Från iPad till Windows 8.1 platta?
Hej!
Har i dagsläget en iPad Air som jag på det hela är nöjd med. Det är dock några småsaker som är lite irriterande som t.ex. att webbläsaren är rätt seg att använda då tabbar gillar att laddas om eller så krashar Safari helt när man surfat ett tag på tunga sidor. Det känns även som att förutom Netflix och Safari är de flesta appar jag använder (Hemnet, Steam, AirVideo osv) appar som jag använder för att webbläsaren inte gillar den hemsidan som kan användas (Hemnet) eller för att funktionalitet saknas (SMB/Videospelare för AirVideo). Att kunna surfa samtidigt som man ser på film känns väldigt lockande.
Har även känts lite irriterande att försöka chatta på teamspeak på tjänsteresa och vara tvingad till voice-activation då push-to-talk endast vart en knapp på skärmen som kunnat användas om man var inne i teamspeak appen på iOS. Är även så att jag hade hoppats att det skulle släppas bättre spel till iOS i stil med Age of Empires osv.
Jag gillar dock premiumkänslan av den lätta aluminiumplattan men känner mig begränsad av vad jag kan göra på den samt den bra integrationen med iBooks osv som gör det smidigt att läsa böcker på plattan. Även Airplay är något jag använder flitigt från plattan, både för Spotify på fester samt för Netflix/film i vardagen.
Nu till den faktiska frågan, finns det någon som gått från en iPad till en Windowsplatta nyligen och vill dela med sig av vad de kände när de bytte? Och kanske hur de känner nu efter ett tag? Jag tänker nu på plattor som kör fulla Windows x86.
Jag skall till USA om inte allt för länge och tänkte att jag kanske kan plocka upp en Asus T100 där. Den lär kännas extremt dåligt byggt i jämförelse med min iPad men den kommer vara billig nog att köpas för att utvärdera själva användandet men tar gärna emot tankar från andra som kanske sitter i samma situation eller rentav testat att byta.
Och ja, jag har tänkt tanken att jag kanske borde köpa en välbyggd ultrabook istället med antingen OS X eller Windows. Problemet känns bara att det känns onödigt att sitta med en 1+ kg enhet för 10.000+ kr när den kommer användas för att surfa/kolla på Netflix 90% av tiden. Det känns även som den kommer vara svårare att använda på flygplan med mera vilket är en av gångerna jag värdesätter smidigheten med en platta mest.
Ser att detta blev en wall of text, men dela gärna med er av era tanker eller erfarenheter.