Lite frågor ang. Databaser
Hejsan!
På mitt arbete är vi kvar i 1990 och jag anser att vi desperat behöver förnya vårt databassystem/kund login etc etc.
Huvudfrågan kommer vara; vilka program/språk behöver jag lära mig för att skapa följande program?
I daggsläget har vi filemaker som databasprogram för våra kundera brandsläckare mm.
Mitt företag är de enda som kommer åt informationen. Kunden får sedan ett protokoll utskrivet till sig. Det är allt.
Det jag anser att vi behöver är :
* Varje kund får ett alt. Flera inlogg som de loggar in med via vår hemsida.
* Vår databas som tidigare bara fanns som klientversion behöver finnas i webbläsaren istället.
* I webbläsaren skall ett antal "appar" finnas att välja mellan.
* En app skall ge kunden en begränsad överblick av sina brandsläckarprotokoll.
* Nästa app skall vara en editabel blädderbok kallad SBA. Här kan kunden läsa ett ganska långt dokument där kunden skall kunna ändra text och spara och även kunna ändra ritningar och spara.
* Nästa app skall ge kunden överblick över alla sina fastigheter och brandsläckare och klicka i en ruta att de är kontrollerade i olika kvartal. Kunden skall även kunna skriva ut relevant checklista.
* sedan behöver vi en mejltjänst som mejlar ut påminnelser till företagen att vi kommer och utför kontroll.
* nästa app skall innehålla ett avtalsdokument.
* vi behöver kunna spara pdf:er av ritningar med.
* det mesta materialet skall kunna läsas och ändras via webbläsaren men kunden och vi behöver också kunna ladda hem filer.
Vilka program / databasprogram / programeringsspråk behöver jag behärska?
Sista frågan: det finns ingen här som tror sig kunna lösa sånt här?
Skickades från m.sweclockers.com