datavetenskap göteborgs universitet

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

datavetenskap göteborgs universitet

Mina planer är att läsa datavetenskap på göteborgs universitet och jag skulle vilja ha lite information om upplevelsen i skolan och utbildningen. Försökt leta väldigt mycket på internet men jag hittar ingenting utan dem flesta verkar skriva om systemvetenskap.

Är det ett bra program?
är det lätt att få jobb sen?
bra och dåliga saker?
hur är studentlivet?
osv.

Du kanske har gått utbildningen, går den just nu eller ska gå. Har du någon information så vore jag väldigt tacksam.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

Har fått 2 jätte bra svar men dem kunde inte skriva i tråden för dem reggade sig precis. Så skriver dem ifall någon i framtiden letar efter samma information.

Hej, jag pluggar Datavetenskap på GU. Jag gjorde ett konto för att svara i din tråd, men fick inte posta i 'Övriga ämnen' med ett nytt konto. När jag själv började på programmet saknade jag också vettig information, så jag tänkte att det var värt att dela med mig av mina erfarenheter. Posta gärna detta i tråden för nästa googlare att hitta!

Datavetenskap ligger i praktiken nära Chalmersprogrammen IT och Datateknik. Du befinner dig på Chalmers Johanneberg, och läser dina kurser tillsammans med chalmerister. Du går på samma föreläsningar, gör samma labbar, tentor etc som chalmeristerna. Den enda skillnaden är att du får G eller VG istället för 3-5 och att du får dina betyg från universitetet.

Datavetenskap skiljer sig från Systemvetenskap i att det det är mer matematik, mer programmering och i allmänhet mer tekniskt djupgående. Systemvetenskap håller till på Lindholmen och är associerade med Software Engineering etc på Chalmers. Som datavetare har man generellt ingenting att göra med vad som pågår på Chalmers Lindholmen.