Microsoft manar användare att byta från Windows XP med popup-fönster

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Det finns ju en hel del folk som enbart går efter dom första reaktionerna på Windows 8, och nu har dom svårt att erkänna att det är faktiskt är riktigt bra.

Kör 8.1 på jobbet(mer eller mindre sen release) och det är fortfarande solklart att det är designat för touch och normalt användande med mus är sekundärt.
Högerklicksmeny i botten av startmenyn och program finns bara i en instans(dvs man behöver högerklicka för att skapa en ny instans), men använder man "Windows update" istället för "Check for updates", "Control panel" istället för "PC settings" och binder om alla genvägar för metro bildvisaren till desktop bildvisaren och filmerna till vlc så funkar det ganska bra.

Varför de kopplar bilder och videofilmer till metro spelaren/visaren som den inte klarar av att visa/spela kan jag dock inte lista ut, 7an öppnade gif bilder i internet explorer för att de hade tappat sin gif licens i bildvisaren men detta är bara löjligt.

OT: Skall nog installera en xp burk för att köra äldre spel snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Varför inte byta till Linux?
Är väl onödigt att köra på utan att säkert kunna använda datorn när du ändå kan byta till ett snabbare och stött operativsystem som är helt gratis

Då kan du ju vänta tills hårdvaran havererar och vara säker online samtidigt.

Nja, Linux går bort då jag har vissa program på den datorn som helt enkelt inte fungerar eller saknar motsvarighet i Linux. Jag kan heller inte installera ett av de programmen på datorn i min signatur då det kräver särskild hårdvara (Digidesign ljudkort), till vilket det inte finns drivrutiner till för varken Linux, Windows 7 eller 8, ej heller Vista vad jag vet fast är lite osäker i skrivande stund. Skulle det fungera på Vista har jag en dator med det också... men så ska jag orka mecka med det hela också, vilket känns lagom nödigt när det jag har idag fyller sitt syfte utmärkt.

Tillräckligt säker kommer jag nog vara då jag inte har den datorn uppkopplad oavsett. Använder ju dock denna datorn mer sällan idag men ibland behöver jag öppna upp gamla projekt, så det är mest därför den fått hänga med.

Annars brukar jag vanligtvis köpa nytt OS i samband med att jag bygger en ny dator, sen får den datorn köra det systemet tills jag bygger en ny.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

En intressant fråga är varför så många sitter kvar på och försvarar XP, men man inte hör ett ord om t ex Windows 2000. Det är knappt ett år äldre och ännu något mera resurssnålt.

kanske för att XP är bättre än 2000?

Jag förstår folk som sitter kvar med XP. Antingen har de för gamla datorer för något nyare än XP, eller så behöver de inga "moderna" funktioner, eller så är det helt enkelt så att XP är det bästa för deras ändamål, vilket det ofta är inom industrier och kontorslandskap.
Det finns ju endel industrimaskiner som kör MS DOS fortfarande, bara för att det är det bästa OSet för ändamålet

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Masochist

LOL Av att använda XP möjligtvis Vista var ingen vidare bra out of the box upplevelse, men det var inte XP heller. Idag så fungerar Vista kanon, dock inte lika bra som Windows 7, men Vista SP2 är mycket bättre än XP SP3.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

En intressant fråga är varför så många sitter kvar på och försvarar XP, men man inte hör ett ord om t ex Windows 2000. Det är knappt ett år äldre och ännu något mera resurssnålt.

Tror svaret ligger bland drivrutiner. Mycket stödds av XP fortf, desto mindre i 2000.

Varken ME eller 2000 var några versioner jag använde, kändes mer som bloatade Windows 98 versioner. Körde Win 98 SE väldigt väldigt länge innan jag ens testade XP, och blev hooked ganska snabbt. Men kommer ihåg att jag fortf tyckte vissa val var konstiga, de hade krånglat till en del inom systemhantering etc, vilket verkar bli krångligare för varje version av Windows som görs. Inte mycket men lite varje gång. Lite som man fördummar OS för okunniga så man inte kan ställa om viktiga saker lika enkelt.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

XP:s ersättare stavas Linux och finns i allamöjliga färger & smaker!! kolla tex: Linux Lite https://www.linuxliteos.com/
och föresten Linux ersätter allt va Windows heter. / Ivar Walfridsson

Permalänk
Medlem
Skrivet av iwarw:

XP:s ersättare stavas Linux och finns i allamöjliga färger & smaker!! kolla tex: Linux Lite https://www.linuxliteos.com/
och föresten Linux ersätter allt va Windows heter. / Ivar Walfridsson

DirectX? Gamla spel?

Jag är för Linux, men, när det kommer till spelsidan är det en del att ta igen tyvärr. Nästa OS för mig efter Windows 7 blir nog förhoppningsvis någon dist av Linux, Mint eller ubuntu troligen, men än så länge är supporten för grafik från tillverkarna för dåliga. Hoppas Steam machine ändrar på den saken snart!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Varför ska man byta operativsystem på sin gamla dator? det gör man väl bara vid nytt köp av dator...

Beror på vad du syftar med gammal dator. Jag gick exempelvis från 7 till 8 utan att köpa ny dator, mest för att jag hade hårdvara som begränsades av 7an.

Sitter man på en gammal P4 och kanske 1-2GB RAM så visst. Men då hade jag nog hellre slängt in Linux på den då spel förmodligen inte är så aktuellt på en så gammal dator längre, utan används nog mer som en server eller vanlig surfdator.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

XP är bra om man vill spela äldre spel som funkar dåligt på nyare OS eller genom Wine på Linux

Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har dual boot på min speldator.
De flesta spel (nyare och framförallt äldre) rullar finfint på XP
Vissa väldigt nya spel kräver modernare versioner av Windows

Så jag både äter kakan och har den kvar!
Men skall nog stänga av automatiska uppdateringar nu då....

Eller så kan man installera in manuellt och ta reda på på vilken uppdatering som orsakar popuprutan eller så dyker det upp info på nätet. Jag har XP x64 för äldre spel. Diablo II är ju ett spel som inte funkar så bra i fullskärm i Vista och uppåt och i Linux måste jag sätta desktopen i 800x600 punkter för att det ska funka bra i fullsärm genom Wine annars scrollar skärmen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Gamla hederliga Windows 2000. Instabilitetens moder och grundutförandet som sedan blev Windows ME som bara var skräp. Finns en orsak varför Microsoft skyndade på XP så pass fort som de gjorde.

nja, win2000 var baserat på nt och var snarare stabilitetens moder i windows historia win98 -> Window me. win2k -> winxp

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Snusfri

Ca 10 år för sent bara.
Maken till sämre OS får man leta efter, spelar i samma liga som ME.

Körde enbart XP när man vart tvingad på jobbet, annars så körde man 2003 R2 på alla datorer hemma.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

nja, har flera uppdrag på gång där 8.1 är det som ersätter 7an och XP

Jag menar inte att det inte förekommer, men tänker på halvstora organisationer. Sitter på IT på ett företag med ca 600 anställda, och fortfarande några som ska hoppa till 7:an från XP. Håller dock på att experimentera med 8.1, men många applikationer som används stöds inte med 8, då vissa är daterade från 90-talet. Men som sagt, klart det förekommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ca 10 år för sent bara.
Maken till sämre OS får man leta efter, spelar i samma liga som ME.

Körde enbart XP när man vart tvingad på jobbet, annars så körde man 2003 R2 på alla datorer hemma.

Samma liga som ME? du måste vara helt blind eller glömt hur dåligt ME var. ME var ju en kraschfest medan XP funkade. Du menar första släppet av XP utan service pack då?

Övrigt:
Windows 2000 var ju inte så ostabilt som en del säger, i alla fall inte efter SP4. Windows 2000 är fortfarande mitt favorit OS. Synd bara att det inte funkar med nyare hårdvara

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragin Pig:

nja, win2000 var baserat på nt och var snarare stabilitetens moder i windows historia win98 -> Window me. win2k -> winxp

Hindrade dock inte Win 2000 för att vara en pina rakt igenom. Drivrutiner som kraschade... OS som hängde sig konstant etc. Iof inte i Win ME klass men fortfarande var 2000 inte stabilt på långa vägar.

Skrivet av AMD-FX:

Samma liga som ME? du måste vara helt blind eller glömt hur dåligt ME var. ME var ju en kraschfest medan XP funkade. Du menar första släppet av XP utan service pack då?

Övrigt:
Windows 2000 var ju inte så ostabilt som en del säger, i alla fall inte efter SP4. Windows 2000 är fortfarande mitt favorit OS. Synd bara att det inte funkar med nyare hårdvara

Satt inte med Win 2000 så länge som SP4.. Däremot under de första halvåret gick det knappt att använda. ME är ju ett perfekt exempel på skit som inte funkade. Kraschar och ostabilitet konstant.. Gick inte att ens arbeta på utan att ta säkerhetskopior varje minut som i sin tur inte fanns kvar när skiten kraschade. Att säga att XP var som ME som personen ovan går ju inte. XP var inte i närheten (ens i sitt råaste form Pre SP) av vad ME var. Tvivlar att Microsoft ens kan replikera MEs fiasko även om de så ville.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hindrade dock inte Win 2000 för att vara en pina rakt igenom. Drivrutiner som kraschade... OS som hängde sig konstant etc. Iof inte i Win ME klass men fortfarande var 2000 inte stabilt på långa vägar.

Satt inte med Win 2000 så länge som SP4.. Däremot under de första halvåret gick det knappt att använda. ME är ju ett perfekt exempel på skit som inte funkade. Kraschar och ostabilitet konstant.. Gick inte att ens arbeta på utan att ta säkerhetskopior varje minut som i sin tur inte fanns kvar när skiten kraschade. Att säga att XP var som ME som personen ovan går ju inte. XP var inte i närheten (ens i sitt råaste form Pre SP) av vad ME var. Tvivlar att Microsoft ens kan replikera MEs fiasko även om de så ville.

Och hur fult var det inte med alla enbart stora bokstäver på filnamnen i ME, det såg så ostädat ut. MS måste ha haft väldigt bråttom att få ut det innan årsskiftet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ca 10 år för sent bara.
Maken till sämre OS får man leta efter, spelar i samma liga som ME.

Körde enbart XP när man vart tvingad på jobbet, annars så körde man 2003 R2 på alla datorer hemma.

2003 var ju Server OS, inget desktop OS.. Whata..? XP funkar ju fint, men det var kaos innan SP1 kom, det kommer jag allt ihåg, men så är det lite med alla nya OS, några barnsjukdomar finns alltid.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iwarw:

XP:s ersättare stavas Linux och finns i allamöjliga färger & smaker!! kolla tex: Linux Lite https://www.linuxliteos.com/
och föresten Linux ersätter allt va Windows heter. / Ivar Walfridsson

Jag spelar spel, producerar musik och jobbar med fotoredigering. Linux finns inte på kartan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Tozzi:

2003 var ju Server OS, inget desktop OS.. Whata..? XP funkar ju fint, men det var kaos innan SP1 kom, det kommer jag allt ihåg, men så är det lite med alla nya OS, några barnsjukdomar finns alltid.

Ja?
Det fungerade ca 100x bättre än XP som desktop-os, betydligt mycket stabilare, snabbare och säkrare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Ja?
Det fungerade ca 100x bättre än XP som desktop-os, betydligt mycket stabilare, snabbare och säkrare.

Fungerade knappast 100x bättre än XP. Sedan säkrare? Njae..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hoski:

Jag spelar spel, producerar musik och jobbar med fotoredigering. Linux finns inte på kartan.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du med det avser att du fortsatt använder XP, är väl ändå det du nämner en inte helt optimal kombination. XP 64bit blev aldrig bättre än halvfungerande, och hanteringen av ljudenheter är inte heller den särskilt lyckad i XP.

Eller var det bara en allmän kommentar om Windows vs. Linux?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Fungerade knappast 100x bättre än XP. Sedan säkrare? Njae..

Windows Server 2003 är faktiskt bland de bättre MS produkterna. Väljer du dessutom R2 64bit hade du en produkt med färre kompatibla hot. Dessutom var det troligtvis en av de mest "färdigtestade" produkterna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

Beror ju på vad man vill ha, många program funkar ju enbart på XP, så då går det inte bara att flytta till Linux huxflux. Sen dessutom för äldre spel så kan det vara krångel med Wine t.ex. att få det och funka klockrent alla gånger. Men ja, det beror ju helt på vad ens krav och behov är. Många saker gör linux bättre, men alla är bra på olika punkter och jag förstår vissa som sitter kvar med XP hemma privat. Oftast är det äldre generationen, det kan vara en äldre dator som flyter på fint med XP, men kanske är för klen för nyare OS. Mina päron har två bärbara hemma (om vi räknar bort de från jobb), den ena är lite nyare och kör Windows 7. Och sen har vi en äldre bärbar som fortf kör XP, och det flyter på fint! Så resurssnålt osv. Och vad gör mina päron med sina bärbara? Jo, det är blocket, mail och banken, thats is. Varför då lägga ner massa pengar på nytt OS, som i sin tur kräver ny dator osv osv, det är oehörda kostnader som egentligen inte ger något mervärde alls, snarare tvärtom.

Man får se det åt båda hållen, alla ser inte lika på saker, för att allas situationer/behov är olika.

För att tillägga, jag föredrar Windows XP när jag spelar äldre spel, dels för att XP är sista versionen som IPX fortf finns enkelt att installera.

Du har rätt i mycket, min poäng var mer rent säkerhetsmässigt. Ett modernt OS är bättre än ett gammalt.

Det största problemet för Windows XP framöver är när det släpps säkerhetspatchar för Vista/7/8. Hackare kommer då kolla upp dessa och se vilka säkerhetsbrister som täppts till, sen testa dessa säkerhetshål mot Windows XP och fungerar de så är det fritt fram i all framtid.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Ett mycket bra initiativ från Microsoft, jag har väntat på något sånt här. Många kör bara på i gamla spår utan att känna till fördelar med att uppgradera OS.

Från att ha kört nästan varenda win98 beta så har jag inte längre tid att nörda ned mig i OS-träsket. Kör win 7 på min stationära och win 8.1. För mig är det OK så länge skiten funkar. Inte har jag tid att utforska alla bra saker med Win 8.1. Fördelen måste fram direkt. Jobbar man i stora företag så har du begränsningen att visa saker inte funkar i Win 7 eller 8. Ska man sluta ta fram rapporter för att lira med nyaste OS:et bara för att rapportverktyget slutar fungera med Sin 7 eller 8. Tänk lite utanför boxen för att förstå att migrering från XP inte alltid är så lätt som du tror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Om du med det avser att du fortsatt använder XP, är väl ändå det du nämner en inte helt optimal kombination. XP 64bit blev aldrig bättre än halvfungerande, och hanteringen av ljudenheter är inte heller den särskilt lyckad i XP.

Eller var det bara en allmän kommentar om Windows vs. Linux?

Det var ett svar på "och föresten Linux ersätter allt va Windows heter".

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

Jag menar inte att det inte förekommer, men tänker på halvstora organisationer. Sitter på IT på ett företag med ca 600 anställda, och fortfarande några som ska hoppa till 7:an från XP. Håller dock på att experimentera med 8.1, men många applikationer som används stöds inte med 8, då vissa är daterade från 90-talet. Men som sagt, klart det förekommer

exakt det som är problemet, då är det dock dags att se över applikationsfloran och slänga allt gammalt skit har en kund nu med 14 K klienter som skall gå från XP till 8.1 så , småföretag är det inte

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Från att ha kört nästan varenda win98 beta så har jag inte längre tid att nörda ned mig i OS-träsket. Kör win 7 på min stationära och win 8.1. För mig är det OK så länge skiten funkar. Inte har jag tid att utforska alla bra saker med Win 8.1. Fördelen måste fram direkt. Jobbar man i stora företag så har du begränsningen att visa saker inte funkar i Win 7 eller 8. Ska man sluta ta fram rapporter för att lira med nyaste OS:et bara för att rapportverktyget slutar fungera med Sin 7 eller 8. Tänk lite utanför boxen för att förstå att migrering från XP inte alltid är så lätt som du tror.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bara bra om stora företag måste lägga ner tid och pengar på att byta OS. Det innebär att det finns mer jobb åt folk att utföra.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte det kommer få så stor genomslagskraft. Jag ser 3 grupper här:

De som ignorerar popupen i tron att det är phishing.

De som mycket väl vet att supporten för XP upphör men mer eller mindre ingått äktenskap med operativsystemet och därför kommer ha kvar det "tills döden skiljer dem åt".

Och de som inte vet vad Windows är.

Sedan har vi ju företagsmarknaden men de lär inte sysas i statistiken framöver då de flesta lösningar jag känner till går ut på att bara tillåta att de datorerna har tillgång till intranät och dylikt. De lär få stå i många år. Det finns ju fortfarande burkar med NT4 på men de syns inte i statistiken längre.

Tråkigt men jag tror också att det är så här.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hoski:

Det är bara bra om stora företag måste lägga ner tid och pengar på att byta OS. Det innebär att det finns mer jobb åt folk att utföra.

Finns inget självändamål för ett företag att byta. Det måste finnas en tydlig strategi och kartläggning, men vissa system kanske slutar uppdateras av tillverkaren. Att byta ekonomisystem gör man inte på en kvart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

LOL Av att använda XP möjligtvis Vista var ingen vidare bra out of the box upplevelse, men det var inte XP heller. Idag så fungerar Vista kanon, dock inte lika bra som Windows 7, men Vista SP2 är mycket bättre än XP SP3.

Gott, du tog det rätt

Om man inte vore mer eller mindre tvungen att köra windows så vore Linux det självklara valet.
Sen så rangordnar jag nog windows som detta : W7, XP Vista, Millenium, W8, W2k, W95 och W98...
Vet att någon säkert sätter kaffet i halsen, men det bjuder jag på
Blir nog dual boot på jobbet med W7 och XP, hmm...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du har rätt i mycket, min poäng var mer rent säkerhetsmässigt. Ett modernt OS är bättre än ett gammalt.

Det största problemet för Windows XP framöver är när det släpps säkerhetspatchar för Vista/7/8. Hackare kommer då kolla upp dessa och se vilka säkerhetsbrister som täppts till, sen testa dessa säkerhetshål mot Windows XP och fungerar de så är det fritt fram i all framtid.

Absolut, det kommer vara största problemet, jag förstår att supporten lägger ner då XP är en gammal produkt, men samtidigt tycker det är synd, för det är ett OS som fortf idag fyller sin funktion.

Det är det jag kommer vara orolig över för ena mina pärons bärbara, frågan är bara om den orkar driva W7 på den, den har trots allt fått SSD, men en gammal Intel Centrino och 2GB ram är inte mycket och hurra för. Jag får hoppas den andra säkerheten kan vara tillräcklig, för personligt bruk (in worst case är det bara installera om maskinen för egen del). Fysisk brandvägg, mjukvarubrandvägg och uppdaterat antivirus borde kunna hålla bort det mesta, förhoppningsvis.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070