datavetenskap göteborgs universitet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

datavetenskap göteborgs universitet

Mina planer är att läsa datavetenskap på göteborgs universitet och jag skulle vilja ha lite information om upplevelsen i skolan och utbildningen. Försökt leta väldigt mycket på internet men jag hittar ingenting utan dem flesta verkar skriva om systemvetenskap.

Är det ett bra program?
är det lätt att få jobb sen?
bra och dåliga saker?
hur är studentlivet?
osv.

Du kanske har gått utbildningen, går den just nu eller ska gå. Har du någon information så vore jag väldigt tacksam.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

Har fått 2 jätte bra svar men dem kunde inte skriva i tråden för dem reggade sig precis. Så skriver dem ifall någon i framtiden letar efter samma information.

Hej, jag pluggar Datavetenskap på GU. Jag gjorde ett konto för att svara i din tråd, men fick inte posta i 'Övriga ämnen' med ett nytt konto. När jag själv började på programmet saknade jag också vettig information, så jag tänkte att det var värt att dela med mig av mina erfarenheter. Posta gärna detta i tråden för nästa googlare att hitta!

Datavetenskap ligger i praktiken nära Chalmersprogrammen IT och Datateknik. Du befinner dig på Chalmers Johanneberg, och läser dina kurser tillsammans med chalmerister. Du går på samma föreläsningar, gör samma labbar, tentor etc som chalmeristerna. Den enda skillnaden är att du får G eller VG istället för 3-5 och att du får dina betyg från universitetet.

Datavetenskap skiljer sig från Systemvetenskap i att det det är mer matematik, mer programmering och i allmänhet mer tekniskt djupgående. Systemvetenskap håller till på Lindholmen och är associerade med Software Engineering etc på Chalmers. Som datavetare har man generellt ingenting att göra med vad som pågår på Chalmers Lindholmen.

Första året är alla kurser obligatoriska, och du läser tillsammans med samma "klass" under hela året. Senare väljer man helt fritt, och klassen splittras upp när alla väljer sitt. Valfriheten gör att man ofta kan komma till en kurs utan att känna någon och ibland kan det kännas lite ensamt. Vill man umgås med andra datavetare finns dock en samlingslokal, kallad Monaden, där det alltid finns gott om folk. Det finns också en hel del fester och andra aktiviteter kring Monaden, och man kan också delta i Chalmers många fester, aktiviter, föreningar etc även om man tillhör GU.

Själva kurserna är generellt bra, i bemärkelsen att de håller en hög nivå. Vissa kurser är praktiska, och du får en rejäl grund i programmering, alltifrån assemblerkod och inbäddade system till web-servrar eller 3d-spel. Andra kurser är helt teoretiska; du läser till exempel samma grundläggande matte som ingengörer, dvs analys, linjär algebra och diskret matematik. Förutom matten finns det mycket ren teori inom datavetenskap, och man får bekanta sig med detta tidigt. Vissa tycker att kurserna är svåra eller "tråkiga" , och tyvärr är det rätt många som hoppar av. Det är ingen softarutbilding, trots de blygsamma intagningspoängen, och man får vara beredd på att plugga seriöst.

När jag var ny på utbildningen tyckte jag det var svårt att få en överblick av vad man höll på med. Man börjar direkt med relativt specifika saker, och det kan vara svårt att se hur saker hänger ihop eller var allt skall leda. Matten var ganska svår för mig och det var inte helt klart hur den skulle användas. Senare kom det dock fram att matten var helt nödvändig för de följande kurserna, särskilt i "coola" ämnen som artificiell intelligens eller 3d-grafik. Jag önskar att jag prioriterade matten mer, för matteskills öppnar fler dörrar än något annat för en datavetare. Om något känns abstrakt, tråkigt eller svårt, kämpa på! Det är värt det.

När det gäller jobb ser det bra ut. Jag är fortfarande student och har redan fått flera extrajobb inom programmering. Över huvud taget finns det jobb för den som kan koda. Dock tror jag inte man kan glida igenom utbildingen och vara garanterad jobb. I slutändan handlar det om vad du kan, och det hänger mycket på dig själv hur mycket du kan när du är klar. En nackdel när man söker jobb kan vara att folk inte vet vad datavetenskap är. Det står inte Chalmers på din examen. Förhoppningsvis har du valt universitetet av en orsak, och kan motivera detta när du skriver ditt CV.

Många nöjer sig med 3 års utbildning, dvs kandidat, och får snabbt jobb. Många gör master och siktar på mer kvalificerade jobb. Är man inte nöjd med master finns det bra möjligheter att doktorerera, och jämfört med andra ämnen är det en stor andel som satsar på forskning. Det finns mycket pengar för forskningen och många möjligheter.

Jag börjar närma mig slutet på utbildningen nu, och när jag ser tillbaka ångar jag verkligen inte mitt val. Ibland har det varit tufft, och ibland har det varit ensamt. Man får inga gratispoäng socialt när man säger att man är datavetare, och sällskapet i skolan lider lite av brist på tjejer tycker jag. I gengäld har jag fått breda och djupa skills inom ett ämne som för mig aldrig blir tråkigt. Jag känner att jag verkligen kan något som är värdefullt och bestående, som inte riskerar att bli irrelevant när tekniken utvecklas. Framtiden känns väldigt ljus. Jag kan ägna mig åt forskning, starta eget företag, försöka knäcka intervjun på Google eller bara nöja mig med ett vanligt, välbetalt, jobb som programmerare. Över huvud taget är jag väldigt glad över att vara datavetare, och det hoppas jag du också kommer att bli

Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

Hej Nemran,
Anders heter jag och läser andra året i DV programmet, jag är även med i StudentGruppen-Data vars uppgift är att bevaka utbildningen så att den är så bra som möjligt. Först och främst vill jag bara skriva: kul att du funderar på att läsa DV!
Tyvärr kan jag inte svara i tråden då jag precis skapade kontot. (Måste tydligen ha varit reggad i mer än tre månader) så jag skickar därav ett meddelande till dig istället.

+ Är det ett bra program?
- Det beror på vad din definition av ett bra program är. DV är ett väldigt fritt program, dvs, du får välja vilka kurser du vill läsa efter första året. Dock ska en viss procent bestå av datavetenskapliga kurser. Det kan hända att dessa kurser går exakt samtidigt vilket innebär att du kommer att missa föreläsningar från den ena kursen. (Du läser naturligtvis 2 stycken 7.5 hp kurser varje läsperiod, (Det är totalt 4 LP per år))
En sak du ska veta innan du söker DV är att du inte programmerar så värst mycket (beror ju naturligtvis på vilka kurser du tar) utan snarare lär dig allt OM programmering. Du lär dig olika språk: Haskell, Erlang, C, C++, C#, Objective C, Java osv. Du lär dig även om parallellprogrammering , logik och massa annat. Mycket beror på vad du väljer att läsa.
(Liten note, kurserna man läser ges på Chalmers i Johanneberg. Detta nnebär att du läser tillsammans med chalmerister. Det finns även kurser som du kan läsa på Chalmers i Lindholmen)

Under första året läser man:
LP1
Diskret matematik <- Mängder, Satser osv.
Haskell introduktion <- funktionellt programmeringsspråk

LP2
Linjär algebra <- bra om du är grafik intresserad
Objektorienterad programvaruutveckling <- enkelt sagt en basic kurs i Java och Swing

LP3
Envariabelanalys
Fortsättningskursen i Java <- Design patterns och principles

LP4
Finite Automata Theory and Formal Languages <- bla. logik kurs, mycket bra kurs!
Datastrukturer <- Också en mycket bra kurs.

+ Är det lätt att få jobb sen?
- Det beror helt på vad du väljer att inrikta dig i. Dock får majoriteten jobb redan efter kandidaten.

+ Bra och dåliga saker?
- Det positiva är ju att du får komma åt lunchrummet Monaden För att vara ärlig så kan jag tyvärr inte jämföra programmet med något annat. Det enda som jag kan känna är att det är så skönt att det är så fritt. En annan positiv grej är att man kan labba på sin egna laptop tillsammans med någon annan, vilket innebär att du kan använda Github för att enklare dela med dig av koden. Har du ingen laptop så finns det labbsalar som är bokade där du kan sitta och hacka men även få hjälp.
Det negativa är ju det jag nämnde tidigare, dvs, då man läser två kurser som krockar med varandra på schemat.

+ Hur är studentlivet?
- Det är la gött. Finns ju flera sexmästerier du kan gå med om du gillar sånt. Rent allmänt så är ju studentlivet jäkligt gött då föreläsaren oftast släpper slides:en samma dag, vilket innebär att man kan ligga hemma i sängen o läsa slides om man vill det. Dock är det inget att rekommendera då man sällan får någonting gjort hemma.
Vi i SG-Data brukar arrangera filmkvällar och spelkvällar lite då o då. Sen vet jag att det finns studenter som ibland arrangerat pannkaksfrukost osv.

DV är inget slappt program, dvs du måste vara redo att lägga ner tid på att plugga om du inte vill ha kurser efter dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

Hejsan!

Skoj att du funderar på att läsa DV på GU.
Ser att en från styrelsen för studentgruppen redan svarat, men jag tänkte jag kan passa på att ge lite mer information som inte framgår ovan (och även ge dig mina svar på dina frågor).

+ Är det ett bra program?
Jag skulle säga det. Man har mycket valfrihet. Det stämmer dock inte som står skrivet ovan att det bara är första året som är obligatoriskt. Anders gjorde ett bra jobb att skriva alla obligatoriska kurser under första året, men för att få ta ut en examen ska man även ha läst kurserna "Testing, Debugging and Verification", "Matematisk modellering" (som för övrigt är en väldigt trevlig kurs), "Algorithms" och "Concurrent programming".
Men utav 180HP är det 60HP som är första året (som alltså är obligatoriskt). Därefter är det 30HP som är obligatoriskt totalt under andra och tredje året samt 15HP kandidatarbete. Så 105HP av 180HP är obligatoriska kurser, medan 75HP (alltså 10 kurser under de tre åren) är helt valbara. Detta gör utbildningen väldigt flexibel.
En sak som man måste ha koll på är att det är en väldigt teoretisk utbildning och man måste vara beredd att lägga ner tid, annars kan man lätt få kurser efter sig. Detta är såklart väldigt individuellt, vissa lär sig snabbare än andra.

+ Är det lätt att få jobb sen?
För det mesta ja. Majoriteten av de jag läste kandidatprogrammet med fick jobb innan/i samband med examen. Man blir attraktiv på arbetsmarknaden, men det är inte bara en utbildning som beror på om man får jobb eller inte.

+ Bra och dåliga saker?
Bra är att det är väldigt flexibelt med upplägget. Man får välja mycket vilket gör att man kan skräddarsy sin utbildning lite.
Kan inte säga så mycket dåliga saker (har inte pluggat något annat), men att det är två olika betygsystem är inte helt optimalt. Du kan t.ex. skriva bättre än en Chalmerist, men Chalmeristen får en 4a medan du får ett G (för det mesta är VG-gränsen 5a på Chalmers).

+ Hur är studentlivet?
Är man intresserad av sådant så finns utbud. GU är ett stort universitet och jag vill minnas att t.ex. Göta Studentkår har aktiviteter ganska ofta.
Vi på DV försöker anordna film- och spelkvällar så ofta vi orkar.

Om du har fler frågor så tveka inte höra av dig.
Du kan antingen PM:a mig, skriva här eller ännu bättre besöka oss på IRC!
#monaden på freenode.
Du kan även besöka monaden.se som är vår Wiki där vi försöker lägga upp information om något händer.

Kanske ses i höst då!

edit:
Exakt vad som krävs för en examen (om det gör dig klokare) finns här medan allmän information om utbildningen och kurserna som är valbara inom programmet finns här.