Permalänk
Medlem

Värt att köpa Bitcoin miner?

Jag har tillgång till en bitcoin miner som kostar 1100:- (176$) och den har 120gh/s och får den inom en vecka, men frågan är är det verkligen värt att köpa den? HJÄLP MIG!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JarronK:

Jag har tillgång till en bitcoin miner som kostar 1100:- (176$) och den har 120gh/s och får den inom en vecka, men frågan är är det verkligen värt att köpa den? HJÄLP MIG!

runt 2000kr i månaden ger den di med dagens värde och difficulty

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

runt 2000kr i månaden ger den di med dagens värde och difficulty

Det vet jag jag har själv minat litecoin i några månader med ett grafikkort, så jag vet hur allt går till men är det värt det med tanke på framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JarronK:

Det vet jag jag har själv minat litecoin i några månader med ett grafikkort, så jag vet hur allt går till men är det värt det med tanke på framtiden?

ingen vet hur det kommer går i framtiden. Men du går ju jämnt upp på 21 dagar...

Visa signatur

"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur Bitcoins värde har åkt bergochdalbana de senaste åren så är det omöjlligt att säga om det är värt eller inte. På hur lång sikt förväntar du dig ha igen dina investerade pengar? Vad har du för elpris? Det kanske rent av är ett alternativ för dig att investera dina 1100 direkt på valutan istället beroende på vad ditt mål med din investering är. Miner du idag på en dator som du kommer använda till annat ifall du köper den här?

Permalänk
Medlem

Men jag är 17 år och behöver lite extra cash bara och jag skulle kunna lägga ut dom där 1100 kronorna om jag ville, det enda syftet den ska ha är att tjäna mig lite extra cash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JarronK:

Men jag är 17 år och behöver lite extra cash bara och jag skulle kunna lägga ut dom där 1100 kronorna om jag ville, det enda syftet den ska ha är att tjäna mig lite extra cash.

Förutsatt att marknaden inte kraschar totalt inom en månad efter du fått minern, så lär det vara värt det. Vet du hur många Watt minern är på?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Inaktiv

Kort svar: nej

Permalänk
Medlem

Det där innebär ett pris på $1.5 per GH/s, vilket är halva priset mot de mest prisvärda miners som finns på marknaden (exempelvis 3TH/s för $9999, som ger $3.3 per GH/s).

Om bitcoin mining är en bra investering eller ej kan förstås diskuteras, men här rör det sig om pris/prestanda som utklassar allt annat som finns att köpa, så man ska nog inte avfärda detta med någon allmän uppfattning om att bitcoin mining är olönsamt.

Frågan är om det finns någon hake - exempelvis att det är en gammal miner med skyhög strömförbrukning? Vad är det för miner?

Permalänk
Medlem

Man borde nog se alla pengar lagda på bitcoin/miners som läropengar eller experiment..
Har man inget ställe med fri el så bör man räkna på om man går plus med minerns elförbrukning

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Man borde nog se alla pengar lagda på bitcoin/miners som läropengar eller experiment..
Har man inget ställe med fri el så bör man räkna på om man går plus med minerns elförbrukning

Skrivet av tonper:

Kort svar: nej

0 koll. elkostnaden just nu ligger på ca 1/4 av det du drar in... inte äns nära att gå minus ifall du inte använder 4 år gamla GPUer eller om du använder CPU...
med Bitcoin mining så tjänar TS 100procent av inversteringen var 21 dagar. finns inte Många andra investeringar som ger tillbaka så fort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sen finns det väl SHA-256-coins som stundvis ger bättre profit än BTC, 5-10% eller mer. Bara att kolla varje kväll.

Ja vad finns det för miners som ger 120 GH? Förmodligen ett gammalt härke med 65mn, 55 eller 45nms-chipteknik som drar 150-500 watt ca.

Permalänk
Medlem

Vilken miner är det?

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Vart kan man köpa hårdvara till bitcoin mining? Alltså speciella asic miners eller vad det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Det där innebär ett pris på $1.5 per GH/s, vilket är halva priset mot de mest prisvärda miners som finns på marknaden (exempelvis 3TH/s för $9999, som ger $3.3 per GH/s).

Om bitcoin mining är en bra investering eller ej kan förstås diskuteras, men här rör det sig om pris/prestanda som utklassar allt annat som finns att köpa, så man ska nog inte avfärda detta med någon allmän uppfattning om att bitcoin mining är olönsamt.

Frågan är om det finns någon hake - exempelvis att det är en gammal miner med skyhög strömförbrukning? Vad är det för miner?

<ignore this part>Den investeringen blir betydligt mer långsiktig och riskabel. Om siffrorna i tråden stämmer verkar minern som TS var intresserad av kunna betala sig själv på en månad. Risken att valutan går åt skogen på en månad är betydligt mindre än att den gör det på 19 månader som det bör ta för 3TH/s minern att betala sig själv om allting går bra och håller sig på samma svårighetsgrad/värde.</ignore this part>

Edit: Var alldeles för yrvaken för att räkna så tänkte helt fel.

Permalänk
Medlem

Låter jävligt billigt, vad är det för miner?

Permalänk
Medlem

Verkar skumt billigt, om man googlar på en sådan kostar den 1500-2000 dollar.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Vart kan man köpa hårdvara till bitcoin mining? Alltså speciella asic miners eller vad det heter.

http://bitmine.ch/
https://www.kncminer.com/
http://www.blackarrowsoftware.com/store/

Är några, finns andra också, bara att googla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

0 koll. elkostnaden just nu ligger på ca 1/4 av det du drar in... inte äns nära att gå minus ifall du inte använder 4 år gamla GPUer eller om du använder CPU...
med Bitcoin mining så tjänar TS 100procent av inversteringen var 21 dagar. finns inte Många andra investeringar som ger tillbaka så fort.

Om nu värdet på bitcoins håller i sig...

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------