Recensera ditt/dina bästa spel här!
Jag tänkte att vi skulle hjälpas åt att göra en databas om våra favoritspel. Tanken är att vi ska lyfta upp de goda gamla spelen så dom bevaras.
Jag börjar.
Quake 1
CPU:
Intel Pentium(R) 75 MHz processor or better
RAM:
DOS -- 8 MB RAM required
Win 95 -- 16 MB RAM required
VGA:
VGA compatible display or better
MS-DOS 5.0 or higher or Windows(R) 95/98 operating system
HDD:
Hard disk drive with 80 MB of uncompressed space available
Sound:
100% Sound Blaster-compatible sound card
ODD:
Double-speed CD-ROM drive (300K/sec, sustained transfer rate)
Network:
Supports modem, network, and Internet play
Det jag verkligen gillar med detta spel är just den onda mörka sidan. Detta är ett rejält konstverk av ID software. Programmerat med C så man känner verkligen stabila kvalitén i spelet. Man kan bara springa igenom spelet och fysiken är fri. Hoppa högt, rocket jump. Spelaren är snabb på fötterna. Det är samma grundare som skapade Heretic och Doom. Skaparna måste ha läst otroligt mycket serietidningar för att just skapa sådan filosofi om hur spelet ska se ut. Designen är helt underbar, trots att spelet skapades 1996. Älskar ljudet av "QUAD DAMAGE"! Så kraftfullt när man skjuter med geväret. Man verkligen känner det i musen!
Quake 1 har även flera expansioner. Quake Mission Pack 1: Scourge of Armagon, Quake Mission Pack 2: Dissolution of Eternity.
Det ska även finnas en tredje expansion som inte skapades av grundarna.
Quake är inte bara ett spel. Det är en filosofi. En historia. Jag talar inte om historia i spelet. Jag menar utanpå spelet. Quake 1 är det första Win32 FPS 3D spelet som lade grunden till alla andra 3D FPS spel.
Ta en titt på
Unreal Gold:
Pentium II 233MHz Processor
32MB RAM
100MB Hard Disk Space
CD-ROM Drive
Sound Card
4MB Video Card (software mode)
8MB 3D Accelerated Video Card (3D mode)
Year: 1998
Otroligt magiskt FPS spel. Musiken gör allt. Man måste spela igenom hela spelet för att verkligen förstå hela spelet. Spelet är luddigt och man springer mest bara rakt fram i en bana. Typiskt klassiskt 90-talsspel. Men musiken är riktigt psykedeliskt och man bara myser när man spelar spelet. Så fort musiken rullar så drömmar man sig in i spelet. Spelet utspelar sig i framtiden men bästa med spelet är att den blandar ihop olika tidzoner från medeltiden, Egypten, 1800-talet, antiken i ett och samma ställe.
Ta en titt på