VPS för sök hemsida

Permalänk
Medlem

VPS för sök hemsida

Hej! Jag håller för tillfället på med en hemsida som kommer söka genom en databas efter relevant data. Det kommer finnas över tusen kolumner i databasen och det kommer i samband med sökningen ske lätt bearbetning av skickad sträng. Saken är att jag är på en väldigt strikt budget och vill komma undan med en hostlösning som är väldigt billig. Jag kan inte använda webb hosting, jag behöver ha frihet att installera applikationer efter behov och jag kommer behöva Linux helst Ubuntu.

Min fråga är, hur billigt kan jag komma undan? Det kommer troligen vara tillfällen då sidan har mer än en besökare och tiden för servern att processera ska inte vara märkvärd av besökaren och självklart behöver jag även en acceptabel uplink. Jag vill gärna ha råd för hårdvara samt eran erfarenhet av vissa VPS hoster som ni uppskattat.

Tack på förhand //Viktor Wahlberg.

Permalänk
Medlem

Bluevm, 7 (ca 45 kr) usd om året för 100gb bandwidth i månaden och 128 mb ram, 10 gb hdd.
Tror inte det blir så mycket billigare än det, har använt det själv och har inte gått ner sedan jag köpte för 2 månader sedan.

Permalänk
Medlem

128MB blir nog för lite för att köra en större databas. VPSDime har gratis MySQL offload på sina paket, kanske värt att prova:
http://lowendtalk.com/discussion/25501/vpsdime-free-offloaded...
http://lowendbox.com/blog/vpsdime-7month-6gb-8year-128mb-and-...

$8/år för deras minsta paket men då slipper man som sagt köra mysql-servern själv. Kolla länkade sidor för fler VPS-leverantörer.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

http://digitalocean.com/ för $5USD per månad och då är lagringen snabb då den är SSD-baserad. Kan sen lätt skalas upp för mer prestanda och utrymme.

Sen låter inte "tusen columner" speciellt genomtänkt om det är en relationsdatabas(?!).

Permalänk
Medlem

128mb RAM är nog lite lite, vart dock ett bokmärke då denna sida var otroligt billig och jag kommer nog använda den om jag bara vill ha en hemsida.

VPSDime ser väldigt lovande ut och det är den jag kommer köra på tills vidare. Grymma specs och allt ser bra ut.

Digital Ocean såg också bra ut men jag tror att VPSDime är mer lämpat för mig och personligen föredrar jag endast en Terminal och blir ofta misstänksam för vad som jag betalar för alla kontrollpaneler. Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med "Sen låter inte "tusen columner" speciellt genomtänkt om det är en relationsdatabas(?!).". Jag är inte super bra när det kommer till databaser och sånt, vad rekommenderar du att jag använder istället/gör för optimeringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xweque:

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med "Sen låter inte "tusen columner" speciellt genomtänkt om det är en relationsdatabas(?!).". Jag är inte super bra när det kommer till databaser och sånt, vad rekommenderar du att jag använder istället/gör för optimeringar?

Det är lite svårt att säga utan att veta mer om det. Men om det rör sig om exempelvis en MySQL-databas med tusen columner (om det ens är möjligt) så är det garanterat inte en bra ide oavsett vad du pysslar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Det är lite svårt att säga utan att veta mer om det. Men om det rör sig om exempelvis en MySQL-databas med tusen columner (om det ens är möjligt) så är det garanterat inte en bra ide oavsett vad du pysslar med.

Ganska säker på att han blandat ihop kolumner med rader (hoppas jag)

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xweque:

128mb RAM är nog lite lite, vart dock ett bokmärke då denna sida var otroligt billig och jag kommer nog använda den om jag bara vill ha en hemsida.

VPSDime ser väldigt lovande ut och det är den jag kommer köra på tills vidare. Grymma specs och allt ser bra ut.

Digital Ocean såg också bra ut men jag tror att VPSDime är mer lämpat för mig och personligen föredrar jag endast en Terminal och blir ofta misstänksam för vad som jag betalar för alla kontrollpaneler. Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med "Sen låter inte "tusen columner" speciellt genomtänkt om det är en relationsdatabas(?!).". Jag är inte super bra när det kommer till databaser och sånt, vad rekommenderar du att jag använder istället/gör för optimeringar?

Har du skaffat VPSDime? Hur funkar det? Funderar också på att skaffa en.

Visa signatur

RIPE LIR