Permalänk
Medlem

Skumma ram-minnen!

Hej!

Jag köpte nya ram-minnen för inte så länge sedan. Och nu för någon dag sedan så la jag märke till en skum sak när jag gick in i bios och skulle kolla en sak.
Nämligen att mina 2x4gb's minnen som är 1600 mhz va inställda på 1333 mhz.. Så jag ändrade de till 1600 mhz i bios. MEN då kunde datorn inte boota och det stod att det var på grund av att minnen var satta på för hög frekvens och att de borde stå på 1333...

Någon som sett/hört detta tidigare?

Dessa gäller det: http://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4gb-cl9-1600mhz-vengeance-lp

Såg även att det hade hänt fler i kommentarerna till dessa men ja kan inte ändra till 1600....

Tacksam för svar!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Slå på xmp i bios. Det räcker inte att ändra frekvens. Timings, spänning och allt annat måste också fixas. Xmp ställer in allt åt dig helt automagiskt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Aha ok tack!

Fixar de så fort ja kommer hem från jobb

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

helt automagiskt.

Bra ord!

Permalänk
Medlem

Jag fattar som att Du inte kommer in i BIOS mer och kan ändra tillbaka. Det klassiska är att ta ur batteriet ur moderkortet. Det kan behöva vara borttaget många timmar för att BIOS skall glömma alla inställningar och återgå till default läge. Men troligen behöver Du bara flytta en jumper på moderkortet för att ställa tillbaka BIOS. "Om inget annat hjälper så får man läsa bruksanvisningen" (klassiskt citat).

Permalänk
Medlem

Jodå jag kommer in i bios igen men när jag startar datorn så stannar den på den bilden som syns typ en sekund när man startar upp datorn där det står vilken knapp för att komma in i bios etc. Där fryser den och ger felmeddelandet jag nämnde tidigare.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Jodå jag kommer in i bios igen men när jag startar datorn så stannar den på den bilden som syns typ en sekund när man startar upp datorn där det står vilken knapp för att komma in i bios etc. Där fryser den och ger felmeddelandet jag nämnde tidigare.

Återställ CMOS. Det står hur man gör i manualen för moderkortet. Om inte, slå av nätagget och plocka ur CMOS-batteriet. Vänta en sisådär 30min för att vara säker, och sätt tillbaka batteriet. Slå på nätagget och datorn.
När du gjort det ska datorn kunna starta och du ska kunna göra inställningar i BIOS.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Som jag nämnde im mitt förra inlägg så kommer jag in i bios igen och kan ändra tillbaka till 1333 mhz. Så återställa cmos behövs inte!
Jag sa bara att den första bilden som dyker upp på skärmen när man startar datorn där det står vilken knapp man ska trycka för att komma in i bios etc, den man måste trycka f10/f12/del eller vad man nu har för knapp för att komma in i bios. Det är vid DEN bilden den fryser och säger ifrån att den kan inte starta upp för att ja har ställt in för hög frekvens på minnena. Men då trycker jag ju bara på del så kommer jag in i bios och kan ändra tillbaka så de enda problemet jag har är att jag inte kunde höja frekvensen till 1600 som minnena är på men det har jag fått förklarat ovan hur jag ska göra

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Som jag nämnde im mitt förra inlägg så kommer jag in i bios igen och kan ändra tillbaka till 1333 mhz. Så återställa cmos behövs inte!
Jag sa bara att den första bilden som dyker upp på skärmen när man startar datorn där det står vilken knapp man ska trycka för att komma in i bios etc, den man måste trycka f10/f12/del eller vad man nu har för knapp för att komma in i bios. Det är vid DEN bilden den fryser och säger ifrån att den kan inte starta upp för att ja har ställt in för hög frekvens på minnena. Men då trycker jag ju bara på del så kommer jag in i bios och kan ändra tillbaka så de enda problemet jag har är att jag inte kunde höja frekvensen till 1600 som minnena är på men det har jag fått förklarat ovan hur jag ska göra

Nu när jag försökte ändra frekvensen och satte att resten skulle ställas in på auto efter den nya frekvensen går datorn inte ens igång så att man kommer in i bios.. Hör bara att fläkten går igång och går upp och ner i hastighet men ingen reaktion på skärmen alls och tangentbord tänds inte.. Tagit ut batteriet tre ggr för att försöka återställa cmos utan lycka... Snälla hjälp mig!
Ingen aning vad ja ska göra nu...!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Slå på xmp i bios. Det räcker inte att ändra frekvens. Timings, spänning och allt annat måste också fixas. Xmp ställer in allt åt dig helt automagiskt.

XMP funkar bara på intelmoderkort. =/
________
Men du kan säkert ställa in värdena själv i bios för just dina minnen.
9-9-9-24
1600Mhz
1.5v

Det är det XMP-profilen gör på moderkort till intel.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

XMP funkar bara på intelmoderkort. =/
________
Men du kan säkert ställa in värdena själv i bios för just dina minnen.
9-9-9-24
1600Mhz
1.5v

Det är det XMP-profilen gör på moderkort till intel.

Det finns en likadan funktion på AMD-moderkort, men den heter något annat på fyra bokstäver som jag glömt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.