Permalänk
Medlem

AI Suite II

Efter jag uppdaterade till Windows 8.1 så har SSD cache funktionen slutat att fungera i AI Suite II. Så fort man startar om datorn så kopplar programmet bort cache funktionen. Jag har ett Asus P9X79 Deluxe moderkort. Detta är extremt irriterande då jag köpte en SSD disk bara för detta och det fungerade klockrent fram tills windows 8.1. Nu har jag en SSD disk som ligger och skräpar då den inte fyller någon funktion!

När tänker Asus börja prioritera mjukvara till sina produkter och när kommer SSD cache funktionen att fungera till Windows 8.1? Det spelar ingen roll hur bra hårdvara man har om man inte får mjukvaran till att fungera med det!

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Men vilken version av AI Suite II använder du då?

Har du tankat ner den senaste som just är för windows 8.1? v 2.00.12

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Benny_k:

Efter jag uppdaterade till Windows 8.1 så har SSD cache funktionen slutat att fungera i AI Suite II. Så fort man startar om datorn så kopplar programmet bort cache funktionen. Jag har ett Asus P9X79 Deluxe moderkort. Detta är extremt irriterande då jag köpte en SSD disk bara för detta och det fungerade klockrent fram tills windows 8.1. Nu har jag en SSD disk som ligger och skräpar då den inte fyller någon funktion!

När tänker Asus börja prioritera mjukvara till sina produkter och när kommer SSD cache funktionen att fungera till Windows 8.1? Det spelar ingen roll hur bra hårdvara man har om man inte får mjukvaran till att fungera med det!

Varför kör du caching via mjukvara? Bättre att du slår igång Sata-kontrollern på RAID och kör där igenom. Ger dessutom bättre prestanda och inga möjligheter för en mjukvarubaserad lösning förändra uppställningen i operativsystemet.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Benny_k:

Löste det sig efter installationen av Version 2.00.12?

Skrivet av ggustavsson:

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Den enda information jag hittar angående versioner är under settings och då får jag fram alla oversioner för respektive program. För Asus SSD Caching delen som ligger under Tool sektionen står det v1.00.07 och Asus Update säger att alla program är uppdaterade (något jag klagat på tidigare att update funktionen är under all kritik). Det finns ingen version info för hela Asus AI Suite II så jag har lite svårt att jämföra detta med infon som nämts ovan.

Vart hittar jag den senaste uppdateringen till Windows 8.1 64-bit? Jag har sökt överallt och hittar nada. Antalet program och drivrutiner för moderkortet och denna versionen av Windows är rätt så begränsad på Asus hemsida (om man jämför med andra Windows versioner dvs).

http://www.asus.com/se/Motherboards/P9X79_DELUXE/#support

http://imgur.com/cxF3M2W

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Varför kör du caching via mjukvara? Bättre att du slår igång Sata-kontrollern på RAID och kör där igenom. Ger dessutom bättre prestanda och inga möjligheter för en mjukvarubaserad lösning förändra uppställningen i operativsystemet.

Har ingen aning om hur man får SSD caching genom Sata kontrollen. Har du någon sida man kan läsa om detta och varför skapar Asus denna funktionen om det redan finns färdigt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har du länk till senaste versionen för jag kammar noll. Och jag hittar ingen specifik info för hela programmet, bara för de olika delarna i AI Suite...

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Benny_k:

Har ingen aning om hur man får SSD caching genom Sata kontrollen. Har du någon sida man kan läsa om detta och varför skapar Asus denna funktionen om det redan finns färdigt?

Exakt vilket moderkort har du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/AISuite_II_V20001... här är det du efterfrågar.

Efter att du har installerat ovan så tankar du ned denna update, och installerar den också http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/AI_SuiteII_ASUSUp...

Asus uppdate m.f onödiga program kan du lika gärna avinstallera, själv använder jag inte tex AI Suite eller sånt.
Bara vad som behövs för att datorn ska fungera bra, är bäst.

Och installera aldrig nått från medföljande CD
Bättre tanka ner senaste drivrutiner från nätet, helst från tillverkaren av hårdvaran, även Asus supportsidor kan ha gammalt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Exakt vilket moderkort har du?

P9X79 Deluxe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/AISuite_II_V20001... här är det du efterfrågar.

Efter att du har installerat ovan så tankar du ned denna update, och installerar den också http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/AI_SuiteII_ASUSUp...

Asus uppdate m.f onödiga program kan du lika gärna avinstallera, själv använder jag inte tex AI Suite eller sånt.
Bara vad som behövs för att datorn ska fungera bra, är bäst.

Och installera aldrig nått från medföljande CD
Bättre tanka ner senaste drivrutiner från nätet, helst från tillverkaren av hårdvaran, även Asus supportsidor kan ha gammalt.

Tackar. Ska testa det imorgon

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Benny_k:

P9X79 Deluxe

Du får gå in i bios/UEFI och ställa om sata kontrollern till RAID. Sedan är det bara att trycka ctrl+L för att konfigurera caching på disken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det någon mening att installera AI Suite? Samsung Magician har sitt RAPID-mode vilket jag har påslaget, skulle det bli ännu bättre om man satte igång den där cache-funktionen ni snackar om?
AI Suite är ju tämligen värdelöst i övrigt IMO.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag hade nyare versioner installerade än de som följde med i länkarna så nej, det löste sig inte. Jag har kontaktat Asus support för några månader sen och de sa att det inte fanns någon Windows 8.1 version för AI Suite II och att de inte visste när detta skulle ske och om det skulle ske. Kan du kolla upp om det är något på gång och hur jag får reda på när det släppts?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Finns det någon mening att installera AI Suite? Samsung Magician har sitt RAPID-mode vilket jag har påslaget, skulle det bli ännu bättre om man satte igång den där cache-funktionen ni snackar om?

Jag har Samsungs Rapid mode inkopplat på min SSD på C: men med Asus SSD cache kan jag cacha D: som är en mekanisk disk med hjälp av en mindre SSD disk. Så de spelen/programmen som jag använder mest på de mekaniska disken får "SSD hastighet" medans jag fortfarande har den stora lagringkapaciteten av en mekanisk disk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du får gå in i bios/UEFI och ställa om sata kontrollern till RAID. Sedan är det bara att trycka ctrl+L för att konfigurera caching på disken.

Jag hänger inte med så jag förklarar lite mer här under.

Jag har 4 sata 6G portar. 2 av de är märkta med Asus SSD caching. Så i de 2 har jag en mindre SSD och en D: mekanisk disk. På de andra 2 har jag bluray brännaren och min C: SSD.

När jag går in i BIOS och ändrar till RAID så känner den av C: disken och bluray spelaren och listar inte fler 6G portar. Så jag räknar med att jag inte kan sätta SSD caching portarna i RAID?

Vart ska jag trycka ctrl+L? I BIOS? Jag har ingen kunskap om detta så jag behöverlite mer info för att kunna göra något mer med detta.

Tack.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ZaInT:

Det är en RAM-Disk Cache till endast SSD:n.

Skrivet av Benny_k:

Jag har Samsungs Rapid mode inkopplat på min SSD på C: men med Asus SSD cache kan jag cacha D: som är en mekanisk disk med hjälp av en mindre SSD disk. Så de spelen/programmen som jag använder mest på de mekaniska disken får "SSD hastighet" medans jag fortfarande har den stora lagringkapaciteten av en mekanisk disk.

Du vill alltså har Accelerated HDD med en SSD. (Även känt som SSD Caching). Precis det jag pratar om. Gör det hårdvarumässigt via Bios.
Googla så hittar du svaret snabbt. Finns även guider på youtube.

Skrivet av Benny_k:

Jag hänger inte med så jag förklarar lite mer här under.

Jag har 4 sata 6G portar. 2 av de är märkta med Asus SSD caching. Så i de 2 har jag en mindre SSD och en D: mekanisk disk. På de andra 2 har jag bluray brännaren och min C: SSD.

När jag går in i BIOS och ändrar till RAID så känner den av C: disken och bluray spelaren och listar inte fler 6G portar. Så jag räknar med att jag inte kan sätta SSD caching portarna i RAID?

Vart ska jag trycka ctrl+L? I BIOS? Jag har ingen kunskap om detta så jag behöverlite mer info för att kunna göra något mer med detta.

Tack.

Du ska in i UEFI.
Gå till integrated peripherals. Sätt Sata kontrollern i RAID MODE.
Starta om datorn.

6G sata portar existerar inte.
Det finns Sata revision 3 som är 6gb/s.

Finn inga portar som endast är "cache portar".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Skrivet av DavidtheDoom:

Det är en RAM-Disk Cache till endast SSD:n.

Tar det som ett nej då.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

6G sata portar existerar inte.
Det finns Sata revision 3 som är 6gb/s.

6gb/s finns inte, möjligtvis 6 Gb/s.

Citat:

Finn inga portar som endast är "cache portar".

Han menar nog de kontakter som är märkta "SSD caching" på moderkortet.
Marvel SATA6G kontroller. Till för Asus SSD cashing funktion.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Benny_k:

Jag hade nyare versioner installerade än de som följde med i länkarna så nej, det löste sig inte. Jag har kontaktat Asus support för några månader sen och de sa att det inte fanns någon Windows 8.1 version för AI Suite II och att de inte visste när detta skulle ske och om det skulle ske. Kan du kolla upp om det är något på gång och hur jag får reda på när det släppts?

AI Suite-filen som finns att ladda ner från support-sidan ska uppdatera befintligt AI Suite II så att det fungerar med Windows 8.1. Samma uppdatering finns för alla andra moderkort med AI Suite II. Kan va så att just SSD Cache-pluginet inte uppdaterades. Jag hör med moderkorts-PM om hur det ligger till där.

Visa signatur
Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JD:

6gb/s finns inte, möjligtvis 6 Gb/s.

Han menar nog de kontakter som är märkta "SSD caching" på moderkortet.
Marvel SATA6G kontroller. Till för Asus SSD cashing funktion.

Du har helt rätt, var rätt sent när jag skrev som du ser

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AI Suite-filen som finns att ladda ner från support-sidan ska uppdatera befintligt AI Suite II så att det fungerar med Windows 8.1. Samma uppdatering finns för alla andra moderkort med AI Suite II. Kan va så att just SSD Cache-pluginet inte uppdaterades. Jag hör med moderkorts-PM om hur det ligger till där.
http://i.imgur.com/LzcVWOw.jpg

Ok. Då avvaktar jag svar ifrån dig. den uppdateringen tror jag endast är för Update funktionen och inte involverar SSD Caching eller något annat för Windows 8.1.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/LzcVWOw.jpg

Har du fått något besked?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Benny_k:

Har du fått något besked?

Nope, inget besked än. Pushar frågan igen imorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nope, inget besked än. Pushar frågan igen imorn.

Svara de dig inte på Asus?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Benny_k:

Svara de dig inte på Asus?

Det brukar ta lite tid. Har du förresten installerat alla Marvel-relaterade drivrutiner/utilities för Win8.1? SSD Cache-funktionern bygger på Marvell-Sata-kontrollerns funktioner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det brukar ta lite tid. Har du förresten installerat alla Marvel-relaterade drivrutiner/utilities för Win8.1? SSD Cache-funktionern bygger på Marvell-Sata-kontrollerns funktioner.

De är uppdaterade. Jag har alla drivrutiner uppdaterade ifrån Asus hemsida. Har du hört något?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Benny_k:

De är uppdaterade. Jag har alla drivrutiner uppdaterade ifrån Asus hemsida. Har du hört något?

Hej,
Det brukar inte dröja så här länge att få svar. Förmodligen håller de på med tester för att hitta en lösning. Återkommer så fort de hör av sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej,
Det brukar inte dröja så här länge att få svar. Förmodligen håller de på med tester för att hitta en lösning. Återkommer så fort de hör av sig.

Skiter de i dig på supporten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej,

Visar Asus supporten sin vanliga oförmåga att supportera kunderna eller vad händer????

Visa signatur