Varför har Tre så mycket bättre deals än alla andra operatörer?

Permalänk
Medlem

Det står en lastbil med salt på vår gata men jag är inte riktigt säker på att saltmägnden räcker för den artikeln du länkar till, du är medveten om att det är en annons va?

PTS har dock en objektiv undersökning i detta och resultatet blev följande:

"I nio av tio mätområden lever Telia upp till eller överträffar den täckning som de presenterar på sin webbplats. Operatörerna Tele2 och Telenor överskattar sin täckning och lever endast upp till den presenterade täckningen i ett av tio mätområden.
Tre redovisar en täckning som överensstämmer med PTS mätningar i fyra av de tio mätområdena."

Källa: Rapport om stickprovsmätningar av mobiltäckning (N2013/2537/ITP) 2013-06-28

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

Omnitele verkar designa telefonsystem så inte speciellt fristående.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Sist jag tittade så hade Telenor bättre täckning än Telia 67% utav fallen genom hela Sverige.
Sen så kopplar telefonen automatiskt upp sig mot alla tillgängliga nät om man skall ringa nödnummer.

Brorsan jobbar med just Telenor och enligt honom så är täckningskartan som finns på hemsidan ganska så mycket saltad. I praktiken har jag ännu inte nått ett ställe i Sverige där Telia inte har täckning. Däremot hade jag tre tidigare och de hade knappt täckning i centrala stan -.-

Haha Aftonbladet. Du kan ju lika gärna hänvisa till avpixlat.

Dessutom når vårt 4G-nät inom kort 99 procent av Sveriges befolkning, säger Christian Westelindh, Digital Marketing Manager på Telenor.

Det där är rent och skärt skitsnack.

Ta bara en biltur till tex. Arvidsjaur så ska du se att Telenor tappar konstant täckningen medan Telia fungerar bra.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the_man550:

En nackdel med 3 för android-användare är dock att vi får uppdateringar otroligt segt. Har fortfarande inte fått 4.3 till SGS4...

Är ju bara flasha in samsungs original-rom. Finns ingen anledning att vänta på och köra en brandad tre-version.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dessutom når vårt 4G-nät inom kort 99 procent av Sveriges befolkning, säger Christian Westelindh, Digital Marketing Manager på Telenor.

Det där är rent och skärt skitsnack.

är ju ytan de täcker som är intressant inte hur stor del av befolkningen.
Sen spelar de inte så stor roll om man har täckning i städerna, men är himla bra ha täckning mellan Långträsk och Arvidsjaur om bilen skulle stanna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nja, testat som gjordes var från Syd till Norr. Det är nämligen som så att Telenor hyr in sig på Tele 2's nät och 3.
Så kör man Telenor har man tillgång till 3 utav dom 4 näten i Sverige, vilket säger sig självt att det är bättre än att köra på ett nät

Det säger sig inte alls självt om det fjärde nätet är mer omfattande än de andra tre tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbauser123:

Har tittat runt hos olika operatörer Telia, Tele2, Halebop m.m men ingen kommer ju i närheten av Tre när det gäller bindningserbjudanden. Hur kommer det sig?

Tre erbjuder tex:

Iphone 5S / HTC One för 328 kr/mån med 10GB/mån surf abonnemang
Google Nexus 5 / SG4 / LG G2 för 299 kr/mån med 10GB/mån surf abonnemang
LG G2 för 248 kr/mån med 5GB/mån surf abonnemang

Vad jag sett så finns det ingen annan operatör som kommer i närheten av detta utan ska man ha liknande erbjudande (mobil & abonnemang) får man betala mellan 399-449 kr. Någon som har en bra förklaring på detta?

Kan passa på och nämna att jag är inne på att ta den sistnämnda dealen nämligen G2 för 248/krmån med deras 5GB surf abonnemang vilket jag tror räcker gott och väl för mitt behov och känns väldigt prisvärt. Är det någon som kan komma med några likvärdiga deals som man kanske borde kolla på så får ni gärna skriva med dem!

PS: Finns det någon bra anledning till att köpa mobil kontant? Antar det bara är ifall man inte vill låsa sig i 2 år utan kanske vill skaffa ny mobil redan efter 1 år som det kan vara värt att köpa kontant..?

Enligt PDFen från PTS har du svaret svart på vitt.

"I nio av tio mätområden lever Telia upp till eller överträffar den täckning som
de presenterar på sin webbplats"

"Tre redovisar en täckning som överensstämmer med PTS
mätningar i fyra av de tio mätområdena."

Är man privat person och bor i storstad. Kör på 3.

Är man ute på landet eller har företag så det spelar roll om det fungerar jämt. Kör Telia...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BTLulle:

är ju ytan de täcker som är intressant inte hur stor del av befolkningen.
Sen spelar de inte så stor roll om man har täckning i städerna, men är himla bra ha täckning mellan Långträsk och Arvidsjaur om bilen skulle stanna

Kan lätt säga att 99% av Sveriges befolkning inte bor i Stockholm med omnejd.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BTLulle:

är ju ytan de täcker som är intressant inte hur stor del av befolkningen.
Sen spelar de inte så stor roll om man har täckning i städerna, men är himla bra ha täckning mellan Långträsk och Arvidsjaur om bilen skulle stanna

De flesta varken bor eller rör sig ju inte där heller, så för de allra flesta är det inte ett problem att det är sämre täckning ute i obygden i lappland.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Kan lätt säga att 99% av Sveriges befolkning inte bor i Stockholm med omnejd.

Kan lätt säga att du har fel, eftersom ungefär 9% av sveriges befolkning bor i just Stockholms kommun.
Du skulle ha sagt att 90% av befolkningen inte bor där, då hade det varit mer korrekt

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kan lätt säga att 99% av Sveriges befolkning inte bor i Stockholm med omnejd.

Men är en himla skillnad på täcka 99% av befolkningen eller 99% av Sveriges yta, var så jag menade, om man kollar på kostnaden för mobilnätet så är de få aktörer som bygger nät där ingen bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

De flesta varken bor eller rör sig ju inte där heller, så för de allra flesta är det inte ett problem att det är sämre täckning ute i obygden i lappland.

När du får motorstopp i obygden i Lappland så uppskattar du nog en operatör som byggt ut systemet inte bara där de bor folk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BTLulle:

När du får motorstopp i obygden i Lappland så uppskattar du nog en operatör som byggt ut systemet inte bara där de bor folk

Jag sa ju just att de allra flesta aldrig ens vare sig bor eller rör sig i lappland, så det är ju bara en sak man behöver ha i åtanke om man råkar vara en av de få som nu gör det.

Visst att man kan åka på skidsemester eller nåt nånstans kanske, men man bör ju välja operatör efter de förhållanden man mest befinner sig i.

Om jag 350 av 365 dagar om befinner mig i stockholms innerstad är det ju rätt meningslöst att tänka på lappland när jag väljer operatör, eller hur?
Och om man nu får nåt stolleryck och åker på bilsemester till Vassijaure kan man ju köpa med sig ett kontantkort från nån operatör som har bra täckning där.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Kan lätt säga att du har fel, eftersom ungefär 9% av sveriges befolkning bor i just Stockholms kommun.
Du skulle ha sagt att 90% av befolkningen inte bor där, då hade det varit mer korrekt

Glömde att tillägga enbart bor i Stockholm och omnejd.

Skrivet av hoski:

Jag sa ju just att de allra flesta aldrig ens vare sig bor eller rör sig i lappland, så det är ju bara en sak man behöver ha i åtanke om man råkar vara en av de få som nu gör det.

Däremot har Telia betydligt bättre täckning i Norra Sverige än både Telenor och 3 så även om man i praktiken inte kanske har nytta av täckning i denna del så betyder det ändå att Telia har bättre täckning än både Telenor och 3. Telia fungerar istortsett över hela Sverige. 3? Not so much.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Det där med täckning har inte bara med operatör att göra, kan bero på andra saker som effekten på antennen i telefonen t:ex
Många "smartphones" är ju typ designade av japaner/koreaner och jag tror inte du hittar många döda fläckar i Tokyo eller Seoul..
Poängen är att dom skall vara så strömsnåla som möjligt eftersom en sån telefon drar mycket mer ström än en gammal hederlig mobiltelefon. T:ex min urgamla Samsung utan kamera eller ett skit jag köpte på ICA för 199:- för 3 år sedan har kanske 12-14 dagars batteritid på stand-by, den har aldrig haft mindre än 2 streck någonstans, frugans Nokia har 0 täckning när jag har 2-3 streck, vi har comviq/tele2 båda två..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Jag sa ju just att de allra flesta aldrig ens vare sig bor eller rör sig i lappland, så det är ju bara en sak man behöver ha i åtanke om man råkar vara en av de få som nu gör det.

Tråkigt då folk inte tror det bor mer än ett par enstaka människor i norra Sverige

Permalänk
Medlem

Fast vi kanske skulle övergå till att diskutera TS fråga
En av anledningarna att 3 kan vara billigare gissar jag är att dom inte bygger en massa master där de inte bor nån, dom tjänar pengar på varenda mast dom sätter upp inte som Telia att dom har massor med master i obygden som det kanske bara är ett par samtal om dan eller kanske bara ett par samtal i veckan på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tumnus:

Haha Aftonbladet. Du kan ju lika gärna hänvisa till avpixlat.

Det är INTE Aftonbladet, det är en annons införd i Aftonbladet han hänvisar till, man kan väl anta att ANNONSEN är skriven så att den framhäver det man vill sälja.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är INTE Aftonbladet, det är en annons införd i Aftonbladet han hänvisar till, man kan väl anta att ANNONSEN är skriven så att den framhäver det man vill sälja.
http://forumbilder.se/CGELC/telenor.JPG

Gör den inte de är det ju en rätt dålig annons

Permalänk
Medlem

Jag har 3 på min iPad och jag kan säga att 3 har mycket sämre täckning än Tele2/Comviq som jag har på mobilen. Och för er som säger att bara Telia fungerar i Norrland eller ovanför Gävle. Jag har utanför Kramfors och till o med på gränsen vad Tele2s täckningskarta sa så hade jag täckning. Så jag håller inte med om att man måste ha Telia om du inte bor mitt i Norrland. PS: Jag åkte Stockholm - Hässleholm med ett 3 mobilt bredband, hade internet 1/4 av 4 timmar, medans med ett Comviq kontantkort mobild bredband så har jag internet 3,5/4.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är INTE Aftonbladet, det är en annons införd i Aftonbladet han hänvisar till, man kan väl anta att ANNONSEN är skriven så att den framhäver det man vill sälja.
http://forumbilder.se/CGELC/telenor.JPG

Hade missat helt att det var en annons. Vilket inte gör några mirakel gentemot dess trovärdighet direkt.

Skrivet av jnsson:

Jag har 3 på min iPad och jag kan säga att 3 har mycket sämre täckning än Tele2/Comviq som jag har på mobilen. Och för er som säger att bara Telia fungerar i Norrland eller ovanför Gävle. Jag har utanför Kramfors och till o med på gränsen vad Tele2s täckningskarta sa så hade jag täckning. Så jag håller inte med om att man måste ha Telia om du inte bor mitt i Norrland. PS: Jag åkte Stockholm - Hässleholm med ett 3 mobilt bredband, hade internet 1/4 av 4 timmar, medans med ett Comviq kontantkort mobild bredband så har jag internet 3,5/4.

Du följde bara E4 och större vägnät skulle jag tro?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har 3 på min iPad och jag kan säga att 3 har mycket sämre täckning än Tele2/Comviq som jag har på mobilen. Och för er som säger att bara Telia fungerar i Norrland eller ovanför Gävle. Jag har utanför Kramfors och till o med på gränsen vad Tele2s täckningskarta sa så hade jag täckning. Så jag håller inte med om att man måste ha Telia om du inte bor mitt i Norrland. PS: Jag åkte Stockholm - Hässleholm med ett 3 mobilt bredband, hade internet 1/4 av 4 timmar, medans med ett Comviq kontantkort mobild bredband så har jag internet 3,5/4.

Hoppas du är medveten om att du i Gävle har kvar ca 70% av Sverige norrut, ett tipps är att ta en titt på en sverigekarta så ser du att det finns mycket kvar av landet ovanför Gävle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du följde bara E4 och större vägnät skulle jag tro?

Vad menar du nu? Jag har varit utanför E4:an och då har 3 inte mycket täckning

Skrivet av BTLulle:

Hoppas du är medveten om att du i Gävle har kvar ca 60% av Sverige norrut, ett tipps är att ta en titt på en sverigekarta så ser du att det finns mycket kvar av landet ovanför Gävle

Jag sa också att jag var uppe i Kramfors vilket är långt upp. Kan tillägga att ovanför Gävle så har Telenor knappt några hastigheter upp till 6 mbit/sek

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tumnus:

Hade missat helt att det var en annons. Vilket inte gör några mirakel gentemot dess trovärdighet direkt.

Såna "annonsbilagor" blandas ihop med redaktionell text och de ljuger förhoppningsvis inte i texten, men de bruka utelämna allt negativt, teleoperatörer är väl nästan på samma nivå som brottslingar i många fall eller tom att de är brottslingar, telefonförsäljning av abonnemang och de där fåniga stånden de brukade åka runt med är inte rent spel.

Skrivet av jnsson:

Jag sa också att jag var uppe i Kramfors vilket är långt upp

Just passerat mitten av Sverige...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Just passerat mitten av Sverige...

Va? Kramfors är inte i mitten av Sverige

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad menar du nu? Jag har varit utanför E4:an och då har 3 inte mycket täckning

Jag sa också att jag var uppe i Kramfors vilket är långt upp. Kan tillägga att ovanför Gävle så har Telenor knappt några hastigheter upp till 6 mbit/sek

Inte i mina ögon, du har fortfarande ca 50% av sverige norr om Kramfors

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Va? Kramfors är inte i mitten av Sverige

Du bör nog kolla kartan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Sist jag tittade så hade Telenor bättre täckning än Telia 67% utav fallen genom hela Sverige.
Sen så kopplar telefonen automatiskt upp sig mot alla tillgängliga nät om man skall ringa nödnummer.

Jag vill minnas attTele2 och Telia delar 3G-nät (Sweden 3G) och har varsitt 4G-nät. GSM torde Telia slaktade andra på. Så att Tele2 totalt sett skulle vara bättre har jag extremt svårt att tänka mig.

Permalänk
Medlem

Har haft 3 i flera år tack vare de fina abonnemangen. Eftersom jag inte ringer eller sms:ar så mycket tycker jag ändå att det är billigt i slutändan. Nackdelen är täckningen, men tja, det är helt OK ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Inte i mina ögon, du har fortfarande ca 50% av sverige norr om Kramfors

Skrivet av BTLulle:

Du bör nog kolla kartan

Jag kollade just. Kan inte påstå att det är 50% ner och upp (kollade upp med hjälp av Google maps att det är nästan 1200 KM från Kramfors ner till smygehuk vilket är sveriges sydligaste ställe och upp till Laestadiusvägen/E45 är det 872 km)

Dold text
Skrivet av Dunde:

Jag vill minnas attTele2 och Telia delar 3G-nät (Sweden 3G) och har varsitt 4G-nät. GSM torde Telia slaktade andra på. Så att Tele2 totalt sett skulle vara bättre har jag extremt svårt att tänka mig.

Det stämmer att Tele2 och Telia har samma 3G nät

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig