Permalänk

Windows 7 Startar inte

Som sagt. Min dator har aldrig haft några problem sen den köptes förra julen.
Igår kväll stängde jag av datorn utan några problem. Men nu i eftermiddags för ungefär en timme sedan när jag startade datorn så möttes jag med skärmen där man får frågan om man vill genomföra en reparation eller starta Windows normalt.
Det var ingen nyhet för mig eftersom jag har fått den skärmen några enstaka gånger där jag har tryckt starta Windows normalt och det funkat utan problem. Men den här gången tänkte jag mixa upp det lite och valde att låta datorn göra en reparation.
Reparationen genomfördes och den bad mig att starta om datorn vilket jag gjorde. Till min förvåning kom samma skärm upp.
Jag tyckte det var väldigt konstigt eftersom jag aldrig har varit med om detta tidigare. Nu tryckte jag starta Windows normalt.
Windows logon ploppade upp som den brukar men nu flashade en blå skärm förbi som liknade blue screen of death. Och med flasha förbi menar jag att man hinner bara se den i en tredje dels sekund. Efter det blir skärmen helt svart i några sekunder och skärmen som frågar mig om jag vill reparera kommer upp igen. Den här gången efter jag försökt att reparera säger den att det inte går att reparera problemet och ber mig starta om datorn. Den säger även att om jag har några kameror etc. inkopplade så ska jag dra ut dem.
Jag har testat att ta upp den avancerade uppstartnings menyn (F8) och försökt att återställa datorn från en annan tidspunkt. Återställningen är det inga problem med, men när datorn startas om händer samma sak. Windows logo, bluescreen skitet, svart, reparations skärmen. Underbart.
Har två hårddiskar, 1 SSD där Windows är installerat och en HDD där jag installerar alla spel och program etc.
Att hårddiskarna skulle vara utbrända tror jag inte på eftersom de bara är drygt ett år gamla.

Så nu har jag ingen aning om vad jag ska ta mig till. Därför undrar jag om någon/några på sweclockers har en lösning eller tips? Någon som har haft samma problem? Är väldigt tacksam för svar!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570k Core Speed: 1500-4000 Mhz /Moderkort: MSI Z77A-S01 MS-7752 /Internminne: DDR3 8GB /Grafikkort: MSI NVIDIA GeForce GTX 970 /PSU: 550w
/OS: Windows 10 Home Premium 64 bit
/Skärm: BenQ 1920x1080 60hz

Permalänk
Medlem

Kör F8 igen och starta med alternativet att inte starta om vid systemfel eller vad där nu står.
Då ska den stanna på BSODen och du kan få fram felmeddelandet så vi kan gå vidare från det.

Permalänk

Ska testa, tillbaks snart med resultat.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570k Core Speed: 1500-4000 Mhz /Moderkort: MSI Z77A-S01 MS-7752 /Internminne: DDR3 8GB /Grafikkort: MSI NVIDIA GeForce GTX 970 /PSU: 550w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lrosenqvist:

Ska testa, tillbaks snart med resultat.

Hårddisken som håller på att ge upp, köp en ny och gärna en SSD.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Kör F8 igen och starta med alternativet att inte starta om vid systemfel eller vad där nu står.
Då ska den stanna på BSODen och du kan få fram felmeddelandet så vi kan gå vidare från det.

En blå skärm kom fram där det står följande:

A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

BAD_SYSTEM_CONFIG_INFO

If this is the first time you've seen this stop error screen. restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

Check to make sure any new hardware or sofware is properly installed. If this is a new installation, ask your hardware or software manufacturer for any windows updates you might need.

If problems continue, disable or remove any newly installed hardware or software. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing. If you need to use safe mode to remove or disable components, restart your computer, press F8 to select advanced setup options, and then select safe mode.

TECHNICAL INFORMATION:

*** STOP: 0X00000074 (0x0000000000000002, 0xFFFFF8800522D9E0, 0x0000000000000002, 0xFFFFFFFFC00000PA)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Hårddisken som håller på att ge upp, köp en ny och gärna en SSD.

Hårddisken som Windows är installerat på är en SSD och jag tror inte den är död redan eftersom den bara är drygt ett år gammal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lrosenqvist:

Hårddisken som Windows är installerat på är en SSD och jag tror inte den är död redan eftersom den bara är drygt ett år gammal.

Byt sata mode i BIOS.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Byt sata mode i BIOS.

Förstår mig inte på datortermer så himla bra. Vad menar du med det?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Troligen hårdvarufel, passar bättre här.

Och som alltid: Ange komplett hårdvarulista.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Troligen hårdvarufel, passar bättre här.

Och som alltid: Ange komplett hårdvarulista.

Det viktigaste står väl under min profil
Vet att min SSD (C: där windows är installerat) är en 120 gb Samsung hårddisk

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar vara problem med dina minnen. Kör ett minnestest med t.ex memtest86+ med en sticka i taget i datorn och se om du får några fel. Du kan ju testa att plocka ur alla stickor utom en också och sedan starta den för att se om det hjälper.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Verkar vara problem med dina minnen. Kör ett minnestest med t.ex memtest86+ med en sticka i taget i datorn och se om du får några fel. Du kan ju testa att plocka ur alla stickor utom en också och sedan starta den för att se om det hjälper.

Det är värt ett försök. Om det nu är problem med minnena, hur åtgärdar man det? Gör memtest det automatiskt eller måste fixa det manuellt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lrosenqvist:

Det är värt ett försök. Om det nu är problem med minnena, hur åtgärdar man det? Gör memtest det automatiskt eller måste fixa det manuellt?

Memtest86+ är ett program som testar minnena för att se om där är något fel på dem. Är det fel på dem så får du antingen lämna tillbaka dem eller köpa nya.
Men du kan även testa att plocka ut de andra minnena som jag skrev innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lrosenqvist:

Förstår mig inte på datortermer så himla bra. Vad menar du med det?

Gå in i BIOS och ändra sata mode från till AHCI om det står på IDE och till IDE om det står på AHCI.
Om man har fel sata mode får man BS vid "windows startar"-skärmen. Det låter precis som felet du får.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Gå in i BIOS och ändra sata mode från till AHCI om det står på IDE och till IDE om det står på AHCI.
Om man har fel sata mode får man BS vid "windows startar"-skärmen. Det låter precis som felet du får.

Testade och byta från AHCI till IDE, ingen skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Körde ett sånt där minnestest i den avancerade menyn (F8) och den sa att inget var fel med minnet iaf..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lrosenqvist:

Körde ett sånt där minnestest i den avancerade menyn (F8) och den sa att inget var fel med minnet iaf..

Okej. Men prova med memtest86+.

Permalänk
Skrivet av Lrosenqvist:

Testade och byta från AHCI till IDE, ingen skillnad.

Byt tillbaka till AHCI, det låter dig hotswappa hårddiskar, annars kan de gå sönder :/ Talar från erfarenhet

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Skrivet av Mr Kollersh:

Byt tillbaka till AHCI, det låter dig hotswappa hårddiskar, annars kan de gå sönder :/ Talar från erfarenhet

Bytte tillbaka direkt efter.

Visa signatur

Permalänk

Hittade en snubbe som hade exakt samma problem som jag och han fick rådet att reparera windows 7 från skivan. Ska jag installera om windows 7 helt eller bara reparera det? Hur funkar det?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Gör så här koppla bort h-disken med spel och andra eventuella usb minne.I med windowsskivan,starta om datorn välj starta med skiva och där kan du reparera windows.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lrosenqvist:

Hittade en snubbe som hade exakt samma problem som jag och han fick rådet att reparera windows 7 från skivan. Ska jag installera om windows 7 helt eller bara reparera det? Hur funkar det?

Installera om med bara 1 disk kopplad och passa på att ta bort partitionerna på Windows disken.

Håller man bara på att återställer till en tidigare punkt och reparerar på olika sätt så har vissa problem en tendens att komma tillbaka.

Enda sättet att utesluta fel i Windows är att installera om. Lösningen på vissa av felen kräver att man också ta bort partitionen på Windows disken för att det inte räcker att formatera och installera om. Win DVD skapar automatiskt en ny partition om man tagit bort de gamla.

Permalänk
Medlem

Har du testat bootrec /rebuildbcd kommandot som ska reparera bootdelen i Windows? Nåt kan vara trasigt. Du får boota upp med CD (om du har nån) för att komma åt Kommandotolken. Välj det översta alternativet när du går in i Reparera.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag har samma problem men ibland så spökar SSD ur helt åt helvete och brukar påpeka att jag inte har något windows installerat jag brukar då få byta om lite platser på sata portarna tex 1 till 2 (har hänt... Kanske 2-3 ggr tror allihop varit efter "Remo*eW*T".) Du kan ju testa om det hjälper.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="matti89;14244960"]Kan inte säga att jag har samma problem men ibland så spökar SSD ur helt åt helvete och brukar påpeka att jag inte har något windows installerat jag brukar då få byta om lite platser på sata portarna tex 1 till 2 (har hänt... Kanske 2-3 ggr tror allihop varit efter "Remo*eW*T".) Du kan ju testa om det hjälper.[/QUOTE

Jag hade samma klabb, koppla bort alla utom ssdn och ev.reparera windows så ska det funka normalt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.