och mitt svar?

Fråga:

Alex konsumerar chips och cola. Han har 200 kr att handla för och i utgångsläget kostar chipsen 25 kr st och colan 20 kr per liter. Hans lokala handlare inför ett kampanjpris på cola och sänker priset till 10 kr per liter. Rita ett diagram med cola på den horisontella axeln och rita in hans budgetlinjer vid de olika priserna. Hur bestäms Alexs konsumtion i de två fallen. Använd informationen för att härleda hans efterfrågekurva för cola.

http://i43.tinypic.com/15rcvg4.png

Hur många poäng tror ni att mitt svar ger av maximalt 12 poäng?

Permalänk
Medlem

Kvantitet enhet skall ju stå med på axlarna på grafen(tror man använde q eller Q i mikron). Sen behöver du ett likhetstecken för att det skall vara ekvationer. Har du skrivit ut lutningen? jag orkar inte kolla mer noggrant nu

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Kvantitet enhet skall ju stå med på axlarna på grafen(tror man använde q eller Q i mikron). Sen behöver du ett likhetstecken för att det skall vara ekvationer. Har du skrivit ut lutningen? jag orkar inte kolla mer noggrant nu

Jaha okej, små fel som man inte får glömma. Nej, allt jag har gjort är i länken.