Microsoft manar användare att byta från Windows XP med popup-fönster

Permalänk
Medlem

Virtuell XP

I Windows7 kan man köra virtuell XP, vilket jag gör då det ger access till vissa program utan krångel, som t ex att behöva gå in i registry editor. Virtuell XP finns inte i W8, och var en av anledningarna att välja W7. Genom att plocka bort stödet försvagas naturligtvis Windows7's attraktionskraft.

Permalänk

Sitter på en dator från 2010 och på den kör jag xp.
Varför? Windows 7 har inte tillräcklig bakåtkompatibilitet med de spel/program jag vill köra.

Har inte haft igång windows update sedan jag installerade datorn (har dock sp3) och har inte blivit hackad eller fått något virus. Varför byta till något sämre bara för att det är "modernare"?

Visa signatur

i3 540, hd5570, 4gb, 60gb ssd, ga-p55-usb3
Sony Fw900
razer salmosa
6gv2

Permalänk
Medlem

ser inte fram emot detta, vi har programvara på jobbet som inte funkar på vista eller nyare :/ Att lära personalen att använda ett nytt program är problematiskt. Skulle vara smidigt om man kunde köra programmet slutet på en virtualiserad xp box men skulle helst vilja dölja oset så att bara programmet botas upp. kanske går, får ta och googla på det.

Fortfarande ingenting jag ser fram emot men supporten kan inte fortsätta för alltid.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneman93:

Sitter på en dator från 2010 och på den kör jag xp.
Varför? Windows 7 har inte tillräcklig bakåtkompatibilitet med de spel/program jag vill köra.

Har inte haft igång windows update sedan jag installerade datorn (har dock sp3) och har inte blivit hackad eller fått något virus. Varför byta till något sämre bara för att det är "modernare"?

Hyper-V/VMWare/DOSBox/etc välj vad du vill använda och sedan är det bara att köra på.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

XP är snabbt, simpelt och resurssnålt. Det är nog anledning nog för många att hänga kvar tills deras favoritprogram inte längre går att köra. Problem som att det är utdaterat och inte är särskilt säkert, är trots allt inget som syns så länge du bara besöker aftonbladet och startar wow/lol.

Personligen skulle jag inte få för mig att nyinstallera en dator med XP. Samtidigt skulle jag inte ha direkt bråttom att ominstallera en maskin med fungerande installation heller.

XP är kanske snabbt i syntetiska tester men det är tamejfan inte resurssnålt. Har installerat Windows 7 på en hel del äldre maskiner som då i de allra flesta fall presterat betydligt bättre när det gäller användarupplevelser och multitasking.

Intressant att du tar upp säkerheten som en aspekt man inte behöver ta hänsyn till bara man besöker Aftonbladet. Det är bara ett par-tre veckor sedan Aftonbladet hade skadlig kod som injicerade falskt antivirusprogram via deras systersidor (vad dom nu heter). Rensade två XP som hade senaste säkerhetsuppdateringarna. Ena datorn hade en äldre version av F-secure med gammal virusdefinition. Den andra en betalvariant av Avast. Båda inaktiverades av det falska antivirusprogrammet. När sedan säkerhetsuppdateringarna upphör helt blir jag inte förvånad om vi får se en ökning av riktade attacker.

Att många hänger kvar beror nog mer på snålhet eller att man inte förstår bättre.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag har dual boot på min speldator.
De flesta spel (nyare och framförallt äldre) rullar finfint på XP
Vissa väldigt nya spel kräver modernare versioner av Windows

Så jag både äter kakan och har den kvar!
Men skall nog stänga av automatiska uppdateringar nu då....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Det har jag inga problem med, jag är Windows 8-fanatiker. Varför tycker du att det är så jobbigt att jag informerar om nyttan av nyare operativsystem till den som vill? Vill du inte att folk ska känna till det?

Det finns ju en hel del folk som enbart går efter dom första reaktionerna på Windows 8, och nu har dom svårt att erkänna att det är faktiskt är riktigt bra.
Det ingår väl i mikrognällandet att gnälla på allt och alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Mycket mer Windows 8.1 nu kan jag säga mycket trevligt! Företagen börjar gå över.

Tror det rimligare blir Windows 7 faktiskt, billigare också gissar jag på.

Skrivet av Gender Bender:

Bara bakåtsträvande att fortsätta använda Windows XP. Jag skulle fan välja Vista framför XP alla dagar i veckan.

Bara det att XP är mer resurssnålt och mindre tyngre att driva, så för lite äldre datorer så är XP helt klart ett bättre val än Vista.

Skrivet av strejf:

En ny version av Linux är helt klart ett mycket bättre alternativ än Windows XP.

Beror ju på vad man vill ha, många program funkar ju enbart på XP, så då går det inte bara att flytta till Linux huxflux. Sen dessutom för äldre spel så kan det vara krångel med Wine t.ex. att få det och funka klockrent alla gånger. Men ja, det beror ju helt på vad ens krav och behov är. Många saker gör linux bättre, men alla är bra på olika punkter och jag förstår vissa som sitter kvar med XP hemma privat. Oftast är det äldre generationen, det kan vara en äldre dator som flyter på fint med XP, men kanske är för klen för nyare OS. Mina päron har två bärbara hemma (om vi räknar bort de från jobb), den ena är lite nyare och kör Windows 7. Och sen har vi en äldre bärbar som fortf kör XP, och det flyter på fint! Så resurssnålt osv. Och vad gör mina päron med sina bärbara? Jo, det är blocket, mail och banken, thats is. Varför då lägga ner massa pengar på nytt OS, som i sin tur kräver ny dator osv osv, det är oehörda kostnader som egentligen inte ger något mervärde alls, snarare tvärtom.

Man får se det åt båda hållen, alla ser inte lika på saker, för att allas situationer/behov är olika.

För att tillägga, jag föredrar Windows XP när jag spelar äldre spel, dels för att XP är sista versionen som IPX fortf finns enkelt att installera.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det finns ju en hel del folk som enbart går efter dom första reaktionerna på Windows 8, och nu har dom svårt att erkänna att det är faktiskt är riktigt bra.
Det ingår väl i mikrognällandet att gnälla på allt och alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gav det 2 veckor, kändes som jag satt på en surfplatta med en mus men fixade start8 efter 2 dagar och disablade allt som hade med windows store och metro och göra men då började andra problem dyka upp som att i nästan alla spel jag spelade ville inte SLI fungera längre även om det hade fungerat utmärkt under windows 7 och i princip alla mina gamla "retro" spel vägrade starta.. jag kommer antagligen sitta kvar på windows 7 tills microsoft stryper uppdateringarna för 7an med

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kan ju flika in att en stor energiproducent i norduppland nu överger XP till förmån för Windows 7 på grund av detta. Nu kan äntligen klisterlapparna på datorerna säga sanningen. ^^

Något cirkuswindows verkar d dock inte bli tal om.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Sitter man på ett 12 år gammalt OS så förtjänar man en popup ruta


Jag sitter som konstruktör och för att kunna hämta in gamla filer som behövs ibland, vid support m.m.
Detta då många mjukvaror inom konstruktion tyvärr inte är bakåtkompatibla.
Så man är tvungen att fortfarande använda XP, hur onaturligt det än låter för en del...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Bara bakåtsträvande att fortsätta använda Windows XP. Jag skulle fan välja Vista framför XP alla dagar i veckan.

Masochist

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Så länge ingen blir påtvingad att byta så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

I Windows7 kan man köra virtuell XP, vilket jag gör då det ger access till vissa program utan krångel, som t ex att behöva gå in i registry editor. Virtuell XP finns inte i W8, och var en av anledningarna att välja W7. Genom att plocka bort stödet försvagas naturligtvis Windows7's attraktionskraft.

Har varit där och det går bra, såvida:
Man inte kör med hårvarulås på serie eller paralellport.
Eller ska använda DB anslutning då det är brutet med virtuell XP under W7.

Försökte detta på jobbet för att kunna behålla en del äldre "nödvändiga" mjukvaror

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Meh, det blir inget OS-byte på min gamla XP-dator, den får tuffa på tills den havererar helt och hållet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag sitter just nu på jobbet och håller på med projektet att uppgradera de maskiner som går att köra Win 7 istället för XP, men det är inte lätt alla gånger då vi har mängder med specialprogramvara som inte går att köra under W7, eller ja, vi och vi, jag är ju inhyrd konsult men företaget där jag jobbar iaf.
Lite tråkigt att framförhållningen var lite si och sådär för nu sitter jag med ett hundratal maskiner som ska utredas.
Tåls ju att tilläggas att supporten kommer inte att avslutas utan kommer att börja kosta pengar, 200 dollar första året, 400 andra och 800 tredje.

Visa signatur

/gnab
Säkert snabbare processor, mer minne och mer disk än du har :P

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har "huggit" bort lite personligt tjafs som antingen föll under forumregel § 1.2 eller 1.3. Försök att hålla er till ämnet istället för att rikta in er på person.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

En intressant fråga är varför så många sitter kvar på och försvarar XP, men man inte hör ett ord om t ex Windows 2000. Det är knappt ett år äldre och ännu något mera resurssnålt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

ser inte fram emot detta, vi har programvara på jobbet som inte funkar på vista eller nyare :/ Att lära personalen att använda ett nytt program är problematiskt. Skulle vara smidigt om man kunde köra programmet slutet på en virtualiserad xp box men skulle helst vilja dölja oset så att bara programmet botas upp. kanske går, får ta och googla på det.

Fortfarande ingenting jag ser fram emot men supporten kan inte fortsätta för alltid.

Tror du är på rätt väg!

Provade med virtuell XP under W7 för ett bra tag sen 2+år, har för mig att det startas med genväg "win XP /program.exe" eller något i den stilen.

Lycka till...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

En intressant fråga är varför så många sitter kvar på och försvarar XP, men man inte hör ett ord om t ex Windows 2000. Det är knappt ett år äldre och ännu något mera resurssnålt.

USB stöd?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Trist att det är på väg ut, ett av det bästa operativsystem dom gjorts helt klart, om XP hade haft bättre hårdvaru support och mer spel kompatibla hade jag aldrig bytt till 7:an.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Mycket mer Windows 8.1 nu kan jag säga mycket trevligt! Företagen börjar gå över.

Till 8/8.1? Nja, tvekmacka. Fortfarande många som sitter på XP och ska migrera över till W7. Tror att det kommer dröja ett halvt decennium eller så innan de går över till 8 (eller någon senare OS-release).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Bara bakåtsträvande att fortsätta använda Windows XP. Jag skulle fan välja Vista framför XP alla dagar i veckan.

Varför ska man byta operativsystem på sin gamla dator? det gör man väl bara vid nytt köp av dator...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zicsoen:

Meh, det blir inget OS-byte på min gamla XP-dator, den får tuffa på tills den havererar helt och hållet.

Varför inte byta till Linux?
Är väl onödigt att köra på utan att säkert kunna använda datorn när du ändå kan byta till ett snabbare och stött operativsystem som är helt gratis

Då kan du ju vänta tills hårdvaran havererar och vara säker online samtidigt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

Till 8/8.1? Nja, tvekmacka. Fortfarande många som sitter på XP och ska migrera över till W7. Tror att det kommer dröja ett halvt decennium eller så innan de går över till 8 (eller någon senare OS-release).

nja, har flera uppdrag på gång där 8.1 är det som ersätter 7an och XP

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Har en laptop på 1,8 GHz och 1,5 GB RAM som fortfarande används då och då. Windows 7 ville inte ens installera på den så XP får snällt rulla vidare.

Linux!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Svärmors dator med P4 och 1GB RAM får allt finna sig i att köra XP i fortsättningen också. Hon kommer aldrig reda ut något annat.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, kommer att sakna win xp, även om man redan gått över till win 7, nu hoppas man bara att win 9 blir riktigt bra.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

För er som är osäkra:

http://amirunningxp.com/

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adamq10:

XP är snabbt, simpelt och resurssnålt. Det är nog anledning nog för många att hänga kvar tills deras favoritprogram inte längre går att köra. Problem som att det är utdaterat och inte är särskilt säkert, är trots allt inget som syns så länge du bara besöker aftonbladet och startar wow/lol.

Personligen skulle jag inte få för mig att nyinstallera en dator med XP. Samtidigt skulle jag inte ha direkt bråttom att ominstallera en maskin med fungerande installation heller.

Beror helt på hårdvara. Det finns en gräns där man inte märker skillnaden mellan XP och Win 7. Om du nu inte sitter på hårdvara som var modern när XP kom ut dvs.

Har kört Win 7 sedan det kom ut och har inte ens slängt en tanke åt XPs håll sedan dess.

Skrivet av Skuggan74:

Det finns ju en hel del folk som enbart går efter dom första reaktionerna på Windows 8, och nu har dom svårt att erkänna att det är faktiskt är riktigt bra.
Det ingår väl i mikrognällandet att gnälla på allt och alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Sedan finns det folk som mig som har en genuin avsmak mot Win 8. Utan saker som Start8 etc. så går det inte att använda. Finns inget i Win 8.1 som får mig att ändra åsikt.

Skrivet av Gibbe:

En intressant fråga är varför så många sitter kvar på och försvarar XP, men man inte hör ett ord om t ex Windows 2000. Det är knappt ett år äldre och ännu något mera resurssnålt.

Gamla hederliga Windows 2000. Instabilitetens moder och grundutförandet som sedan blev Windows ME som bara var skräp. Finns en orsak varför Microsoft skyndade på XP så pass fort som de gjorde.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds