Wii U 5.1 surround med ARC och Samsunggrejer

Permalänk

Wii U 5.1 surround med ARC och Samsunggrejer

Tjena, har just inhandlat ett Wii U som jag skulle vilja njuta av med surroundljud för de spel som stöder det.

Jag har en Samsung UE40ES5505 40" TV och ett Samsung HT-E4500 "allt-i-ett" hemmabiopaket. Wii U är anslutet med hdmi till port 1 på tv:n och recievern till port 2 (som ska vara den hdmi som stödjer Audio return channel). Ljud kommer ut ur alla högtalarna men när jag testar med "surround sample" i inställningarna på wii u så hör jag bara ljud 1, 2 och 5 av de fem stycken som man ska höra om det fungerar. Internet vill inte ge mig några svar och samsungs manualer är ett skämt..

Någon som vet hur man kan få det att fungera eller om det ens är möjligt?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hm förtydliga lite:
När du kör surround sample får du ljud i FL, FR och C ?
I övrigt får du ljud i alla högtalare när du spelar upp surround material på wii't?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är rätt normalt att du inte kan få ut multikanal från andra enheter på en tv. Koppla till förstärkaren istället och sen till tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det är rätt normalt att du inte kan få ut multikanal från andra enheter på en tv. Koppla till förstärkaren istället och sen till tvn.

Varför inte? Inget jag känner till, du menar att endast egenavkodat ljud från antennen skulle kunna leverera surround via ARC eller menar du att många tv apparater bara stödjer stereo via ARC?

Låter jättekonstigt, berätta gärna mer.

EDIT: att testa via att koppla direkt via förstärkaren är fortfarande en bra idé.
Ja i detta fallet blir det väl en optisk kabel från wii till samsung spelaren då den antagligen inte har HDMI in?

Visa signatur